O.S.A och allergier...?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    O.S.A och allergier...?

    Som de flesta av er säkert begripit med tanke på mitt tjatande om chips och lekar och tårtor och gud-vet-vad, så ska ju junior ha sitt sjuårskalas i helgen. Nu är det sista O.S.A-dag imorrn och de allra flesta har inte svarat. Det hade jag inte räknat med trots att jag skrivit "senast onsdagen den 14 maj vill vi veta om ni kan komma eller inte", jag är för luttrad och cynisk för att tro att folk ska orka/fatta/hinna med/valfritt alternativ att svara. Men nu säger sonen att en klasskompis som ska komma (som inte osat) är mjölkallergiker. Inte är man väl så dum att man låter en sjuåring hälsa via en annan sjuåring att han ska komma? Och att den sjuåring som inte är allergisk ska hålla reda på att kompisen är det och vidarebefordra? Nog tar man väl ansvar för det som förälder? Hittills har ingen anmält nån allergi och eftersom jag bara sett de här barnen i skolan i stort sett (de som varit här har inte varit allergiska) så har jag ju inte en susning om olika allergier. Ska jag ladda för säkerhets skull med både äggfritt och mjölkfritt och glutenfritt? Eller kan jag vänta mig att allergiföräldrar O.S.A:ar som folk?
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  2. 1
    O.S.A och allergier...? Som de flesta av er säkert begripit med tanke på mitt tjatande om chips och lekar och tårtor och gud-vet-vad, så ska ju junior ha sitt sjuårskalas i helgen. Nu är det sista O.S.A-dag imorrn och de allra flesta har inte svarat. Det hade jag inte räknat med trots att jag skrivit "senast onsdagen den 14 maj vill vi veta om ni kan komma eller inte", jag är för luttrad och cynisk för att tro att folk ska orka/fatta/hinna med/valfritt alternativ att svara. Men nu säger sonen att en klasskompis som ska komma (som inte osat) är mjölkallergiker. Inte är man väl så dum att man låter en sjuåring hälsa via en annan sjuåring att han ska komma? Och att den sjuåring som inte är allergisk ska hålla reda på att kompisen är det och vidarebefordra? Nog tar man väl ansvar för det som förälder? Hittills har ingen anmält nån allergi och eftersom jag bara sett de här barnen i skolan i stort sett (de som varit här har inte varit allergiska) så har jag ju inte en susning om olika allergier. Ska jag ladda för säkerhets skull med både äggfritt och mjölkfritt och glutenfritt? Eller kan jag vänta mig att allergiföräldrar O.S.A:ar som folk?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Jo, så dumma är folk. Det har jag också varit med om. Då ringde jag dem och frågade och sa vänligt att det vore bättre om de vuxna hörde av sig till mig så att det blev rätt.

    Om jag var du skulle jag inte bunkra med något alls. Kanske är jag tjurig, men det finns väl gränser på hur mycket man ska härja runt om och utifall att liksom...
  4. 2
    Jo, så dumma är folk. Det har jag också varit med om. Då ringde jag dem och frågade och sa vänligt att det vore bättre om de vuxna hörde av sig till mig så att det blev rätt.

    Om jag var du skulle jag inte bunkra med något alls. Kanske är jag tjurig, men det finns väl gränser på hur mycket man ska härja runt om och utifall att liksom...
  5. Medlem sedan
    Nov 2006
    #3
    Ja, det tycker jag att man skall vänta sig, faktiskt. Som allergiförälder har man ett enormt ansvar. Men eftersom du nu "vet", fast på avvägar, så kanske du ska ringa? Inte för att jag tycker att du måste, alltså, utan mer för att det kan vara skönt att veta.
  6. 3
    Ja, det tycker jag att man skall vänta sig, faktiskt. Som allergiförälder har man ett enormt ansvar. Men eftersom du nu "vet", fast på avvägar, så kanske du ska ringa? Inte för att jag tycker att du måste, alltså, utan mer för att det kan vara skönt att veta.
  7. Medlem sedan
    Feb 1999
    #4

    Jag OSA´r

    om det är så det går till. Här där vi bor fick jag lära mig hårda vägen att om man inte ringde så betydde det att man kom, alldeles oavsett om det stod OSA på inbjudan

    Och till allergifrågan, jag kollar alltid av med föräldrarna till födelsedagsbarnet vad som ska serveras och sen skickar jag med något liknande. Jag förväntar mig aldrig att de som bjuder ska fixa mat/fika/godis/snask till mina allergiska flickor. Och omvänt, när vi bjuder ser jag till att det finns mjölkfri glass till mjölkallergiska klasskamraten.
  8. 4
    Jag OSA´r om det är så det går till. Här där vi bor fick jag lära mig hårda vägen att om man inte ringde så betydde det att man kom, alldeles oavsett om det stod OSA på inbjudan

    Och till allergifrågan, jag kollar alltid av med föräldrarna till födelsedagsbarnet vad som ska serveras och sen skickar jag med något liknande. Jag förväntar mig aldrig att de som bjuder ska fixa mat/fika/godis/snask till mina allergiska flickor. Och omvänt, när vi bjuder ser jag till att det finns mjölkfri glass till mjölkallergiska klasskamraten.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Ha ha ha. Det var till att komma i goood tid det.
  10. 5
    Ha ha ha. Det var till att komma i goood tid det.
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    Vanligt hyfs och vett är tyvärr inte så vanligt längre... Det är jättekonstigt ovanligt att föräldrar tar telefonen och ringer och tackar ja/nej till inbjudningar. Ohyggligt otrevligt kan jag tycka. Och det går ju ut över barnen!
    Men nu kan man ju inte straffa barnen för detta... annars kliar det ju i fingrarna att se till att inga allergialternativ finns öht och lära dem en läxa, Fast då är man barnslig.

    Jag ringer runt till dem som inte svarat och inkräver ett svar. Det har jag gjort så många gånger nu att de lärt sig att till Illan osar man!
  12. 6
    Vanligt hyfs och vett är tyvärr inte så vanligt längre... Det är jättekonstigt ovanligt att föräldrar tar telefonen och ringer och tackar ja/nej till inbjudningar. Ohyggligt otrevligt kan jag tycka. Och det går ju ut över barnen!
    Men nu kan man ju inte straffa barnen för detta... annars kliar det ju i fingrarna att se till att inga allergialternativ finns öht och lära dem en läxa, Fast då är man barnslig.

    Jag ringer runt till dem som inte svarat och inkräver ett svar. Det har jag gjort så många gånger nu att de lärt sig att till Illan osar man!
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Förlåt. Detta var tänkt som ett svar till tråden ovanför. Det svaret passade ju inte alls här.
    Jag skulle bli orolig och ringt om frågat om barnen pratar om allergi men inte skulle jag köpa hem allt bara för säkerhetsskull. Choklad och nötter undviker jag på alla barnkalas eftersom nötallergier är så allvarliga.
  14. 7
    Förlåt. Detta var tänkt som ett svar till tråden ovanför. Det svaret passade ju inte alls här.
    Jag skulle bli orolig och ringt om frågat om barnen pratar om allergi men inte skulle jag köpa hem allt bara för säkerhetsskull. Choklad och nötter undviker jag på alla barnkalas eftersom nötallergier är så allvarliga.
  15. Paddel
    #8
    Jag som allergiförälder tycker det ligger på mitt bord att se till att vi tillsammans löser ev. matproblem.
    DU skall inte bulla upp utifallatt! Nån hyss får väl folk ha!

    Jag hade hänvisat till inbjudan om någon hade buppat sig! ;-)

    (Självklart bjuder man inte barn på nötter/jordnötter - en del barn kan sätta i halsen eller plötsligt bli allergiska.)
  16. 8
    Jag som allergiförälder tycker det ligger på mitt bord att se till att vi tillsammans löser ev. matproblem.
    DU skall inte bulla upp utifallatt! Nån hyss får väl folk ha!

    Jag hade hänvisat till inbjudan om någon hade buppat sig! ;-)

    (Självklart bjuder man inte barn på nötter/jordnötter - en del barn kan sätta i halsen eller plötsligt bli allergiska.)

Liknande trådar

  1. Allergier
    By Sandra m S&N in forum _0506 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 15:33
  2. Ngn här som är bra på allergier?
    By Millish m N+M in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 07:03
  3. Ngn som är bra på allergier?
    By Millish m N+M in forum _0607 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 18:45
  4. Allergier...
    By Nita och killarna in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 09:49
  5. Allergier,allergier..*pust*
    By Nita och killarna in forum _0211 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 07:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar