hallå!
Flerhandikapp
  1. Medlem sedan
    Mar 2006
    #1

    hallå!

    Jag har en son som heter Lukas och är 5 år. Han är autistisk, har en utvecklingsstörning och epilepsi. Han har dock varit anfallsfri i över ett år nu med hjälp av sina mediciner. De senaste månaderna har han blivit mer och mer benägen att göra både mig och min sambo ( Lukas pappa ) illa genom att rivas, bitas och slåss. Trots att han är så liten så är han väldigt stark. Är det någon annan som har det ungefär likadant? Eller har något tips på hur man kan bryta detta mönster? Står snart inte ut längre!!!!
  2. 1
    hallå! Jag har en son som heter Lukas och är 5 år. Han är autistisk, har en utvecklingsstörning och epilepsi. Han har dock varit anfallsfri i över ett år nu med hjälp av sina mediciner. De senaste månaderna har han blivit mer och mer benägen att göra både mig och min sambo ( Lukas pappa ) illa genom att rivas, bitas och slåss. Trots att han är så liten så är han väldigt stark. Är det någon annan som har det ungefär likadant? Eller har något tips på hur man kan bryta detta mönster? Står snart inte ut längre!!!!
  3. Medlem sedan
    Mar 2004
    #2
    Hej!
    Jag har en dotter på 10 år som är flerfunktionshindrad,bla utveckl.störning och autism.
    Hon har under en längre tid haft samma beteende med att nypas och klösas.Efteråt tecknar (hon kan inte prata)hon "fel","ont"!Så hon vet att hon gör fel.Vi gjorde förr för stor sak av det,då fick hon mer uppmärksamhet och tyckte det var kul,nu nonchalerar vi henne med ett "NEJ!".Kanske inte lika kul då.Prova det!
  4. 2
    Hej!
    Jag har en dotter på 10 år som är flerfunktionshindrad,bla utveckl.störning och autism.
    Hon har under en längre tid haft samma beteende med att nypas och klösas.Efteråt tecknar (hon kan inte prata)hon "fel","ont"!Så hon vet att hon gör fel.Vi gjorde förr för stor sak av det,då fick hon mer uppmärksamhet och tyckte det var kul,nu nonchalerar vi henne med ett "NEJ!".Kanske inte lika kul då.Prova det!
  5. Medlem sedan
    Jan 2008
    #3
    Hej! Har en lite prinsessa på snart två år. Hon är, precis som Lukas, autistisk, utvecklingsstörd och i måndags fick vi veta att på senaste EEG´t kunde dom se att hon utvecklat epilepsi. Senaste månaden har hon börjat bitas. Inte när hon är arg, snarare tvärtom, men det är frustrerande! Vi säger kraftfullt: NEJ! men pga av hennes handikapp förstår hon inte det. Är rädd att det med tiden kommer urarta. Har tyvärr inga tips, men jag förstår din frustration...
  6. 3
    Hej! Har en lite prinsessa på snart två år. Hon är, precis som Lukas, autistisk, utvecklingsstörd och i måndags fick vi veta att på senaste EEG´t kunde dom se att hon utvecklat epilepsi. Senaste månaden har hon börjat bitas. Inte när hon är arg, snarare tvärtom, men det är frustrerande! Vi säger kraftfullt: NEJ! men pga av hennes handikapp förstår hon inte det. Är rädd att det med tiden kommer urarta. Har tyvärr inga tips, men jag förstår din frustration...
  7. Anonym
    #4
    Hej!

    Det är kominikation för eran lukas men på ett sett som inte är okej. Han söker uppmärksamhet helt enkelt. Pröva att ignorera så kommer det avta. Har egen erfarenhet. Ordet nej är lite jobbigt med då dessa barn får höra det ordet så mycket så försök göra om nejet till: så här gör man istället.

    Om det gör ont när han rivs och ni inte kan ignorera det ta bara bort hans hand och ignorera samtidigt. Lycka till!
  8. 4
    Hej!

    Det är kominikation för eran lukas men på ett sett som inte är okej. Han söker uppmärksamhet helt enkelt. Pröva att ignorera så kommer det avta. Har egen erfarenhet. Ordet nej är lite jobbigt med då dessa barn får höra det ordet så mycket så försök göra om nejet till: så här gör man istället.

    Om det gör ont när han rivs och ni inte kan ignorera det ta bara bort hans hand och ignorera samtidigt. Lycka till!
  9. Anonym
    #5
    oj! Ursäkta felstavningen=/ blir så när man sitter med två barn!
  10. 5
    oj! Ursäkta felstavningen=/ blir så när man sitter med två barn!

Liknande trådar

  1. Hallå, Hallå, finns ni kvar
    By Mamma Erik in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-05-22, 08:16
  2. Hallå hallå, har ni plockat fram
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-12, 15:15
  3. Hallå! Hallå! *knackar i glas*
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2010-11-10, 18:52
  4. Mensen halla, hallå, hallå
    By -Catharina- in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 21:23
  5. Hallå *ropar* hallå hallå *Eko*
    By Gula in forum Våra barn (födda 2003–07)
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 07:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar