Går ej att ha båda
Bokstavsbarn
  1. anonymt namn
    #1

    Går ej att ha båda

    Hej
    Vi har en pojke med ADHD.
    Jag tycker också att han har många drag av asberger men dock inte alla.
    Vårt BUP säger att han bara kan ha en diagnos.
    Om han ska utredas för asberger så måste han komma till Habiliteringen för den utredningen. Men då kan han inte längre få hjälp för sin ADHD för då får han inte längre vara inskriven på BUP för man kan inte vara inskriven på båda ställena.
    Han har även andra problem som inte har med diagnoserna att göra utan är relaterat till traumatiska upplevelser vid tidig ålder.
    Därför behöver vi BUP.
    Är det bara i vår stad som man säger på BUP att man inte kan ha båda diagnoserna utan måste välja.
    Jag tycker det här verkar helknasigt.
  2. 1
    Går ej att ha båda Hej
    Vi har en pojke med ADHD.
    Jag tycker också att han har många drag av asberger men dock inte alla.
    Vårt BUP säger att han bara kan ha en diagnos.
    Om han ska utredas för asberger så måste han komma till Habiliteringen för den utredningen. Men då kan han inte längre få hjälp för sin ADHD för då får han inte längre vara inskriven på BUP för man kan inte vara inskriven på båda ställena.
    Han har även andra problem som inte har med diagnoserna att göra utan är relaterat till traumatiska upplevelser vid tidig ålder.
    Därför behöver vi BUP.
    Är det bara i vår stad som man säger på BUP att man inte kan ha båda diagnoserna utan måste välja.
    Jag tycker det här verkar helknasigt.
  3. Medlem sedan
    Jan 1998
    #2

    BUP har fel!!

    Det är vanligt med flera diagnoser. Man kan inte titta isolerat på den ena eller andra. Det är personens svårigheter i sin helhet som måste styra. Det låter som en mycket märklig organisation! Får man fråga vilket landsting det gäller?
  4. 2
    BUP har fel!! Det är vanligt med flera diagnoser. Man kan inte titta isolerat på den ena eller andra. Det är personens svårigheter i sin helhet som måste styra. Det låter som en mycket märklig organisation! Får man fråga vilket landsting det gäller?
  5. Anonym
    #3
    Gävleborg
  6. 3
    Gävleborg
  7. Medlem sedan
    Feb 2008
    #4
    De har fel fel fel. Läge för anmälan? Skriv ut härifrån, frågan har väckts måååånga gånger av olika skribenter, så jag skriver inte om det jag skrev sist och gången dessförinnan. Sicka klåpare och tänk att man som förälder inte bara förväntas fixa vardagen, man ska även ha koll på hur andra klarar sitt jobb? Sanslöst. Lycka till! Jag skulle ringa läns-BUP-chefen, Patientnämnden och liknande. Själv kommer jag anmäla BUP för att de såsat så förtvivlat, men det blir först när jag inte behöver dem längre, när alla utredningar är klara..
  8. 4
    De har fel fel fel. Läge för anmälan? Skriv ut härifrån, frågan har väckts måååånga gånger av olika skribenter, så jag skriver inte om det jag skrev sist och gången dessförinnan. Sicka klåpare och tänk att man som förälder inte bara förväntas fixa vardagen, man ska även ha koll på hur andra klarar sitt jobb? Sanslöst. Lycka till! Jag skulle ringa läns-BUP-chefen, Patientnämnden och liknande. Själv kommer jag anmäla BUP för att de såsat så förtvivlat, men det blir först när jag inte behöver dem längre, när alla utredningar är klara..
  9. Medlem sedan
    May 2008
    #5
    Tycker det låter konstigt! Man har alltid en sk huvuddiagnos. Det är den diagnos som vållar störst svårigheter.. Jag vet en gosse på 7 år som har Asperger och nu utreds för ADHD. Man kan ha båda, men då AS med ADHD (AS är huvuddiagnos)
  10. 5
    Tycker det låter konstigt! Man har alltid en sk huvuddiagnos. Det är den diagnos som vållar störst svårigheter.. Jag vet en gosse på 7 år som har Asperger och nu utreds för ADHD. Man kan ha båda, men då AS med ADHD (AS är huvuddiagnos)
  11. Medlem sedan
    Apr 2007
    #6
    De har FEL! Alla mina tre bokstavsbarn har flera diagnoser. Sonen ADHD&AS, dotter 1 ADHD&ODD och dotter 2 ADHD&TS&Angestsyndrom......
  12. 6
    De har FEL! Alla mina tre bokstavsbarn har flera diagnoser. Sonen ADHD&AS, dotter 1 ADHD&ODD och dotter 2 ADHD&TS&Angestsyndrom......
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7
    Så om man har en kille inskriven på Habben som har asperger som plötsligt blir självmordsbenägen, får man inte komma till BUP då heller?
    Verkar jättekonstigt-men som sagt...jag är inte förvånad...verkar lite konstigt på BUP ibland...
  14. 7
    Så om man har en kille inskriven på Habben som har asperger som plötsligt blir självmordsbenägen, får man inte komma till BUP då heller?
    Verkar jättekonstigt-men som sagt...jag är inte förvånad...verkar lite konstigt på BUP ibland...
  15. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #8

    Interna revirstrider

    Det där har ju inte ett dugg med diagnoserna att göra utan att de inte klarar av att hantera administrationen internt mellan olika avdelningar, HAB resp BUP. Det är ju deras problem (som de tydligen inte klarar av) och inget ni skall behöva bry er om.

    "Nej, tyvärr. Du kan inte ha hjärtattack för vi har redan konstaterat att du har en förkylning så det är Vårdcentralens problem och inget intensivvården kan ta ansvar för"...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  16. 8
    Interna revirstrider Det där har ju inte ett dugg med diagnoserna att göra utan att de inte klarar av att hantera administrationen internt mellan olika avdelningar, HAB resp BUP. Det är ju deras problem (som de tydligen inte klarar av) och inget ni skall behöva bry er om.

    "Nej, tyvärr. Du kan inte ha hjärtattack för vi har redan konstaterat att du har en förkylning så det är Vårdcentralens problem och inget intensivvården kan ta ansvar för"...
  17. Medlem sedan
    Feb 2008
    #9
    Fast om alla tillhör landstinget ska de väl kunna lösa sina interna logistiktjafs utan att patienter blir så lidande?

    Vajl- ännu så naiv, vid dryga fyrtio...
  18. 9
    Fast om alla tillhör landstinget ska de väl kunna lösa sina interna logistiktjafs utan att patienter blir så lidande?

    Vajl- ännu så naiv, vid dryga fyrtio...
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    Man tycker det, ja

    Uppenbarligen inte. Jag håller helt med, eller rättare sagt det var exakt det som var min poäng: Det här skall inte patienten märka något av.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    Man tycker det, ja Uppenbarligen inte. Jag håller helt med, eller rättare sagt det var exakt det som var min poäng: Det här skall inte patienten märka något av.

Liknande trådar

  1. Av båda får man
    By AJ aj in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 12:45
  2. Kan båda äga ett hus
    By - Miko - in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 21:19
  3. Går ni båda 2
    By Tjatmoster in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 14:32
  4. Nu går båda två!!
    By challanb in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-13, 10:52
  5. Så duktiga båda två!!!
    By Gretah in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 11:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar