Annons:
Hela denna del är ett samarbete med LEGO DUPLO

 

Barns motorikutveckling 1-5 år

Barns motorikutveckling 1-5 år

Det händer mycket i ett barns utveckling under de första åren. En av de saker som ett barn utvecklar är motoriken, det vill säga förmågan att kunna styra över kropps rörelser som involverar muskler. Här är en guide för hur motoriken utvecklas mellan 1-5 år, kom dock ihåg att alla barn är olika och utvecklas i sin egen takt.

Det finns två olika motoriska delar; grovmotorik och finmotorik. Grovmotoriken är de större rörelser som engagerar stora kroppsdelar som armarna, benen, och hela kroppen. Grovmotoriken är den som gör att vi kan springa och gå till exempel. Finmotoriken är den del som involverar de mindre kroppsdelarna. Den gör till exempel att vi kan plocka upp saker med våra händer och vicka på tårna.

1-2 år
Barn i den här åldern har ofta ett stort rörelsebehov och de allra flesta tar sina första steg när de är omkring ett år. Grovmotoriken gör att vi kan gå och ju mer den utvecklas desto mer rörligt blir barnet. Det lär sig springa och kan ta sig upp och ner på stolar.

Barnet kan bygga torn av några få klossar eller legobitar för att i nästa sekund riva det direkt, och därefter börjar barnet om med byggandet. Att undersöka saker med fingrarna blir allt mer intressant medan barnet tidigare främst undersökt saker med munnen.

2-3 år
I tvåårsåldern är barn ofta mycket aktiva och deras rörelseförmåga utvecklas väldigt mycket. Det är i den åldern de lär sig saker som att gå baklänges, gå på tå och gå i trappor. När det kommer till lek kan de bygga ihop saker av klossar eller av legobitar. Att bygga höga torn brukar vara populärt!

3-4 år
Nu kan barnet springa och hoppa utan problem. Många tycker även om att sparka eller kasta en boll men har svårare att fånga den med händerna. Finmotoriken har även den utvecklats. Barnet kan nu röra fingrarna oberoende av varandra vilket gör att de kan bygga mer detaljerade saker.

4-5 år
Nu ser barnet på det de bygger med nya ögon. De börjar förstå samband och kan ställa frågor som exempelvis ”varför rasar tornet när jag sätter en bit på den platsen, men inte om jag sätter den på den där andra platsen?”. I den här åldern är det oftast mycket roligare att bygga och beundra än att bygga och riva, vilket bland annat beror på att finmotoriken utvecklats så de kan bygga mer precist. Leker ett barn i den här åldern med ett yngre syskon som är mellan 1-2 år är blir det därför en tydlig krock och det kan lätt uppstå konflikter om det yngre syskonet river den äldres konstverk eller liknande.

LÄS ÄVEN: "Kreativa leker ger barnen ett aktivt sinne"

(Källa: 1177 Vårdguiden)

Utvalda LEGO DUPLO favoriter