Skola i annan kommun
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 1999
    #1

    Skola i annan kommun

    Får man välja det? Vi är nämligen just nu spekulanter på ett hus som ligger på andra sidan kommungränsen och har ett barn som går på högstadiet, ett som ska börja i höst och ett som går på lågstadiet. Det skulle vara katastrof om de inte får gå kvar.
  2. 1
    Skola i annan kommun Får man välja det? Vi är nämligen just nu spekulanter på ett hus som ligger på andra sidan kommungränsen och har ett barn som går på högstadiet, ett som ska börja i höst och ett som går på lågstadiet. Det skulle vara katastrof om de inte får gå kvar.
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Beror på din kommun.
  4. 2
    Beror på din kommun.
  5. Medlem sedan
    Apr 2000
    #3

    det kan gå

    men jag tror ni behöver prata med er nya kommun och den gamla så de går med på det. Den nya kommunen, där ni kommer att betala skatt, kommer nämligen att få betala för skolplatsen i den gamla kommunen. Inte alltid de går med på det...
  6. 3
    det kan gå men jag tror ni behöver prata med er nya kommun och den gamla så de går med på det. Den nya kommunen, där ni kommer att betala skatt, kommer nämligen att få betala för skolplatsen i den gamla kommunen. Inte alltid de går med på det...
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4
    Troligtvis inte. Det är upp till kommunens välvilja - de måste betala för platserna i den andra kommunen.
  8. 4
    Troligtvis inte. Det är upp till kommunens välvilja - de måste betala för platserna i den andra kommunen.
  9. Medlem sedan
    Dec 2007
    #5
    Dom får gå i vilken skola de vill, men kruxet är att du själv får sörja för transportkostnader om det inte är den närmsta möjliga.
  10. 5
    Dom får gå i vilken skola de vill, men kruxet är att du själv får sörja för transportkostnader om det inte är den närmsta möjliga.
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Om det finns plats i skolan så är det troligen inte något problem - det beror ju också lite på vilken policy er nya kommun har... om de vill betala för en skolplats till en annan kommun om de själva har platser över.

    Om det är platsbrist i skolan skulle jag nog säga att det är kört - då är det närhetsprincipen som nästan alltid får råda...
  12. 6
    Om det finns plats i skolan så är det troligen inte något problem - det beror ju också lite på vilken policy er nya kommun har... om de vill betala för en skolplats till en annan kommun om de själva har platser över.

    Om det är platsbrist i skolan skulle jag nog säga att det är kört - då är det närhetsprincipen som nästan alltid får råda...
  13. Medlem sedan
    Dec 1999
    #7
    Hm, du har svarat olikt alla andra som tror att det inte går. Nej, skolskjuts kommer vi inte att kräva. Det är ett par hundra meter in i den andra kommunen. Jag vet att det finns åtminstone ett annat barn som bor på "fel" sida kommungränsen i barnens skola. Frågan är om man alltid får i mån av plats precis som i alla skolor i "rätt" kommun eller om det godtyckligt bestäms i fall till fall så att man blir beroende av någon byråkrats välvilja.
  14. 7
    Hm, du har svarat olikt alla andra som tror att det inte går. Nej, skolskjuts kommer vi inte att kräva. Det är ett par hundra meter in i den andra kommunen. Jag vet att det finns åtminstone ett annat barn som bor på "fel" sida kommungränsen i barnens skola. Frågan är om man alltid får i mån av plats precis som i alla skolor i "rätt" kommun eller om det godtyckligt bestäms i fall till fall så att man blir beroende av någon byråkrats välvilja.
  15. Medlem sedan
    Jan 2008
    #8
    Bara i mån av plats, annars inte.
  16. 8
    Bara i mån av plats, annars inte.
  17. Medlem sedan
    Dec 2007
    #9
    Ja, det var så för mina barn iaf... Jag flyttade och de ville gå ut klassen i lilla byskolan istället för att flytta till stora skolan. Och det fick dom, men jag fick själv köra.
  18. 9
    Ja, det var så för mina barn iaf... Jag flyttade och de ville gå ut klassen i lilla byskolan istället för att flytta till stora skolan. Och det fick dom, men jag fick själv köra.
  19. Medlem sedan
    Jun 2007
    #10
    Det kanske var samma kommun?
  20. 10
    Det kanske var samma kommun?
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #11
    enklast är nog att prata med tjänstemännen på båda kommunernas utbildningsavdelningar för att se hur de tänker.
  22. 11
    enklast är nog att prata med tjänstemännen på båda kommunernas utbildningsavdelningar för att se hur de tänker.
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12
    På Tjörns hemsida står detta iallafall:
    Val av skola bör göras inför årskurs 1, 4 och 7
    Valet får inte förorsaka extra kostnader i form av skolskjutsar, personal, lokaler
    Närhetsprincipen skall råda, dvs de elever som bor i skolans upptagningsområde skall i första hand beredas plats
    Val av skola i annan kommun kan ske efter överenskommelse mellan kommunerna.

    Ingen säker källa kanske, men lite fakta iallafall
  24. 12
    På Tjörns hemsida står detta iallafall:
    Val av skola bör göras inför årskurs 1, 4 och 7
    Valet får inte förorsaka extra kostnader i form av skolskjutsar, personal, lokaler
    Närhetsprincipen skall råda, dvs de elever som bor i skolans upptagningsområde skall i första hand beredas plats
    Val av skola i annan kommun kan ske efter överenskommelse mellan kommunerna.

    Ingen säker källa kanske, men lite fakta iallafall
  25. Medlem sedan
    Dec 2007
    #13
    Ja. Fast de stora barnen valde gymnasium i annan kommun och det gick också bra.

    Jag tror det är som de andra skriver, i mån av plats.
  26. 13
    Ja. Fast de stora barnen valde gymnasium i annan kommun och det gick också bra.

    Jag tror det är som de andra skriver, i mån av plats.
  27. Medlem sedan
    Jun 2007
    #14
    Det är andra regler när det gäller gymnasium.
  28. 14
    Det är andra regler när det gäller gymnasium.
  29. Medlem sedan
    Dec 2007
    #15
    Aha. Det visste jag inte.
  30. 15
    Aha. Det visste jag inte.
  31. Medlem sedan
    Oct 2007
    #16
    Inte hur som helst vad jag vet. För mina barn så har de bara kunnat gå i andra kommuner för att de valt en inriktning som inte erbjuds i kommunen. Men det där ändras ju hela tiden så jag vet inte hur det är just nu.

    Så är det en "vanlig" skola utan någon speciell inriktning så gissar jag på att det blir en flytt till nya kommunen.

    Måste ni flytta just nu då, kan ni inte vänta?
  32. 16
    Inte hur som helst vad jag vet. För mina barn så har de bara kunnat gå i andra kommuner för att de valt en inriktning som inte erbjuds i kommunen. Men det där ändras ju hela tiden så jag vet inte hur det är just nu.

    Så är det en "vanlig" skola utan någon speciell inriktning så gissar jag på att det blir en flytt till nya kommunen.

    Måste ni flytta just nu då, kan ni inte vänta?
  33. Medlem sedan
    Mar 2008
    #17

    Ja de får gå kvar

    Och som någon skrev så kan bli den som ordnar färden.
  34. 17
    Ja de får gå kvar Och som någon skrev så kan bli den som ordnar färden.
  35. Medlem sedan
    Jun 2007
    #18
    Det är inte alls säkert att de kan gå kvar, när de byter kommun. Det är helt och hållet upp till den kommun som får betala skolpeng att bestämma. Har man tomma platser i de egna skolorna är det ju inte ekonomiskt försvarbart att låta de platserna stå tomma, medan man samtidigt betalar skolpeng för tre barn till en annan kommun.

    När det gäller gymnasieskolan finns ett annat regelsystem som gör att det är lättare att få gå på gymnasiet i en annan kommun.
  36. 18
    Det är inte alls säkert att de kan gå kvar, när de byter kommun. Det är helt och hållet upp till den kommun som får betala skolpeng att bestämma. Har man tomma platser i de egna skolorna är det ju inte ekonomiskt försvarbart att låta de platserna stå tomma, medan man samtidigt betalar skolpeng för tre barn till en annan kommun.

    När det gäller gymnasieskolan finns ett annat regelsystem som gör att det är lättare att få gå på gymnasiet i en annan kommun.
  37. Medlem sedan
    Mar 2008
    #19

    I din kommun då

    För vi fick då inga restriktioner alls.
  38. 19
    I din kommun då För vi fick då inga restriktioner alls.
  39. Medlem sedan
    Jun 2007
    #20
    I de flesta kommuner. Menar du att ni bor i en kommun och att barnen går i en annan kommun och den kommun ni bor i betalar skolpeng till skolkommunen? Och det är grundskola - inte gymnasieum? Då har ni en snäll kommune eller så var det fullt på skolorna i er kommun.
    Som skattebetalare skulle jag inte vilja att man betalar skolgången två gånger för en del barn.
  40. 20
    I de flesta kommuner. Menar du att ni bor i en kommun och att barnen går i en annan kommun och den kommun ni bor i betalar skolpeng till skolkommunen? Och det är grundskola - inte gymnasieum? Då har ni en snäll kommune eller så var det fullt på skolorna i er kommun.
    Som skattebetalare skulle jag inte vilja att man betalar skolgången två gånger för en del barn.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Jäkla skit stad, skola, kommun, allt
    By Kakafoni in forum Autismspektrum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-08-15, 23:18
  2. Dagis/skola i annan kommun
    By mejan in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 08:50
  3. HJÄLP! Skadeståndsbegäran skola/kommun
    By MiaNyfiken in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 16:57
  4. Gå i skola i annan kommun
    By Flingan med fyra in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 06:42
  5. Byta till skola i annan kommun
    By 2barnsmor in forum Skolbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 08:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar