Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver er åsikt/ev. kunnande inom konsumentjur.

Skrivet av Bea m. V & H
Jag skall skicka in en reklammationsanmälan till Tiivi fönster då de inte har monterat fönstrena på det sätt vi önskat (läs tidigare inlägg )

Längst ner på blanketten jag fick av dem (de vägrade ta emot mitt klagomål via telefon/via snickarna som var här och utförde jobbet) står det "Ej godkänd reklamation/Garanti kommer att ebiteras med en hanteringskostnad på 1250 kr". Är det verkligen tillåtet attt göra så? Vi anser att vi inte fått det vi beställt men om de anser att de levererat det vi bestälde så skall de ha en hanteringskostnad för att vi klagade.

Är just nu urförbannad på Tiivi fönster.
Svar på tråden: Behöver er åsikt/ev. kunnande inom konsumentjur.

TAppade bort länken

Skulle ju ge länken till mitt tidigare inlägg http://www.alltforforaldrar.se/snack/show.php?art=1970993967&action=search
Skrivet av    Bea m. V & H

men gud i världen

vilka puckon!! hoppas verkligen du får rätt och att dom hamnar på svarta listan i råd och rön. Dom verkar ju helfläng
Skrivet av    marie

Hallå där vännen

vilket elände, det gör mig så förbannad att läsa vad ni fått för strul. Vilka sk-tstövlar rent ut sagt. Hopas du får svar från konsumentverket eller liknande som kanske kna hjälpa till. Hoppas det ordnar sig. Är du hemma igen? Vi hörs.
Skrivet av    Nell med Robert och Aliette

Förstår att du är förbannad...

En fråga: har du betalat hela summan än? Annars, se till att hålla inne en del av betalningen tills felet är avhjälpt. Vad gäller din egentliga fråga om de 1250:- så har jag inget svar. Vet att även TV-reparatörer och liknande tar ut en avgift \"om de inte hittar något fel\". Helt galet enligt min mening, men tyvärr tror jag att det är lagligt. Läste inte ditt förra inlägg nu precis innan jag började skriva, men hur ser avtalet ut. Vad finns specificerat där? Minns att det var något med fönstersmygarna på utsida istället för insida eller något sådant. Finns detta skriftligen specificerat. Tänk också på att det är Tiivi som ska bevisa att det inte är fel då ni påtalat felet inom 6 månader. På dem bara och lycka till. Skriv gärna här sedan hur det gick. Vet också att du brukar ha koll på paragraferna. Hittar följande på konsumentverkets sidor om konsumenträtt. Utan kostnadSäljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig. Detta ska ske \"inom skälig tid efter att du reklamerat\". Om du begär att säljaren ska avhjälpa felet, är han skyldig att göra det, såvida inte hans kostnader för reparation eller byte är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för dig. Ovanstående är hämtat från följande länk: http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=133 http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=129 Nedanstående länk går till info om Konsumenttjänstlagen. http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?ArticleID=2580
Skrivet av    Cicci

Mitt pucko till karl

betalade in hela summan när han bara skulle betala in leveransen av själva fönstren. Får se om jag kan maila KOV och få lite råd. Vår konsumentupplysning har semesterstängt ända till 7 augusti. I kontraktet står det inte mycket, de har ett standardkontrakt och där står inte yttre/inre smyg specificerat utan säljaren mätte och hade sig här hemma och vi sa att vi ville ha som det var. BVåde jag och sambon ppfattade säljaren som att vi skulle få inre smyg och säljaren sa till snckarna när vi hade klagat till dem att han var säker på att han hade beställt inre smyg till fabriken. han påstår att det är de som gjort fel men vi kommer knappast få honom eller snickarna att skriva det på ett papper tyvärr. Ja ja det är väl till att lämna in reklammationen med lite hänvisningar till paragrafer och hålla tummarna.
Skrivet av    Bea m. V & H

Häng upp dig på de nya reglerna...

det är DE som ska bevisa att ni har fel.
Skrivet av    Cicci

Jupp

Det skall jag göra. Tack för tipset.
Skrivet av    Bea m. V & H

hjälp..

vi har precis beställt en hel del tiivi fönster till vårt hus här i luleå..uj uj uj..hoppas vi inte råkar ut för ngt liknande! Lycka till med er reklamation, jag tycker verkligen att ni ska stå på er!
Skrivet av    petra

Kanske skall ni be säljaren komma igen

och så går ni igenom exakt hur ni vill ha fönstren monterade och sånt.
Skrivet av    Bea m. V & H

Väldigt märkligt

Det där kan inte vara rätt.
Skrivet av    Sommarblomman

Artiklar från Familjeliv