Pengar i present
Hem & fritid
  1. Lite anonym
    #1

    Pengar i present

    Jag och mannen är bjudna på bröllop här framöver. Brudparet önskar sig inga presenter utan hellre ett bidrag till festen. Jag känner mig lite fundersam över hur mycket man ska ge. Nån som har nåt tips? Jag funderade på ca 300-400/person. Har för mig att man ska ge motsvarande kuvertavgiften eller stämmer inte det?
  2. 1
    Pengar i present Jag och mannen är bjudna på bröllop här framöver. Brudparet önskar sig inga presenter utan hellre ett bidrag till festen. Jag känner mig lite fundersam över hur mycket man ska ge. Nån som har nåt tips? Jag funderade på ca 300-400/person. Har för mig att man ska ge motsvarande kuvertavgiften eller stämmer inte det?
  3. Medlem sedan
    Nov 2006
    #2
    Sånt där är jättesvårt tycker jag. Kommer bidragen vara anonyma? Vi önskar oss också pengar men eftersom alla ger anonymt behöver ingen känna sig nervös över att man kanske inte helt enkelt har råd att ge så mycket.

    Jag skulle nog lagt en 500 kr, men vi har inte så fett just nu....
  4. 2
    Sånt där är jättesvårt tycker jag. Kommer bidragen vara anonyma? Vi önskar oss också pengar men eftersom alla ger anonymt behöver ingen känna sig nervös över att man kanske inte helt enkelt har råd att ge så mycket.

    Jag skulle nog lagt en 500 kr, men vi har inte så fett just nu....
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3
    Jag tycker det e knepigt av brudparet att vilja ha bidrag till festen utan att ange ett belopp (eller åtminstone ett rekommenderat belopp). Vanligen när man har en betalfest brukar man ju göra en budget över hur mycket man själv ska bjuda på och vad gästerna får stå för och så skriver man beloppet i inbjudan och alla vet vad som gäller. Risken finns ju annars att ni betalar MER än vad festen kostar per person. Hur ska ni veta vad "kuvertavgiften" går på om det inte angivits?
    Eftersom brudparet e så rättframt med att vilja ha pengar för festen, tycker jag att ni ska fråga vad den beräknade kostnaden per person är och sen bestämma belopp utifrån det. Betalar man för något har man väl rätt att veta priset.
    Annars kanske detta är en fråga för Magdalena Ribbing, hon brukar ha smarta svar, se
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1035
  6. 3
    Jag tycker det e knepigt av brudparet att vilja ha bidrag till festen utan att ange ett belopp (eller åtminstone ett rekommenderat belopp). Vanligen när man har en betalfest brukar man ju göra en budget över hur mycket man själv ska bjuda på och vad gästerna får stå för och så skriver man beloppet i inbjudan och alla vet vad som gäller. Risken finns ju annars att ni betalar MER än vad festen kostar per person. Hur ska ni veta vad "kuvertavgiften" går på om det inte angivits?
    Eftersom brudparet e så rättframt med att vilja ha pengar för festen, tycker jag att ni ska fråga vad den beräknade kostnaden per person är och sen bestämma belopp utifrån det. Betalar man för något har man väl rätt att veta priset.
    Annars kanske detta är en fråga för Magdalena Ribbing, hon brukar ha smarta svar, se
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1035
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    när vi varit bjuden på bröllop med kuvert avgift har det varit en 400-en 500kr/pers.man blir ju bjuden på en3 rätters samt fest.några kompisar fyllde 40 år och hade en gemensam fest och där gick kuvert avg.på 300 kr/pers.men det var ju enklare mat och pappers tallrikar m,m.
  8. 4
    när vi varit bjuden på bröllop med kuvert avgift har det varit en 400-en 500kr/pers.man blir ju bjuden på en3 rätters samt fest.några kompisar fyllde 40 år och hade en gemensam fest och där gick kuvert avg.på 300 kr/pers.men det var ju enklare mat och pappers tallrikar m,m.
  9. Lite anonym
    #5
    Tack för era svar! Jag har ingen aning om vi är anonyma givare eller ej. Det spelar inte så jättestor roll heller, men det känns absolut svårt att veta hur mycket man ska lägga. En bestämd kuvertavgift hade känts bättre. Men tanken från brudparets håll är väl kanske att man ska kunna ge så mycket/lite man vill.... Dock blir det lite tokigt när man som gäst känner sig villrådig.
  10. 5
    Tack för era svar! Jag har ingen aning om vi är anonyma givare eller ej. Det spelar inte så jättestor roll heller, men det känns absolut svårt att veta hur mycket man ska lägga. En bestämd kuvertavgift hade känts bättre. Men tanken från brudparets håll är väl kanske att man ska kunna ge så mycket/lite man vill.... Dock blir det lite tokigt när man som gäst känner sig villrådig.
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6
    Hur mkt hade ni planerat att ge i present om ni skulle ge present?
    De bröllop vi varit på som tagit ut kuvertavgift istället för presenter har legat lågt-kanske 125-150 kr/ person. Vi har valt att lägga runt 250 kr/ person.
  12. 6
    Hur mkt hade ni planerat att ge i present om ni skulle ge present?
    De bröllop vi varit på som tagit ut kuvertavgift istället för presenter har legat lågt-kanske 125-150 kr/ person. Vi har valt att lägga runt 250 kr/ person.
  13. Anonym
    #7
    Vi gav 500 kr/par och växlade till 10r på kompisars bröllop..då ser ingen direkt hur mycket man gett. Man kan lägga tiorna i en fin presentask eller i ett celofan knyte...
  14. 7
    Vi gav 500 kr/par och växlade till 10r på kompisars bröllop..då ser ingen direkt hur mycket man gett. Man kan lägga tiorna i en fin presentask eller i ett celofan knyte...

Liknande trådar

  1. Bröllop med pengar i present..
    By besvärad.. in forum Kärlek & relationer
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2017-03-24, 13:00
  2. Bröllop - pengar i present..
    By besvärad.. in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-19, 12:04
  3. Ge pengar i dop present?
    By Smirran in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 14:03
  4. pengar i present
    By cogitoQ in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 13:12
  5. Hur ge bort pengar i present?
    By kella in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 19:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar