Sovalkov utan fönster
Ordet är fritt
  1. Gretah
    #1

    Sovalkov utan fönster

    Vi har ett mindre rum, som från början var tänkt att bli en stor gå-in-garderob. Nu har vi för länge sen övergett de planerna och tänker istället göra ett litet rum där - en sovalkov. Det får lätt plats två 90sängar på var sida, och ändå finns plats på golvet så att säga. Det kommer inte att vara nån dörr, utanför är en liten hall och nästan mitteemot sovalkovöppningen är sonens rum och det kommer ljus in från hans fönster, i andra hallöppningen är ett kontorsrum också med fönster som ger ljus mot sovalkoven. Kan man ha det som sovalkov/rum trots att det inte finns fönster därinne?
  2. 1
    Sovalkov utan fönster Vi har ett mindre rum, som från början var tänkt att bli en stor gå-in-garderob. Nu har vi för länge sen övergett de planerna och tänker istället göra ett litet rum där - en sovalkov. Det får lätt plats två 90sängar på var sida, och ändå finns plats på golvet så att säga. Det kommer inte att vara nån dörr, utanför är en liten hall och nästan mitteemot sovalkovöppningen är sonens rum och det kommer ljus in från hans fönster, i andra hallöppningen är ett kontorsrum också med fönster som ger ljus mot sovalkoven. Kan man ha det som sovalkov/rum trots att det inte finns fönster därinne?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Ja, kan och kan, det är klart man kan - fast det blir ju svårvädrat. Jag tänker mig att det till slut alltid kommer lukta sov därinne. Fast det är klart, man kan ju vädra sängkläderna.
  4. 2
    Ja, kan och kan, det är klart man kan - fast det blir ju svårvädrat. Jag tänker mig att det till slut alltid kommer lukta sov därinne. Fast det är klart, man kan ju vädra sängkläderna.
  5. Gretah
    #3
    Ja det får man göra... Men blir det att lukta så mycket sov då när det inte finns nån dörr? Ska dessutom vara småttingar därinne... Men de kanske också luktar sov
  6. 3
    Ja det får man göra... Men blir det att lukta så mycket sov då när det inte finns nån dörr? Ska dessutom vara småttingar därinne... Men de kanske också luktar sov
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    jadå, det kan man, men ni får ljusa upp det på andra sätt, tänka igenom färgvalet mer och sattsa på en välgenomtänkt belysning.
  8. 4
    jadå, det kan man, men ni får ljusa upp det på andra sätt, tänka igenom färgvalet mer och sattsa på en välgenomtänkt belysning.
  9. Medlem sedan
    Oct 2000
    #5

    njaeee

    kolla upp det där för jag tror att nån brandskyddsregel säger att man inte får ha sovrum som inte kan utrymmas utifrån i händelse av brand.
    Dvs räddningsarbetare ska kunna plocka ut folk genom fönstret om ingången till huset/lägenheten är blockerad av branden.
    Så kolla upp det där, jag skulle aldrig våga ha det så otillgängligt!

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  10. 5
    njaeee kolla upp det där för jag tror att nån brandskyddsregel säger att man inte får ha sovrum som inte kan utrymmas utifrån i händelse av brand.
    Dvs räddningsarbetare ska kunna plocka ut folk genom fönstret om ingången till huset/lägenheten är blockerad av branden.
    Så kolla upp det där, jag skulle aldrig våga ha det så otillgängligt!
  11. Gretah
    #6
    Jag tänkte måla taket vitt och nån annan ljus färg på väggen, varsina sänglampor givetvis, sen i taket tänkte jag skaffa, et ska finnas nåra speciella glödlampor som är ganska så dyra, runt 250 kr st, som ger sånt lyse man får energi av. Minns inte vad de hette, men en kompis skaffade sån till deras dotter i vintras när hon var hängig och det blev stor skillnad.
  12. 6
    Jag tänkte måla taket vitt och nån annan ljus färg på väggen, varsina sänglampor givetvis, sen i taket tänkte jag skaffa, et ska finnas nåra speciella glödlampor som är ganska så dyra, runt 250 kr st, som ger sånt lyse man får energi av. Minns inte vad de hette, men en kompis skaffade sån till deras dotter i vintras när hon var hängig och det blev stor skillnad.
  13. Gretah
    #7
    Ja det var ju en grej jag definitivt inte tänkt på. Måste kolla upp!
  14. 7
    Ja det var ju en grej jag definitivt inte tänkt på. Måste kolla upp!
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8
    Fast småttingars sov luktar ju gott! Hade de buteljerat den doften skulle jag köpt tunnor.

    Äh, ska de bara sova där är det väl helt okej.
  16. 8
    Fast småttingars sov luktar ju gott! Hade de buteljerat den doften skulle jag köpt tunnor.

    Äh, ska de bara sova där är det väl helt okej.
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    AT, jag pratade om dig häromdagen med en vän. Jag berättade hur imponerad jag är av dig, för du kan så mycket om nästan allt man undrar över.

    Det tycker jag är häftigt, jag sa att jag skulle vilja vara mer som du.
  18. 9
    AT, jag pratade om dig häromdagen med en vän. Jag berättade hur imponerad jag är av dig, för du kan så mycket om nästan allt man undrar över.

    Det tycker jag är häftigt, jag sa att jag skulle vilja vara mer som du.
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10
    Visst kan du det! Låter som att det kan bli ganska mysigt. Bara det inte blir för varmt och dålig luft.
  20. 10
    Visst kan du det! Låter som att det kan bli ganska mysigt. Bara det inte blir för varmt och dålig luft.
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11

    Jag har googlat men hittar

    inget (fast så är jag usel på att googla också) men jag är rätt säker på att -AT- har rätt.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  22. 11
    Jag har googlat men hittar inget (fast så är jag usel på att googla också) men jag är rätt säker på att -AT- har rätt.
  23. Medlem sedan
    Dec 2006
    #12
    Kan kan man väl, men ur brandsynpunkt så är det väl inte så jättebra.
  24. 12
    Kan kan man väl, men ur brandsynpunkt så är det väl inte så jättebra.
  25. Medlem sedan
    Oct 2000
    #13

    hahaha...

    tack!!! den behövde jag för jag känner mig mer än lovligt amningssenil mellan varven *S*

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  26. 13
    hahaha... tack!!! den behövde jag för jag känner mig mer än lovligt amningssenil mellan varven *S*
  27. Medlem sedan
    Oct 2000
    #14

    mina småttingar

    äter nog för mycket frukt och grönt för de fiser så det luktar stall i deras rum på morgonen

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  28. 14
    mina småttingar äter nog för mycket frukt och grönt för de fiser så det luktar stall i deras rum på morgonen

Liknande trådar

  1. nya fönster
    By Mia m Iza& Klara in forum _1110 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 18:23
  2. Litet barnrum...utan fönster..
    By Johannah m. 3 in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-16, 14:02
  3. Fönster utan gardiner
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-04-20, 11:31
  4. Göra sido-förråd till sovalkov?
    By Kattis in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 11:29
  5. Färg i sovalkov
    By Velar och vacklar in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 15:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar