Fira att gå ut nian?
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    Dec 1999
    #1

    Fira att gå ut nian?

    Grabben går ut nian nu och det är ju ganska stort att få sluta grundskolan.Ska man kanske ha en liten tillställning då? Och brukar man ge present till den som går ut? Och vad skulle det då tänkas vara?
    Själv vet jag att mamma hade smörgåstårta osv för släkten när jag gick ut,men jag kommer ej ihåg om jag fick presenter.
    Hur tänker ni andra göra?
  2. 1
    Fira att gå ut nian? Grabben går ut nian nu och det är ju ganska stort att få sluta grundskolan.Ska man kanske ha en liten tillställning då? Och brukar man ge present till den som går ut? Och vad skulle det då tänkas vara?
    Själv vet jag att mamma hade smörgåstårta osv för släkten när jag gick ut,men jag kommer ej ihåg om jag fick presenter.
    Hur tänker ni andra göra?
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2
    Det är klart att man kan fira Min dotter har skrivit på sin bilddagbok att den dag hon slutade nian blev hon glad igen. Det är verkligen något att uppmärksamma.

    Någon tillställning hade vi inte - beror nog mest på att vi har all släkt på andra ställen - utan vi åt ute på fin restaurang innan dottern försvann iväg med sina kompisar.

    Present blev det i form av lite pengar.
  4. 2
    Det är klart att man kan fira Min dotter har skrivit på sin bilddagbok att den dag hon slutade nian blev hon glad igen. Det är verkligen något att uppmärksamma.

    Någon tillställning hade vi inte - beror nog mest på att vi har all släkt på andra ställen - utan vi åt ute på fin restaurang innan dottern försvann iväg med sina kompisar.

    Present blev det i form av lite pengar.
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3
    I första hand tycker jag att man ska fira dagen om och på det sätt som sonen/dottern själv vill. När vår äldste gick ut 9:an förra året gick vi ut på restaurang hela familjen, samt mina föräldrar. Eftersom sonen inte tycker om att vara i centrum slog vi ihop det med att fira lillebrors födelsedag. Det var bara födelsedagsbarnet som fick presenter.
  6. 3
    I första hand tycker jag att man ska fira dagen om och på det sätt som sonen/dottern själv vill. När vår äldste gick ut 9:an förra året gick vi ut på restaurang hela familjen, samt mina föräldrar. Eftersom sonen inte tycker om att vara i centrum slog vi ihop det med att fira lillebrors födelsedag. Det var bara födelsedagsbarnet som fick presenter.
  7. Medlem sedan
    Dec 1999
    #4
    tja här blir det oxå lite ihopslagning,grabben fyller 2 dagar innan och jag samma dag.men man vill ju ändå uppmärksamma att det e en specielldag.Tror jag.
    Frågar jag sonen så vill han bara sitta vid datorn och spela.
  8. 4
    tja här blir det oxå lite ihopslagning,grabben fyller 2 dagar innan och jag samma dag.men man vill ju ändå uppmärksamma att det e en specielldag.Tror jag.
    Frågar jag sonen så vill han bara sitta vid datorn och spela.
  9. Medlem sedan
    Dec 1999
    #5
    Restaurang är ju alltid trevligt.Men vi blir lite för många så det blir nog något hemma.
    En dum fråga kanske men hur mycket är rimligt i pengar?
  10. 5
    Restaurang är ju alltid trevligt.Men vi blir lite för många så det blir nog något hemma.
    En dum fråga kanske men hur mycket är rimligt i pengar?
  11. Medlem sedan
    Jul 2007
    #6
    Vi ska fira med tårta på eftermiddagen. Present kanske det blir, lite pengar i så fall. Han fyller år strax innan avslutningen så har fått presenter bara några dagar tidigare.
  12. 6
    Vi ska fira med tårta på eftermiddagen. Present kanske det blir, lite pengar i så fall. Han fyller år strax innan avslutningen så har fått presenter bara några dagar tidigare.
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7
    Visst kan man fira. Men några stora studentfester ställer inte jag till med förrän det är dags för studeneten. Här är det ganska vanligt med studentliknande fester redan när barnen slutar åk 1. Vi brukar dock nöja oss med att varej år fira in sommarlovet med ett restaurantbesök för familjen.
  14. 7
    Visst kan man fira. Men några stora studentfester ställer inte jag till med förrän det är dags för studeneten. Här är det ganska vanligt med studentliknande fester redan när barnen slutar åk 1. Vi brukar dock nöja oss med att varej år fira in sommarlovet med ett restaurantbesök för familjen.
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8
    Vi grillade och åt god efterrätt och hade lite mys, ingen stor tillställning, inga presenter.
  16. 8
    Vi grillade och åt god efterrätt och hade lite mys, ingen stor tillställning, inga presenter.
  17. Anonym
    #9
    Sonen fick välja middagsmat den dagen. Bara vi i familjen, sedan skulle hela klassen ut på grillfest. Sonen fick pengar av oss. 100 kronor för varje VG och 500 per MVG. Det blev en bra slant :0) Vi tyckte han var värd det, bara. Inget vi gjort upp om i förväg, han är en ambitiös sort ändå.
    Dagen efter kom mormor och farmor och åt sommartårta med båda barnen som fått sommarlov.
  18. 9
    Sonen fick välja middagsmat den dagen. Bara vi i familjen, sedan skulle hela klassen ut på grillfest. Sonen fick pengar av oss. 100 kronor för varje VG och 500 per MVG. Det blev en bra slant :0) Vi tyckte han var värd det, bara. Inget vi gjort upp om i förväg, han är en ambitiös sort ändå.
    Dagen efter kom mormor och farmor och åt sommartårta med båda barnen som fått sommarlov.
  19. Anonym
    #10
    oj då hade min mamma fått ligga i med pengarna till mig, hade 7 mvg resten vg. hade blivit en himla bra summa för mig, hehe
  20. 10
    oj då hade min mamma fått ligga i med pengarna till mig, hade 7 mvg resten vg. hade blivit en himla bra summa för mig, hehe
  21. Medlem sedan
    Jun 2007
    #11
    Rimligt är det du/ni känner att ni kan avvara. Jag kommer inte ihåg vad hon fick - en femhundring, ungefär, tror jag
  22. 11
    Rimligt är det du/ni känner att ni kan avvara. Jag kommer inte ihåg vad hon fick - en femhundring, ungefär, tror jag
  23. Medlem sedan
    Aug 2002
    #12

    nej det har vi inte gjort

    Vi firade ingenting när dottern slutade nian och lär inte göra det nu när sonen slutar heller. Firande blir det när dom slutar gymnasiet. Ingen av dem har bett om något heller.

    Däremot har dom gått på niornas bal och det har känts bra nog.
  24. 12
    nej det har vi inte gjort Vi firade ingenting när dottern slutade nian och lär inte göra det nu när sonen slutar heller. Firande blir det när dom slutar gymnasiet. Ingen av dem har bett om något heller.

    Däremot har dom gått på niornas bal och det har känts bra nog.
  25. Anonym
    #13
    Äsch, då hade vi fått räkna om summan bara :=)
    Han hade VG och MVG så att det blev nästan tvåtusen kronor. Mycket pengar kanske, men det var han värd.
  26. 13
    Äsch, då hade vi fått räkna om summan bara :=)
    Han hade VG och MVG så att det blev nästan tvåtusen kronor. Mycket pengar kanske, men det var han värd.
  27. Medlem sedan
    Jun 2003
    #14
    När min systerdotter gick ut nian så uppvaktade vi vid skolan med blommor, sen lite fira med tårta och så hemma innan hon åkte iväg på "fest" med kompisarna - school´´s out som ordnades av staden och fältarna mfl.
    (alkoholfritt)

    Jag tycker det är värt att fira lite, sen om man vill slå på stora trumman och ordna stor fest hemma eller om man bjuder de närmaste på kaffe och tårta eller kanske bara närmsta familjen går ut och äter det väljer man ju förstås själv.
    Tror absolut att vi kommer fira då våra går ut nian, konfirmeras osv. Liviet e en fest ;-)
  28. 14
    När min systerdotter gick ut nian så uppvaktade vi vid skolan med blommor, sen lite fira med tårta och så hemma innan hon åkte iväg på "fest" med kompisarna - school´´s out som ordnades av staden och fältarna mfl.
    (alkoholfritt)

    Jag tycker det är värt att fira lite, sen om man vill slå på stora trumman och ordna stor fest hemma eller om man bjuder de närmaste på kaffe och tårta eller kanske bara närmsta familjen går ut och äter det väljer man ju förstås själv.
    Tror absolut att vi kommer fira då våra går ut nian, konfirmeras osv. Liviet e en fest ;-)
  29. Medlem sedan
    Jun 2003
    #15
    Nja åk 1, 2 osv brukar vi inte heller fira mer än att vi direkt efter avslutningen åker och köper glass - typ så mkt de vill ha :-)
    Sen får de välja vad el var de vill att vi äter middag på kvällen!
    Men då de går ut nian kommer vi nog kanske ha nåt kalas, lite kaffe och tårta om inte annat, ev restaurant.
    Tycker det är värt att fira.
  30. 15
    Nja åk 1, 2 osv brukar vi inte heller fira mer än att vi direkt efter avslutningen åker och köper glass - typ så mkt de vill ha :-)
    Sen får de välja vad el var de vill att vi äter middag på kvällen!
    Men då de går ut nian kommer vi nog kanske ha nåt kalas, lite kaffe och tårta om inte annat, ev restaurant.
    Tycker det är värt att fira.

Liknande trådar

  1. Gå ut nian present??
    By lillan2 in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-18, 21:24
  2. Avslutning i nian?
    By -Betula- in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 09:35
  3. Skolresa i nian?
    By Klara Kluck in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 20:58
  4. När gick jag ut nian???
    By camilla_73 in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 18:30
  5. Ge nåt när de slutar nian??
    By dizzycat in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 15:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar