Tjäna pengar?
_01 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    Tjäna pengar?

    Emil vill gärna tjäna egna pengar och har funderat en massa på vad han kan göra för att tjäna pengar. Han har egna pengar som han förfogar fritt över men nu vill han gärna själv kunna fylla på dessa och funderar därför en massa över vad han kan göra. En del förslag har vi fått avstyra som att skriva ut egna pengar på skrivaren, göra egna inträdesbiljetter till lådbilslandet o. dyl. Samtidigt känns det klart att han borde få möjligheten att jobba ihop lite pengar om han nu vill så jag har funderat på uppgifter som jag vill ha gjorda, som jag inte redan kräver att han ska sköta och som jag är villig att betala för.

    Vi har börjat idag med
    Bädda sängen fint 2 kr
    Plocka 1L ogräs ur grusgången 2 kr
    Plocka 1L blåbär 2 kr (här har jag redan aviserat att jag avser att höja summan men avvaktar lite för att se hur mycket blåbär det blir i år)

    FÖRsLAG PÅ FLER SAKER SOM MAN KAN BETALA FÖR ATT FÅ GJORDA?

    Tanken är att han ska kunna tjäna ihop en summa som är rimlig för en sjuåring. Han har idag tjänat tio kronor på att bädda sin säng och rensa 4 L ogräs (vi har en grovt eftersatt grusgång så det gick på ca 1h). ÄR ERSÄTTNINGARNA RIMLIGA? Om han fortsätter som idag kommer han att ha en månadspeng på 300 kr men han har ju jobbat för den.

    HUR GÖR MI ANDRA? VILL ERA SJUÅRINGAR TJÄNA PENGAR?
    .
    .
    Annika m. Emil & Erik
  2. 1
    Tjäna pengar? Emil vill gärna tjäna egna pengar och har funderat en massa på vad han kan göra för att tjäna pengar. Han har egna pengar som han förfogar fritt över men nu vill han gärna själv kunna fylla på dessa och funderar därför en massa över vad han kan göra. En del förslag har vi fått avstyra som att skriva ut egna pengar på skrivaren, göra egna inträdesbiljetter till lådbilslandet o. dyl. Samtidigt känns det klart att han borde få möjligheten att jobba ihop lite pengar om han nu vill så jag har funderat på uppgifter som jag vill ha gjorda, som jag inte redan kräver att han ska sköta och som jag är villig att betala för.

    Vi har börjat idag med
    Bädda sängen fint 2 kr
    Plocka 1L ogräs ur grusgången 2 kr
    Plocka 1L blåbär 2 kr (här har jag redan aviserat att jag avser att höja summan men avvaktar lite för att se hur mycket blåbär det blir i år)

    FÖRsLAG PÅ FLER SAKER SOM MAN KAN BETALA FÖR ATT FÅ GJORDA?

    Tanken är att han ska kunna tjäna ihop en summa som är rimlig för en sjuåring. Han har idag tjänat tio kronor på att bädda sin säng och rensa 4 L ogräs (vi har en grovt eftersatt grusgång så det gick på ca 1h). ÄR ERSÄTTNINGARNA RIMLIGA? Om han fortsätter som idag kommer han att ha en månadspeng på 300 kr men han har ju jobbat för den.

    HUR GÖR MI ANDRA? VILL ERA SJUÅRINGAR TJÄNA PENGAR?
    .
    .
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2
    Totte vill också ha pengar. :-)
    Han får 20kr i veckopeng men måste då göra vissa saker varje dag. Inget klädtjafs på morgnen, plocka bort tallrik efter maten, hänga upp ytterkläderna varje gång han går in och inte slänga dom i en hög på golvet, detta är det svåraste;-)
    Men har har kommit på att han kan hjälpa mormor med saker, tex plockade han en hink med maskrosor så hon kunde koka maskrossirap.Detta fick han 20kr för. Vattna alla rabatter hos mormor och hjälpa morfar med att plocka upp ris har han också gjort och tjänat ett slant.
    Han sparar så att han ska kunna köpa nått kul när vi åker på semester, så ett lasersvärd hägrar för den här starwars-killen :-)
  4. 2
    Totte vill också ha pengar. :-)
    Han får 20kr i veckopeng men måste då göra vissa saker varje dag. Inget klädtjafs på morgnen, plocka bort tallrik efter maten, hänga upp ytterkläderna varje gång han går in och inte slänga dom i en hög på golvet, detta är det svåraste;-)
    Men har har kommit på att han kan hjälpa mormor med saker, tex plockade han en hink med maskrosor så hon kunde koka maskrossirap.Detta fick han 20kr för. Vattna alla rabatter hos mormor och hjälpa morfar med att plocka upp ris har han också gjort och tjänat ett slant.
    Han sparar så att han ska kunna köpa nått kul när vi åker på semester, så ett lasersvärd hägrar för den här starwars-killen :-)
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3

    Kul att det är fler

    Emil har inte riktigt bestämt sig för vad han vill göra med sina pengar. Först pratade han om stuga i skärgården och fred på jorden men efter att hans mamma talat om att hon inte hade nog med pengar för något av detta så har han börjat prata om mer realistiska saker som Nintendospel eller Pokemonkort,
    Annika m. Emil & Erik
  6. 3
    Kul att det är fler Emil har inte riktigt bestämt sig för vad han vill göra med sina pengar. Först pratade han om stuga i skärgården och fred på jorden men efter att hans mamma talat om att hon inte hade nog med pengar för något av detta så har han börjat prata om mer realistiska saker som Nintendospel eller Pokemonkort,
  7. Medlem sedan
    Oct 2014
    #4
    Annars finns det ju Servettkungens produkter, miljömärkta och tryckta i Sverige, bra marginal till barnen 40% och hur trevliga som helst att ha och göra med =) http://www.servettkungen.nu
  8. 4
    Annars finns det ju Servettkungens produkter, miljömärkta och tryckta i Sverige, bra marginal till barnen 40% och hur trevliga som helst att ha och göra med =) http://www.servettkungen.nu

Liknande trådar

  1. tjäna pengar
    By Monica med 3 in forum _00 Alla barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-07, 14:48
  2. tjäna pengar?
    By bloggare in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 21:15
  3. Tjäna pengar? (OT)
    By Fia med 4 in forum _00/01 Vinterbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-26, 10:39
  4. Tjäna pengar?
    By Pluring in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 14:27
  5. Tjäna mer pengar?
    By Tiamia in forum Tonåringar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 23:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar