Champagne på förlossningen
Förlossning
  1. Undrar
    #1

    Champagne på förlossningen

    Hej!
    Vad skulle ni tycka om man hade med sig en flaska bubbel, alltså riktigt ,och tog ett glas och firade den stora händelsen?? Eller är det knäppt?
  2. 1
    Champagne på förlossningen Hej!
    Vad skulle ni tycka om man hade med sig en flaska bubbel, alltså riktigt ,och tog ett glas och firade den stora händelsen?? Eller är det knäppt?
  3. Miranda26
    #2

    Ja i mina ögon!

    Tycker inte att alkohol och amning hör ihop. Det finns alkoholfritt.
    Dessutom, duger inte det förlossningsavdelningen bjuder på?
  4. 2
    Ja i mina ögon! Tycker inte att alkohol och amning hör ihop. Det finns alkoholfritt.
    Dessutom, duger inte det förlossningsavdelningen bjuder på?
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3

    inte knäppt

    jag personligen tycker inte att det är knäppt om det nu känns som något man vill fira på det sättet. Förutsett att man bara smakar lite grann. Att man vill ha själva "champagnefirarkänslan".
  6. 3
    inte knäppt jag personligen tycker inte att det är knäppt om det nu känns som något man vill fira på det sättet. Förutsett att man bara smakar lite grann. Att man vill ha själva "champagnefirarkänslan".
  7. undrar
    #4
    Nu är ju de nya rönen att alkohol och amning visst går ihop. Inga mängder förstås, men jag tror inte att det är farligt. Men det kanske är knäppt. Jaja, vi får se hur vu gör.
  8. 4
    Nu är ju de nya rönen att alkohol och amning visst går ihop. Inga mängder förstås, men jag tror inte att det är farligt. Men det kanske är knäppt. Jaja, vi får se hur vu gör.
  9. undrar
    #5
    Jo, det är ju just bubblet och feststämningen man vill åt. Tack för svaret! Såg att du är doula. Har du varit med om att nån velat ha "äkta vara" efteråt?
  10. 5
    Jo, det är ju just bubblet och feststämningen man vill åt. Tack för svaret! Såg att du är doula. Har du varit med om att nån velat ha "äkta vara" efteråt?
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6

    Äh

    Självklart kan man det! Det har vi haft varje gång, har öppnat en flaska bubbel när våra föräldrar har kommit till BB för första gången för att hälsa på den nyaste familjemedlemmen. Jag har faktiskt inte själv druckit något ur glaset jag har skålat med, för jag har helt enkelt inte alls haft lust att dricka champagne just då. Men syftet är ju inte heller precis att uppnå någon form av berusning. Det är symboliken som har varit viktig för oss - att vi verkligen hade något stort, underbart och alldeles fantastiskt att fira. Visst kan man skåla i Pommac eller Festis eller BoB blandsaft eller vad som helst, om man hellre vill det. Men för min del känns det symbolfattigt.
    Men vad vet jag. Jag bor inte i Sverige, så mitt svar är nog diskvalificerat...
    Nugga - Flickmamma till 2 och nu även pojkmamma!
  12. 6
    Äh Självklart kan man det! Det har vi haft varje gång, har öppnat en flaska bubbel när våra föräldrar har kommit till BB för första gången för att hälsa på den nyaste familjemedlemmen. Jag har faktiskt inte själv druckit något ur glaset jag har skålat med, för jag har helt enkelt inte alls haft lust att dricka champagne just då. Men syftet är ju inte heller precis att uppnå någon form av berusning. Det är symboliken som har varit viktig för oss - att vi verkligen hade något stort, underbart och alldeles fantastiskt att fira. Visst kan man skåla i Pommac eller Festis eller BoB blandsaft eller vad som helst, om man hellre vill det. Men för min del känns det symbolfattigt.
    Men vad vet jag. Jag bor inte i Sverige, så mitt svar är nog diskvalificerat...
  13. Medlem sedan
    Oct 2003
    #7
    ja d hade varit lite knäppt för mig med tror jag, det finns ju alkoholfri champagne, inge fel på den. Det _har_ ju varit ett rön att man inte ska blanda. Även om de nya rönen säger ok så kanske det kommer ytterligare nya rön om 3 år o då är det livsfarligt osv...
  14. 7
    ja d hade varit lite knäppt för mig med tror jag, det finns ju alkoholfri champagne, inge fel på den. Det _har_ ju varit ett rön att man inte ska blanda. Även om de nya rönen säger ok så kanske det kommer ytterligare nya rön om 3 år o då är det livsfarligt osv...
  15. Medlem sedan
    Dec 1999
    #8

    I och för

    sig skulle det väl inte vara så farligt. Men själv är jag nog mest sugen på ngt annat, typ mjölk eller julmust.
    Sen har man kanske fått en massa smärtstillande medicin som ännu inte gått ur kroppen och det kanske inte är så smart att blanda med champange.
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  16. 8
    I och för sig skulle det väl inte vara så farligt. Men själv är jag nog mest sugen på ngt annat, typ mjölk eller julmust.
    Sen har man kanske fått en massa smärtstillande medicin som ännu inte gått ur kroppen och det kanske inte är så smart att blanda med champange.
  17. Miranda26
    #9

    Och det struntar jag i!

    Tycker inte att alkohol hör ihop varken under graviditet eller amning oavsett nya "rön". Om 10-15 år har det kommit något annat rön.
  18. 9
    Och det struntar jag i! Tycker inte att alkohol hör ihop varken under graviditet eller amning oavsett nya "rön". Om 10-15 år har det kommit något annat rön.
  19. Medlem sedan
    May 2006
    #10
    Det tycker jag skulle vara en underbar ide. Jag tror inte att någon skulle tycka att det var konstigt.
  20. 10
    Det tycker jag skulle vara en underbar ide. Jag tror inte att någon skulle tycka att det var konstigt.
  21. Anonym
    #11
    Inget konstigt ,inte alls ovanligt och inget att resa ragg förEtt glas champagne kan knappast göra skada direkt efter förlossningen då man knappt hunnit börja producera mjölk.Tror inte heller att det är så många som dricker ett helt glas skumpa, utan det är ju några bubbelsmuttar för att fira den nya lilla människan.Finns betydligt mycket annat som förmodligen är värre...Därmed inte sagt att man ska dricka alkohol då man ammar förstås,det finns ju alltid folk som ska misstolka,men en skål kan man kosta på sej utan pekpinnar tycker jag!
  22. 11
    Inget konstigt ,inte alls ovanligt och inget att resa ragg förEtt glas champagne kan knappast göra skada direkt efter förlossningen då man knappt hunnit börja producera mjölk.Tror inte heller att det är så många som dricker ett helt glas skumpa, utan det är ju några bubbelsmuttar för att fira den nya lilla människan.Finns betydligt mycket annat som förmodligen är värre...Därmed inte sagt att man ska dricka alkohol då man ammar förstås,det finns ju alltid folk som ska misstolka,men en skål kan man kosta på sej utan pekpinnar tycker jag!
  23. Mirandra26
    #12

    Pekpinnar?

    Det handlar knappast om pekpinnar. Personen i fråga undrade ju vad vi tycker och har man då inte rätt att dela med sig av sin åsikt?
    Jag tycker faktiskt det är osmakligt med en mamma som sitter med sitt barn vid bröstet och ammar och samtidigt sitter med ett glas alkohol i handen.

    Tolka mig som du vill men det är bara så jag tycker och det kan inget eller ingen ändra på.
  24. 12
    Pekpinnar? Det handlar knappast om pekpinnar. Personen i fråga undrade ju vad vi tycker och har man då inte rätt att dela med sig av sin åsikt?
    Jag tycker faktiskt det är osmakligt med en mamma som sitter med sitt barn vid bröstet och ammar och samtidigt sitter med ett glas alkohol i handen.

    Tolka mig som du vill men det är bara så jag tycker och det kan inget eller ingen ändra på.
  25. Medlem sedan
    Nov 2002
    #13
    Vi har skålat i champagne vid födelsen av alla våra barn (tre). Första ggn var på sjukhus och de andra gångerna hemma (födde hemma då). Har ingen aning om hur det uppfattades på förlossningen. Ingen sade ngt i alla fall!
  26. 13
    Vi har skålat i champagne vid födelsen av alla våra barn (tre). Första ggn var på sjukhus och de andra gångerna hemma (födde hemma då). Har ingen aning om hur det uppfattades på förlossningen. Ingen sade ngt i alla fall!
  27. Anonymjag
    #14
    Inte alls nåt kkonstigt, den nyblivna mamman behöver väl inte dricka halva flaskan! Vi skålade i champagne när vår son föddes. Inte på BB/förlossningen visserligen utan när vi kommit hem efter några dagar. Jag drack en halvmun och det kändes festligt och mysigt att skåla och fira något så stort.

    Men ta riktig champange! Livet är för kort för billigt mousserande vin
  28. 14
    Inte alls nåt kkonstigt, den nyblivna mamman behöver väl inte dricka halva flaskan! Vi skålade i champagne när vår son föddes. Inte på BB/förlossningen visserligen utan när vi kommit hem efter några dagar. Jag drack en halvmun och det kändes festligt och mysigt att skåla och fira något så stort.

    Men ta riktig champange! Livet är för kort för billigt mousserande vin
  29. Medlem sedan
    Jun 2002
    #15
    Kör på! Jag har skålat i champagne efter båda mina kids födelse!
  30. 15
    Kör på! Jag har skålat i champagne efter båda mina kids födelse!
  31. Medlem sedan
    Jun 2002
    #16
    Visst kan man dricka alkoholhaltiga drycker när man ammar.
  32. 16
    Visst kan man dricka alkoholhaltiga drycker när man ammar.
  33. Anonym
    #17
    Jag har inte försökt ändra på vad du tycker, jag sa vad jag tycker.

    Har inte ens försökt "tolka dej"
  34. 17
    Jag har inte försökt ändra på vad du tycker, jag sa vad jag tycker.

    Har inte ens försökt "tolka dej"
  35. Tilde de Paula (inte
    #18
    Det låter som en jättebra idé! Vi har haft med oss en flaska vitt vin till BB två gånger, och har inte fått några negativa reaktioner från personalen. De tycker snarare att det är en bra idé att passa på att skåla första dygnet, medan förbindelsen mellan mor och barn är avbruten. Det tar ju 1-2 dygn innan mjölkproduktionen kommer igång, så första dygnet finns ingen risk för att barnet skulle påverkas av alkohol. Däremot finns förstås risken att en _väldigt_ berusad mamma skulle vara fumlig och tappa sitt barn eller göra andra dumma saker pga dåligt omdöme i samband med berusningen, men SÅ onyktra blir inte vi på 1-2 glas vitt, så det kändes inte som någon risk. Man kutar ju inte omkring med sin bäbis heller, utan ligger mest i sängen eller rullar den i den lilla baljan till och från matsalen. Jag tycker alltså det är en god idé. I alla fall för mig. Jag var helnykter hela graviditeten och nästan nästan helnykter hela amningsperioden, så för mig var det väldigt festligt att få skåla med alkohol för att fira födelsen.
  36. 18
    Det låter som en jättebra idé! Vi har haft med oss en flaska vitt vin till BB två gånger, och har inte fått några negativa reaktioner från personalen. De tycker snarare att det är en bra idé att passa på att skåla första dygnet, medan förbindelsen mellan mor och barn är avbruten. Det tar ju 1-2 dygn innan mjölkproduktionen kommer igång, så första dygnet finns ingen risk för att barnet skulle påverkas av alkohol. Däremot finns förstås risken att en _väldigt_ berusad mamma skulle vara fumlig och tappa sitt barn eller göra andra dumma saker pga dåligt omdöme i samband med berusningen, men SÅ onyktra blir inte vi på 1-2 glas vitt, så det kändes inte som någon risk. Man kutar ju inte omkring med sin bäbis heller, utan ligger mest i sängen eller rullar den i den lilla baljan till och från matsalen. Jag tycker alltså det är en god idé. I alla fall för mig. Jag var helnykter hela graviditeten och nästan nästan helnykter hela amningsperioden, så för mig var det väldigt festligt att få skåla med alkohol för att fira födelsen.
  37. Medlem sedan
    Jan 2005
    #19
    Men hur många börjar producera bröstmjölk omedelbart efter förlossningen? Det brukar väl ta några dagar.
  38. 19
    Men hur många börjar producera bröstmjölk omedelbart efter förlossningen? Det brukar väl ta några dagar.
  39. Medlem sedan
    Jan 2005
    #20
    Jag skulle inte vilja ha riktig champagne direkt efter förlossningen. När dottern föddes bjöds vi på vanlig alkoholfri cider och det var jättegott. Jag var rätt så törstig så jag ville helst ha något som man kan hälla i sig mycket av, och det skulle jag inte kunna med champagne. Dessutom skulle man ju vara tvungen att öppna en hel flaska och vem förutom pappan och jag skulle ta ett glas? Man skulle ju behöva hälla ut en hel del.
  40. 20
    Jag skulle inte vilja ha riktig champagne direkt efter förlossningen. När dottern föddes bjöds vi på vanlig alkoholfri cider och det var jättegott. Jag var rätt så törstig så jag ville helst ha något som man kan hälla i sig mycket av, och det skulle jag inte kunna med champagne. Dessutom skulle man ju vara tvungen att öppna en hel flaska och vem förutom pappan och jag skulle ta ett glas? Man skulle ju behöva hälla ut en hel del.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Champagne?
    By Ninnan in forum Resesnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 08:14
  2. God champagne?
    By GladaKon in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 17:04
  3. Champagne!!
    By j-fr in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 11:09
  4. På tal om champagne och
    By ~kina~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 21:55
  5. Champagne
    By j-fr in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 16:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar