Sommarlov och utetider för 12 åringar
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    Dec 1999
    #1

    Sommarlov och utetider för 12 åringar

    Hur gör ni nu på sommarlovet. Hur länge får era barn vara ute på kvällarna. Vi bor i närförort till Stockholm. 21.30 tycker jag är tillräckligt eller är det tidigt när kvällarna är ljusa?
  2. 1
    Sommarlov och utetider för 12 åringar Hur gör ni nu på sommarlovet. Hur länge får era barn vara ute på kvällarna. Vi bor i närförort till Stockholm. 21.30 tycker jag är tillräckligt eller är det tidigt när kvällarna är ljusa?
  3. Anonym
    #2
    Det kan nog vara en lagom tid om barnet är på hemmaplan.
    En annan fråga är ju var är ditt barn, vad gör h*n, vilka umgås h*n med?
  4. 2
    Det kan nog vara en lagom tid om barnet är på hemmaplan.
    En annan fråga är ju var är ditt barn, vad gör h*n, vilka umgås h*n med?
  5. Medlem sedan
    Dec 1999
    #3
    Han brukar vara med några tjejer i klassen i bland, ibland med sina kompisar som jag vilka de är.
    Jag tycker att det är okej om de är hemma hos någon, där föräldrarna är hemma än att de bara är ute och dräller.

    Och är de ute tycker jag att 21.30 är lagom. Ville bara höra hur andra föräldrar har med tider. En del barn verkar vara ute längre.
  6. 3
    Han brukar vara med några tjejer i klassen i bland, ibland med sina kompisar som jag vilka de är.
    Jag tycker att det är okej om de är hemma hos någon, där föräldrarna är hemma än att de bara är ute och dräller.

    Och är de ute tycker jag att 21.30 är lagom. Ville bara höra hur andra föräldrar har med tider. En del barn verkar vara ute längre.
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    Skillnaden i tider kan ju bero på så många olika orsaker. En del föräldrar går och lägger sig tidigt på kvällen, för att de ska upp tidigt. Det finns ju även familjer som har småbarn och stora barn samtidigt, och då kanske det inte är så roligt att ha en massa spring när småttingar ska sova osv.

    Jag har aldrig haft någon färdig tid, utan det har varit en förhandling från gång till gång. Och det hänger ju lite på vad _jag_ orkar med också, för jag kan ju inte gå och lägga mig förräns alla är hemma. Och så är det ju även nu mer äldre tonåringar, att man kan ju inte slappna av förräns man vet att allt är ok.

    Min mamma var likadan och satt uppe och väntade på mig vid köksbordet, hon la en patient eller löste korsord. Och då var jag 20 när jag flyttade hemifrån...
  8. 4
    Skillnaden i tider kan ju bero på så många olika orsaker. En del föräldrar går och lägger sig tidigt på kvällen, för att de ska upp tidigt. Det finns ju även familjer som har småbarn och stora barn samtidigt, och då kanske det inte är så roligt att ha en massa spring när småttingar ska sova osv.

    Jag har aldrig haft någon färdig tid, utan det har varit en förhandling från gång till gång. Och det hänger ju lite på vad _jag_ orkar med också, för jag kan ju inte gå och lägga mig förräns alla är hemma. Och så är det ju även nu mer äldre tonåringar, att man kan ju inte slappna av förräns man vet att allt är ok.

    Min mamma var likadan och satt uppe och väntade på mig vid köksbordet, hon la en patient eller löste korsord. Och då var jag 20 när jag flyttade hemifrån...
  9. Medlem sedan
    Jan 1998
    #5
    Det beror på var han är. I går t.ex fick han vara ute till 22. Han åkte skateboard med några kompisar ett hundratal meter hemmifrån. Jag vill inte att han ska vara långt bort efter 20.30 men att gå ut i kvarterat kan bli senare.
  10. 5
    Det beror på var han är. I går t.ex fick han vara ute till 22. Han åkte skateboard med några kompisar ett hundratal meter hemmifrån. Jag vill inte att han ska vara långt bort efter 20.30 men att gå ut i kvarterat kan bli senare.
  11. Medlem sedan
    Dec 1999
    #6
    Har också hört en del som har varierande tider beroende på vad de gjort kvällen innan, om det blivit sent eller något annat.
    Men för min son funkar det inte med detta. Han måste ha väldigt tydligt, samma regler annars ballar det ur totalt. Det är samma när datorn eller TV:n ska stängas av hemma. Samma tider måndag - torsdag, fredag - lördag blir helgtid och söndag en tredje tid.
    Det går inte att låta honom sitta lite längre ena dagen, då tänjer han på det varje dag.
    Självklart är det lättare om man bara kan säga åt barnet typ "igår var det sent så i dag vill jag att du kommer vid 20.00". Och så gör barnet/tonåringen det också.
  12. 6
    Har också hört en del som har varierande tider beroende på vad de gjort kvällen innan, om det blivit sent eller något annat.
    Men för min son funkar det inte med detta. Han måste ha väldigt tydligt, samma regler annars ballar det ur totalt. Det är samma när datorn eller TV:n ska stängas av hemma. Samma tider måndag - torsdag, fredag - lördag blir helgtid och söndag en tredje tid.
    Det går inte att låta honom sitta lite längre ena dagen, då tänjer han på det varje dag.
    Självklart är det lättare om man bara kan säga åt barnet typ "igår var det sent så i dag vill jag att du kommer vid 20.00". Och så gör barnet/tonåringen det också.
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7

    Nio

    har vi haft som innetid några år under sommaren och det är förhandlingsbart främst under den tiden pappa har semester då kan klockan få bli halv elva elva om dom har nått roligt för sig, men vill man vara ute längre ska man göra nått och inte bara vara ute och driva och hitta på sattyg.

    i sommar ska barnen bo i sverige hos mormor och morfar och då får nio gälla där också (fast dom nu är 13 och 15) främst för att mormor och morfar är kvällströtta men också för att dom ska komma säng i lite vettig tid så länge mormor jobbar för hon vill nog inte ha två tonåringar som är uppe hela nätterna, men som sagt förhandlingsbart är det och under helger och ledighet lär det bli närmare tio, längre vill inte jag att dom ska springa ute själva på kvällarna
  14. 7
    Nio har vi haft som innetid några år under sommaren och det är förhandlingsbart främst under den tiden pappa har semester då kan klockan få bli halv elva elva om dom har nått roligt för sig, men vill man vara ute längre ska man göra nått och inte bara vara ute och driva och hitta på sattyg.

    i sommar ska barnen bo i sverige hos mormor och morfar och då får nio gälla där också (fast dom nu är 13 och 15) främst för att mormor och morfar är kvällströtta men också för att dom ska komma säng i lite vettig tid så länge mormor jobbar för hon vill nog inte ha två tonåringar som är uppe hela nätterna, men som sagt förhandlingsbart är det och under helger och ledighet lär det bli närmare tio, längre vill inte jag att dom ska springa ute själva på kvällarna
  15. mandelblomma
    #8
    lediga dagar 21.30- 22.00, lite beroende på dagsformen och vad han gör.
  16. 8
    lediga dagar 21.30- 22.00, lite beroende på dagsformen och vad han gör.
  17. Medlem sedan
    Jun 2008
    #9
    Absolut inte längre skulle jag säga. Däremot fick mina barn vara ute lite längre om de var HEMMA hos någon. Men inte ute och "dra".
    Den där frågan diskuterades på www.1318.se också. Kolla den sidan. En sida bara för oss med tonåringar!!
  18. 9
    Absolut inte längre skulle jag säga. Däremot fick mina barn vara ute lite längre om de var HEMMA hos någon. Men inte ute och "dra".
    Den där frågan diskuterades på www.1318.se också. Kolla den sidan. En sida bara för oss med tonåringar!!

Liknande trådar

  1. Sena utetider där vi bor
    By mamma24h in forum Tonåringar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-27, 11:15
  2. utetider för 15 åring
    By cadasi in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 16:02
  3. Angående utetider
    By knäpp tonnåring in forum Tonåringar
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 18:52
  4. Utetider för 13-åring?
    By Circe in forum Tonåringar
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 18:41
  5. Utetider?!
    By Magda lycklig 4-barns mor in forum Många barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-23, 15:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar