Upprepade urinvägsinfektioner? - Sidan 2
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #21
    Ett råd till är att ALLTID kissa efter samlag. Det borde alla mödrar prata med sina döttrar om
  2. 21
    Ett råd till är att ALLTID kissa efter samlag. Det borde alla mödrar prata med sina döttrar om
  3. Medlem sedan
    Jan 2007
    #22
    Precis! imt.
  4. 22
    Precis! imt.
  5. Medlem sedan
    Jan 2007
    #23
    Jag känner till allt det där och i slutänden blir det samma medicinering i alla fall. Furadantin är inte känt för att utveckla resistens och om det nu skulle göra det efter ett tio eller tjugotals år så kan man ju byta då. Fördelarna med furadantin är överlägsna pencillinen så länge man inte måste använda penicillin förstås, men det är en annan historia.

    Självmedicinering av furadantin är inte riskfyllt utan innebär många fördelar, varav den största är att man fort kan sätta in medicin när man behöver den. Då är det lättare att bli av med infektionen och man behöver inte må så dåligt i flera dagar. Det är plågsamt med uvi. De flesta kvinnor är välbekanta med uvi och känner igen symptomen.
  6. 23
    Jag känner till allt det där och i slutänden blir det samma medicinering i alla fall. Furadantin är inte känt för att utveckla resistens och om det nu skulle göra det efter ett tio eller tjugotals år så kan man ju byta då. Fördelarna med furadantin är överlägsna pencillinen så länge man inte måste använda penicillin förstås, men det är en annan historia.

    Självmedicinering av furadantin är inte riskfyllt utan innebär många fördelar, varav den största är att man fort kan sätta in medicin när man behöver den. Då är det lättare att bli av med infektionen och man behöver inte må så dåligt i flera dagar. Det är plågsamt med uvi. De flesta kvinnor är välbekanta med uvi och känner igen symptomen.
  7. Medlem sedan
    Jan 2007
    #24
    Håller med dig. Man vet vad man är för sjuk och så får man inte tag på medicin utan måste lida i flera dagar för att få tag på läkartid. Jag formligen älskar att man kan köpa de mediciner själv som man vet att man behöver. Penicillin undviker jag men som när jag blev kattbiten i handen var det skönt att kunna köpa det direkt men som du säger, det är en annan historia. Och tänk, vad vi sparar i läkarbesök för att inte tala om plågor?
  8. 24
    Håller med dig. Man vet vad man är för sjuk och så får man inte tag på medicin utan måste lida i flera dagar för att få tag på läkartid. Jag formligen älskar att man kan köpa de mediciner själv som man vet att man behöver. Penicillin undviker jag men som när jag blev kattbiten i handen var det skönt att kunna köpa det direkt men som du säger, det är en annan historia. Och tänk, vad vi sparar i läkarbesök för att inte tala om plågor?
  9. Medlem sedan
    Jan 2007
    #25
    Drick en liter på en halvtimme och sen fortsätter du att dricka vad glasvis emellanåt utan att du ska må illa. När man kissat ut första omgången så brukar det lätta men man måste fortsätta. Det tar en och en halv timme tills det man druckit kommer ut.
  10. 25
    Drick en liter på en halvtimme och sen fortsätter du att dricka vad glasvis emellanåt utan att du ska må illa. När man kissat ut första omgången så brukar det lätta men man måste fortsätta. Det tar en och en halv timme tills det man druckit kommer ut.
  11. Medlem sedan
    Jan 2007
    #26
    Det undrar jag också!
  12. 26
    Det undrar jag också!
  13. Medlem sedan
    Dec 2002
    #27
    Det kan ju tex vara klaffarna som inte fungerar som dom ska.
  14. 27
    Det kan ju tex vara klaffarna som inte fungerar som dom ska.
  15. Medlem sedan
    Jan 2007
    #28
    Och hur åtgärdar man "klaffarna"?
  16. 28
    Och hur åtgärdar man "klaffarna"?
  17. Medlem sedan
    Dec 2002
    #29
    Du är rolig du...!!
  18. 29
    Du är rolig du...!!
  19. Medlem sedan
    Jan 2007
    #30
    Inte alls. Jag är riktig arg på dig.
  20. 30
    Inte alls. Jag är riktig arg på dig.
  21. Medlem sedan
    Dec 2002
    #31
    Vill du vara det, så vasse goo!! Bye
  22. 31
    Vill du vara det, så vasse goo!! Bye
  23. anonymt namn
    #32

    Jag hade problem med UVI

    i flera år, gjorde cystoskopi men det visade bara att urinröret var rött och irriterat. En släkting tipsade mig om att jag skulle dricka mineralvatten, första kvällen drack jag tre flaskor mineralvatten, andra dagen 4 flaskor mineralvatten. Därefter har jag inte haft några problem. Så fort jag får minsta känning då dricker jag en flaska mineralvatten.
  24. 32
    Jag hade problem med UVI i flera år, gjorde cystoskopi men det visade bara att urinröret var rött och irriterat. En släkting tipsade mig om att jag skulle dricka mineralvatten, första kvällen drack jag tre flaskor mineralvatten, andra dagen 4 flaskor mineralvatten. Därefter har jag inte haft några problem. Så fort jag får minsta känning då dricker jag en flaska mineralvatten.
  25. Medlem sedan
    Jan 2003
    #33
    Jaså, så ni köper vissa mediciner i vanliga affärer? Intressant.. vad är det för något man själv kan köpa? Om du vill berätta lite..
  26. 33
    Jaså, så ni köper vissa mediciner i vanliga affärer? Intressant.. vad är det för något man själv kan köpa? Om du vill berätta lite..
  27. Medlem sedan
    Jan 2007
    #34
    Vi köper alla mediciner receptfritt på apoteket. Det enda man inte kan köpa är förstås beroendeframkallande och narkotikaklassade preparat. Allt annat går bra att köpa bara man vet vad det är man ska ha. Apotekspersonalen får inte rekommendera något. Och billigt är det även utan recept. Så åker du på semester hit kan du köpa upp sånt som du vet att du behöver ha hemma
  28. 34
    Vi köper alla mediciner receptfritt på apoteket. Det enda man inte kan köpa är förstås beroendeframkallande och narkotikaklassade preparat. Allt annat går bra att köpa bara man vet vad det är man ska ha. Apotekspersonalen får inte rekommendera något. Och billigt är det även utan recept. Så åker du på semester hit kan du köpa upp sånt som du vet att du behöver ha hemma
  29. Medlem sedan
    Dec 2002
    #35
    Dito! imt
  30. 35
    Dito! imt
  31. Medlem sedan
    Jan 2007
    #36
    Dito vad? Jag överlåter åt Eventa att säga till dig om hon finner det lämpligt.
  32. 36
    Dito vad? Jag överlåter åt Eventa att säga till dig om hon finner det lämpligt.
  33. Medlem sedan
    Jan 2002
    #37
    Du gör verkligheten något lite enklare än vad den är.

    Medicinering med furadantin är inte riskfri. Alla läkemedel innebär risker, även om allvarliga reaktioner på just Furadantin är relativt ovanliga.

    När du pratar om resistens verkar det som du tittar på en enstaka individ. Det är inte där problemet ligger utan resistensutveckling på grupp- och samhällsnivå. I det perspektivet är det klokt att byta antibiotika gång till gång, och inte använda bredare preparat än nödvändigt. Och där är Furadantin ett utmärkt val - men det skall ändå användas med förnuft.

    Med självmedicinering gissar jag att du menar att det skall kunna köpas utan recept - och så är det väl i Spanien? Det är ju ganska intressant att jämföra mellan Spanien och Sverige när det gäller antibiotikaresistens ....

    Och vad menar du med penicillin - det används bara ett preparat ur den gruppen vid urinvägsinfektioner, pivmecillinam - resten är helt andra typer av antibiotika.
  34. 37
    Du gör verkligheten något lite enklare än vad den är.

    Medicinering med furadantin är inte riskfri. Alla läkemedel innebär risker, även om allvarliga reaktioner på just Furadantin är relativt ovanliga.

    När du pratar om resistens verkar det som du tittar på en enstaka individ. Det är inte där problemet ligger utan resistensutveckling på grupp- och samhällsnivå. I det perspektivet är det klokt att byta antibiotika gång till gång, och inte använda bredare preparat än nödvändigt. Och där är Furadantin ett utmärkt val - men det skall ändå användas med förnuft.

    Med självmedicinering gissar jag att du menar att det skall kunna köpas utan recept - och så är det väl i Spanien? Det är ju ganska intressant att jämföra mellan Spanien och Sverige när det gäller antibiotikaresistens ....

    Och vad menar du med penicillin - det används bara ett preparat ur den gruppen vid urinvägsinfektioner, pivmecillinam - resten är helt andra typer av antibiotika.
  35. Anonym
    #38
    Lorena! Bor du i Spanien eller? Kan man köpa t ex Furadantin där på apoteket. Ska nämligen till Mallis snart och då kanske man kan köpa lite att ha hemma. Vad heter Furadantin på spanska?

    P.S. Får man förresten föra in preparatet i Sverige?

    (Det var jag som startade tråden).
  36. 38
    Lorena! Bor du i Spanien eller? Kan man köpa t ex Furadantin där på apoteket. Ska nämligen till Mallis snart och då kanske man kan köpa lite att ha hemma. Vad heter Furadantin på spanska?

    P.S. Får man förresten föra in preparatet i Sverige?

    (Det var jag som startade tråden).
  37. Anonym
    #39
    En enlitersflacka eller hur stor?

    (Det var jag som startade tråden).
  38. 39
    En enlitersflacka eller hur stor?

    (Det var jag som startade tråden).
  39. Medlem sedan
    Jan 2007
    #40
    Alla mediciner ska väl användas med förnuft?

    Vad gäller antibiotikaresistens så finns den i stor utbredning även i länder där det behövs recept för att köpa mediciner precis som i Sverige. Så lägg inte skulden för resistens på de människor som vet vad de ska köpa på apoteket utan recept. Det är en fel slutledning. I Spanien så har man först på senare år BLAND LÄKARE slutat skriva ut antibiotika/penicillin rutinmässigt.

    Du vill se resistensen över hela befolkningen men, den börjar faktiskt hos en enskild individ. Det beror på individen hur väl den sköter sin medicinering. Det beror på kunskaper hos individen - inte om den fått medicinen på recept eller inte.
  40. 40
    Alla mediciner ska väl användas med förnuft?

    Vad gäller antibiotikaresistens så finns den i stor utbredning även i länder där det behövs recept för att köpa mediciner precis som i Sverige. Så lägg inte skulden för resistens på de människor som vet vad de ska köpa på apoteket utan recept. Det är en fel slutledning. I Spanien så har man först på senare år BLAND LÄKARE slutat skriva ut antibiotika/penicillin rutinmässigt.

    Du vill se resistensen över hela befolkningen men, den börjar faktiskt hos en enskild individ. Det beror på individen hur väl den sköter sin medicinering. Det beror på kunskaper hos individen - inte om den fått medicinen på recept eller inte.
Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Tidigare urinvägsinfektioner
    By familjsen in forum Gravidsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 11:26
  2. Urinvägsinfektioner...
    By anne in forum Mammasnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 21:03
  3. urinvägsinfektioner?
    By tjickan in forum Komplikationer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 11:20
  4. Upprepade urinvägsinfektioner :(
    By Mamma till M in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 16:35
  5. Upprepade urinvägsinfektioner.:(
    By Mamma till M in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 15:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar