Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Matte-lärare sökes (även under Barn som yrke)

Skrivet av Lätt förvirrad
Hej!
Finns det någon vänlig mattelärare, som skulle kunna förklara hur man räknar ut t ex 230,5/22 utan miniräknare med dagens moderna division. Jag har nämligen förstått att trappor och liggande stolar inte används längre. I sonens mattebok presenteras kort division, men blir det inte otydligt, rörigt med den här typen av tal? Matteboken verkar för övrigt undvika problemet genom att räkna ut enklare tal med kort division och tal som t ex ovanstående med miniräknare. Sonen, nyfiken mattekille, vill dock gärna veta hur man ställer upp talet ovan utan att hänvisas till miniräknare.
Svar på tråden: Matte-lärare sökes (även under Barn som yrke)

Andra metoder

Den korta divisionen är inte ideal för alla tal. Men om man lär barnen stolar och trappor utan att de förstått vad man gör så använder de dem även när den korta hade varit bättre. Alltså lär jag ut den korta och låter dem använda miniräknare till svårare tal. (Man kan naturligtvis använda den korta men man får lite beräkningar vis sidan om). Men när de väl vet vad division går ut på så tycker jag gott att man kan lära dem andra verktyg tex stolen. Det den gör är dock bara att den delar upp talen i sina positioner och det kan man lika gärna göra med kort division tycker jag. Man måste bara vara på det klara med vad som är ett räknesätt och vad som är ett verktyg för att hantera räknesättet.
Skrivet av    Sofia*

Det går bra...

... att räkna även större och krångligare tal med kort division. Jag vet dock inte om jag kan förklara utan papper och penna. Men så här räknar jag ut talet du visade: 230,5 115,25000 ------ = --------- = 10,47727 ... (o.s.v.) 22 11 1. Förkorta talet, d.v.s. dividera täljaren och nämnaren med samma tal. I det här fallet delade jag täljaren och nämnaren med talet 2. 2. Räkna ut talet och fyll på med nollor efter decimaltecknet om det inte går jämnt ut. Jag vet inte hur gammal din son är, men förkortning brukar vara ganska svårt att förstå när man jobbar med det på mellanstadiet (jag minns inte om det är i femman eller sexan som det dyker upp första gången).
Skrivet av    Åsa

Han fyller nio om några veckor...

Han har inte jobbat speciellt mycket med förkortning än, men jag kan ju alltid försöka förklara. Nyfikna barn förstår ibland mer än man tror...
Skrivet av    Mindre förvirrad nu

Jag jobbar med större barn

men OH vad jag önskar att de vore bättre på division! Vad kul att din son är intresserad och att du försöker hjälpa honom! Jag tänker så här: Om han har greppat kort division, vilket fungerar rätt bra när man ska dividera med tal under 10, så tycker jag att du kan introducera liggande stolen/trappan. Man kan försöka poängtera att den är till för när man ska dividera med stora tal (>10). Lycka till!
Skrivet av    Maria, 29

Jag kan inte

hjälpa men strunta i det nya sättet och lär de använda trappa. Inte sjutton har mattekunskaperna bland barn och ungdomar blivit bättre med åren. Nej tillbaka till grunderna och bygg därifrån. Är han nio så ligger han uppenbarligen före de flesta i sin åldersgrupp av idag (troligen ligger han i fas med vad man ränkade i motsvande ålder på 60:talet.
Skrivet av    Jämställd pappa

Artiklar från Familjeliv