Bra skola för "duktiga" i Gbg?
Skolbarn
  1. m t 2
    #1

    Bra skola för "duktiga" i Gbg?

    Fick inspiration av Eriks mamma här i en annan tråd. Vi har ett liknande problem, men vi ska flytta till Göteborg. Våra barn är tysta och duktiga i skolan, det de behöver mest upppmuntran med är de sociala kontakterna för de står annars gärna åt sidan. Dottern börjar tvåan och sonen fyran, och skolarbetet hittills är ingen utmaning alls för någon av dem. De är inte några genier på något sätt, men är mycket skolmogna och ambitiösa. Nu inför flytten vore det fantastiskt att kunna hitta en bra skola som var ganska liten, och som hade resurser att stimulera dem vidare. Den skolan de går i idag är trevlig på många sätt, men det är också ganska stökigt och många elever som skulle behöva extra hjälp som inte får det. Några tips? ( Vi har möjlighet att skjutsa.)
  2. 1
    Bra skola för "duktiga" i Gbg? Fick inspiration av Eriks mamma här i en annan tråd. Vi har ett liknande problem, men vi ska flytta till Göteborg. Våra barn är tysta och duktiga i skolan, det de behöver mest upppmuntran med är de sociala kontakterna för de står annars gärna åt sidan. Dottern börjar tvåan och sonen fyran, och skolarbetet hittills är ingen utmaning alls för någon av dem. De är inte några genier på något sätt, men är mycket skolmogna och ambitiösa. Nu inför flytten vore det fantastiskt att kunna hitta en bra skola som var ganska liten, och som hade resurser att stimulera dem vidare. Den skolan de går i idag är trevlig på många sätt, men det är också ganska stökigt och många elever som skulle behöva extra hjälp som inte får det. Några tips? ( Vi har möjlighet att skjutsa.)
  3. duktig??
    #2
    HAr ingen aning om någon skola i gtb men kan undra lite när du skriver duktiga...alla barn är väl duktiga..eller....
    Ungefär som när man frågar ett barn "har du varit snäll idag" alla barn är snälla, men det är kanske det dom gör som inte är snällt...
    Så tyvärr inget bra tips från mig
  4. 2
    HAr ingen aning om någon skola i gtb men kan undra lite när du skriver duktiga...alla barn är väl duktiga..eller....
    Ungefär som när man frågar ett barn "har du varit snäll idag" alla barn är snälla, men det är kanske det dom gör som inte är snällt...
    Så tyvärr inget bra tips från mig
  5. Medlem sedan
    Dec 2001
    #3
    Montessoriskolorna är bra när barnen behöver få arbeta på en nivå som ligger över eller under genomsnittet. Arbetet är mycket individanpassat och utgår från barnets behov, intressen och förmåga.

    Det finns flera montessoriskolor i Göteborg, här är några:
    Montessoriskolan Casa (Örgryte)
    Montessoriskolan Villa Darjeeling (Vasastan)
    Montessoriskolan Centrum (Vasastan)
    Lilla Samskolan (Landala)
    Montessoriskolan Skäret (Påvelund)
    Montessoriskolan Kvarnhjulet (Mölndal)

    Flera av skolorna har kö, så ring och kolla med rektorerna om det finns plats.
    Lycka till!
  6. 3
    Montessoriskolorna är bra när barnen behöver få arbeta på en nivå som ligger över eller under genomsnittet. Arbetet är mycket individanpassat och utgår från barnets behov, intressen och förmåga.

    Det finns flera montessoriskolor i Göteborg, här är några:
    Montessoriskolan Casa (Örgryte)
    Montessoriskolan Villa Darjeeling (Vasastan)
    Montessoriskolan Centrum (Vasastan)
    Lilla Samskolan (Landala)
    Montessoriskolan Skäret (Påvelund)
    Montessoriskolan Kvarnhjulet (Mölndal)

    Flera av skolorna har kö, så ring och kolla med rektorerna om det finns plats.
    Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Jan 1998
    #4
    Håller inte med Dig alls - anser att det tvärtom är riktigt dåligt och förödande för högpresterande elever äldre än 7 år...
  8. 4
    Håller inte med Dig alls - anser att det tvärtom är riktigt dåligt och förödande för högpresterande elever äldre än 7 år...
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Bild och form! De arbetar efter Freinetpedagogik som brukar passa snabblärda och vetgiriga barn mycket bra.
  10. 5
    Bild och form! De arbetar efter Freinetpedagogik som brukar passa snabblärda och vetgiriga barn mycket bra.
  11. Medlem sedan
    Jun 2007
    #6
    m t 2 hade ju "snuffat" duktig så jag tror itne att det var något illa ment med ordvalet, men ibland är det svårt att hitta bra ord i skrivande stund.
  12. 6
    m t 2 hade ju "snuffat" duktig så jag tror itne att det var något illa ment med ordvalet, men ibland är det svårt att hitta bra ord i skrivande stund.
  13. m t 2
    #7

    högpresterande hade

    kanske varit ett bättre ordval, men det kändess lite fel att använda ett sådant ord om barn på låg- och mellanstadiet så jag körde på duktig...
  14. 7
    högpresterande hade kanske varit ett bättre ordval, men det kändess lite fel att använda ett sådant ord om barn på låg- och mellanstadiet så jag körde på duktig...
  15. m t 2
    #8

    hm, montessori känns

    iofs tilltalande tycker jag (bettis, hur menar du att det inte är bra för högpresterande barn? berätta gärna!) men kanske är barnen lite för stora för att komma in i pedagogiken?
  16. 8
    hm, montessori känns iofs tilltalande tycker jag (bettis, hur menar du att det inte är bra för högpresterande barn? berätta gärna!) men kanske är barnen lite för stora för att komma in i pedagogiken?
  17. m t 2
    #9

    det måste jag

    kolla upp! har ärligt talat inte en susning om vad freinetpedagogik är... men jag ska googla!
  18. 9
    det måste jag kolla upp! har ärligt talat inte en susning om vad freinetpedagogik är... men jag ska googla!
  19. Anonym
    #10
    Lilla Samskolan eller de internationella skolorna. ISGR eller engelska skolan. Tyska skolan har ett spår utan tyska men istället med MA/NO fokus.

    De internationella mest för att föräldrar som själva varit ambitiösa i skolan brukar "dras" dit. A barnen har ju samma miljö och arv
  20. 10
    Lilla Samskolan eller de internationella skolorna. ISGR eller engelska skolan. Tyska skolan har ett spår utan tyska men istället med MA/NO fokus.

    De internationella mest för att föräldrar som själva varit ambitiösa i skolan brukar "dras" dit. A barnen har ju samma miljö och arv
  21. Medlem sedan
    Dec 2001
    #11
    Berätta gärna mer utförligt om vad du tycker är dåligt. Mina egna erfarenheter från både montessoriförskola och montessoriskola är enbart positiva och jag har barn som ligger mkt långt fram kunskapsmässigt.
  22. 11
    Berätta gärna mer utförligt om vad du tycker är dåligt. Mina egna erfarenheter från både montessoriförskola och montessoriskola är enbart positiva och jag har barn som ligger mkt långt fram kunskapsmässigt.
  23. m t 2
    #12

    internationella låter

    intressant. Det verkar vara stort utbud av skolor att välja på! (fast jag antar att det är långa köer till många...). Tyska skolan utan tyska var intressant, annars kanske engelska är det språk som känns mest relevant. Jag hittade inte någon engelsk skola, men jag hittade den internationella. Ska det finnas en engelsk också? Skulle tänka mig att kidsen skulle nappa på idén med lite extra språk.

    Tack så mycket för alla tips! Fler idéer och synpunkter är välkomna. Någon som har erfarenhet från någon av de skolorna som föreslagits?
  24. 12
    internationella låter intressant. Det verkar vara stort utbud av skolor att välja på! (fast jag antar att det är långa köer till många...). Tyska skolan utan tyska var intressant, annars kanske engelska är det språk som känns mest relevant. Jag hittade inte någon engelsk skola, men jag hittade den internationella. Ska det finnas en engelsk också? Skulle tänka mig att kidsen skulle nappa på idén med lite extra språk.

    Tack så mycket för alla tips! Fler idéer och synpunkter är välkomna. Någon som har erfarenhet från någon av de skolorna som föreslagits?
  25. Medlem sedan
    Dec 2001
    #13
    Engelska skolan ligger inte mitt i city utan i väster. Mina barn går inte där, men de vi känner som har barnen där är mycket nöjda. Även ISGR ska vara en väldigt bra skola. Vet inte alls hur långa köer de har.
  26. 13
    Engelska skolan ligger inte mitt i city utan i väster. Mina barn går inte där, men de vi känner som har barnen där är mycket nöjda. Även ISGR ska vara en väldigt bra skola. Vet inte alls hur långa köer de har.
  27. Anonym
    #14
    Tyska skolans MA/NO spår verkar ha plats, dvs inte kö.

    Engelska skolan har nog lång kö
    www.theenglishschool.se

    ISGR stänger och öppnar sin kö inför varje år, så de har inte lång kö men väldigt många som söker, men ring och prata med dem

    Samskolan stänger och öppnar oxå inför varje år. De har så många som söker varje klass så de lottar. Någon här gav tipset att gå upp på rektorns tid på morgonen och presentera sig och söka.

    Andra bra skolor är ju Fenestra St Jörgen. Centrum är inte lika bra säger ryktet.
  28. 14
    Tyska skolans MA/NO spår verkar ha plats, dvs inte kö.

    Engelska skolan har nog lång kö
    www.theenglishschool.se

    ISGR stänger och öppnar sin kö inför varje år, så de har inte lång kö men väldigt många som söker, men ring och prata med dem

    Samskolan stänger och öppnar oxå inför varje år. De har så många som söker varje klass så de lottar. Någon här gav tipset att gå upp på rektorns tid på morgonen och presentera sig och söka.

    Andra bra skolor är ju Fenestra St Jörgen. Centrum är inte lika bra säger ryktet.
  29. Anonym
    #15
    Sedan har du ju Ebba Pettersons Privat skola oxå.
  30. 15
    Sedan har du ju Ebba Pettersons Privat skola oxå.
  31. Anonym
    #16
    Vart ska ni flytta i stan? Öster, Väster? Förort.

    Skolorna kommunala i Kungsbacka har bra rykte i sig.
  32. 16
    Vart ska ni flytta i stan? Öster, Väster? Förort.

    Skolorna kommunala i Kungsbacka har bra rykte i sig.
  33. m t 2
    #17

    vi kommer att

    arbeta på GU båda två, och söker bostadsrätter relativt centralt. Kungsbacka känns lite avigt, även om det är väldigt trevligt i Halland (vi har stuga i Falkenberg)
  34. 17
    vi kommer att arbeta på GU båda två, och söker bostadsrätter relativt centralt. Kungsbacka känns lite avigt, även om det är väldigt trevligt i Halland (vi har stuga i Falkenberg)
  35. m t 2
    #18

    det är ju det

    jag skulle tänka mig om montessori också, att det skulle vara bra för de som vill jobba på lite extra.
  36. 18
    det är ju det jag skulle tänka mig om montessori också, att det skulle vara bra för de som vill jobba på lite extra.
  37. m t 2
    #19

    fantastiskt bra info!

    det gäller ju helst att få in båda två på samma skola dessutom... (fast de allra flesta har väl syskonförtur, så om en kommer in så blir det nog lättare med tvåan)
  38. 19
    fantastiskt bra info! det gäller ju helst att få in båda två på samma skola dessutom... (fast de allra flesta har väl syskonförtur, så om en kommer in så blir det nog lättare med tvåan)
  39. Anonym
    #20
    Vilken del av GU?

    Tyska skolan ligger väldigt bra till för centrala stan.
    Likaså Montessoriskolan centrum och Lilla samskolan.

    Kommer ni sitta nere vid vasagatan?
  40. 20
    Vilken del av GU?

    Tyska skolan ligger väldigt bra till för centrala stan.
    Likaså Montessoriskolan centrum och Lilla samskolan.

    Kommer ni sitta nere vid vasagatan?
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hur hjälpa - även på "skola"
    By anonymt namn in forum Tonåringar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 22:58
  2. Skrivit under "skola" om någon
    By anonymt namn in forum Utvecklingshämning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-17, 10:18
  3. Min duktiga "galna" dotter
    By AnJoJeLi in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 12:47
  4. Söka skola (Även på "Studier")
    By Mamma F in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 20:06
  5. "Duktiga människor"
    By Landsbyggsmamman in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 07:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar