Hur lågt blodtryck kan man ha?
Kropp & hälsa
  1. aanonymt namn
    #1

    Hur lågt blodtryck kan man ha?

    Vet ju att lågt blodtryck är bra, men finns det någon undre gräns för vad som börjar bli FÖR lågt? Alltså på en "frisk" person, inte någon som blöder el så...
  2. 1
    Hur lågt blodtryck kan man ha? Vet ju att lågt blodtryck är bra, men finns det någon undre gräns för vad som börjar bli FÖR lågt? Alltså på en "frisk" person, inte någon som blöder el så...
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2
    Nja, egentligen inte så länge personen inte har besvär av det (svimningskänsla osv). Man kan ha väldigt lågt tryck normalt sett.
  4. 2
    Nja, egentligen inte så länge personen inte har besvär av det (svimningskänsla osv). Man kan ha väldigt lågt tryck normalt sett.
  5. Medlem sedan
    Jan 2007
    #3
    Håller med ulle+3, det finns ingen nedre gräns satt, det handlar bara om hur man mår. Allt under 120/80 är normalt säger en del och andra siffror talar om att normala värden är mellan 80/50 och 130/85. Vad som är normalt för en person är inte det för en annan och vid det blodtrycket där en mår bra kan en annan må dåligt. Därför har det stor betydelse för vilket blodtryck man brukar ha jämfört med avvikelser från sitt normalmönster.

    Blodtryck under 80/50 är väldigt ovanligt hos en person som känner sig frisk. Och tyder nästan alltid på någon sjukdom.
  6. 3
    Håller med ulle+3, det finns ingen nedre gräns satt, det handlar bara om hur man mår. Allt under 120/80 är normalt säger en del och andra siffror talar om att normala värden är mellan 80/50 och 130/85. Vad som är normalt för en person är inte det för en annan och vid det blodtrycket där en mår bra kan en annan må dåligt. Därför har det stor betydelse för vilket blodtryck man brukar ha jämfört med avvikelser från sitt normalmönster.

    Blodtryck under 80/50 är väldigt ovanligt hos en person som känner sig frisk. Och tyder nästan alltid på någon sjukdom.
  7. Medlem sedan
    Apr 2007
    #4
    jadu...
    förra veckan då jag tuppade av hade jag 85/53 när jag kom in på akuten, normalt har jag 105/65 och det är lågt med tanke på att jag är rätt lång....
    exakt hur lågt mitt tryck var just under svimningsanfallet vet jag inte men vet att läkaren på akuten tyckte att mitt tryck var nere på farligt låga nivåer. Dvs största risken med lågt blodtryck är ju just att man svimmar och faller och skadar sig....
  8. 4
    jadu...
    förra veckan då jag tuppade av hade jag 85/53 när jag kom in på akuten, normalt har jag 105/65 och det är lågt med tanke på att jag är rätt lång....
    exakt hur lågt mitt tryck var just under svimningsanfallet vet jag inte men vet att läkaren på akuten tyckte att mitt tryck var nere på farligt låga nivåer. Dvs största risken med lågt blodtryck är ju just att man svimmar och faller och skadar sig....
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Njurarna behöver ju ung 70 i systoliskt tryck för att ha genomblödning. Hjärnan minst 90. Därav att man känner sig yr/svimmar om det blir lägre. Men om man ständigt har lågt tryck så vänjer sig ju kroppen vid det också.
    Ligger själv runt 105/65 (som jag lägst har uppmätt) och är 178 cm (och väger ca 10-15 kg för mkt) så jag är OFTA snurrig när jag reser mig hastigt osv.

    Men det finns ju målblodtryck man jobbar efter om en person blöder t ex.
  10. 5
    Njurarna behöver ju ung 70 i systoliskt tryck för att ha genomblödning. Hjärnan minst 90. Därav att man känner sig yr/svimmar om det blir lägre. Men om man ständigt har lågt tryck så vänjer sig ju kroppen vid det också.
    Ligger själv runt 105/65 (som jag lägst har uppmätt) och är 178 cm (och väger ca 10-15 kg för mkt) så jag är OFTA snurrig när jag reser mig hastigt osv.

    Men det finns ju målblodtryck man jobbar efter om en person blöder t ex.
  11. Medlem sedan
    Oct 1999
    #6

    Tack för svar

    Igår hade jag 90/59, som sakta steg till 95/60 och 100/69 när jag gick hem från sjukhuset. Det var efter en kryoablation (fryst av en extra ledningsbana i hjärtat), men jag hade inte fått några mediciner i samband med ingreppet. När jag kom till sjukhuset hade jag 120/75 vilket är högt för att vara jag, men det berodde väl på nervositet, under själva ingreppet låg det på runt 108/60 ungefär. Frågan kommer sig av att jag tyckt att jag då och då idag (och på senare tiden faktiskt) känt mej lite "vinglig" ibland...och är lång och smal. Har alltid legat runt 105-110/65 normalt.

    Äh, det är väl bara att traska iväg till VC och kolla om jag fortsätter känna mig lite halv-yr. Det var ju på väg upp igår vid hemgång...det lägsta uppmättes när jag dessutom fastat i 18 h, (och inte fått dropp).

    Vet inte varför jag valde att vara anonym däruppe...nu är jag det inte....
  12. 6
    Tack för svar Igår hade jag 90/59, som sakta steg till 95/60 och 100/69 när jag gick hem från sjukhuset. Det var efter en kryoablation (fryst av en extra ledningsbana i hjärtat), men jag hade inte fått några mediciner i samband med ingreppet. När jag kom till sjukhuset hade jag 120/75 vilket är högt för att vara jag, men det berodde väl på nervositet, under själva ingreppet låg det på runt 108/60 ungefär. Frågan kommer sig av att jag tyckt att jag då och då idag (och på senare tiden faktiskt) känt mej lite "vinglig" ibland...och är lång och smal. Har alltid legat runt 105-110/65 normalt.

    Äh, det är väl bara att traska iväg till VC och kolla om jag fortsätter känna mig lite halv-yr. Det var ju på väg upp igår vid hemgång...det lägsta uppmättes när jag dessutom fastat i 18 h, (och inte fått dropp).

    Vet inte varför jag valde att vara anonym däruppe...nu är jag det inte....
  13. Medlem sedan
    Jan 1998
    #7
    Du fick förmodligen morfin vid ingreppet - tänk på att det kan sänka trycket ganska rejält (åtminstone på mig).
  14. 7
    Du fick förmodligen morfin vid ingreppet - tänk på att det kan sänka trycket ganska rejält (åtminstone på mig).
  15. Medlem sedan
    Oct 1999
    #8

    Nä...ingenting förutom

    ett hormon som jag inte alls minns namnet på, inget av de "vanliga"...det var efteråt för att "reta" och stressa hjärtat för att se om rusningen kunde uppstå. Men det är möjligt att det påverkade blodtrycket...dock höjs väl blodtrycket snarare än sänks vid stresspåslag?!
  16. 8
    Nä...ingenting förutom ett hormon som jag inte alls minns namnet på, inget av de "vanliga"...det var efteråt för att "reta" och stressa hjärtat för att se om rusningen kunde uppstå. Men det är möjligt att det påverkade blodtrycket...dock höjs väl blodtrycket snarare än sänks vid stresspåslag?!
  17. Medlem sedan
    Apr 2018
    #9
    Stöd för hälsosamt blodtryck - https://weightworld.se
  18. 9
    Stöd för hälsosamt blodtryck - https://weightworld.se
  19. Medlem sedan
    May 2018
    #10
    Stöd för hälsosamt blodtryck - https://weightworld.se
  20. 10
    Stöd för hälsosamt blodtryck - https://weightworld.se

Liknande trådar

  1. Lågt blodtryck och lågt hb?
    By mariamed4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 15:55
  2. Lågt blodtryck?
    By mariamed4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-22, 19:33
  3. Lågt blodtryck
    By miau in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 20:56
  4. lågt blodtryck
    By tiva in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 13:23
  5. Lågt blodtryck!?
    By maria_72 in forum _0606 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 15:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar