när bör man söka vård för solbränna?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    när bör man söka vård för solbränna?

    Gubben min var macho igår och solade utan solskydd och kläder.

    Nu har han,förutom illande röd hud på större delen av kroppen, flera områden, vart och ett handflatestora, med vattenblåsor. (Axlar och rygg samt armar)

    Han har ont, naturligtvis, lite feber och är allmänt medtagen.
    Behöver man kontakta vården tror ni? Hur länge tar det innan det värsta är över?
    Kan jag göra något mer för honom än kylbalsam, svala handdukar och Alvedon?
    tack för alla råd
  2. 1
    när bör man söka vård för solbränna? Gubben min var macho igår och solade utan solskydd och kläder.

    Nu har han,förutom illande röd hud på större delen av kroppen, flera områden, vart och ett handflatestora, med vattenblåsor. (Axlar och rygg samt armar)

    Han har ont, naturligtvis, lite feber och är allmänt medtagen.
    Behöver man kontakta vården tror ni? Hur länge tar det innan det värsta är över?
    Kan jag göra något mer för honom än kylbalsam, svala handdukar och Alvedon?
    tack för alla råd
  3. Medlem sedan
    Jan 2007
    #2
    Inget att söka vård för är det. Hela processen tills huden är läkt och det brända flagnat av tar två veckor. Ont har man bara i några dagar. Han får vara karl nog att stå ut
  4. 2
    Inget att söka vård för är det. Hela processen tills huden är läkt och det brända flagnat av tar två veckor. Ont har man bara i några dagar. Han får vara karl nog att stå ut
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3
    nej inget vården kan göra- han får stå sitt kast och lida pin...hoppas han lärt sig nått.
    min make gjorde samma sak i ungdsommen när hela familjen var till jugoslavien på semester och ahn tänkte att han skulle sola, slutade med att de fick åka hem 1 dga tidigare pga hans solbränna :-O
  6. 3
    nej inget vården kan göra- han får stå sitt kast och lida pin...hoppas han lärt sig nått.
    min make gjorde samma sak i ungdsommen när hela familjen var till jugoslavien på semester och ahn tänkte att han skulle sola, slutade med att de fick åka hem 1 dga tidigare pga hans solbränna :-O
  7. Medlem sedan
    Feb 2008
    #4
    Njä... om han inte är helt borta så är det nog ingen fara. Se till att han dricker ordentligt också.
  8. 4
    Njä... om han inte är helt borta så är det nog ingen fara. Se till att han dricker ordentligt också.
  9. Medlem sedan
    Nov 2000
    #5
    Nej om han inte är medtagen.I tonåren blev jag bränd i solen och fick stora vattenblåsor på låren det gjorde jäkligt ont men det var bara att stå ut
  10. 5
    Nej om han inte är medtagen.I tonåren blev jag bränd i solen och fick stora vattenblåsor på låren det gjorde jäkligt ont men det var bara att stå ut
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6

    tack för snabba svar

    det såg så läskigt ut med alla stora blåsor.
    Då får han hålla ut, fortsätta med Alvedon och kylbalsam.
    Jag tror nog att han kommer att komma ihåg solskyddsmedel denna sommar.
  12. 6
    tack för snabba svar det såg så läskigt ut med alla stora blåsor.
    Då får han hålla ut, fortsätta med Alvedon och kylbalsam.
    Jag tror nog att han kommer att komma ihåg solskyddsmedel denna sommar.
  13. Medlem sedan
    Apr 2002
    #7
    Ta aloe vera gel istället för kylbalsam. Mycket bättre.
  14. 7
    Ta aloe vera gel istället för kylbalsam. Mycket bättre.
  15. Medlem sedan
    Feb 2003
    #8
    Jag fick blåsor över vaderna i Vietnam ett par år sen... sambon slarvade när han skulle hjälpa mig att smörja in... efter typ 3 dagar började den brända huden lossna, jätteäckligt, lossnade stora hudbitar!! efter det har jag varoit JÄTTENOGA med att smörja ordentligt, jag som aldrig annars bränt mig.. Aloe vera svalkade rätt skönt...
  16. 8
    Jag fick blåsor över vaderna i Vietnam ett par år sen... sambon slarvade när han skulle hjälpa mig att smörja in... efter typ 3 dagar började den brända huden lossna, jätteäckligt, lossnade stora hudbitar!! efter det har jag varoit JÄTTENOGA med att smörja ordentligt, jag som aldrig annars bränt mig.. Aloe vera svalkade rätt skönt...
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9
    köp aloe vera på apoteket!!! Det är jättebra för brända hudar. Blir blåsorna infekterade bör ni söka sjukvård, kan ta ett par dagar. Alvedon är ju bra eftersom han har ont.

    Sedan ska han hålla sig borta från solen tills ALLT har läkt ordentligt!
  18. 9
    köp aloe vera på apoteket!!! Det är jättebra för brända hudar. Blir blåsorna infekterade bör ni söka sjukvård, kan ta ett par dagar. Alvedon är ju bra eftersom han har ont.

    Sedan ska han hålla sig borta från solen tills ALLT har läkt ordentligt!
  19. Medlem sedan
    Jun 1999
    #10
    Värktabletter och hydrokortisonkräm är ok att stryka på brännskade områden.
    Annars Aloe Vera i renaste form och härda ut.
    Ska man göra saker rätt eller göra rätt saker?
  20. 10
    Värktabletter och hydrokortisonkräm är ok att stryka på brännskade områden.
    Annars Aloe Vera i renaste form och härda ut.

Liknande trådar

  1. Om man ska söka vård
    By fudge in forum Sängvätning & inkontinens
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 13:01
  2. Vågar man söka vård ?
    By Sharingan in forum Ordet är fritt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 22:25
  3. söka privat vård?
    By -smultron- in forum Förlossning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 09:59
  4. Ska man söka vård?
    By smulan_07 in forum Missfall
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 08:00
  5. När ska man söka vård?
    By Vittel in forum _0506 Junibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 19:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar