Skolbesked?
_02 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    May 2000
    #1

    Skolbesked?

    Har ni fått besked om skola/klass inför förskoleklassen? Vad tycker era barn om att få börja skolan?

    Vi fick besked förra veckan. Amanda hamnar tyvärr inte på samma spår som storebror (-00), men det blir nog bra ändå! :-) De 7 02: orna från hennes förskoleavdelning kommer tillsammans, och kommer att bilda en egen grupp i en f-2-klass, tillsammans med ev. inflyttningar. Hon ser verkligen fram emot att få börja skolan, och är en riktig "skoltjej".
  2. 1
    Skolbesked? Har ni fått besked om skola/klass inför förskoleklassen? Vad tycker era barn om att få börja skolan?

    Vi fick besked förra veckan. Amanda hamnar tyvärr inte på samma spår som storebror (-00), men det blir nog bra ändå! :-) De 7 02: orna från hennes förskoleavdelning kommer tillsammans, och kommer att bilda en egen grupp i en f-2-klass, tillsammans med ev. inflyttningar. Hon ser verkligen fram emot att få börja skolan, och är en riktig "skoltjej".
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Robin "går" redan i skolan iom att det dagis han gick på inte har någon 5års avdelning utan alla 5åringar flyttade upp till skolans lokaler så sen i augusti har han lekt på skolgården, ätit i matsalen, haft gympa i gympasalen och gjort allt annat man gör i skolan förutom själva "skolandet".

    Jag som förälder tycker det är superskönt att redan känna de förskolelärare som han får i hösst, jag är välbekant med lokalerna och kan istället spendera min energi till att stödja mit tbarn i själva "skolandet" isf att irra runt så som många av oss föräldrar gjorde i höstas medans barnen tog det hela med ro och lekte tillsammans i 310.

    I hans fsk-klass är det samma barngrupp som nu men några flyttar ut och andra komemr att komma in, bla en gammal dagiskompis som han hade när vi hade föräldrakooperativ så där blir ett riktigt kärt återseende.
  4. 2
    Robin "går" redan i skolan iom att det dagis han gick på inte har någon 5års avdelning utan alla 5åringar flyttade upp till skolans lokaler så sen i augusti har han lekt på skolgården, ätit i matsalen, haft gympa i gympasalen och gjort allt annat man gör i skolan förutom själva "skolandet".

    Jag som förälder tycker det är superskönt att redan känna de förskolelärare som han får i hösst, jag är välbekant med lokalerna och kan istället spendera min energi till att stödja mit tbarn i själva "skolandet" isf att irra runt så som många av oss föräldrar gjorde i höstas medans barnen tog det hela med ro och lekte tillsammans i 310.

    I hans fsk-klass är det samma barngrupp som nu men några flyttar ut och andra komemr att komma in, bla en gammal dagiskompis som han hade när vi hade föräldrakooperativ så där blir ett riktigt kärt återseende.
  5. Medlem sedan
    Dec 2001
    #3
    Ja, vi fick besked för 2v sedan. Min dotter kommer att gå på en friskola som vi har sökt, även storebror kommer flytta dit (åk5), eftersom vi är nyinflyttade.
  6. 3
    Ja, vi fick besked för 2v sedan. Min dotter kommer att gå på en friskola som vi har sökt, även storebror kommer flytta dit (åk5), eftersom vi är nyinflyttade.
  7. Medlem sedan
    Oct 1999
    #4

    Vi har fått klasslistan

    och tyvärr så finns det inte så många barn som Elias känner i den klassen. Elias har ju gått på dagis i grannbyn och ingen av de barnen ska gå i elias skola. De barn han leker med nu hemmavid kommer att gå i en annan klass. Här blir det 3 klasser med 24 barn i varje. Låter mycket enligt mig, men jag har själv alltid gått i 30-klasser så han kanske klarar av det, han också.
    ~*~ Ju mer jag tänker på saken, dess tydligare tycks det mig att livet helt enkelt är till för att levas ~*~ JW von Goethe
  8. 4
    Vi har fått klasslistan och tyvärr så finns det inte så många barn som Elias känner i den klassen. Elias har ju gått på dagis i grannbyn och ingen av de barnen ska gå i elias skola. De barn han leker med nu hemmavid kommer att gå i en annan klass. Här blir det 3 klasser med 24 barn i varje. Låter mycket enligt mig, men jag har själv alltid gått i 30-klasser så han kanske klarar av det, han också.
  9. Medlem sedan
    Feb 2002
    #5
    Vi skall på föräldramöte om någn vecka. Här skall 6-åringarna flyttas till skolan och gå i något som de kallar Krakel & spektakel. Gissningsvis kommer de jämnåriga barnen i hennes dagisgrupp komma i samma klass.
    Vi tar det rätt lugnt. Alla andra frågar ida om hur det skall bli att börja skolan, och hon ser ut som ett frågetecken. Jag vet knappt själv om det är skola eller förskola i skolan. Det visar sig!
  10. 5
    Vi skall på föräldramöte om någn vecka. Här skall 6-åringarna flyttas till skolan och gå i något som de kallar Krakel & spektakel. Gissningsvis kommer de jämnåriga barnen i hennes dagisgrupp komma i samma klass.
    Vi tar det rätt lugnt. Alla andra frågar ida om hur det skall bli att börja skolan, och hon ser ut som ett frågetecken. Jag vet knappt själv om det är skola eller förskola i skolan. Det visar sig!
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6

    Ja det har vi

    Rebecka ser fram emot det, men det kommer bli omvälvande.
    Sjuksköterskestudent med fyrtal i underbaringar:
    Rebecka 0208, Lukas 0401, Nike 0608 och Vide 080717

    Bloggar på http://busmamman.blogspot.com/
  12. 6
    Ja det har vi Rebecka ser fram emot det, men det kommer bli omvälvande.
  13. Medlem sedan
    May 2007
    #7
    I byn vi bor i finns en förskola och en dagmamma, det innebär att man redan vet vilka barn som kommer att gå tillsammans. Det är bara en kille som nu går hos dagmamma som kommer till.
    Vi hade föräldramöte förra veckan och fick lite info om starten, verksamheten och skolskjutsar mm. Intressant.
    Här har de rörelseträning/reflexträning en ½-timme varje morgon, kanonbra! Förutom det gympa två gånger i veckan.

    Barnen har hälsat på i f-klassen och på fritids några gånger och kommer att äta i skolmatsalen en gång i vår så de känner till lokalerna. Nuvarande förskolan ligger ca 200 m från f-klassen och matsalen som ligger på skolans område så det är inget helt nytt område, skönt.
  14. 7
    I byn vi bor i finns en förskola och en dagmamma, det innebär att man redan vet vilka barn som kommer att gå tillsammans. Det är bara en kille som nu går hos dagmamma som kommer till.
    Vi hade föräldramöte förra veckan och fick lite info om starten, verksamheten och skolskjutsar mm. Intressant.
    Här har de rörelseträning/reflexträning en ½-timme varje morgon, kanonbra! Förutom det gympa två gånger i veckan.

    Barnen har hälsat på i f-klassen och på fritids några gånger och kommer att äta i skolmatsalen en gång i vår så de känner till lokalerna. Nuvarande förskolan ligger ca 200 m från f-klassen och matsalen som ligger på skolans område så det är inget helt nytt område, skönt.
  15. Medlem sedan
    Nov 2004
    #8
    Vi ska på f-möte på måndag och får då reda på klassindelningen. Det är ca 20 barn från Idas dagis som ska delas på två klasser. Barnen går nu på 2 avdelningar så gissningsvis kommer de att behålla dagisgrupperna.

    Ida ser framemot skolstart.
  16. 8
    Vi ska på f-möte på måndag och får då reda på klassindelningen. Det är ca 20 barn från Idas dagis som ska delas på två klasser. Barnen går nu på 2 avdelningar så gissningsvis kommer de att behålla dagisgrupperna.

    Ida ser framemot skolstart.
  17. Medlem sedan
    Oct 1999
    #9

    oj vad lyxigt

    med 10 barn i varje grupp. Hos oss blir de 25 i varje klass, det blir 3 klasser. Föst skulle de ha 4 men då var de tvungna att bygga om skolan och det gick inte så nu är det 3 klasser som gäller.
    ~*~ Ju mer jag tänker på saken, dess tydligare tycks det mig att livet helt enkelt är till för att levas ~*~ JW von Goethe
  18. 9
    oj vad lyxigt med 10 barn i varje grupp. Hos oss blir de 25 i varje klass, det blir 3 klasser. Föst skulle de ha 4 men då var de tvungna att bygga om skolan och det gick inte så nu är det 3 klasser som gäller.
  19. Medlem sedan
    Jul 2000
    #10

    Vi har fått klassindelningen

    och här kommer Simone hamna i samna f-klass som de andra 2 02-orna på dagis (ja, de är bara 3 02-or där). Övriga 20 barn är lite blandat. Några (runt 10 st) känner hon från det "språkskoj" man har i samarbete med 5-åringarna på en annan avdelning (de har träffats en gång i veckan sedan i oktober för att göra olika språk- och ljudlekar). Någon annan i blivande klassen är ett småsyskon till storasyster.

    Det blir två fröknar, varav den ena har varit Simones fröken på dagis innan hon började jobba i f-klass i höstas.
    Det roligaste med att börja skolan (hon läääängtar) blir nog att få ha skolan gemensamt med storasyster, och dessutom få gå på samma fritids .

    Kram
    /Ango
    Paulina 001213, Simone 020804, Victor 040802 och Axel 100111
    ~http://angosdagar.blogspot.com/~ Vardagsbloggen
    ~http://matbak.blogspot.com~ Mat- och bakbloggen
    ~http://bokfilm.blogspot.com~ Bok- och filmbloggen
  20. 10
    Vi har fått klassindelningen och här kommer Simone hamna i samna f-klass som de andra 2 02-orna på dagis (ja, de är bara 3 02-or där). Övriga 20 barn är lite blandat. Några (runt 10 st) känner hon från det "språkskoj" man har i samarbete med 5-åringarna på en annan avdelning (de har träffats en gång i veckan sedan i oktober för att göra olika språk- och ljudlekar). Någon annan i blivande klassen är ett småsyskon till storasyster.

    Det blir två fröknar, varav den ena har varit Simones fröken på dagis innan hon började jobba i f-klass i höstas.
    Det roligaste med att börja skolan (hon läääängtar) blir nog att få ha skolan gemensamt med storasyster, och dessutom få gå på samma fritids .

    Kram
    /Ango
  21. Medlem sedan
    Feb 2004
    #11

    Vanja ska få

    gå tillsammans med all de andra -02orna på dagis, dom är sammanlagt fem st. Ska bli kul att se hur hon utvecklas, hon ser verkligen fram emot det här, längtar sig blå just nu. Nästa vecka är det 2 dagars studiebesök i förskoleklassen, det ska bli roligt också... Deras nya fröken var och hälsade på på dagis, träffade alla barnen och blev runtvisad av 5 st stolta barn Jag jobbar i samma byggnad så när jag är på rätt ställe o barnen oxå, så kan jag spionera på mina barn, jätteroligt

    Vi ska även få ett informationsföräldramöte i mitten av maj där vi får vet allt som är värt att vetas innan skolstarten...
  22. 11
    Vanja ska få gå tillsammans med all de andra -02orna på dagis, dom är sammanlagt fem st. Ska bli kul att se hur hon utvecklas, hon ser verkligen fram emot det här, längtar sig blå just nu. Nästa vecka är det 2 dagars studiebesök i förskoleklassen, det ska bli roligt också... Deras nya fröken var och hälsade på på dagis, träffade alla barnen och blev runtvisad av 5 st stolta barn Jag jobbar i samma byggnad så när jag är på rätt ställe o barnen oxå, så kan jag spionera på mina barn, jätteroligt

    Vi ska även få ett informationsföräldramöte i mitten av maj där vi får vet allt som är värt att vetas innan skolstarten...

Liknande trådar

  1. Skolbesked
    By Portia in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 14:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar