dagisstart
_0612 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2008
    #1

    dagisstart

    Så nu sitter jag på mitt arbete och är lite snopen. Hur snabbt gick tiden som föräldralediga? Min man började jobba i måndags och nu har vi ny tillvaro med tre barn i verksamhet. Hämtning och lämning, logistik och organisation. Pust, tur att det är påsk snart! Ni som fortfarande är hemma med era små telingar, njut!
    Påskhälsningar!
  2. 1
    dagisstart Så nu sitter jag på mitt arbete och är lite snopen. Hur snabbt gick tiden som föräldralediga? Min man började jobba i måndags och nu har vi ny tillvaro med tre barn i verksamhet. Hämtning och lämning, logistik och organisation. Pust, tur att det är påsk snart! Ni som fortfarande är hemma med era små telingar, njut!
    Påskhälsningar!
  3. Medlem sedan
    Feb 2001
    #2
    Njuter samtidigt som jag faktiskt är rätt trött på att vara hemma med barnen.
    Nu längtar jag lite till att komma igång igen.
    Men det blir sommarlov först sen så ska jag jobba igen efter några års ledighet. ska bli lite skönt
    inskolningen får jag väl hoppas går bra hon kommer att ha 2 storasystrar på samma avdelning så hon kommer nog inte att känna sig helt främmande.
    Ska ta in henne lite på avdelningen sen när det blir lite mindre bök med kläderna så hon får se sig runt lite så blir förhoppningsvis vår dagisstart rätt mjuk.
    Men visst kommer det att kännas i mammahjärtat.
    Ska se om inge vi kan få till rätt korta dagar och ev en dag ledig i veckan som mjukstart för alla barnen.

    Glad påsk på dig och njut nu av ledigheten i några dagar.
  4. 2
    Njuter samtidigt som jag faktiskt är rätt trött på att vara hemma med barnen.
    Nu längtar jag lite till att komma igång igen.
    Men det blir sommarlov först sen så ska jag jobba igen efter några års ledighet. ska bli lite skönt
    inskolningen får jag väl hoppas går bra hon kommer att ha 2 storasystrar på samma avdelning så hon kommer nog inte att känna sig helt främmande.
    Ska ta in henne lite på avdelningen sen när det blir lite mindre bök med kläderna så hon får se sig runt lite så blir förhoppningsvis vår dagisstart rätt mjuk.
    Men visst kommer det att kännas i mammahjärtat.
    Ska se om inge vi kan få till rätt korta dagar och ev en dag ledig i veckan som mjukstart för alla barnen.

    Glad påsk på dig och njut nu av ledigheten i några dagar.
  5. Medlem sedan
    Jan 2008
    #3

    Förstar att ni har fullt upp!

    Tiden rusar verkligen fram.. Vi har ocksa tre barn men bara tva som ska iväg pa skola/lekis och jag tycker att det är fullt upp!

    Hoppas att det flyter bra för er!
  6. 3
    Förstar att ni har fullt upp! Tiden rusar verkligen fram.. Vi har ocksa tre barn men bara tva som ska iväg pa skola/lekis och jag tycker att det är fullt upp!

    Hoppas att det flyter bra för er!
  7. Medlem sedan
    Jan 2008
    #4

    Känner igen känslan!

    Jag njuter ocksa men tycker samtidigt att den alder vara decemberbarn är i är rätt intensiv och ibland frustrerande(och underbar och ljuvlig ocksa men ända..). Längtar "ut" litegrann. Idag har jag iaf intervjuat en tjej som ska börja som barnflicka hos oss tva eftermiddagar i veckan. Ska bli sa skönt. jag jobbar ju hemifran ett par timmar i veckan och jag far ingenting gjort numer. Tänker dessutom unna mig ett träningspass i veckan!
  8. 4
    Känner igen känslan! Jag njuter ocksa men tycker samtidigt att den alder vara decemberbarn är i är rätt intensiv och ibland frustrerande(och underbar och ljuvlig ocksa men ända..). Längtar "ut" litegrann. Idag har jag iaf intervjuat en tjej som ska börja som barnflicka hos oss tva eftermiddagar i veckan. Ska bli sa skönt. jag jobbar ju hemifran ett par timmar i veckan och jag far ingenting gjort numer. Tänker dessutom unna mig ett träningspass i veckan!
  9. Medlem sedan
    Feb 2001
    #5
    Min lilla decemberflicka är aktiv men inget jämfört me vad 2.5 åringen är *ler*
    Jag har helt enkelt varit hemma för många år nu längtar jag verkligen.
    Hemskt nästan men så är det.
  10. 5
    Min lilla decemberflicka är aktiv men inget jämfört me vad 2.5 åringen är *ler*
    Jag har helt enkelt varit hemma för många år nu längtar jag verkligen.
    Hemskt nästan men så är det.
  11. Medlem sedan
    Jan 2008
    #6
    Jag förstår din känsla också. Det är ju skönt att få tid utanför huset när man varit hemma ett tag. Jag har fått nästan fem härliga dagar hemma så jag är lite "botad" idag. God idé att ta in minstingen till dagis och "miljövänja" i god tid. Jag och min man arbetar vars 80% så någon hämtar alltid 14.00 så dagen blir inte så lång och vi får bra tid med barnen på eftermiddagarna.
  12. 6
    Jag förstår din känsla också. Det är ju skönt att få tid utanför huset när man varit hemma ett tag. Jag har fått nästan fem härliga dagar hemma så jag är lite "botad" idag. God idé att ta in minstingen till dagis och "miljövänja" i god tid. Jag och min man arbetar vars 80% så någon hämtar alltid 14.00 så dagen blir inte så lång och vi får bra tid med barnen på eftermiddagarna.
  13. Medlem sedan
    Jan 2008
    #7
    Flyter är nog rätt ord :-). Det är ju en inkörsperiod för hela familjen just nu. Påsken kom väldigt bra för då hade vi tid att kurera förkylningar som också kommer som ett brev på posten. Maken fick lämna idag för det gör så ont i mitt hjärta när sonen är ledsen vid dagisdörren. Mycket man ska vänja sig vid......
  14. 7
    Flyter är nog rätt ord :-). Det är ju en inkörsperiod för hela familjen just nu. Påsken kom väldigt bra för då hade vi tid att kurera förkylningar som också kommer som ett brev på posten. Maken fick lämna idag för det gör så ont i mitt hjärta när sonen är ledsen vid dagisdörren. Mycket man ska vänja sig vid......
  15. Medlem sedan
    Jan 2005
    #8
    min mamma har hand om vilgot...vi får ingen dagisplats förns tidigast augusti
  16. 8
    min mamma har hand om vilgot...vi får ingen dagisplats förns tidigast augusti
  17. Medlem sedan
    Jan 2008
    #9
    ..men har ni anmält plats så ska kommunen ta fram en inom fyra månader.
  18. 9
    ..men har ni anmält plats så ska kommunen ta fram en inom fyra månader.
  19. Medlem sedan
    Jan 2005
    #10
    Hm jasså? Vi har inte fått något svar alls. Fast jag vet inte om det är för att vi sökt specifika förskolor? Kanske att de fixar en ett par kilometer bort snabbare??
  20. 10
    Hm jasså? Vi har inte fått något svar alls. Fast jag vet inte om det är för att vi sökt specifika förskolor? Kanske att de fixar en ett par kilometer bort snabbare??
  21. Medlem sedan
    Jan 2008
    #11
    Ja, du har inte samma möjlighet att välja, men de ska gå efter föräldrarnas önskemål och närhetsprincip och i möjligaste mån få fram platser där. Men visst finns det inte plats inom de du önskar så kan de erbjuda dig andra alternativ. Ibland är det bättre att vänta om man har möjlighet att lösa det på annat vis.....
  22. 11
    Ja, du har inte samma möjlighet att välja, men de ska gå efter föräldrarnas önskemål och närhetsprincip och i möjligaste mån få fram platser där. Men visst finns det inte plats inom de du önskar så kan de erbjuda dig andra alternativ. Ibland är det bättre att vänta om man har möjlighet att lösa det på annat vis.....
  23. Medlem sedan
    Jan 2005
    #12
    ja...hm.... får nog ringa upp till stadsdelsförvaltningen o fråga vad som händer...
  24. 12
    ja...hm.... får nog ringa upp till stadsdelsförvaltningen o fråga vad som händer...
  25. Medlem sedan
    Nov 2002
    #13

    4 månader

    efter det datum man anmält att man vill börja, inte 4 månader efter att man ansöker om plats. Många missförstår det där. Här ska man ansöka 4 månader innna man vill ha plats, och sen har man ju då platsgaranti 4 månader efter det datum man ville börja, så i praktiken 8 månader efter anmälningsdatum.
    Johanna 06
    Ludvig 08
  26. 13
    4 månader efter det datum man anmält att man vill börja, inte 4 månader efter att man ansöker om plats. Många missförstår det där. Här ska man ansöka 4 månader innna man vill ha plats, och sen har man ju då platsgaranti 4 månader efter det datum man ville börja, så i praktiken 8 månader efter anmälningsdatum.
  27. Medlem sedan
    Jan 2008
    #14
    hos oss anmäler man att man vill ha plats fyra månader innan dagen man vill starta inskolning. Inom den tiden får de flesta ett erbjudande om plats någonstans i kommunen. Att vänta i 8månader kan inte ses som skälig väntetid....
  28. 14
    hos oss anmäler man att man vill ha plats fyra månader innan dagen man vill starta inskolning. Inom den tiden får de flesta ett erbjudande om plats någonstans i kommunen. Att vänta i 8månader kan inte ses som skälig väntetid....
  29. Medlem sedan
    Nov 2002
    #15

    Fast så säger lagen

    Om det är brist på platser så är det vad kommunerna är skyldiga att göra, erbjuda en plats 4 månader från det datum man snsökte om att få en plats, inte 4 månader från det att man ställde sig i kön.
    Johanna 06
    Ludvig 08
  30. 15
    Fast så säger lagen Om det är brist på platser så är det vad kommunerna är skyldiga att göra, erbjuda en plats 4 månader från det datum man snsökte om att få en plats, inte 4 månader från det att man ställde sig i kön.
  31. Medlem sedan
    Jan 2008
    #16
    Tja, så tolkar inte jag det. Skollagen 2a kap 7§ säger att "när vårdnashavaren anmält behov av plats inom fsk...skall kommunen erbjuda plats utan oskäligt dröjsmål". Alltså när du anmälde och detta kan du i de flesta fall göra tidigast fyra månader i förväg.
  32. 16
    Tja, så tolkar inte jag det. Skollagen 2a kap 7§ säger att "när vårdnashavaren anmält behov av plats inom fsk...skall kommunen erbjuda plats utan oskäligt dröjsmål". Alltså när du anmälde och detta kan du i de flesta fall göra tidigast fyra månader i förväg.
  33. Medlem sedan
    Nov 2002
    #17

    Jag VET

    att det är så, barnomsorgsgarantin är 4 månader från det datum du ansökte om att få börja!
    Johanna 06
    Ludvig 08
  34. 17
    Jag VET att det är så, barnomsorgsgarantin är 4 månader från det datum du ansökte om att få börja!
  35. Medlem sedan
    Jan 2008
    #18
    Som skolsakskunnig på min förvaltning hanterar jag dagligen skoljuridiska frågor av detta slag. I staden jag arbetar följer vi lagen och den säger att du inom fyra månader från det anmälan om behov har kommit in ska få en plats. Allt annat är feltolkning. Som vårdnadshavare ska du anmäla ditt behov och sedan ska kommunen inom rimlig tid, vilket har tolkats av de flesta som tre till fyra månader hosta fram en plats. Så enklet är det och det är glasklart! Har du fått andra besked så är det en feltolkning av lagen.
  36. 18
    Som skolsakskunnig på min förvaltning hanterar jag dagligen skoljuridiska frågor av detta slag. I staden jag arbetar följer vi lagen och den säger att du inom fyra månader från det anmälan om behov har kommit in ska få en plats. Allt annat är feltolkning. Som vårdnadshavare ska du anmäla ditt behov och sedan ska kommunen inom rimlig tid, vilket har tolkats av de flesta som tre till fyra månader hosta fram en plats. Så enklet är det och det är glasklart! Har du fått andra besked så är det en feltolkning av lagen.

Liknande trådar

  1. dagisstart (oxå i nov)
    By annsi82 in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 09:53
  2. Dagisstart?
    By Maline med 2 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 15:47
  3. Dagisstart?
    By DIFGrynet in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 09:22
  4. Dagisstart
    By Basio in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 18:53
  5. Dagisstart?
    By nenne79 in forum _0506 Junibarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 20:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar