FK igen!
_0610 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2005
    #1

    FK igen!

    Häromdagen när jag pratade med FK och SGI så fick jag höra att de flesta föräldrar tar ut alla föräldrapenningsdagarna innan barnet är två år. Jag har inte alls fått den här uppfattningen men det kanske är ovanligt att spara dagar som vi har gjort för kommande somrar osv. Hur har ni andra planerat er föräldraledighet med dagar osv?
  2. 1
    FK igen! Häromdagen när jag pratade med FK och SGI så fick jag höra att de flesta föräldrar tar ut alla föräldrapenningsdagarna innan barnet är två år. Jag har inte alls fått den här uppfattningen men det kanske är ovanligt att spara dagar som vi har gjort för kommande somrar osv. Hur har ni andra planerat er föräldraledighet med dagar osv?
  3. Medlem sedan
    Apr 2005
    #2
    Jag tycker nog att de flesta väljer att spara ett antal dagar att ha senare, antingen för att fylla upp till ordinarie arbetstid eller för att ha till kommande semestrar. Väljer man det första alternativet så kanske dagarna hinner ta slut innan barnet är två år, men så har inte vi planerat det här i alla fall. Jag snålar på dagarna som sjutton och hoppas att jag kan använda resterande dagar för att kunna gå ner i tid lääääänge.
    Marie med Jonathan 2/11 -06 och Sebastian 21/4-08
    www.familjenfrost.wordpress.com
    www.mariepysslar.wordpress.com
  4. 2
    Jag tycker nog att de flesta väljer att spara ett antal dagar att ha senare, antingen för att fylla upp till ordinarie arbetstid eller för att ha till kommande semestrar. Väljer man det första alternativet så kanske dagarna hinner ta slut innan barnet är två år, men så har inte vi planerat det här i alla fall. Jag snålar på dagarna som sjutton och hoppas att jag kan använda resterande dagar för att kunna gå ner i tid lääääänge.
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3
    Får man fråga hur många dagar du tog första året? För sen måste man ju ta 5 dagar/vecka och kan inte snåla så mkt.
  6. 3
    Får man fråga hur många dagar du tog första året? För sen måste man ju ta 5 dagar/vecka och kan inte snåla så mkt.
  7. Medlem sedan
    Apr 2005
    #4
    Du får gärna fråga, men jag kommer faktiskt inte ihåg. Sitter vid fel dator (har ingen e-leg på denna) så jag kan inte gå in och kolla. För november när han föddes tror jag att jag tog några dagar, december tog jag fullt, och sedan tog jag inga dagar alls från 1 januari till mitten av april, därefter har jag varvat 4-5 dgr per vecka fram tills han var ett år, då började jag ta 5 dgr per vecka.

    Det är ju bara den sjukpenninggrundande inkomsten som sänks om man inte tar 5 dgr per vecka efter att barnet har fyllt 1 år, föräldrapengen sänks inte. När man sedan börjar jobba igen efter föräldraledigheten så höjs ju den sjukpenninggrundande inkomsten redan från dag 1 du jobbar, så det enda tillfället man förlorar på att inte ta 5 dgr per vecka är ju om man blir sjuk från sin föräldraledighet, eller inte återgår till arbete direkt när man avslutar föräldraledigheten. Så informerade de oss på denna andra föräldrautbildningen, så jag kommer inte vara så noga med att ta 5 dgr per vecka efter att Sebastian har fyllt 1, jag kommer förhoppningsvis inte att behöva sjukskriva mig från föräldraledigheten mer än för kanske någon vecka eller så. Oftast är man ju inte sjukare än att man är hemma och tar hand om barnen själv ändå.
    Marie med Jonathan 2/11 -06 och Sebastian 21/4-08
    www.familjenfrost.wordpress.com
    www.mariepysslar.wordpress.com
  8. 4
    Du får gärna fråga, men jag kommer faktiskt inte ihåg. Sitter vid fel dator (har ingen e-leg på denna) så jag kan inte gå in och kolla. För november när han föddes tror jag att jag tog några dagar, december tog jag fullt, och sedan tog jag inga dagar alls från 1 januari till mitten av april, därefter har jag varvat 4-5 dgr per vecka fram tills han var ett år, då började jag ta 5 dgr per vecka.

    Det är ju bara den sjukpenninggrundande inkomsten som sänks om man inte tar 5 dgr per vecka efter att barnet har fyllt 1 år, föräldrapengen sänks inte. När man sedan börjar jobba igen efter föräldraledigheten så höjs ju den sjukpenninggrundande inkomsten redan från dag 1 du jobbar, så det enda tillfället man förlorar på att inte ta 5 dgr per vecka är ju om man blir sjuk från sin föräldraledighet, eller inte återgår till arbete direkt när man avslutar föräldraledigheten. Så informerade de oss på denna andra föräldrautbildningen, så jag kommer inte vara så noga med att ta 5 dgr per vecka efter att Sebastian har fyllt 1, jag kommer förhoppningsvis inte att behöva sjukskriva mig från föräldraledigheten mer än för kanske någon vecka eller så. Oftast är man ju inte sjukare än att man är hemma och tar hand om barnen själv ändå.
  9. Medlem sedan
    Sep 2005
    #5
    Ok! Då hade inte vi heller behövt ta 5 dagar/vecka, något att tänka på framöver eftersom jag kommer att vara föräldraledig, jobba 4 månader och sedan vara hemma igen i ett halvår innan jag börjar "på riktigt". Eller måste man jobba mer än 4 månader för att den ska höjas igen...?
  10. 5
    Ok! Då hade inte vi heller behövt ta 5 dagar/vecka, något att tänka på framöver eftersom jag kommer att vara föräldraledig, jobba 4 månader och sedan vara hemma igen i ett halvår innan jag börjar "på riktigt". Eller måste man jobba mer än 4 månader för att den ska höjas igen...?
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6

    6 månader tror jag

    att man måste jobba innan den höjs igen.
  12. 6
    6 månader tror jag att man måste jobba innan den höjs igen.
  13. Medlem sedan
    Oct 2002
    #7

    Vi sparar också

    fast kanske inte jättemycket dagar. jag behöver ju inte ta några dagar egentligen eftersom jag är ledig alla lov ändå, däremot har vi så att min man kan vara ledig lite längre på sommaren och julen några år framåt. Dessutom tar jag enstaka strödagar någon gång då och då eftersom jag inte får ta semester eller komp under terminerna så är det ju min enda chans att vara ledig om det skulle behövas. Mejas dagar är snart slut, jag tror vi har ca 25 kvar på henne och hon fyllde 5 nu. Men det räcker nog till hon blir 8. Love har vi nog ca 70-80 sgi-dagar kvar på när jag börjar jobba(det är ju så störigt att man inte kan se vilka dagar man har tagit ut förrän de är utbetalda på fk:s hemsida), men honom har vi ju valt att vara hemma med längre än vad vi var med Meja. Med Meja tog jag 5 dagar/v hela tiden om jag inte minns fel, med Love har jag tagit 4 dagar/v hela tiden och från det att han var 1 har jag tagit 4+en lägstanivådag.
  14. 7
    Vi sparar också fast kanske inte jättemycket dagar. jag behöver ju inte ta några dagar egentligen eftersom jag är ledig alla lov ändå, däremot har vi så att min man kan vara ledig lite längre på sommaren och julen några år framåt. Dessutom tar jag enstaka strödagar någon gång då och då eftersom jag inte får ta semester eller komp under terminerna så är det ju min enda chans att vara ledig om det skulle behövas. Mejas dagar är snart slut, jag tror vi har ca 25 kvar på henne och hon fyllde 5 nu. Men det räcker nog till hon blir 8. Love har vi nog ca 70-80 sgi-dagar kvar på när jag börjar jobba(det är ju så störigt att man inte kan se vilka dagar man har tagit ut förrän de är utbetalda på fk:s hemsida), men honom har vi ju valt att vara hemma med längre än vad vi var med Meja. Med Meja tog jag 5 dagar/v hela tiden om jag inte minns fel, med Love har jag tagit 4 dagar/v hela tiden och från det att han var 1 har jag tagit 4+en lägstanivådag.
  15. Medlem sedan
    Sep 2005
    #8
    OK, då är det i såfall min man som kan ta ut färre antal dagar med tanke på att han ska jobba mer än ett halvår och således inte blir berörd på samma sätt som jag om det skulle hända något! Men vi får ta ställning till det sen när det blir aktuellt, det kanske inte är så stor fara som det låter i dagsläget att inte skydda sin SGI...?!?
  16. 8
    OK, då är det i såfall min man som kan ta ut färre antal dagar med tanke på att han ska jobba mer än ett halvår och således inte blir berörd på samma sätt som jag om det skulle hända något! Men vi får ta ställning till det sen när det blir aktuellt, det kanske inte är så stor fara som det låter i dagsläget att inte skydda sin SGI...?!?
  17. Medlem sedan
    Sep 2005
    #9
    Så skönt att ha alla lov lediga, det gör mycket för framtiden! Vi måste ju spara dagar för att kunna förlänga den typen av ledighet för barnen. Men vi har inte riktigt räknat på det även om vi kanske borde göra det lite bättre framöver men just nu har Fredrik massor med semester osv att ta ut också så just nu ser det väldigt bra ut på den fronten men sånt kan så klart snabbt ändras med tanke på att vi tänkt vara hemma tom augusti 2010.
  18. 9
    Så skönt att ha alla lov lediga, det gör mycket för framtiden! Vi måste ju spara dagar för att kunna förlänga den typen av ledighet för barnen. Men vi har inte riktigt räknat på det även om vi kanske borde göra det lite bättre framöver men just nu har Fredrik massor med semester osv att ta ut också så just nu ser det väldigt bra ut på den fronten men sånt kan så klart snabbt ändras med tanke på att vi tänkt vara hemma tom augusti 2010.
  19. Medlem sedan
    Apr 2005
    #10
    För att föräldrapengen ska höjas igen (om den sänkts,) är det 6 månader, men för sjukpengen så räcker det att du har klivit in på arbetsplatsen med avsikten att jobba.

    Röriga regler!
    Marie med Jonathan 2/11 -06 och Sebastian 21/4-08
    www.familjenfrost.wordpress.com
    www.mariepysslar.wordpress.com
  20. 10
    För att föräldrapengen ska höjas igen (om den sänkts,) är det 6 månader, men för sjukpengen så räcker det att du har klivit in på arbetsplatsen med avsikten att jobba.

    Röriga regler!
  21. Medlem sedan
    Apr 2005
    #11
    Nej, jag tycker att det har varit alldeles för mycket information om att man ska akta sig så att den inte sänks, men inte så mycket om VAD det egentligen är som sänks, och man har ju inte hört mycket alls om att det är så lätt att höja den igen. (Just för egen sjukdom.) Det värsta scenariot är väl om man inte tar ut så många dagar och sedan får en allvarlig sjukdom och blir sjukskriven på lång tid, men blir det bara någon veckas sjukdom eller så så gör det inte så mycket för min del om jag får lite mindre pengar just då. Det är ju lite vågspel det där, men jag kommer nog att chansa på att jag håller mig rimligt frisk.
    Marie med Jonathan 2/11 -06 och Sebastian 21/4-08
    www.familjenfrost.wordpress.com
    www.mariepysslar.wordpress.com
  22. 11
    Nej, jag tycker att det har varit alldeles för mycket information om att man ska akta sig så att den inte sänks, men inte så mycket om VAD det egentligen är som sänks, och man har ju inte hört mycket alls om att det är så lätt att höja den igen. (Just för egen sjukdom.) Det värsta scenariot är väl om man inte tar ut så många dagar och sedan får en allvarlig sjukdom och blir sjukskriven på lång tid, men blir det bara någon veckas sjukdom eller så så gör det inte så mycket för min del om jag får lite mindre pengar just då. Det är ju lite vågspel det där, men jag kommer nog att chansa på att jag håller mig rimligt frisk.
  23. Medlem sedan
    Oct 2002
    #12

    Ja vissa fördelar har det allt

    att vara lärare
    Men sparad semester är också bra ju! Vi är ju snart (om 3 år) i den sitsen att föräldradagarna är ett minne blott för Meja så från och med nu ska min man ta f-dagar istället för semester så mycket han kan (man får ju inte spara allt förstås)så att det finns sparad semester att ta av sedan. Tiden går ju fortare än man tror...
    Så skönt att ni kan vara hemma så länge med barnen!
  24. 12
    Ja vissa fördelar har det allt att vara lärare
    Men sparad semester är också bra ju! Vi är ju snart (om 3 år) i den sitsen att föräldradagarna är ett minne blott för Meja så från och med nu ska min man ta f-dagar istället för semester så mycket han kan (man får ju inte spara allt förstås)så att det finns sparad semester att ta av sedan. Tiden går ju fortare än man tror...
    Så skönt att ni kan vara hemma så länge med barnen!
  25. Medlem sedan
    Feb 2008
    #13
    Vi sparar inte så mycket och då började N ändå ganska tidigt hos dagmamman. Vi har väl ca 40 dagar kvar. Vet inte vad som är vanligast heller, men vi har tagit full fp hela tiden, dock behövde vi inte ta ut så mycket när maken var hemma eftersom han jobbar så att det går att pussla rätt bra ändå.

    Nu kommer vi göra så att maken går ner i tid och tar ut lite fp, 3 dagar/7 veckor tror jag det blir (han har 7-veckorsschema). Då räcker dagarna tills N är ca 3 år gammal.

    Vi har inte sparat några dagar för att ha till somrarna. Vi går lite omlott istället denna sommar. Nästa sommar går vi nog inte lika mycket omlott men räknar med att göra det litegrann i alla fall. Men även här är vi lyckligt lottade och makens semester består dels av många dagar (han är ju kommunalanställd *s*) och räcker länge pga att hans schema ser ut som det gör.

    I sommar har vi två veckors gemensam semester bara... men det funkar.
  26. 13
    Vi sparar inte så mycket och då började N ändå ganska tidigt hos dagmamman. Vi har väl ca 40 dagar kvar. Vet inte vad som är vanligast heller, men vi har tagit full fp hela tiden, dock behövde vi inte ta ut så mycket när maken var hemma eftersom han jobbar så att det går att pussla rätt bra ändå.

    Nu kommer vi göra så att maken går ner i tid och tar ut lite fp, 3 dagar/7 veckor tror jag det blir (han har 7-veckorsschema). Då räcker dagarna tills N är ca 3 år gammal.

    Vi har inte sparat några dagar för att ha till somrarna. Vi går lite omlott istället denna sommar. Nästa sommar går vi nog inte lika mycket omlott men räknar med att göra det litegrann i alla fall. Men även här är vi lyckligt lottade och makens semester består dels av många dagar (han är ju kommunalanställd *s*) och räcker länge pga att hans schema ser ut som det gör.

    I sommar har vi två veckors gemensam semester bara... men det funkar.
  27. Medlem sedan
    Sep 2002
    #14
    Jag vill precis som du ha kvar dagar till kommande sommrar och även andra lov, så här har vi försökt att spara så mycket som det bara har gått.
  28. 14
    Jag vill precis som du ha kvar dagar till kommande sommrar och även andra lov, så här har vi försökt att spara så mycket som det bara har gått.
  29. Medlem sedan
    Sep 2005
    #15
    OK! Ja, det är hur rörigt som helst...
  30. 15
    OK! Ja, det är hur rörigt som helst...
  31. Medlem sedan
    Sep 2005
    #16
    Ja, det gäller tydligen att planera flera år i förväg...! Får räkna lite på det där framöver och se vad som lönar sig helt enkelt. Sen är det ju bra med föräldraledighet för det kan arbetsgivaren ej neka men det kan de med semester osv.
  32. 16
    Ja, det gäller tydligen att planera flera år i förväg...! Får räkna lite på det där framöver och se vad som lönar sig helt enkelt. Sen är det ju bra med föräldraledighet för det kan arbetsgivaren ej neka men det kan de med semester osv.
  33. Medlem sedan
    Sep 2005
    #17
    Hur många dagar har ni kvar...?
  34. 17
    Hur många dagar har ni kvar...?
  35. Medlem sedan
    Sep 2005
    #18
    Ok, ni verkar ha hittat en lösning som passar er och det är inte helt fel att ha en man med så bra semester
  36. 18
    Ok, ni verkar ha hittat en lösning som passar er och det är inte helt fel att ha en man med så bra semester
  37. Medlem sedan
    Sep 2002
    #19
    oj... vet inte riktigt...
  38. 19
    oj... vet inte riktigt...

Liknande trådar

  1. Hemma igen efter KUB o inlagd igen
    By sussiesan in forum _1111 Novemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 05:12
  2. hmmm tvist igen och igen
    By anonymt namn in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 18:06
  3. amma igen efter tre dygn?(igen)
    By mor till nea och xerxes in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 22:15
  4. Barn igen-igen efter ängel
    By Mamma till ängel in forum Änglabarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 07:22
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 19:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar