Smutsiga linoleumgolv
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 1998
    #1

    Smutsiga linoleumgolv

    Man kanske märker på mina inlägg att jag är städartagen. Alla normala människor är ute och njuter av det vackra vädret, men jag är inne och städar.

    Mitt linoleumgolv i köket är väldigt smutsigt, och smutsen är ingrodd, och går inte att få bort genom att våttorka golvet. Är det någon här som har några knep på hur man får rent ett ingrott linoleumgolv?
  2. 1
    Smutsiga linoleumgolv Man kanske märker på mina inlägg att jag är städartagen. Alla normala människor är ute och njuter av det vackra vädret, men jag är inne och städar.

    Mitt linoleumgolv i köket är väldigt smutsigt, och smutsen är ingrodd, och går inte att få bort genom att våttorka golvet. Är det någon här som har några knep på hur man får rent ett ingrott linoleumgolv?
  3. Medlem sedan
    Jan 2007
    #2
    Jag har inget linoleumgolv men för allt sånt där som inte vill lossna använder jag sån där vit svamp (här heter den borrador magico) som slipar så fint att det inte lämnar märken. Den fungerar på plast och metall och skåpluckor och allt som inte går bort med bara rengöring och trasa. Ni har väl såna där svampar i Sverige?
  4. 2
    Jag har inget linoleumgolv men för allt sånt där som inte vill lossna använder jag sån där vit svamp (här heter den borrador magico) som slipar så fint att det inte lämnar märken. Den fungerar på plast och metall och skåpluckor och allt som inte går bort med bara rengöring och trasa. Ni har väl såna där svampar i Sverige?
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3
    När du har fått det rent, ska du använda något slags bonvax så att du får en smutsavstötande yta. Det kanske t.o.m. räcker med att du bonar golvet så ser det renare ut.
  6. 3
    När du har fått det rent, ska du använda något slags bonvax så att du får en smutsavstötande yta. Det kanske t.o.m. räcker med att du bonar golvet så ser det renare ut.
  7. Medlem sedan
    Nov 1998
    #4
    Ja, vi har såna svampar. Men menar du på allvar att jag ska knäskura hela golvet med en svamp? Nä, då får det nog vara smutsigt.
  8. 4
    Ja, vi har såna svampar. Men menar du på allvar att jag ska knäskura hela golvet med en svamp? Nä, då får det nog vara smutsigt.
  9. Medlem sedan
    Nov 1998
    #5
    Men om man bonar utan att rengöra (tänker INTE knäskura golvet med typ scotch brite) kapslar man inte in smutsen då? Så att det blir helt omöjligt att få bort sen?
  10. 5
    Men om man bonar utan att rengöra (tänker INTE knäskura golvet med typ scotch brite) kapslar man inte in smutsen då? Så att det blir helt omöjligt att få bort sen?
  11. Medlem sedan
    Jun 2007
    #6
    En boning håller inte så länge. Har du prövat något av de vanligare rengöringsmedlen - Ajax?
  12. 6
    En boning håller inte så länge. Har du prövat något av de vanligare rengöringsmedlen - Ajax?
  13. Medlem sedan
    Feb 2003
    #7
    Jag har haft samma problem - tills jag fick proffsgrejer av en släkting som har golvfirma.
    Först rengör man golvet med Fernox polishborttagare. Sedan tvättar man av golvet ordentligt så att alla rester försvinner och låter det torka. Sedan behandlar man golvet med Metapol som man smetar på med en mopp och låter torka. Om det är ett golv som slits mycket kan man stryka på en gång till, så håller det bättre.
  14. 7
    Jag har haft samma problem - tills jag fick proffsgrejer av en släkting som har golvfirma.
    Först rengör man golvet med Fernox polishborttagare. Sedan tvättar man av golvet ordentligt så att alla rester försvinner och låter det torka. Sedan behandlar man golvet med Metapol som man smetar på med en mopp och låter torka. Om det är ett golv som slits mycket kan man stryka på en gång till, så håller det bättre.

Liknande trådar

  1. Linoleumgolv då?
    By maisy in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-16, 10:53
  2. Linoleumgolv?
    By Fru M in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 13:49
  3. fULA LINOLEUMGOLV:-(
    By rut123 in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 19:04
  4. Hur ser jag om det är linoleumgolv eller
    By jennypea in forum Hem & fritid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 12:52
  5. Rost på linoleumgolv
    By Li-- in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 23:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar