Annons:




8 tips för barn som är oroliga på natten

8 tips för barn som är oroliga på natten

Är ditt barn oroligt på natten? De flesta barn har perioder i livet då det antingen hänt något jobbigt eller de går igenom utvecklingsfaser som gör att de drömmer mer och sover oroligare. Min Doktors psykolog Olof Johansson ger dig 8 tips för lugnare nätter.

 

1. Fundera över vems problemet är, är det ditt eller ditt barns?

Vi som föräldrar kan ofta ha en tydlig bild av hur våra barn ska sova, exempelvis hela nätter, i egen säng eller i eget rum, men det är inte alltid barnet själv vill sova på det sättet. Fundera över om det är du eller ditt barn som tycker att sömnen är ett problem, det kan hjälpa dig att få perspektiv och minska oron över sömnbesvären.

 

2. Avdramatisera rädslorna

Vissa anledningar till att ditt barn har svårt att sova är en helt naturlig del av deras utveckling, men det är bra att avdramatisera och bekräfta ditt barns rädslor. Ett exempel är mardrömmar, visa för ditt barn att du förstår att hen är rädd och trösta ditt barn istället för att bara säga att det inte finns något spöke under sängen.

 

3. Ta itu med problemet på dagen när ditt barn inte är rädd

På natten kan du vara trött och ditt barn kan vara oroligt, försök inte lösa problemet där och då, det kan sluta med att ni fastnar i en argumentation. Fokusera istället på att lugna barnet och prata om sömnen vid ett senare tillfälle när ni båda är mottagliga för det.

 

4. Förklara varför man sover

För lite äldre barn kan det finnas annat som lockar än sömnen. Förklara varför det är viktigt att sova, och hur vi påverkas av för lite sömn.

 

5. Om du vill förändra något i ditt barns sömn så konkretisera förändringen till steg som ditt barn kan förstå

Prata om stegen i en lugn och trygg situation, och låt ditt barn vara delaktig och i bästa fall komma med egna förslag för att bli motiverad. Försök inte förändra allt på en gång, utan gör det stegvis under ett par veckor.

 

6. Se till att ditt barn är ute och rör på sig

Det är positivt för dygnsrytmen och sömnen.

 

7. Prova avslappningsövningar

Om ditt barn har svårt att komma ner i varv kan ni testa enklare avslappningsövningar tillsammans, ett exempel är genom att spänna en kroppsdel åt gången.

 

8. Föräldrar har så klart också rätt till att sova gott

Om ni är två är ett tips att dela på er, och turas om att få sova ut.

 

När ska ni söka hjälp?

Om du märker att sömnbesvären påverkar ditt barn, exempelvis att hen är trött ofta, lättirriterad och inte är sig själv kan det vara bra att söka hjälp.


Läs mer om hur vi kan hjälpa ditt barn här!

 

I samarbete med Min Doktor

 

Annons