Personalkooperativ - for dummies.
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Personalkooperativ - for dummies.

    KORT och enkelt, vad innebär personalkooperativ? Jag talar om förskola nu. Personalen styr och leder verksamheten, så långt är jag med. Men mer då? Vad innebär det för föräldrar resp personal? Tar man som personal nån ekonomisk risk rent personligen? Finns det några andra risker? För personalen och för föräldrarna/barnen? T ex större risk att verksamheten med kort varsel måste läggas ner?
  2. 1
    Personalkooperativ - for dummies. KORT och enkelt, vad innebär personalkooperativ? Jag talar om förskola nu. Personalen styr och leder verksamheten, så långt är jag med. Men mer då? Vad innebär det för föräldrar resp personal? Tar man som personal nån ekonomisk risk rent personligen? Finns det några andra risker? För personalen och för föräldrarna/barnen? T ex större risk att verksamheten med kort varsel måste läggas ner?
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    En ekonomisk förening med förskolans personal som medlemmar bedriver verksamheten. Ansvaret läggs på en styrelse, som även är ekonomiskt ansvarig. Vilka och hur många som ingår i styrelsen är upp till kooperativet, det står i föreningens stadgar. Styrelsen väljs på en årlig stämma, och stämman beviljar också tidigare styrelse ansvarsfrihet. Ganska likt en bostadsrättförening, eller ett föräldrakooperativ
  4. 2
    En ekonomisk förening med förskolans personal som medlemmar bedriver verksamheten. Ansvaret läggs på en styrelse, som även är ekonomiskt ansvarig. Vilka och hur många som ingår i styrelsen är upp till kooperativet, det står i föreningens stadgar. Styrelsen väljs på en årlig stämma, och stämman beviljar också tidigare styrelse ansvarsfrihet. Ganska likt en bostadsrättförening, eller ett föräldrakooperativ
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Styrelsen är ekonomiskt ansvarig, som i många andra föreningar, men riskerar man på nåt sätt sin privata ekonomi? Och vet du om förskolor i denna formen läggs ner, av ekonomiska skäl t ex, oftare än andra?
  6. 3
    Styrelsen är ekonomiskt ansvarig, som i många andra föreningar, men riskerar man på nåt sätt sin privata ekonomi? Och vet du om förskolor i denna formen läggs ner, av ekonomiska skäl t ex, oftare än andra?
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Kooperativ innebär väl att man startar en ekonomisk förening som driver förskolan.

    Personalkooperativ så är det personalen som sitter i styrelsen och är sin egen arbetsgivare... föräldrakooperativ så är det ju föräldrar som sitter i styrelsen och är arbetsgivare.

    Ska man starta personalkooperativ ska man nog vara väldigt noga med vilka man startar tillsammans med... det finns ingenting som kan förstöra en arbetsplats och en vänskap så mycket som olika åsiker om hur pengar ska fördelas.

    Jag tror inte det är någon större risk för att verksamheten skulle läggas ner...


    Ett alternativ är ju att starta en egen förskola som aktiebolag - då behöver du satsa 100 tkr i aktiekapital... är det brist på förskoleplatser i kommunen så tar de nog emot dig med öppna armar och kan kanske hjälpa till med lokaler och liknande.
  8. 4
    Kooperativ innebär väl att man startar en ekonomisk förening som driver förskolan.

    Personalkooperativ så är det personalen som sitter i styrelsen och är sin egen arbetsgivare... föräldrakooperativ så är det ju föräldrar som sitter i styrelsen och är arbetsgivare.

    Ska man starta personalkooperativ ska man nog vara väldigt noga med vilka man startar tillsammans med... det finns ingenting som kan förstöra en arbetsplats och en vänskap så mycket som olika åsiker om hur pengar ska fördelas.

    Jag tror inte det är någon större risk för att verksamheten skulle läggas ner...


    Ett alternativ är ju att starta en egen förskola som aktiebolag - då behöver du satsa 100 tkr i aktiekapital... är det brist på förskoleplatser i kommunen så tar de nog emot dig med öppna armar och kan kanske hjälpa till med lokaler och liknande.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Man riskerar ju alltid att inte få årsstämmans godkännande för hur man sköter ekonomin och då får man inte ansvarsfrihet - vilket kan innebära att man som styrelseledamot blir skyldig föreningen en massa pengar.
  10. 5
    Man riskerar ju alltid att inte få årsstämmans godkännande för hur man sköter ekonomin och då får man inte ansvarsfrihet - vilket kan innebära att man som styrelseledamot blir skyldig föreningen en massa pengar.
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6

    du fick utmärkt...

    ...konkret info där - men mer handfast så betyder det att vi föräldrar har ett enormt engagemang oxå - typ, beställer mat, städar, inköp, löneförhandlar, arbetar med barnen osv osv... brukar läggas upp i grupper så att man terminsvis har olika ansvarsområden.
    Och det brukar vara en enormt fin ekonomi i ett kooperativ... och nej du som personal är "enbart" anställd helt utan ekonomiskt ansvar...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  12. 6
    du fick utmärkt... ...konkret info där - men mer handfast så betyder det att vi föräldrar har ett enormt engagemang oxå - typ, beställer mat, städar, inköp, löneförhandlar, arbetar med barnen osv osv... brukar läggas upp i grupper så att man terminsvis har olika ansvarsområden.
    Och det brukar vara en enormt fin ekonomi i ett kooperativ... och nej du som personal är "enbart" anställd helt utan ekonomiskt ansvar...
  13. Medlem sedan
    Aug 2004
    #7

    Sin

    privata ekonomi riskerar man inte. Man får barnpeng från kommunen precis som alla kommunala förskolor får, sen är det upp till förskolan hur man fördelar dessa pengar. Är de slut så får man inte mer pengar och. Man behöver inte gå in med egna pengar då. Det som kan hända är att förskolan hamnar i kommunal regi el att den stängs.
    För föräldrar som har sina barn där betalar de samma taxa som man gör om man har en kommunal förskola och pengarna betalas till kommunen.
  14. 7
    Sin privata ekonomi riskerar man inte. Man får barnpeng från kommunen precis som alla kommunala förskolor får, sen är det upp till förskolan hur man fördelar dessa pengar. Är de slut så får man inte mer pengar och. Man behöver inte gå in med egna pengar då. Det som kan hända är att förskolan hamnar i kommunal regi el att den stängs.
    För föräldrar som har sina barn där betalar de samma taxa som man gör om man har en kommunal förskola och pengarna betalas till kommunen.
  15. Medlem sedan
    Nov 2003
    #8

    och mitt inlägg...

    ...handlade om föräldrakooperativ.
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  16. 8
    och mitt inlägg... ...handlade om föräldrakooperativ.
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Tack för infon. Jag har inga planer på att starta nåt nytt , men den kommun jag jobbar i har som vision att 50% av förskolorna så småningom ska vara fristående..
  18. 9
    Tack för infon. Jag har inga planer på att starta nåt nytt , men den kommun jag jobbar i har som vision att 50% av förskolorna så småningom ska vara fristående..
  19. Medlem sedan
    Aug 2000
    #10
    men då är det ju ett föräldarkooperativ... och det fungerar oftast jättebra med mycket engagerade föräldrar...

    Nackdelen som personal är väl att det kan vara för engagerade föräldrar som ju faktiskt mycket väl kan påverka hur verksamheten ska fungera... och att det inte är någon jättekontinuitet i styrelsen eftersom barnen växer upp och föräldrar lämnar förskolan och nya kommer in med nya idéer om hur man ska jobba...
  20. 10
    men då är det ju ett föräldarkooperativ... och det fungerar oftast jättebra med mycket engagerade föräldrar...

    Nackdelen som personal är väl att det kan vara för engagerade föräldrar som ju faktiskt mycket väl kan påverka hur verksamheten ska fungera... och att det inte är någon jättekontinuitet i styrelsen eftersom barnen växer upp och föräldrar lämnar förskolan och nya kommer in med nya idéer om hur man ska jobba...
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #11
    Kom på studiebesök i min kommun - här har vi bara en kommunal förskola... alla andra är fristående och en salig blandning av kooperativ och aktiebolag
  22. 11
    Kom på studiebesök i min kommun - här har vi bara en kommunal förskola... alla andra är fristående och en salig blandning av kooperativ och aktiebolag
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Det låter inte helt olikt hur det är att arbeta som pedagog i Malmö Stad, faktiskt... *suckar över minnet*
  24. 12
    Det låter inte helt olikt hur det är att arbeta som pedagog i Malmö Stad, faktiskt... *suckar över minnet*
  25. Medlem sedan
    Nov 2003
    #13

    det finns absolut...

    ...jättemånga nackdelar - jag tror att en grundförutsättning är att man dagiset är beläget där prestigelösa människor bor så ingen har behov av att leva ut sina behov som de inbet riktigt lyckas med i sitt eget yrekseliv... gick mina tankar igenom den diplomatiska meningen...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  26. 13
    det finns absolut... ...jättemånga nackdelar - jag tror att en grundförutsättning är att man dagiset är beläget där prestigelösa människor bor så ingen har behov av att leva ut sina behov som de inbet riktigt lyckas med i sitt eget yrekseliv... gick mina tankar igenom den diplomatiska meningen...
  27. Medlem sedan
    Aug 2000
    #14
    *s*
  28. 14
    *s*
  29. Medlem sedan
    Jul 2003
    #15
    Jag vet inte, men jag kan ju spekulera lite Jag sitter själv i styrelsen för ett föräldrakooperativ och det är ju ganska likt. Man tar en viss ekonomisk risk som styrelsemedlem. Om revisorerna och stämman anser att man uppsåtligen har skadat föreningens ekonomi kan man bli ersättningsskyldig.

    Jag vet inte om just personalkooperativ oftare läggs ner, men privata förskolor i allmänhet är lite mer sårbara än kommunala. Dels är de oftast mindre, och tar därmed mer stryk om till exempel personal hoppar av. Sedan är de mer ekonomiskt sårbara eftersom antal barn per månad ger verksamhetsbudgeten, och det inte finns någonstans att hämta pengar ifrån om något inte skulle gå enligt beräkningarna och man till exempel skulle ha svårt att hitta barn en termin.
  30. 15
    Jag vet inte, men jag kan ju spekulera lite Jag sitter själv i styrelsen för ett föräldrakooperativ och det är ju ganska likt. Man tar en viss ekonomisk risk som styrelsemedlem. Om revisorerna och stämman anser att man uppsåtligen har skadat föreningens ekonomi kan man bli ersättningsskyldig.

    Jag vet inte om just personalkooperativ oftare läggs ner, men privata förskolor i allmänhet är lite mer sårbara än kommunala. Dels är de oftast mindre, och tar därmed mer stryk om till exempel personal hoppar av. Sedan är de mer ekonomiskt sårbara eftersom antal barn per månad ger verksamhetsbudgeten, och det inte finns någonstans att hämta pengar ifrån om något inte skulle gå enligt beräkningarna och man till exempel skulle ha svårt att hitta barn en termin.
  31. Medlem sedan
    Aug 2000
    #16
    Det gick fram tydligt och klart

    Men det finns en annan variant av samhälle man också ska undvika att jobba i ett föräldrakooperativ tror jag - och det är ett där föräldrarna verkligen tror på förskolan som _skola_ och där alla är självutnämnda pedagoger med full inblick i hur ett barn lär sig...

    ...där bor jag
  32. 16
    Det gick fram tydligt och klart

    Men det finns en annan variant av samhälle man också ska undvika att jobba i ett föräldrakooperativ tror jag - och det är ett där föräldrarna verkligen tror på förskolan som _skola_ och där alla är självutnämnda pedagoger med full inblick i hur ett barn lär sig...

    ...där bor jag
  33. Medlem sedan
    Nov 1998
    #17
    Jag tycker att det finns många fördelar med att arbeta kommunalt, men finns det nån annan ägandeform jag är sugen på så är det just personalkooperativ. Det skulle jag kunna tänka mig nån gång.
  34. 17
    Jag tycker att det finns många fördelar med att arbeta kommunalt, men finns det nån annan ägandeform jag är sugen på så är det just personalkooperativ. Det skulle jag kunna tänka mig nån gång.
  35. Medlem sedan
    Nov 2003
    #18

    vi har oxå...

    ...haft förmånen att kika djupt in i en sån verksamhet - dottern gick kommunalt, fast skitbra, dagis... men jag har bla engagerats till en enastående verksamhet som ville ha hjälp med inre miljön - de ville ge alla barnen en så vacker värld som möjligt på alla nivåer.. så jag fattar vilken dimension du pratar om - imponerande!!!
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  36. 18
    vi har oxå... ...haft förmånen att kika djupt in i en sån verksamhet - dottern gick kommunalt, fast skitbra, dagis... men jag har bla engagerats till en enastående verksamhet som ville ha hjälp med inre miljön - de ville ge alla barnen en så vacker värld som möjligt på alla nivåer.. så jag fattar vilken dimension du pratar om - imponerande!!!
  37. Medlem sedan
    Aug 2006
    #19
    Tack för spekulationerna då
  38. 19
    Tack för spekulationerna då
  39. Medlem sedan
    Aug 2006
    #20
    Mer inflytande över verksamhetens utformning och pengarnas fördelning t ex låter lockande i alla fall
  40. 20
    Mer inflytande över verksamhetens utformning och pengarnas fördelning t ex låter lockande i alla fall
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Wii for dummies
    By caffellatte in forum Ordet är fritt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 16:38
  2. Starta eget personalkooperativ
    By Tessi 73 in forum Barn som yrke
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 19:11
  3. Dummies
    By Neba in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-26, 22:12
  4. Föräldrakoopertiv VS Personalkooperativ
    By morran in forum Småbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 19:17
  5. Pilates for dummies.
    By Sarah29 in forum Träning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 09:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar