Barnbidrag
Arbete, ekonomi & juridik
  1. separerad
    #1

    Barnbidrag

    Om man separerar (och har barnet vv och gemensam vårdnad) delar man på barnbidraget också då? Om den ena betalar barnomsorgsavgiften med bb vad gör man med resten av pengarna? Delas lika?
    Hur gör man med fritidsaktiviteter som kostar pengar och tex glasögon?

    Berätta gärna hur ni gör! Jag tycker att det är snurrigt med alla avgifter hit och dit. Och vem som ska betala vad.
  2. 1
    Barnbidrag Om man separerar (och har barnet vv och gemensam vårdnad) delar man på barnbidraget också då? Om den ena betalar barnomsorgsavgiften med bb vad gör man med resten av pengarna? Delas lika?
    Hur gör man med fritidsaktiviteter som kostar pengar och tex glasögon?

    Berätta gärna hur ni gör! Jag tycker att det är snurrigt med alla avgifter hit och dit. Och vem som ska betala vad.
  3. Medlem sedan
    Dec 2000
    #2
    Man kan dela på barnbidraget (kan t.o.m. be försäkringskassan skicka halva till pappan och halva till mamman) men det beror som sagt var på vad respektive förälder betalar när det gäller olika utgifter. Det bästa är väl att sätta sig ner tillsammans och försöka summera alla kostnader, som barnomsorg, försäkringar, ev. sparande, fritidsaktiviteter, sjukvård, m.m., som man är överens om är nödvändiga/rimliga. Konsumentverkets "koll på pengarna" kan vara till hjälp. Sen fördelar man kostnaderna mellan föräldrarna beroende på hur man fördelat barnbidraget och kanske (om man är överens om det) beroende på resp. förälders inkomster och övrig ekonomi.

    Ett annat sätt är att dela lika på barnbidraget och efter varje månad summera den gångna månadens kostnader och se om man betalat lika mycket eller om den ena föräldern ska betala till den andra.
  4. 2
    Man kan dela på barnbidraget (kan t.o.m. be försäkringskassan skicka halva till pappan och halva till mamman) men det beror som sagt var på vad respektive förälder betalar när det gäller olika utgifter. Det bästa är väl att sätta sig ner tillsammans och försöka summera alla kostnader, som barnomsorg, försäkringar, ev. sparande, fritidsaktiviteter, sjukvård, m.m., som man är överens om är nödvändiga/rimliga. Konsumentverkets "koll på pengarna" kan vara till hjälp. Sen fördelar man kostnaderna mellan föräldrarna beroende på hur man fördelat barnbidraget och kanske (om man är överens om det) beroende på resp. förälders inkomster och övrig ekonomi.

    Ett annat sätt är att dela lika på barnbidraget och efter varje månad summera den gångna månadens kostnader och se om man betalat lika mycket eller om den ena föräldern ska betala till den andra.
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    #3

    Det finns ingen...

    regel som säger att man SKA dela bb vid vv-boende.

    Är man överens som föräldrar att dela - så dela!

    Min personliga åsikt är att OM man delar bb så ska man även dela resterande oxå, precis som "ullen61" skriver.
    "Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp. Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande "Hoho, kan någon ge mig lift!"
  6. 3
    Det finns ingen... regel som säger att man SKA dela bb vid vv-boende.

    Är man överens som föräldrar att dela - så dela!

    Min personliga åsikt är att OM man delar bb så ska man även dela resterande oxå, precis som "ullen61" skriver.
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4
    Ja och inte som min sambos X som roffar åt sig hela barnbidraget och kanske köper lite kläder ibland.. men vi har dottern på heltid och eftersom hon är skriven hos oss så åker vi på dagisavgiften också... Hon är så snål så hon skriker när hon skiter! På försäkringskassan säger de bara att det är upp till mammans goda vilja eftersom vi bara tillfällit har henne på heltid.. annars ska det vara vv boende...*grrrr*
  8. 4
    Ja och inte som min sambos X som roffar åt sig hela barnbidraget och kanske köper lite kläder ibland.. men vi har dottern på heltid och eftersom hon är skriven hos oss så åker vi på dagisavgiften också... Hon är så snål så hon skriker när hon skiter! På försäkringskassan säger de bara att det är upp till mammans goda vilja eftersom vi bara tillfällit har henne på heltid.. annars ska det vara vv boende...*grrrr*

Liknande trådar

  1. barnbidrag??
    By anonymt namn in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 11:14
  2. Barnbidrag
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 15:32
  3. Barnbidrag
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 16:54
  4. Barnbidrag
    By yinyang in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 19:34
  5. barnbidrag
    By verne in forum _0607 Julibarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-27, 10:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar