Annons:

Allt för föräldrars shop går som tåget

Stockholm 13 december 2010

Lagom till årets julhandel lanserade mediehuset Allt för föräldrar en direkt kanal för handel av barnrelaterade produkter och öppnade sin webbshop. Målet med satsningen är att inom kort bli den mest kompletta webbshoppen för målgruppen 0-5 år på den svenska marknaden.



”Smyglanseringen har gått över all förväntan! Utifrån den kunskap vi besitter har vi prickat helt rätt i sortiment och kampanjprodukter” säger Ulrika Magnusson, Produktchef Allt för föräldrar.



Parallellt med sortimentsuppbyggnaden har Ulrika Magnusson valts in i Leksaksbranschens nya organisation. Detaljister och leverantörer har slagit sig samman i syfte att stärka och utveckla branschen. Föreningen Leksaksbranschen bildades genom en fusion mellan Sveriges Leksakshandlares Riksförbund och Swedish Toy Association. Till ordförande för den nya organisationen valdes Magnus Stuart.



”Vi är mycket glada över att Ulrika tackat ja till en styrelseplats i Leksaksbranschens nya organisation. Ulrika bidrar med sin branschkompetens och jag ser fram mot vårt gemensamma arbete för branschen”, säger Magnus Stuart, ordförande i Leksaksbranschen.



För mer information kontakta:

Ulrika Magnusson, 0703-054250, ulrika@alltforforaldrar.se


Magnus Stuart, 070-49 303 25, magnus@magtoys.se



Fakta om leksaksbranschen

· Leksaksbranschen i Sverige omsätter 3 760 MSEK på klassiska leksaker.

· Försäljningsutvecklingen har varit positiv sedan 2005 med ökningar på drygt 5 procent årligen.

· Leksaksbranschen är den bransch som har den allra största koncentrationen av försäljning i julhandeln; Över 40 procent av årsomsättningen sker i julhandeln (42 procent oktober – december 2009 och 25 procent i december enligt SCB).

· Leksaksfackhandeln har 62 procent av marknaden, varuhus/stormarknader16 procent och internet/postorder 3 procent. Resten ligger på övriga kanaler, där Gekås har en betydande andel. Internetförsäljningen är den som ökar mest under 2010.

· Snittköpet (värdet) per inköpstillfälle har ökat, det är det som driver marknaden framåt. Man köper dock inte fler leksaker utan satsar mer på leksaker med högt lekvärde och av bättre kvalitet.



Faktauppgifterna kommer från marknadsundersökningsföretaget GfK och avser 2009 om inget annat anges.



Om Allt för föräldrar
Allt för föräldrar AB är ett mediehus som vänder sig till målgruppen som är gravid och till småbarnsföräldrar. Idag är Allt för föräldrar en av Sveriges största communities på Internet för målgruppen med ca 230 000 unika besökare i veckan, och tillsammans med Magasinet Föräldraguiden och sina unika e-DM aktiviteter når Allt för föräldrar över 80 procent av alla gravida och småbarnsfamiljer i Sverige. I styrelsen återfinns bla Peter Lindell, styrelseordförande, och Carl Palmstierna.

Annons