Hela denna sektion är ett annonsamarbete med Min Doktor

Så mycket socker äter vi per år - och så påverkar det oss

Så mycket socker äter vi per år - och så påverkar det oss

Visste du att vi i Sverige är en av världens befolkningar som äter mest socker per år, närmare bestämt cirka 40 kilo per person och år? Det söta sockret som vi hittar i godis, kakor men även i mat är gott och kring årets högtider äter vi ännu mer socker än vanligt.  Men hur mycket socker är egentligen okej?

Du har hört det förut: de flesta skulle må bättre av att äta lite mindre socker. Livsmedelsverket menar att mängden tillsatt socker – det som inte ingår i maten – ska stå för högst tio procent av allt vi får i oss. Faktum är att vi aldrig ätit mer socker än vi gör nu. Vi svenskar äter i snitt 40 kilo socker per person och år.

Socker är förknippat med njutning och högtid, men även övervikt, tandproblem och höga insulinnivåer. Många föräldrar kopplar dessutom högt sockerintag till spralliga barn, och debatten går varm huruvida socker gör barn överaktiva eller ej.

Det vi vet med säkerhet är att socker varken innehåller värdefulla vitaminer, fibrer eller mineraler, och alltså är endast ett energigivande livsmedel. Sockerkicken kan kännas tillfredsställande men är kortvarig, och ersätts snabbt med hunger. Barn som äter överdrivet mycket socker riskerar dessutom problem med karies, som kan leda till hål i tänderna.

Hur ska man då tänka som förälder med julpeppade barn? Socker hör julen till, och alltifrån pepparkaksbak till julgransplundring ingår för många i konceptet lycklig barndom. Lite socker är faktiskt okej. Och här spelar psykologi lika mycket in som mängd. Parera sötchocken med några enkla metoder.

Ge barnen en lagom sockrad tillvaro. Här är några tips:

  • Eftersom vi äter lika mycket med ögonen som med munnen kan du prova att duka fram godiset i mindre skålar och påsar. Det ger intrycket av att man får mer godis än vad som är fallet.
  • Många bitar är bättre än få – i alla fall om ditt barn får bestämma. Testa att klippa eller skära godiset i mindre delar för att skapa en illusion av mängd.
  • Se även över när och hur ni äter sötsaker. Går det att ändra på rutiner, som att äta godis en stund efter maten när barnen redan är mätta.
  • Vårt sötsug är lika mentalt som det är fysiskt. Skapa nya rutiner som inte nödvändigtvis innebär sötfrossa och sockerkickar. Byt ut eftermiddagsbullen mot lek i parken, och associera julen med lika mycket lek som bakning.
  • Undvik de värsta sockerbovarna. Läsk och saft är i princip detsamma som flytande socker. Det mättar sämre än godis och bakverk samtidigt som man snabbt får i sig mer socker än om det varit i fast form

 

Alla förtjänar en vit jul. I de allra flesta fall går det faktiskt att både äta kakan och ha den kvar. 

På Min Doktors app och webb finns tips och råd för dig som förälder. Du kan dessutom enkelt komma i kontakt med en läkare alla dagar, dygnet runt.

 

 

Din doktor i mobilen

Snabb och enkel kontakt med läkare, var du än är. Dygnet runt, för hela familjen. Hos Min Doktor kan du få konsultation, provtagning och behandling.

Sök vård
Kostnadsfritt för barn!

Här har vi samlat artiklar som kan vara till hjälp för dig och dina barn:

Ladda ner appen

Min Doktor finns som app för iOS och Android. Via appen kan du snabbt och enkelt söka vård och kommunicera med läkaren.

Vi hjälper dig med

  • Allergi

    Exempelvis mat-, pollen- och pälsdjursallergi.

  • Förkylning

    Exempelvis bihålebesvär, halsont, hosta.

  • Rygg och ledbesvär

    Ryggskott. Problem med axlar, knän eller handleder.

  • Sjukgymnastik

    Problem med knän, axlar eller andra leder? Vi hjälper dig att fastställa vad ditt besvär beror på och ger dig ett individuellt anpassat träningsprogram.

  • Mäns hälsa

    Erektionsbesvär, herpes, för tidig utlösning, håravfall, vårtor kring könsorganen.

  • Kvinnors hälsa

    Förskjuta mensen, herpes, illaluktande flytningar, klimakteriebesvär, klåda i underlivet, premenstruella besvär, preventivmedel, urinvägsbesvär / urinvägsinfektion, vårtor kring könsorganen.

  • Magbesvär

    Diarré, förstoppning, gallbesvär, illamående och kräkningar, magknip, sura uppstötningar.

  • Hudbesvär

    Akne, eksem och andra utslag, födelsemärken och hudförändringar, herpes, insektsbett och -stick, vattkoppor.

  • Psykiska besvär

    Depression, oro, stress.

Sök vård
Läs mer om hälsa och sjukdomar