Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Får era barn extra stöd på fritids?

Skrivet av Karin E
Vår lille kille börjar i språkklass nästa vecka, och efter mycket funderande fram och tilbaka har i bestämt att han ska skjutsas till hemskolan för att gå på fritids. Men där ska han gå i en barngrupp på 46 barn och 3 personal utan några extra insatser... Usch, jag har en stor klump i magen. Inte blir det bättre av att han är född i december... Hur är det för er andra som fått språkklass eller motsvarande stöttning, klarar era barn fritids utan extrastöd?
Svar på tråden: Får era barn extra stöd på fritids?

Vi har integrerad sexårsverksamhet.

Vår grupp har tre språkbarn, och elva barn utan språksvårigheter. Till gruppen finns tre \"vanliga\" men intresserade förskolelärare, och någon timme logoped/vecka. Lämnar man tidigt, och/eller hämtar sent, så är gruppen ihopslagen med andra fritidsgrupper. Våra barn träffar den personalen och de barnen ute på skolgården, så det känns inte så främmande. Exakt vilka tider vi har vår vanliga personal, det vet jag inte ännu. Vi skall ha ett infomöte på torsdag. Inte vet jag heller om det räcker med tre vuxna på våra 14 barn i gruppen. Kanske hade min pojk behövt en egen assistent fram till dess att han kan göra sig riktigt förstådd med barn och vuxna. Nu får vi prova skolans upplägg, och se vad resurserna räcker till. Hur var det nu för er? ( Vi träffades ju på Ågrenska...) Fick du ngt intyg som skulle styrka att din pojk har ett behov av stöd även på fritids? Vår mellantös, med HFA, går på en fritidsklubb med 47 barn på 4 vuxna. Lokalerna är säkert bra ur vissa synvinklar, men det finns inget ställe att dra sig undan till om man är mkt känslig för ljud och stim. Däremot så verkar personalen mkt tillmötesgående och vana vid barn med funktionshinder. Min tös ser fram emot att gå på fritids, och det har jag aldrig varit med om tidigare. En följdfråga blir då kanske om fritidspersonalen har någon erfarenhet av språkstörning? Får de ordentlig information, och handledning om så behövs? Skall ni själva köra emellan skolorna, eller får ni taxi?
Skrivet av    Samiralva

Min "lilla" kille

har nu börjat förskoleklass. Han hade extrastöd på dagis. Vi har inte riktigt pratat klart med skolan hur det blir nu... \"Hans talpedagog\" från dagis kommer att ha \"lektioner\" med honom som vanligt. Det känns som att skolan ska få komma igång ordentligt så att man ser hur han klarar sig i klassen, vad hans fröken tycker osv. Han är där nu själv i några timmar och jag kan inte sluta att oroa mig är nästan grinfärdig... Jag känner att jag vill vara där och \"beskydda\" honom hela tiden... Hur känner ni andra nu så här i början?
Skrivet av    Tiffan

Min sexåring

går i en vanlig förskoleklass utan stöd. Han är på fritis efter lekis. Vi har inte haft direkt någon kontakt och jag tycker det känns jobbigt. Han har en expressiv språkstörning och har även svårt att ta in information i en stor grupp.
Skrivet av    Alexanders mamma

tack för era svar!

Min lillkille går 8.30-13.30 i språkklass med 6 pojkar i F-1 och två pedagoger + talpedagog. den verksamheten verkar fantastiskt bra, och vi får taxi dit och till fritids. Men på fritids får han alltså inget extra och det är en stor barngrupp på 46 barn. Men han verkar trivas och personalen är bra och tillmötesgående, även om rektorn inte inger något större förtroende... Men det blir lite speciellt att tillhöra två olika skolor och bara dyka upp på fritids två timmar på eftermiddagen, när de andra fritidsbarnen går tillsammans hela dagen.
Skrivet av    Karin E

Artiklar från Familjeliv