Namnbyte vid skilsmässa
Separation
  1. Vonna Jigert
    #1

    Namnbyte vid skilsmässa

    Ni som skilt er, hur har ni gjort med efternamnet sen (ni som tog er partners efternamn vid giftemålet)? Jag tycker det känns fel att ha exets familjenamn, men på samma gång så är det ju våra gemensamma barns namn nu.
    Hur har ni gjort, och hur tänkte ni när ni gjorde så?
  2. 1
    Namnbyte vid skilsmässa Ni som skilt er, hur har ni gjort med efternamnet sen (ni som tog er partners efternamn vid giftemålet)? Jag tycker det känns fel att ha exets familjenamn, men på samma gång så är det ju våra gemensamma barns namn nu.
    Hur har ni gjort, och hur tänkte ni när ni gjorde så?
  3. Medlem sedan
    Sep 2007
    #2
    Jag tyckte det kändes helt fel att behålla exets efternamn så jag tog tillbaka mitt flicknamn och barnen fick mitt efternamn som mellannamn. Att ta tillbaka mitt flicknamn var också ett sätt för mig att hitta tillbaka till mitt "ursprung". Den Vilde jag var för femton år sedan innan jag träffade exet. Namnet har för mig starkt symboliskt värde.

    För barnens del så tycker jag att det är viktigt att de har samma efternamn som båda sina föräldrar. Barnen bor v.v. & på ytterdörren här står två efternamn & båda är deras. Hos pappan står bara hans (hans val).

    I teorin så har myndigheterna avskaffat dubbla efternamn men i praktiken så existerar de fortfarande. Vilket betyder att post adresserat till mina barn står med båda deras efternamn, de står med båda efternamnen på klasslistan, läkarjournaler etc. Att byta/lägga till namn kostar ingenting för dig eller dina barn.

    Kram & lycka till! /Vilde
  4. 2
    Jag tyckte det kändes helt fel att behålla exets efternamn så jag tog tillbaka mitt flicknamn och barnen fick mitt efternamn som mellannamn. Att ta tillbaka mitt flicknamn var också ett sätt för mig att hitta tillbaka till mitt "ursprung". Den Vilde jag var för femton år sedan innan jag träffade exet. Namnet har för mig starkt symboliskt värde.

    För barnens del så tycker jag att det är viktigt att de har samma efternamn som båda sina föräldrar. Barnen bor v.v. & på ytterdörren här står två efternamn & båda är deras. Hos pappan står bara hans (hans val).

    I teorin så har myndigheterna avskaffat dubbla efternamn men i praktiken så existerar de fortfarande. Vilket betyder att post adresserat till mina barn står med båda deras efternamn, de står med båda efternamnen på klasslistan, läkarjournaler etc. Att byta/lägga till namn kostar ingenting för dig eller dina barn.

    Kram & lycka till! /Vilde
  5. Medlem sedan
    Dec 1998
    #3
    Mitt ex tog mitt efternamn när vi gifte oss. Han har behållt det efter skilsmässan eftersom alla barn heter samma efternamn.
  6. 3
    Mitt ex tog mitt efternamn när vi gifte oss. Han har behållt det efter skilsmässan eftersom alla barn heter samma efternamn.
  7. Medlem sedan
    Sep 2007
    #4
    Så kan man ju oxå göra :-).
  8. 4
    Så kan man ju oxå göra :-).
  9. Skild med 3 barn
    #5
    Hejsan,
    Jag behöll mitt ex efternamn eftersom mina barn har haft hans hela tiden. Ibland har jag funderat, men det känns skönt att ha samma efternamn som mina barn.....Men nu i min nya relation finns tankar om giftemål och min äldsta dotter vill absolut ha "mitt nya efternamn", men har aldrig frågat eller diskuterat om mina två söner vill det. Det tar jag då.

    Jag tror att man känner själv vad som känns bäst. För en del är namnet ens identitet. Jag tänker då i allafall inte behålla mitt exs efternamn om jag gifter mig;-) men än är jag inte omgift *ler*
    Jag tycker att det är bra att heta som mina barn, för jag tycker det är skönt att slippa rabbla massa efternamn när man ringer skolan och sjukhus för att förklara vem och för vem man ringer.....men så känns det för mig.

    Ha det bäst!
  10. 5
    Hejsan,
    Jag behöll mitt ex efternamn eftersom mina barn har haft hans hela tiden. Ibland har jag funderat, men det känns skönt att ha samma efternamn som mina barn.....Men nu i min nya relation finns tankar om giftemål och min äldsta dotter vill absolut ha "mitt nya efternamn", men har aldrig frågat eller diskuterat om mina två söner vill det. Det tar jag då.

    Jag tror att man känner själv vad som känns bäst. För en del är namnet ens identitet. Jag tänker då i allafall inte behålla mitt exs efternamn om jag gifter mig;-) men än är jag inte omgift *ler*
    Jag tycker att det är bra att heta som mina barn, för jag tycker det är skönt att slippa rabbla massa efternamn när man ringer skolan och sjukhus för att förklara vem och för vem man ringer.....men så känns det för mig.

    Ha det bäst!
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    #6
    Jag har behållt mitt ex efternamn, ett vanligt son-namn. Det känns bra att ha samma namn som barnen. Vet inte hur jag kommer att göra om jag gifter om mig. Barnen är så stora så de kommer knappast att vilja byta namn.
  12. 6
    Jag har behållt mitt ex efternamn, ett vanligt son-namn. Det känns bra att ha samma namn som barnen. Vet inte hur jag kommer att göra om jag gifter om mig. Barnen är så stora så de kommer knappast att vilja byta namn.
  13. Medlem sedan
    Mar 2007
    #7

    Hur gjorde du

    för att barnen skulle få ditt efternamn som mellannamn? Jag funderade mycket innan, samma som ni har nämnt. Men SKV sa att barnen kunde ta mitt som mellannamn, men då måste pappan skriva på och godkänna det. Tveksamt om han kommer göra det då han gör "allt" för att motarbeta mig. Barnen vill gärna ha mitt som mellannamn (eftersom de tycker det är finare).

    Det skulle kännas skönt (för mig) om jag och barnen hade "samma" efternamn. Tacksam för tips!
  14. 7
    Hur gjorde du för att barnen skulle få ditt efternamn som mellannamn? Jag funderade mycket innan, samma som ni har nämnt. Men SKV sa att barnen kunde ta mitt som mellannamn, men då måste pappan skriva på och godkänna det. Tveksamt om han kommer göra det då han gör "allt" för att motarbeta mig. Barnen vill gärna ha mitt som mellannamn (eftersom de tycker det är finare).

    Det skulle kännas skönt (för mig) om jag och barnen hade "samma" efternamn. Tacksam för tips!
  15. Vonna Jigert
    #8

    Intressant

    Tack för era svar! Det är intressant att läsa att det här med efternamn är så starkt förknippat med både intigritet och tillhörighet för många. Jag känner ju själv att mitt efternamn är _jag_ och därmed vill jag inte ha exmakens namn längre. Å andra sidan så vet jag att det är viktigt för barnen att vi "hör ihop" och därmed har samma efternamn. Svårt. Men jag har tagit till mej att möjligheten till ett mellannamn för barnen finns. Det visst jag inte, men det lutar åt att ta en funderare på det alternativet...
    Än en gång: tack för svaren!
  16. 8
    Intressant Tack för era svar! Det är intressant att läsa att det här med efternamn är så starkt förknippat med både intigritet och tillhörighet för många. Jag känner ju själv att mitt efternamn är _jag_ och därmed vill jag inte ha exmakens namn längre. Å andra sidan så vet jag att det är viktigt för barnen att vi "hör ihop" och därmed har samma efternamn. Svårt. Men jag har tagit till mej att möjligheten till ett mellannamn för barnen finns. Det visst jag inte, men det lutar åt att ta en funderare på det alternativet...
    Än en gång: tack för svaren!
  17. Medlem sedan
    Sep 2007
    #9
    Pappan till mina barn skrev under men han gjorde det under mycket högljudda protester. Sa att jag jävlades med honom, hotade mig osv. Många & starka känslor väcks vid en separation men det är viktigt att alltid ha BARNENS bästa i fokus vid frågor som rör dem. Det låter så fint när jag ser det här i text med det är ack så viktigt.

    Kan du inte använda dig av argumentet att barnen uttryckt en önskan att få båda era namn. Att ditt namn bara kommer att bli ett mellannamn som "Lisa" eller "Kalle". Sen att som jag skrev i inlägget ovan inte ens myndigheterna i praktiken vet om att dubbelefternamn avskaffades för många år sedan behöver du kanske inte upplysa honom om. Om pappan vet om att barnen tycker att ditt namn är finare så kanske det är anledningen till att han inte vill. Prestige tror jag att det kallas :-).

    Tycker att det är så konstigt att ett namn kan väcka så starka reaktioner. Rent "förnuftsmässigt" kan jag tycka att det borde vara helt naturligt att barnen har bådas namn om föräldrarna inte lever ihop. Barnen är ju trots allt hälften mamma & hälften pappa & samhörigheten för barnen till respektive förälder tror jag i en sådan här familjekris ibland kan stärkas om man har samma namn.

    Hur gamla är barnen föresten? Om barnen är 12 år eller äldre så har de ju en hel del att säga till om vid en skilsmässa.

    Lycka till & hör av dig & tala om hur det går!

    Hej & godnatt kram från Vilde
  18. 9
    Pappan till mina barn skrev under men han gjorde det under mycket högljudda protester. Sa att jag jävlades med honom, hotade mig osv. Många & starka känslor väcks vid en separation men det är viktigt att alltid ha BARNENS bästa i fokus vid frågor som rör dem. Det låter så fint när jag ser det här i text med det är ack så viktigt.

    Kan du inte använda dig av argumentet att barnen uttryckt en önskan att få båda era namn. Att ditt namn bara kommer att bli ett mellannamn som "Lisa" eller "Kalle". Sen att som jag skrev i inlägget ovan inte ens myndigheterna i praktiken vet om att dubbelefternamn avskaffades för många år sedan behöver du kanske inte upplysa honom om. Om pappan vet om att barnen tycker att ditt namn är finare så kanske det är anledningen till att han inte vill. Prestige tror jag att det kallas :-).

    Tycker att det är så konstigt att ett namn kan väcka så starka reaktioner. Rent "förnuftsmässigt" kan jag tycka att det borde vara helt naturligt att barnen har bådas namn om föräldrarna inte lever ihop. Barnen är ju trots allt hälften mamma & hälften pappa & samhörigheten för barnen till respektive förälder tror jag i en sådan här familjekris ibland kan stärkas om man har samma namn.

    Hur gamla är barnen föresten? Om barnen är 12 år eller äldre så har de ju en hel del att säga till om vid en skilsmässa.

    Lycka till & hör av dig & tala om hur det går!

    Hej & godnatt kram från Vilde
  19. Medlem sedan
    Mar 2007
    #10

    Tack för ditt svar

    Det var flera goda råd som jag ska fundera på. Men framförallt har jag lärt mig att fråga honom sådana frågor när det finns andra som hör på. Då har han oftare en tolerantare inställning än vi pratar ensamma, då jag får höra saker som han sedan "aldrig har sagt".

    Jag hoppas verkligen att det fungerar.
  20. 10
    Tack för ditt svar Det var flera goda råd som jag ska fundera på. Men framförallt har jag lärt mig att fråga honom sådana frågor när det finns andra som hör på. Då har han oftare en tolerantare inställning än vi pratar ensamma, då jag får höra saker som han sedan "aldrig har sagt".

    Jag hoppas verkligen att det fungerar.
  21. Medlem sedan
    Jun 2022
    #11
    Jag kan rekomendera https://be2.se En väldigt mysig dejtingsida.
  22. 11
    Jag kan rekomendera https://be2.se En väldigt mysig dejtingsida.

Liknande trådar

  1. Skilsmässa namnbyte eller?
    By Persikan in forum Ordet är fritt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 10:15
  2. Namnbyte
    By lhisa in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 23:20
  3. dax för namnbyte?
    By sydman in forum Sex & erotik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 19:56
  4. Namnbyte...
    By skånebo in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 13:42
  5. Namnbyte...
    By skånebo in forum Många barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 09:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar