Hur mycket kostar det att gå på fritids?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2006
    #1

    Hur mycket kostar det att gå på fritids?

    Min dotter slutar dagis i sommar och kommer vara hemma hela sommarlovet då vi är lärare. Som vanligt får vi ändå betala över alla lov, men hur blir det nu i sommar när hon inte ska gå på dagis eller fritids, åker vi ändå på att betala?

    En annan sak, är kostnaden den samma för att ha barn på fritids som på dagis?
  2. 1
    Hur mycket kostar det att gå på fritids? Min dotter slutar dagis i sommar och kommer vara hemma hela sommarlovet då vi är lärare. Som vanligt får vi ändå betala över alla lov, men hur blir det nu i sommar när hon inte ska gå på dagis eller fritids, åker vi ändå på att betala?

    En annan sak, är kostnaden den samma för att ha barn på fritids som på dagis?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Ja på alltihop

    Vi fick vackert betala över sommaren fast han var ledig 2½ månad mellan dagis och skolstart. Rätt surt faktiskt. Och ja, det kostar som dagis.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  4. 2
    Ja på alltihop Vi fick vackert betala över sommaren fast han var ledig 2½ månad mellan dagis och skolstart. Rätt surt faktiskt. Och ja, det kostar som dagis.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Kommunerna har ju olika taxor och olika bestämmelser, kolla på di kommuns hemsida. Här betalar men inte fullt om de är borta iöver 8 v. Sedan finns det olika fritidstaxor beroende på om man har morgon+em, bara det ena eller det andra eller bara lovverksamhet. Fast det är väldigt billigt oavsett. Jag betalar nån tusenlapp för bägge.
  6. 3
    Kommunerna har ju olika taxor och olika bestämmelser, kolla på di kommuns hemsida. Här betalar men inte fullt om de är borta iöver 8 v. Sedan finns det olika fritidstaxor beroende på om man har morgon+em, bara det ena eller det andra eller bara lovverksamhet. Fast det är väldigt billigt oavsett. Jag betalar nån tusenlapp för bägge.
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Ja om hon har en fritidsplats ska ni betala som alla andra. Fritids brukar väl vara lite billigare än dagis.
  8. 4
    Ja om hon har en fritidsplats ska ni betala som alla andra. Fritids brukar väl vara lite billigare än dagis.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Vi sade upp förskoleplatsen till 15/6 och tog fritidsplatsen från 22/8 och slapp därmed sommarataxa just mellan förskola och fritids.

    Ett tips, om ni har fler barn och ska vara lediga hela sommaren
  10. 5
    Vi sade upp förskoleplatsen till 15/6 och tog fritidsplatsen från 22/8 och slapp därmed sommarataxa just mellan förskola och fritids.

    Ett tips, om ni har fler barn och ska vara lediga hela sommaren
  11. Medlem sedan
    Nov 2006
    #6
    jag vet att vi har det bra med maxtaxa och så, men jag kan ändå känna mig irriterad över att vi betalar för alla lov och blir stressade varje vecka för att hålla tiden så kort som möjligt...
  12. 6
    jag vet att vi har det bra med maxtaxa och så, men jag kan ändå känna mig irriterad över att vi betalar för alla lov och blir stressade varje vecka för att hålla tiden så kort som möjligt...
  13. Medlem sedan
    Nov 2006
    #7
    Betala som alla andra, visst. Men lite surt känns det att betala när man inte utnyttjar det.
  14. 7
    Betala som alla andra, visst. Men lite surt känns det att betala när man inte utnyttjar det.
  15. Medlem sedan
    Nov 2006
    #8
    Smart, det ska jag se till att göra!

    Ska ringa kommunen på måndag.
  16. 8
    Smart, det ska jag se till att göra!

    Ska ringa kommunen på måndag.
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9
    Lite olika i kommunerna, men i min kommun är det såhär:

    Även sommarloven kostar, dock kan du säga upp dagisplatsen från skolslutsdagen och ansöka om fritidsplats från skolstartsdagen.

    Kostnaden på fritids är i min kommun 2% av inkomsten för barn nr 1 (yngsta barnet). Förskola kostar 3% av inkomsten för motsvarande barn. För barn nr 2 & 3 är det 1% av ink, och från barn 4 gratis.
  18. 9
    Lite olika i kommunerna, men i min kommun är det såhär:

    Även sommarloven kostar, dock kan du säga upp dagisplatsen från skolslutsdagen och ansöka om fritidsplats från skolstartsdagen.

    Kostnaden på fritids är i min kommun 2% av inkomsten för barn nr 1 (yngsta barnet). Förskola kostar 3% av inkomsten för motsvarande barn. För barn nr 2 & 3 är det 1% av ink, och från barn 4 gratis.
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Fast du har en plats til förfogande, när mina barn gick på dagis och fritids hade vi uppehållsplats, det var kanon, betalde halva priset i juni, augusti, dec och inget i juli fick inte ha barnomsorg på loven då såklart. fast på den tiden betalde man cirka 3000-4000 i barnoomsorg, i ala flal vi.
  20. 10
    Fast du har en plats til förfogande, när mina barn gick på dagis och fritids hade vi uppehållsplats, det var kanon, betalde halva priset i juni, augusti, dec och inget i juli fick inte ha barnomsorg på loven då såklart. fast på den tiden betalde man cirka 3000-4000 i barnoomsorg, i ala flal vi.
  21. Medlem sedan
    Nov 2006
    #11
    till förfogande som man inte får använda, ja.
  22. 11
    till förfogande som man inte får använda, ja.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    Kom på att egentligen skulle man som lärare väl kunna göra så varje sommar, dvs säga upp fritidsplatsen till skolslutsdagen och få ny plats till hösten.

    Har aldrig hört talas om att man inte får plats på fritids, så jag ser egentligen inget problem i det.

    Vi är i samma sits, då barnen alltid är lediga från fritids hela sommaren. Blir ju ett par tusenlappar på sommarmånaderna.
  24. 12
    Kom på att egentligen skulle man som lärare väl kunna göra så varje sommar, dvs säga upp fritidsplatsen till skolslutsdagen och få ny plats till hösten.

    Har aldrig hört talas om att man inte får plats på fritids, så jag ser egentligen inget problem i det.

    Vi är i samma sits, då barnen alltid är lediga från fritids hela sommaren. Blir ju ett par tusenlappar på sommarmånaderna.
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13

    Det gick inte här.

    De hade garderat sig; gjorde man så så blev man av med köplatsen och kunde inte garanteras fritidsplats.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  26. 13
    Det gick inte här. De hade garderat sig; gjorde man så så blev man av med köplatsen och kunde inte garanteras fritidsplats.
  27. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14

    Ja, röven bak jämt liksom...

    Första sommaren sonen gick här fick man avgiftsfritt över sommaren om barnen var hemma minst 60 dagar i sträck. Gissa om många hade rejäla sommarlov då!! Nu får man betala 12 månader om året no matter what, och 4 veckor är det bara "jourdagis" och "jourfritids" - på helt annat ställe än de brukar gå. Då bryter man bokstavligen arm för att slippa tvinga dem dit. Och hela tiden dåliga samvetet för att de öht är i barnomsorg.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  28. 14
    Ja, röven bak jämt liksom... Första sommaren sonen gick här fick man avgiftsfritt över sommaren om barnen var hemma minst 60 dagar i sträck. Gissa om många hade rejäla sommarlov då!! Nu får man betala 12 månader om året no matter what, och 4 veckor är det bara "jourdagis" och "jourfritids" - på helt annat ställe än de brukar gå. Då bryter man bokstavligen arm för att slippa tvinga dem dit. Och hela tiden dåliga samvetet för att de öht är i barnomsorg.
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15
    Är det någon som inte får fritidsplats hos er alltså?

    I min kommun har jag aldrig hört talas om att man inte får fritidsplats, alla som behöver får det utan problem.

    Så här hade man kunnar "chansa" utan bekymmer.
  30. 15
    Är det någon som inte får fritidsplats hos er alltså?

    I min kommun har jag aldrig hört talas om att man inte får fritidsplats, alla som behöver får det utan problem.

    Så här hade man kunnar "chansa" utan bekymmer.
  31. mezz
    #16
    Våran kommun har tagit bort att man får säga upp under sommarmånaderna just för att de förlorar pengar på det och säger man upp platsen så har de sagt att det inte är säkert att man får en fritidsplats till hösten.
  32. 16
    Våran kommun har tagit bort att man får säga upp under sommarmånaderna just för att de förlorar pengar på det och säger man upp platsen så har de sagt att det inte är säkert att man får en fritidsplats till hösten.

Liknande trådar

  1. Hur mycket kostar det att..
    By Piilla in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 22:40
  2. Hur mycket kostar jag
    By alacs in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 19:16
  3. Vad kostar fritids iSthlm?
    By P in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 08:05
  4. hur mycket kostar det
    By Anne in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 13:47
  5. Hur mycket kostar...
    By Annika in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 15:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar