AlfaHanne/AlfaHona?
Kärlek & relationer
  1. Medlem sedan
    Dec 2007
    #1

    AlfaHanne/AlfaHona?

    Snackas ju nedan om Alfahannar. Jag misstänker att jag är en Alfahona eftersom jag tror att jag är en sådan kvinna som är idealisk att skaffa en avkomma p.g.a. mina egenskaper såsom styrka, vilja, självständighet, karaktär, självsäkerhet. Däremot är jag definitivt inte så enkel att leva med i en traditionell parrelation. Skulle vilja ha en närmare beskriving av en alfahona om sådana finns. Någon?
  2. 1
    AlfaHanne/AlfaHona? Snackas ju nedan om Alfahannar. Jag misstänker att jag är en Alfahona eftersom jag tror att jag är en sådan kvinna som är idealisk att skaffa en avkomma p.g.a. mina egenskaper såsom styrka, vilja, självständighet, karaktär, självsäkerhet. Däremot är jag definitivt inte så enkel att leva med i en traditionell parrelation. Skulle vilja ha en närmare beskriving av en alfahona om sådana finns. Någon?
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2

    Jag har aldrig sett det

    Tror att just alfahanne bara finns som beskrivning av män. Det härstammar väl från djurriket om jag inte minns fel, flockledare, typ. Det handlar nog inte bara om gener.
  4. 2
    Jag har aldrig sett det Tror att just alfahanne bara finns som beskrivning av män. Det härstammar väl från djurriket om jag inte minns fel, flockledare, typ. Det handlar nog inte bara om gener.
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3

    Nu blev jag så nyfiken

    att jag var tvungen att googla. _Det_ händer inte ofta: Och se

    http://www.jagareforbundet.se/viltve...an/default.asp
  6. 3
    Nu blev jag så nyfiken att jag var tvungen att googla. _Det_ händer inte ofta: Och se

    http://www.jagareforbundet.se/viltve...an/default.asp
  7. Medlem sedan
    Jan 2007
    #4
    En alfahona måste ju vara själva urmamman. Den trygga bullbakande med rund rumpa och fylliga bröst. Jag tror att du mer är den som är betahona? Som man kan roa sig med och mäta sig med?
  8. 4
    En alfahona måste ju vara själva urmamman. Den trygga bullbakande med rund rumpa och fylliga bröst. Jag tror att du mer är den som är betahona? Som man kan roa sig med och mäta sig med?
  9. Medlem sedan
    Jan 2007
    #5
    Om nu människor är vargar...
  10. 5
    Om nu människor är vargar...
  11. Medlem sedan
    Jan 2007
    #6
    Det handlar kanske mer om det som kom längre ner på din lista på länken - "brunst"
  12. 6
    Det handlar kanske mer om det som kom längre ner på din lista på länken - "brunst"
  13. Medlem sedan
    Dec 2005
    #7

    Haha precis - men

    alfahannenbegreppet kommer också från djuvärlden men har börjat användas om män. Men män är ju såklart närmre djurvärlden... Väl?
  14. 7
    Haha precis - men alfahannenbegreppet kommer också från djuvärlden men har börjat användas om män. Men män är ju såklart närmre djurvärlden... Väl?
  15. Medlem sedan
    Jul 2006
    #8
    Alfahonan är den dominerande honan i flocken, som jag tänker mig lite av förtryckar- och nertyckartyp. Tongivande men måste alltid, alltid, alltid bevaka sin plats som flockledande. Jag är inte och vill inte vara alfahona .
  16. 8
    Alfahonan är den dominerande honan i flocken, som jag tänker mig lite av förtryckar- och nertyckartyp. Tongivande men måste alltid, alltid, alltid bevaka sin plats som flockledande. Jag är inte och vill inte vara alfahona .
  17. Medlem sedan
    Jan 2007
    #9
    Och i människovärlden så passar alfahanne på vissa män, men alfahona på kvinnor passar inte. Alltså, en ledarkvinna är väl inte den som är "bästa" barnaföderskan och tar väl hand om sin avkomma?
  18. 9
    Och i människovärlden så passar alfahanne på vissa män, men alfahona på kvinnor passar inte. Alltså, en ledarkvinna är väl inte den som är "bästa" barnaföderskan och tar väl hand om sin avkomma?
  19. Medlem sedan
    Dec 2005
    #10

    Okej, så starka kvinnor

    =förtryckande? Det lät ganska... gammaldags.
  20. 10
    Okej, så starka kvinnor =förtryckande? Det lät ganska... gammaldags.
  21. Medlem sedan
    Dec 2005
    #11

    Varför inte?

    Vad är skillanden menar du?
  22. 11
    Varför inte? Vad är skillanden menar du?
  23. Medlem sedan
    Jan 2007
    #12
    Och hos människorna är väl inte en sån kvinna den bästa mamman?
  24. 12
    Och hos människorna är väl inte en sån kvinna den bästa mamman?
  25. Medlem sedan
    Jul 2006
    #13
    Absolut inte, en stark kvinna eller man behöver inte vara alfahona eller -hanne. En alfahona eller hanne kan vara _svag_. Men tongivande och mån om sin plats som flockledande. Den som inte är alfahona eller -hanne kan vara mycket starkare psykiskt.
  26. 13
    Absolut inte, en stark kvinna eller man behöver inte vara alfahona eller -hanne. En alfahona eller hanne kan vara _svag_. Men tongivande och mån om sin plats som flockledande. Den som inte är alfahona eller -hanne kan vara mycket starkare psykiskt.
  27. Medlem sedan
    Jan 2007
    #14
    Jag tänkte mer på den där rundrumpade bullbakande mamman.
  28. 14
    Jag tänkte mer på den där rundrumpade bullbakande mamman.
  29. Medlem sedan
    Dec 2005
    #15

    Nej, jag fattar inte

  30. 15
    Nej, jag fattar inte
  31. Medlem sedan
    Jan 2007
    #16
    Stark kvinna är inte = förtryckande. Men en stark varghona är nog = förtryckande. Tur att vi inte är vargar.
  32. 16
    Stark kvinna är inte = förtryckande. Men en stark varghona är nog = förtryckande. Tur att vi inte är vargar.
  33. Medlem sedan
    Dec 2005
    #17

    Det känns mer som fördomar

    tycker jag.
  34. 17
    Det känns mer som fördomar tycker jag.
  35. Medlem sedan
    Jul 2006
    #18
    Jag tror att den bästa mamman är en empatisk och lyssnade kvinna. Jag tror inte att en alfahona - som måste bevaka sin plats som flockledande - kan kosta på sig att vara särskilt empatisk och lyssnande.
  36. 18
    Jag tror att den bästa mamman är en empatisk och lyssnade kvinna. Jag tror inte att en alfahona - som måste bevaka sin plats som flockledande - kan kosta på sig att vara särskilt empatisk och lyssnande.
  37. Medlem sedan
    Jan 2007
    #19
    Vad har du för fördomar mot mammiga kvinnor?
  38. 19
    Vad har du för fördomar mot mammiga kvinnor?
  39. Medlem sedan
    Dec 2007
    #20

    Stämmer på mig

    och jag gillar att vara alfahona. Gillar att bestämma men förtrycka är väl att ta i kanske. smart övertalning är min melodi om jag ska få som jag vill.
  40. 20
    Stämmer på mig och jag gillar att vara alfahona. Gillar att bestämma men förtrycka är väl att ta i kanske. smart övertalning är min melodi om jag ska få som jag vill.
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar