Menierse sjukdom eller kristallsjukan??
Kropp & hälsa
  1. Trötter
    #1

    Menierse sjukdom eller kristallsjukan??

    Är under utredning för något som drabbat balanssinnet samt hörseln. Mår skitdåligt och varit inlagd på medicinakuten två dagar. Hemma och sjukskriven nu.

    Är det någon här som lider av någon av dessa sjukdomar?

    Berätta!!!!
  2. 1
    Menierse sjukdom eller kristallsjukan?? Är under utredning för något som drabbat balanssinnet samt hörseln. Mår skitdåligt och varit inlagd på medicinakuten två dagar. Hemma och sjukskriven nu.

    Är det någon här som lider av någon av dessa sjukdomar?

    Berätta!!!!
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2

    Min sambo har haft

    Kristallsjukan....
    Han var sjukskriven ca 2 veckor (började med plötslig yrsel och kräkningar). Han var alldeles för yr för att gå till jobbet. Han hade svårt att köra bil och han fick öva på att gå (det var när sonen var bebis, och han använde barnvagnen som stöd). Kristallsjuka är oerhört påfrestande MEN man blir frisk genom att öva balansen i olika lägen. Det här var för 4 år sedan och fortfarande kan sambon i vissa lägen känna av yrseln (t.ex. gunga fungerar inte så bra). Nu minns jag inte exakt hur man förklarar kristallsjukan, men visst har det något med örat och kristaller i örat som av okänd anledning lossnar från sitt läge (=yrsel och svårt m balansen). Jag har hört att det finns behandling att få, men sambon fick det inte (kanske beror på vilket sjukhus/vårdcentral man tillhör).

    Om du har frågor, så kan jag försöka svara
    Lycka är en resa inte en destination.
  4. 2
    Min sambo har haft Kristallsjukan....
    Han var sjukskriven ca 2 veckor (började med plötslig yrsel och kräkningar). Han var alldeles för yr för att gå till jobbet. Han hade svårt att köra bil och han fick öva på att gå (det var när sonen var bebis, och han använde barnvagnen som stöd). Kristallsjuka är oerhört påfrestande MEN man blir frisk genom att öva balansen i olika lägen. Det här var för 4 år sedan och fortfarande kan sambon i vissa lägen känna av yrseln (t.ex. gunga fungerar inte så bra). Nu minns jag inte exakt hur man förklarar kristallsjukan, men visst har det något med örat och kristaller i örat som av okänd anledning lossnar från sitt läge (=yrsel och svårt m balansen). Jag har hört att det finns behandling att få, men sambon fick det inte (kanske beror på vilket sjukhus/vårdcentral man tillhör).

    Om du har frågor, så kan jag försöka svara
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3

    Tillägg...

    Hej!
    Jag sökte på kristallsjukan och fann denna länk. Om jag har förstått det rätt kan kristallsjuka vara kombinerad (som i ditt fall) med Ménières sjukdom.

    Se utdrag från länken:

    "Patienter med ett sjukt öra av annan anledning får oftare lägesyrsel. Det gäller till exempel patienter med ensidig hörselnedsättning, patienter med Ménières sjukdom eller de som haft "virus på balansnerven". Lägesyrsel som börjar inom några dagar efter skadan är vanligt hos patienter som slagit i skallen. Kvinnor drabbas betydligt oftare än män. "

    Länken kommer här:
    http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3671
    Lycka är en resa inte en destination.
  6. 3
    Tillägg... Hej!
    Jag sökte på kristallsjukan och fann denna länk. Om jag har förstått det rätt kan kristallsjuka vara kombinerad (som i ditt fall) med Ménières sjukdom.

    Se utdrag från länken:

    "Patienter med ett sjukt öra av annan anledning får oftare lägesyrsel. Det gäller till exempel patienter med ensidig hörselnedsättning, patienter med Ménières sjukdom eller de som haft "virus på balansnerven". Lägesyrsel som börjar inom några dagar efter skadan är vanligt hos patienter som slagit i skallen. Kvinnor drabbas betydligt oftare än män. "

    Länken kommer här:
    http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3671
  7. Medlem sedan
    Nov 2006
    #4
    Tack! Jag har inte riktigt fått diagnos än hoppas på att läkaren kan ge mig det imorgon. Mina symptom är inte helt klockrena tydligen......Han verkar ha uteslutit virus på balansnerven men sen om det är menieres eller kristallsjukan vet jag inte än.

    Jag börjar även fundera på borrelia, ska höra med honom imorgon.

    Det är så jobbigt detta med hörselbortfallet, lockkänsla och gungningar. Jag kan inte göra saker längre stunder utan att må illa, typ åksjuk. Läsa, titta på tv, sitta framför datorn för länge fungerar inte. Att göra praktiska saker fungerar inte heller pga yrseln.

    Är redigt trött på det och vill bara bli FRISK!!!!
    I början trodde jag att trädgård var plantering. Sedan förstod jag att trädgård var tid. Långsam tid.

    Bo Fransson

    Gud skapade. Jag ordnade.
  8. 4
    Tack! Jag har inte riktigt fått diagnos än hoppas på att läkaren kan ge mig det imorgon. Mina symptom är inte helt klockrena tydligen......Han verkar ha uteslutit virus på balansnerven men sen om det är menieres eller kristallsjukan vet jag inte än.

    Jag börjar även fundera på borrelia, ska höra med honom imorgon.

    Det är så jobbigt detta med hörselbortfallet, lockkänsla och gungningar. Jag kan inte göra saker längre stunder utan att må illa, typ åksjuk. Läsa, titta på tv, sitta framför datorn för länge fungerar inte. Att göra praktiska saker fungerar inte heller pga yrseln.

    Är redigt trött på det och vill bara bli FRISK!!!!
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5

    Håller tummarna

    för att det "bara" är kristallsjuka! Efter att ha sett min sambo vara yr och konstig, så kan jag till viss del förstå hur du känner dig. Lycka till!
    Lycka är en resa inte en destination.
  10. 5
    Håller tummarna för att det "bara" är kristallsjuka! Efter att ha sett min sambo vara yr och konstig, så kan jag till viss del förstå hur du känner dig. Lycka till!
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    #6
    Men du om de tror att det kanske är kristallsjuka, så kräv att få komma till en sjukgymnast som kan göra den manöver som krävs - de vänder kroppen i ett speciellt mönster - då går det över på typ 20 minuter. Är de osäkra borde det väl inte göra något om du fick prova detta och se om det hjälper? Tycker jag. (har själv haft kristallsjuka efter en krock)
  12. 6
    Men du om de tror att det kanske är kristallsjuka, så kräv att få komma till en sjukgymnast som kan göra den manöver som krävs - de vänder kroppen i ett speciellt mönster - då går det över på typ 20 minuter. Är de osäkra borde det väl inte göra något om du fick prova detta och se om det hjälper? Tycker jag. (har själv haft kristallsjuka efter en krock)
  13. Medlem sedan
    Nov 2006
    #7
    Jag har fått vända och vrida på mig medans det kollar mina ögonrörelser på en datorskärm. Med hjälp av dessa så ska man tydligen kunna se var i balanssinnet det är problem. De har även utsatt balanssinnet med varmt vatten vs kallt vatten mot trummhinnan och även då sett mina ögon fara fram och tillbaka som jojjosar.

    Mina symptomer är väl inte klockrena och tydligen lite ovanliga så han har rådgjort med fler kollegor och tagit reda på de senaste forskningarna. Han är väldigt nogrann och måste jag medge. Jag känner mig väl omhändertagen men hoppas verkligen han har en diagnos åt mig imorgon.

    Kan man få hörselbortfall och lockkänsla av kristallsjuka?

    Mitt hörselprov är tydligen heller ingen vanlig menierekurva, så som de tydligen brukar se ut .......

    Jag har heller inte fått ett slag i huvudet, varit förkyld eller särskilt stressad senaste tiden.

    Jag får väl vänta tills imorgon.
    I början trodde jag att trädgård var plantering. Sedan förstod jag att trädgård var tid. Långsam tid.

    Bo Fransson

    Gud skapade. Jag ordnade.
  14. 7
    Jag har fått vända och vrida på mig medans det kollar mina ögonrörelser på en datorskärm. Med hjälp av dessa så ska man tydligen kunna se var i balanssinnet det är problem. De har även utsatt balanssinnet med varmt vatten vs kallt vatten mot trummhinnan och även då sett mina ögon fara fram och tillbaka som jojjosar.

    Mina symptomer är väl inte klockrena och tydligen lite ovanliga så han har rådgjort med fler kollegor och tagit reda på de senaste forskningarna. Han är väldigt nogrann och måste jag medge. Jag känner mig väl omhändertagen men hoppas verkligen han har en diagnos åt mig imorgon.

    Kan man få hörselbortfall och lockkänsla av kristallsjuka?

    Mitt hörselprov är tydligen heller ingen vanlig menierekurva, så som de tydligen brukar se ut .......

    Jag har heller inte fått ett slag i huvudet, varit förkyld eller särskilt stressad senaste tiden.

    Jag får väl vänta tills imorgon.
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    #8
    Jag personligen hade inte lockkänsla och hörselbortfall, däremot tinnitus. Men jag vet inte exakt vad som är möjligt att ha vid kristallsjuka. Jag bara tänkte att eftersom den där manövern är snabb och knappast kan påverka dig negativt så skulle jag om jag var du, be att någon gör den på mig, och så skulle man ju enkelt kunna utesluta att det är just kristallsjuka i så fall.
    Har de pratat om virus på balansnerven också?
  16. 8
    Jag personligen hade inte lockkänsla och hörselbortfall, däremot tinnitus. Men jag vet inte exakt vad som är möjligt att ha vid kristallsjuka. Jag bara tänkte att eftersom den där manövern är snabb och knappast kan påverka dig negativt så skulle jag om jag var du, be att någon gör den på mig, och så skulle man ju enkelt kunna utesluta att det är just kristallsjuka i så fall.
    Har de pratat om virus på balansnerven också?
  17. Medlem sedan
    Nov 2006
    #9
    Kommer från läkaren igen. Jag fyller inte kriterierna för vare sig det ena andra eller tredje. Hörselprovet var lika dåligt än. Nu var han ändå inne på ett virus som måste läka ut av sig själv. Jag ska utsätta mig nu för lite krav, gå promenader osv tyckte han.

    Tog även ett borreliaprov som det tar 2 VECKOR att få svar på.

    Ska ut i solen nu på en promenad.......
    I början trodde jag att trädgård var plantering. Sedan förstod jag att trädgård var tid. Långsam tid.

    Bo Fransson

    Gud skapade. Jag ordnade.
  18. 9
    Kommer från läkaren igen. Jag fyller inte kriterierna för vare sig det ena andra eller tredje. Hörselprovet var lika dåligt än. Nu var han ändå inne på ett virus som måste läka ut av sig själv. Jag ska utsätta mig nu för lite krav, gå promenader osv tyckte han.

    Tog även ett borreliaprov som det tar 2 VECKOR att få svar på.

    Ska ut i solen nu på en promenad.......
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10

    Oj då...

    Ett virus kan så klart vara envist och ta lång tid. Vad jobbigt för dig att vänta 2 veckor innan du får svar på borreliaprovet. Samtidigt så låter det verkligen som de utreder dig noggrannt. Hoppas att du snart mår bättre!
    Lycka är en resa inte en destination.
  20. 10
    Oj då... Ett virus kan så klart vara envist och ta lång tid. Vad jobbigt för dig att vänta 2 veckor innan du får svar på borreliaprovet. Samtidigt så låter det verkligen som de utreder dig noggrannt. Hoppas att du snart mår bättre!
  21. Medlem sedan
    Nov 2006
    #11
    Ja han verkar väldigt noggrann och lyssnar och rådfrågar andra och det känns bra.

    Ska tillbaka om två veckor och då pratade han något om att mäta hörseln med hjälp av magnetröntgen.......tror jag det var, eller?

    Någon kanske vet vad jag surrar om?
    I början trodde jag att trädgård var plantering. Sedan förstod jag att trädgård var tid. Långsam tid.

    Bo Fransson

    Gud skapade. Jag ordnade.
  22. 11
    Ja han verkar väldigt noggrann och lyssnar och rådfrågar andra och det känns bra.

    Ska tillbaka om två veckor och då pratade han något om att mäta hörseln med hjälp av magnetröntgen.......tror jag det var, eller?

    Någon kanske vet vad jag surrar om?
  23. Medlem sedan
    Sep 2017
    #12
    Citat Ursprungligen postat av Trötter Visa inlägg
    Är under utredning för något som drabbat balanssinnet samt hörseln. Mår skitdåligt och varit inlagd på medicinakuten två dagar. Hemma och sjukskriven nu.

    Är det någon här som lider av någon av dessa sjukdomar?

    Berätta!!!!


    Fick du nån diagnos?
    Hur mår du nu?
  24. 12
    Citat Ursprungligen postat av Trötter Visa inlägg
    Är under utredning för något som drabbat balanssinnet samt hörseln. Mår skitdåligt och varit inlagd på medicinakuten två dagar. Hemma och sjukskriven nu.

    Är det någon här som lider av någon av dessa sjukdomar?

    Berätta!!!!


    Fick du nån diagnos?
    Hur mår du nu?
  25. Medlem sedan
    Sep 2017
    #13
    Citat Ursprungligen postat av Jill7 Visa inlägg
    Ja han verkar väldigt noggrann och lyssnar och rådfrågar andra och det känns bra.

    Ska tillbaka om två veckor och då pratade han något om att mäta hörseln med hjälp av magnetröntgen.......tror jag det var, eller?

    Någon kanske vet vad jag surrar om?
    Fick du veta vad det var för fel?
  26. 13
    Citat Ursprungligen postat av Jill7 Visa inlägg
    Ja han verkar väldigt noggrann och lyssnar och rådfrågar andra och det känns bra.

    Ska tillbaka om två veckor och då pratade han något om att mäta hörseln med hjälp av magnetröntgen.......tror jag det var, eller?

    Någon kanske vet vad jag surrar om?
    Fick du veta vad det var för fel?

Liknande trådar

  1. Kristallsjukan
    By UlLi in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 19:07
  2. Kristallsjukan
    By Freja08 in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 19:42
  3. Latent sjukdom på G eller bara otur
    By kmcb in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 15:52
  4. Rh negativ eller Crohns sjukdom?
    By iaia in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 18:18
  5. Kristallsjukan kan man
    By MYZOXE! in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 18:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar