asså ibland undrar jag..
Resesnack
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    asså ibland undrar jag..

    hur vågar en del av er gå utanför dörren överhuvudtaget???....all inclusive!!! transfer!! havsutsikt!!! hur smakar maten??...hur många glassar exakt får barnen i bamseklubben????e det pinglass eller bägare...räcker ett å ett halvt dygn till å byta plan?? finns de säkerhetsbälten? sittkuddar? flytvästar? ska ja ta med mig en resväska med burkmat till barnen till världens matrikaste land???? när exakt måste man checka ut? vadexakt finns det i leksakskassen barnen får på planet??....chatra ett lastfartyg...lyft på hela huset...så slipper ni gå ut på hela semestern *suck*

    ps detta är intee riktat till någon av er...
    Nobody dies a virgin....life fucks everyone
  2. 1
    asså ibland undrar jag.. hur vågar en del av er gå utanför dörren överhuvudtaget???....all inclusive!!! transfer!! havsutsikt!!! hur smakar maten??...hur många glassar exakt får barnen i bamseklubben????e det pinglass eller bägare...räcker ett å ett halvt dygn till å byta plan?? finns de säkerhetsbälten? sittkuddar? flytvästar? ska ja ta med mig en resväska med burkmat till barnen till världens matrikaste land???? när exakt måste man checka ut? vadexakt finns det i leksakskassen barnen får på planet??....chatra ett lastfartyg...lyft på hela huset...så slipper ni gå ut på hela semestern *suck*

    ps detta är intee riktat till någon av er...
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2

    hur många...

    dagar regnar det i oktober i thailand...hua hin specifikt då??
    Nobody dies a virgin....life fucks everyone
  4. 2
    hur många... dagar regnar det i oktober i thailand...hua hin specifikt då??
  5. Medlem sedan
    May 2001
    #3
    Alla är ju olika och har olika behov av att planera och veta i förväg. Kanske man inte är så resvan och därför vill veta så mycket som möjligt i förväg för att känna sig tryggare..?

    Jag själv planerar en del i förväg och slipper på så vis kasta bort tid på att t.ex. stå på en Metrostation i Paris och försöka reda ut där hur jag ska åka för att komma till hotellet. Med tre barn är det så min tillvaro måste fungera, planering gör att jag får ut mesta möjligt av dygnet. Sen så är detaljer som antal glassar i Bamseklubben sådant som är av mindre betydelse. *s*

    Jag måste erkänna att jag blir himla nyfiken på hur (om) du själv planerar när du ska resa någonstans. Har du lust att dela med dig?
  6. 3
    Alla är ju olika och har olika behov av att planera och veta i förväg. Kanske man inte är så resvan och därför vill veta så mycket som möjligt i förväg för att känna sig tryggare..?

    Jag själv planerar en del i förväg och slipper på så vis kasta bort tid på att t.ex. stå på en Metrostation i Paris och försöka reda ut där hur jag ska åka för att komma till hotellet. Med tre barn är det så min tillvaro måste fungera, planering gör att jag får ut mesta möjligt av dygnet. Sen så är detaljer som antal glassar i Bamseklubben sådant som är av mindre betydelse. *s*

    Jag måste erkänna att jag blir himla nyfiken på hur (om) du själv planerar när du ska resa någonstans. Har du lust att dela med dig?
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4

    Min planering...

    sträcker sig till att veta hur läng jag ska va borta...behös visum...har jag pengar? å då åker jatg med en 1åring å en 3åring...hotell finns i hela världen...risken e bara att du hittar nått riktigt bra till bråkdelen av priset som resebolaget tar...taxi,bussar,båtar...o.s. v...finns också...överallt
    Nobody dies a virgin....life fucks everyone
  8. 4
    Min planering... sträcker sig till att veta hur läng jag ska va borta...behös visum...har jag pengar? å då åker jatg med en 1åring å en 3åring...hotell finns i hela världen...risken e bara att du hittar nått riktigt bra till bråkdelen av priset som resebolaget tar...taxi,bussar,båtar...o.s. v...finns också...överallt
  9. Medlem sedan
    May 2001
    #5
    Tack för svaret! Ja, det var lite annorlunda mot hur jag planerar. Jag vill gärna veta vart vi ska bo innan vi åker och hur man lättast tar sig dit från flygplatsen samt om det är något speciellt vi vill se eller göra på resmålet. Sen får resten ge sig någorlunda under resans gång.
  10. 5
    Tack för svaret! Ja, det var lite annorlunda mot hur jag planerar. Jag vill gärna veta vart vi ska bo innan vi åker och hur man lättast tar sig dit från flygplatsen samt om det är något speciellt vi vill se eller göra på resmålet. Sen får resten ge sig någorlunda under resans gång.
  11. Medlem sedan
    Jan 1999
    #6
    Roligt inlägg så här på morgonkvisten! Jag kan förstå att du undrar men tror du inte att det beror på att samhället blir mer och mer överbeskyddande och att människan måste ha ett annat kontrollbehov än förr? Vet inte men många kanske inte gillar att "bli tagna på sängen" och överraskade. Dessutom så finns det så mkt mer allergier idag att man kanske måste söka information. Många tycker nog att det är roligt att planera också, att det är en del av själva resan. Det är mycket Thailandsfrågor här inne så jag förstår att det blir mycket same same av alla frågor och svar för en som bara läser. Själv reser jag inte till Thailand, ägnar mig inte åt Bamseklubbar och all inclusive utan jag åker till ett annat ställe...
  12. 6
    Roligt inlägg så här på morgonkvisten! Jag kan förstå att du undrar men tror du inte att det beror på att samhället blir mer och mer överbeskyddande och att människan måste ha ett annat kontrollbehov än förr? Vet inte men många kanske inte gillar att "bli tagna på sängen" och överraskade. Dessutom så finns det så mkt mer allergier idag att man kanske måste söka information. Många tycker nog att det är roligt att planera också, att det är en del av själva resan. Det är mycket Thailandsfrågor här inne så jag förstår att det blir mycket same same av alla frågor och svar för en som bara läser. Själv reser jag inte till Thailand, ägnar mig inte åt Bamseklubbar och all inclusive utan jag åker till ett annat ställe...
  13. Medlem sedan
    May 1999
    #7

    ?????

    Vaddå "vågar gå utanför dörren", vissa är ovana förstagångsresenärer andra är superglobetrotters (som du själv)? Det här är ju ett resesnack där man kan diskutera det mesta som rör resor dvs även "bamseklubb", "flytvästar" och "väska med burkmat". Jag förstår inte vad du suckar över, det är väl ingen som tvingar dig läsa inläggen här....
  14. 7
    ????? Vaddå "vågar gå utanför dörren", vissa är ovana förstagångsresenärer andra är superglobetrotters (som du själv)? Det här är ju ett resesnack där man kan diskutera det mesta som rör resor dvs även "bamseklubb", "flytvästar" och "väska med burkmat". Jag förstår inte vad du suckar över, det är väl ingen som tvingar dig läsa inläggen här....
  15. Medlem sedan
    Jun 2003
    #8

    jamen de e ju just de

    vi blir blåsta av bolagen...vi har inte fått se en millimeter av landet vi åker till...men resebolagets fickor blir fullare å fullare....dom vill ofta framställa resmålen som efterblivna...men jag tror de e vi som som är det.
    Nobody dies a virgin....life fucks everyone
  16. 8
    jamen de e ju just de vi blir blåsta av bolagen...vi har inte fått se en millimeter av landet vi åker till...men resebolagets fickor blir fullare å fullare....dom vill ofta framställa resmålen som efterblivna...men jag tror de e vi som som är det.
  17. Medlem sedan
    Jun 2003
    #9

    ja men..

    jag förstår vad du menar...men varför betala 50.000 för en resa till asien när du kan få exakt samma sak i skövde??
    Nobody dies a virgin....life fucks everyone
  18. 9
    ja men.. jag förstår vad du menar...men varför betala 50.000 för en resa till asien när du kan få exakt samma sak i skövde??
  19. Medlem sedan
    Oct 2001
    #10
    Om det inte är riktat till oss här - vem tänker du då på??
  20. 10
    Om det inte är riktat till oss här - vem tänker du då på??
  21. Medlem sedan
    Jun 2003
    #11
    jag menade inte någon specifikt...men det föstod du också
  22. 11
    jag menade inte någon specifikt...men det föstod du också
  23. Medlem sedan
    Mar 2004
    #12

    och...

    ...varför bry sig överhuvudtaget? Lägg din energi på annat-chompissss!
  24. 12
    och... ...varför bry sig överhuvudtaget? Lägg din energi på annat-chompissss!
  25. Medlem sedan
    Jun 2003
    #13
    varför jag bryr mig?? jo...titta på thailand,,rena mallorca idag...samma sak kommer hända i kambodia...måste vi va som boskap?
  26. 13
    varför jag bryr mig?? jo...titta på thailand,,rena mallorca idag...samma sak kommer hända i kambodia...måste vi va som boskap?
  27. Medlem sedan
    May 2002
    #14
    Även om jag tycker du spetsar till det så är det ett intressant ämne. jag undrar också ibland över varför folk åker utomlands och sen bara ligger på stranden. Jag gillar inte stränder eller för mycket sol, jag gillar ruiner och museum och främmande smaker. Det är min! anledning till att resa.
    Och jag planerar jättemycket. Jag kollar hotell, vill gärna ha första hotellet bokat, jag vill veta var det finns museum och ruiner (mycke sten blir det :-),hur bussar går och hur lång tid det tar att åka mellan mina olika resmål. jag vill veta kostnadsläget för att veta hur mycket pengar jag skall ta med, jag vill kunna liiiite av språket och lite om maten, vädret, politiken och samhällsklimatet... både då jag åkt charter till Lanzarote och reguljärt till Mexiko. Planeringen är verkligen halva nöjet och en förutsättning för att det skall bli bra. Jag tror inte du heller ger dig in i ett svart hål då du reser. och visst har du en reseförsäkring?
  28. 14
    Även om jag tycker du spetsar till det så är det ett intressant ämne. jag undrar också ibland över varför folk åker utomlands och sen bara ligger på stranden. Jag gillar inte stränder eller för mycket sol, jag gillar ruiner och museum och främmande smaker. Det är min! anledning till att resa.
    Och jag planerar jättemycket. Jag kollar hotell, vill gärna ha första hotellet bokat, jag vill veta var det finns museum och ruiner (mycke sten blir det :-),hur bussar går och hur lång tid det tar att åka mellan mina olika resmål. jag vill veta kostnadsläget för att veta hur mycket pengar jag skall ta med, jag vill kunna liiiite av språket och lite om maten, vädret, politiken och samhällsklimatet... både då jag åkt charter till Lanzarote och reguljärt till Mexiko. Planeringen är verkligen halva nöjet och en förutsättning för att det skall bli bra. Jag tror inte du heller ger dig in i ett svart hål då du reser. och visst har du en reseförsäkring?
  29. Medlem sedan
    Jun 2003
    #15
    visst har ja försäkring..å visst planerar jag en del...men så lite som möjligt....men ja behöver inte veta om det går bussresor mellan phnom phen å ankor wat för de e väll solklart det gör det....å jag behöver inte veta priset heller för jag dör inte om jag blir blåst på en dollar.....de e inte målet som är resan de e dom rostade kackerlackorna....grillade tarantellorna och den tokiga tanten med 17 höns på bussen som är resan
  30. 15
    visst har ja försäkring..å visst planerar jag en del...men så lite som möjligt....men ja behöver inte veta om det går bussresor mellan phnom phen å ankor wat för de e väll solklart det gör det....å jag behöver inte veta priset heller för jag dör inte om jag blir blåst på en dollar.....de e inte målet som är resan de e dom rostade kackerlackorna....grillade tarantellorna och den tokiga tanten med 17 höns på bussen som är resan
  31. Medlem sedan
    Nov 2001
    #16
    Spelar det nån roll? Varför öht fundera? Folk gör väl som dom vill, om man så vill veta allt i minsta detalj eller inget alls inför en resa - so what? Varför retar du dig? Om du inte är ute efter att provocera förstås!

    Sen får väl folk göra vad dom vill på sin semester, dom får spendera massor med pengar på inget, dom får ligga på stranden från dag ett till hemresa eller springa omkring och leta ruiner om dom så vill. Som det så bekant heter, vi är alla olika. Det är ju knappast nåt man kan diskutera om, vilket som är rätt eller fel.
  32. 16
    Spelar det nån roll? Varför öht fundera? Folk gör väl som dom vill, om man så vill veta allt i minsta detalj eller inget alls inför en resa - so what? Varför retar du dig? Om du inte är ute efter att provocera förstås!

    Sen får väl folk göra vad dom vill på sin semester, dom får spendera massor med pengar på inget, dom får ligga på stranden från dag ett till hemresa eller springa omkring och leta ruiner om dom så vill. Som det så bekant heter, vi är alla olika. Det är ju knappast nåt man kan diskutera om, vilket som är rätt eller fel.
  33. Medlem sedan
    Jun 2003
    #17
    jo de spelar roll...mallisfolket kan hålla sig där..å inte förstöra ett land till
  34. 17
    jo de spelar roll...mallisfolket kan hålla sig där..å inte förstöra ett land till
  35. Medlem sedan
    Oct 2001
    #18
    Det viktiga är väl att man uppträder trevligt mot folk när man reser, visar hänsyn osv... både på flyg och hotell osv. Fy bubblan vilka dumskallar vi har träffat på ibland, men oftast på flyg faktiskt - obehagliga typer usch!

    Annars tycker jag inte att det spelar någon roll vilka frågor folk har eller hur de vill bo. Ibland är det skönt att vet lite i förväg så man slipper jaga livet ur sig på plats...släpandes på två trötta barn och en sur fru/man
  36. 18
    Det viktiga är väl att man uppträder trevligt mot folk när man reser, visar hänsyn osv... både på flyg och hotell osv. Fy bubblan vilka dumskallar vi har träffat på ibland, men oftast på flyg faktiskt - obehagliga typer usch!

    Annars tycker jag inte att det spelar någon roll vilka frågor folk har eller hur de vill bo. Ibland är det skönt att vet lite i förväg så man slipper jaga livet ur sig på plats...släpandes på två trötta barn och en sur fru/man
  37. Medlem sedan
    May 2004
    #19

    Intressant!

    Nu är jag inte någon som brukar skriva inlägg här men jag läser ganska ofta. Eftersom vi hyr ut stugor (Bo på Lantgård) så brukar jag ofta komma i kontakt med olika sorters människor. En del bokar utan att fråga en enda fråga och andra ringer och mailar om allt.

    Jag kan faktiskt tycka att de som frågar mycket känns säkrare att ha som gäster eftersom de vet mer i förväg vad de får och är väl förberedda när de kommer hit.

    Sen tror jag att många frågar för att en stor del av nöjet är att planera. En klok man sa till mig en gång; Du får så mycket ut av pengarna då du reser. Först har du roligt när du planerar, fantiserar och söker information om resmålet. Sen åker du iväg och har roligt under tiden. Och sist, men inte minst, minnena! Du har minnen efter en resa och dessa kan du plocka fram och njuta av resten av livet. Det är väl investerade pengar att resa! (Och oj vad jag håller med honom)!
  38. 19
    Intressant! Nu är jag inte någon som brukar skriva inlägg här men jag läser ganska ofta. Eftersom vi hyr ut stugor (Bo på Lantgård) så brukar jag ofta komma i kontakt med olika sorters människor. En del bokar utan att fråga en enda fråga och andra ringer och mailar om allt.

    Jag kan faktiskt tycka att de som frågar mycket känns säkrare att ha som gäster eftersom de vet mer i förväg vad de får och är väl förberedda när de kommer hit.

    Sen tror jag att många frågar för att en stor del av nöjet är att planera. En klok man sa till mig en gång; Du får så mycket ut av pengarna då du reser. Först har du roligt när du planerar, fantiserar och söker information om resmålet. Sen åker du iväg och har roligt under tiden. Och sist, men inte minst, minnena! Du har minnen efter en resa och dessa kan du plocka fram och njuta av resten av livet. Det är väl investerade pengar att resa! (Och oj vad jag håller med honom)!
  39. Medlem sedan
    May 2002
    #20
    Nu kom vi in på ett annat ämne. Det här gäller ju inte folks överdrivna planerande och trygghetsberoende. Det här gäller turist-INDUSTRIN. För det är ju det det är. Det byggs enorma hotellkomplex som verkligen inte är bra, de förstör grundvattnet, de skapar avfallsproblem, det mesta av omsättningen går till multunationella hotellkedjor, de förstör korallreven (kemikalierna i solkrämen), de utarmar den lokala kulturen och kustlinjen blir aldrig lokalbefolknigens igen.
    På så vis reser ju du "bättre", din resa ger mer till det lokala samhället, fast din flygresa är ju lika dålig för miljön.
    Frågan är hur alla som idag reser = jättemånga, skall kunna resa lika "bra", stödja det lokala och inte kosta lika mycket ekologiskt. Det går ju inte ihop utan enorma ombyggnationer och sånt kostar. Vem skall betala det?
    Parentes: Sen undrar jag vad de där riktiga billigtbilligt ryggsäcksfolket ger det lokala näringslivet, egentligen. De bor och äter jättebilligt och de köper inget och de prutar på allt. De sitter i parkerna och gör ingenting och vissa verkar ha klara missbruksproblem.
  40. 20
    Nu kom vi in på ett annat ämne. Det här gäller ju inte folks överdrivna planerande och trygghetsberoende. Det här gäller turist-INDUSTRIN. För det är ju det det är. Det byggs enorma hotellkomplex som verkligen inte är bra, de förstör grundvattnet, de skapar avfallsproblem, det mesta av omsättningen går till multunationella hotellkedjor, de förstör korallreven (kemikalierna i solkrämen), de utarmar den lokala kulturen och kustlinjen blir aldrig lokalbefolknigens igen.
    På så vis reser ju du "bättre", din resa ger mer till det lokala samhället, fast din flygresa är ju lika dålig för miljön.
    Frågan är hur alla som idag reser = jättemånga, skall kunna resa lika "bra", stödja det lokala och inte kosta lika mycket ekologiskt. Det går ju inte ihop utan enorma ombyggnationer och sånt kostar. Vem skall betala det?
    Parentes: Sen undrar jag vad de där riktiga billigtbilligt ryggsäcksfolket ger det lokala näringslivet, egentligen. De bor och äter jättebilligt och de köper inget och de prutar på allt. De sitter i parkerna och gör ingenting och vissa verkar ha klara missbruksproblem.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Asså ni undrar säkert...
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 10:45
  2. Ibland undrar jag om
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 21:32
  3. Asså ibland ere så kul
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 20:22
  4. Ibland undrar jag....
    By Nickisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 16:08
  5. Ibland undrar jag vem som ....
    By Jossan m Neo & Jonah in forum _0112 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 13:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar