Denna sida är sponsrad av Pampers

Motorisk utveckling - olika faser när din bebis växer

Motorisk utveckling - olika faser när din bebis växer

Din bebis motoriska utveckling är viktig och påverkas av många olika saker. I den här artikeln tar vi utvecklingen steg för steg så att du kan gå tillbaka och få tips på hur du kan förbättra barnets kognitiva och fysiska utveckling, allteftersom din bebis växer.

Din bebis växer och utvecklas hela tiden. Från att behöva hjälp med att hålla upp sitt egna huvud, till extasen över att kunna gripa ett föremål själv och till att hålla dig i handen när hen tar sina första steg. Utvecklingen sker konstant och i olika faser. Vi tar det steg för steg.

 

Steg 1:


Rörelseförmåga 0-2 månader
Din nyfödda bebis är helt otrolig. Kanske det bästa du åstadkommit i livet och den här nya lilla personen i ditt liv behöver din hjälp. Under de första två månaderna av bebisens liv är huvudet inte proportionerligt till kroppen och hen kan ännu inte balansera sitt huvud själv utan behöver din hjälp. Första tiden är också barnets händer knutna och kroppsrörelserna kan uppfattas som ryckiga. Det är helt normalt. Bebisen sover också i en fosterställning precis som i magen. Tänk på att nyfödda bebisar ska ligga på rygg under natten, för att hålla luftvägar öppna.

I slutet av denna period kommer din bebis börja öppna sina händer, kanske sträcka ut händerna för att röra vid saker också. Rörelserna blir allt mer viljestyrda. Korta stunder, oftast när hen ligger på mage, kommer din bebis kunna börja balansera sitt huvud. I den här ställningen, med benen utsträckta bakåt, tränar bebisen sina nack- och ryggmuskler.


Tips:

  • Ta varje tråkig vardagssyssla som ett tillfälle att knyta an med din bebis. Prata beskrivande om vad du gör. Detta samspel stimulerar bebisen på mer än ett sätt.
  • Låt bebis få ligga både på mage och på rygg om vartannat. Dedikera en tunn madrass på golvet, med en avlång kudde längst med långsidan av madrassen, som din bebis kan använda som stöd för att träna på att vända sig.
  • Välj en blöja som är speciellt framtagen för nyfödda. Välj också  rätt storlek för att inte förhindra bebisens rörelser. Pampers Premium Protection har elastiska sidor och ett jättemjukt ytskikt. Den har dessutom en design som tagits fram för att underlätta läkningen av stumpen av navelsträngen hos nyfödda.

 

Steg 2:


Rörelseförmåga 2-4 månader
Nu har din bebis börjat få mer kontroll över sina rörelser. De tidigare nämnda ryckiga rörelserna, så kallade nyföddhetsreflexer, brukar försvinna i denna fas. I och med att kontrollen ökar blir rörelserna också allt mer medvetna. I den här fasen kan många bebisar sträcka på benen och sparka när de ligger på mage eller rygg, sträcka sig efter och gripa saker med hela handen, lyfta huvudet själv och vrida huvudet åt olika håll, hålla upp sitt egna huvud en stund med hjälp av underarmarna och suga på föremål de får i handen.


Tips:

  • Låt din bebis få träna på att lyfta huvudet korta stunder. Detta är lättast när bebis får ligga på mage.
  • Hjälp barnet försiktigt från liggandes på rygg till en sittande ställning genom att ta tag i händerna och dra lätt. Tänk på att ge stöd åt huvudet om det behövs.
  • Låt barnet sträcka sig efter saker som du placerat framför eller hängt ovanför din bebis.

 

Steg 3:


Rörelseförmåga 4-6 månader
I åldern 4-6 månader kan ditt barn använda händerna som fullfjädrade redskap, både för att gripa föremål och släppa dem, samt flytta saker från hand till hand. Din bebis upptäcker nu olika former och strukturer för första gången och vill gärna föra handen till munnen för att smaka på olika saker. Barnet lär sig lyfta huvudet även från en ställning på ryggen. Många bebisar får då syn på sina egna fötter och vill gärna både gripa med händerna och undersöka dem med munnen. Din bebis kommer bli skickligare på att vända sig, och kommer kunna rulla från rygg till mage eller tvärtom. Bebis upptäcker att hen kan förflytta sig själv och börjar snart åla sig framåt eller bakåt. Detta tränar samspelet mellan armar och ben, vilket är en förutsättning för att barnet senare i livet ska lära sig att gå.


Tips:

  • Bada med din bebis. I vattnet är det lättare att träna på samspelet mellan armar och ben. Plus att det också är väldigt roligt för både dig och din bebis. Tänk på att alltid vara närvarande och uppmärksam vid all kontakt med vatten.
  • När din bebis motoriska utveckling är i den här fasen är det viktigt att välja en blöja med elastisk passform, som tillåter din bebis att upptäcka saker på egen hand. Pampers byxblöjor har en flexibel passform med stretchig resår runt midja, rumpa och lår. Det gör det lätt för dig att byta blöja även när barnet har svårt att vara still.
  • Låt barnet undersöka och upptäcka med händerna, munnen och ögonen. Du kan till exempel lägga din bebis på en filt på golvet och placera några leksaker inom räckhåll för bebis att upptäcka själv. Eller sätta bebisen i en barnstol vid matbordet och placera exempelvis en visp eller en slev framför barnet.
  • Det kan vara en bra idé att investera i ett lekgym, eftersom det har visat sig ha en positiv inverkan på den motoriska utvecklingen hos bebisar.

 

Rätt storlek på blöjan?


Storlekarna på blöjor visar ofta ett viktspann som kan guida dig till rätt storlek. Passformen är också viktig och därför spelar barnets kroppsform in. Det är anledningen till att viktspannet överlappar mellan de olika storlekarna (vi har väl alla undrat varför vid något tillfälle). Är blöjan för liten ökar risken för utslag. Är blöjan för stor ökar risken för läckage. Du som förälder känner ditt barn bäst.

Tips:
• Byt till en större storlek om blöjan inte når upp över svanken i ryggen
• Byt till en större storlek om blöjan ger märken på lår eller mage
• Blöjan till en mindre storlek om blöjan läcker

Källa: 1177.se

 

Se även barnmorskan Asabea Britton berätta om den fjärde trimestern och ge tips inför den första tiden med bebisen i videon nedanför.

 


I samarbete med Pampers