Lätta bra sånger att sjunga?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Sep 2001
    #1

    Lätta bra sånger att sjunga?

    Hej, det är först nu jag märker att här finns ett musiksnack! Så nu tänkte jag passa på att fråga tips om sånger man lätt kan lära sig sjunga.

    Bakgrunden är den att jag har mycket lite erfarenhet av att sjunga och spela. Jag började spela gitarr som vuxen och det går framåt i sakta mak, men är ännu på ganska enkel nivå. Att sjunga och använda min röst är jag ännu sämre på. Nu vill jag öva mer och då borde jag hitta sånger som är otroligt enkla både att spela och att sjunga.

    Det jag lyckas bäst med hittills är House of the Rising Sun. Den är bra för den kan man börja med så att man spelar ett ackord per takt på gitarren och senare inför mera finess.

    Igår testade jag med Springsteens I'm on fire, men jag fick inte alls det att låta bra.

    Så har jag också testat American Pie, men ännu lättare borde det vara för att jag ska hänga med.

    Pink Floyd's Comfortably Numb är inte helt omöjlig men inte heller den funkar helt bra.

    Gammal hederlig rock'n'roll, typ Johnny B Goode är lätt att sjunga, men sådan musik är inte som bäst med bara sång + nybörjargitarr.

    Så nu gott folk, kom gärna med rekommendationer! Det ska vara lätt att sjunga, lätt att spela, enkel rytm, bra låt. Exemplen ovan ger lite intryck av vad jag skulle vilja kunna.

    Gärna youtubelänkar.
    Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.
  2. 1
    Lätta bra sånger att sjunga? Hej, det är först nu jag märker att här finns ett musiksnack! Så nu tänkte jag passa på att fråga tips om sånger man lätt kan lära sig sjunga.

    Bakgrunden är den att jag har mycket lite erfarenhet av att sjunga och spela. Jag började spela gitarr som vuxen och det går framåt i sakta mak, men är ännu på ganska enkel nivå. Att sjunga och använda min röst är jag ännu sämre på. Nu vill jag öva mer och då borde jag hitta sånger som är otroligt enkla både att spela och att sjunga.

    Det jag lyckas bäst med hittills är House of the Rising Sun. Den är bra för den kan man börja med så att man spelar ett ackord per takt på gitarren och senare inför mera finess.

    Igår testade jag med Springsteens I'm on fire, men jag fick inte alls det att låta bra.

    Så har jag också testat American Pie, men ännu lättare borde det vara för att jag ska hänga med.

    Pink Floyd's Comfortably Numb är inte helt omöjlig men inte heller den funkar helt bra.

    Gammal hederlig rock'n'roll, typ Johnny B Goode är lätt att sjunga, men sådan musik är inte som bäst med bara sång + nybörjargitarr.

    Så nu gott folk, kom gärna med rekommendationer! Det ska vara lätt att sjunga, lätt att spela, enkel rytm, bra låt. Exemplen ovan ger lite intryck av vad jag skulle vilja kunna.

    Gärna youtubelänkar.
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    jag spelar inte gitarr så bra, men vet att pappa ofta spelade Fredrik Åkare och Cecilia Lind... Det finns (fanns?) en bok "60 sånger från 60-talet" tror jag att den hette. Den hade en sång/uppslag med lite text om sången och när den spelades +visade vilka gitarrackord som ingick och ur man tog dem. Melodinoter med ackordanalys. Se´n finns ju alla Vispop-böcker som också är bra.

    Lycka till!
  4. 2
    jag spelar inte gitarr så bra, men vet att pappa ofta spelade Fredrik Åkare och Cecilia Lind... Det finns (fanns?) en bok "60 sånger från 60-talet" tror jag att den hette. Den hade en sång/uppslag med lite text om sången och när den spelades +visade vilka gitarrackord som ingick och ur man tog dem. Melodinoter med ackordanalys. Se´n finns ju alla Vispop-böcker som också är bra.

    Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Sep 2001
    #3
    Tack för ditt svar. Ja, kanske det skulle vara bra att skaffa någon sångbok.
    Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.
  6. 3
    Tack för ditt svar. Ja, kanske det skulle vara bra att skaffa någon sångbok.

Liknande trådar

  1. Lätta ben
    By malin2 in forum Träning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 22:51
  2. Lätta, lätta blödningar...
    By Villa in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-12, 23:55
  3. Lätta vardagsrecepet?
    By -Helena m AoM- in forum _0505 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 18:59
  4. Om Nu vill jag sjunga dig milda sånger
    By Toadie in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 16:08
  5. Lätta mönster
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 15:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar