Många nya ord!
_0610 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2006
    #1

    Många nya ord!

    Alva har pratat ganska länge nu men just nu kommer det nya ord hela tiden!

    Dagens nytillskott;

    panda
    eller
    hämta
    vila
    juice
    spik
    pool
    gris
    segelbåt

    Vissa ord sätter hon ihop till meningar, andra får vara ensamma ännu sålänge. Hon snappar upp allt man säger och går och smakar på orden!

    Hur mycket snackar era?
    Karin m Alva född 3/10 -06 och Nils född 14/3 -08
  2. 1
    Många nya ord! Alva har pratat ganska länge nu men just nu kommer det nya ord hela tiden!

    Dagens nytillskott;

    panda
    eller
    hämta
    vila
    juice
    spik
    pool
    gris
    segelbåt

    Vissa ord sätter hon ihop till meningar, andra får vara ensamma ännu sålänge. Hon snappar upp allt man säger och går och smakar på orden!

    Hur mycket snackar era?
  3. Medlem sedan
    Sep 2005
    #2
    Oj, vad hon pratar! Här händer det också nya saker varje dag och han berättar fler och fler "historier" dvs knyter samman personer med olika ord och så fyller vi i och han fortsätter, jätteroligt!
  4. 2
    Oj, vad hon pratar! Här händer det också nya saker varje dag och han berättar fler och fler "historier" dvs knyter samman personer med olika ord och så fyller vi i och han fortsätter, jätteroligt!
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    filippa pratar konstant, massa massa ord hela tiden och hon sätter ihop 3-4-5 ord tillsammans. Skitsur blir hon när man inte förstår vad hon menar. Hennes storebror ( mellankillen) var också otroligt tidig med talet och pratar jättebra så hon lär väl sig mkt av honom anar jag. De sporrar varandra hela tiden och hon skall göra ALLT som storebror gör.
    Spännande period nu :-)
    - jenny -
    mamma till Samuel - 00 Adrian - 05 Filippa 061106
  6. 3
    filippa pratar konstant, massa massa ord hela tiden och hon sätter ihop 3-4-5 ord tillsammans. Skitsur blir hon när man inte förstår vad hon menar. Hennes storebror ( mellankillen) var också otroligt tidig med talet och pratar jättebra så hon lär väl sig mkt av honom anar jag. De sporrar varandra hela tiden och hon skall göra ALLT som storebror gör.
    Spännande period nu :-)
  7. Medlem sedan
    Feb 2006
    #4
    Det låter som här! Hon "berättar" om allt!
  8. 4
    Det låter som här! Hon "berättar" om allt!
  9. Medlem sedan
    Feb 2006
    #5
    Ja, det är väldigt spännande! Och det är aldrig tyst!
  10. 5
    Ja, det är väldigt spännande! Och det är aldrig tyst!
  11. Medlem sedan
    Sep 2005
    #6
    Ja, det är verkligen kul på kvällarna efter sagan när vi pratar om allt som hänt under dagen och han kan fler och fler ord/ljud - jag bara njuter av denna härliga språkutveckling!
  12. 6
    Ja, det är verkligen kul på kvällarna efter sagan när vi pratar om allt som hänt under dagen och han kan fler och fler ord/ljud - jag bara njuter av denna härliga språkutveckling!
  13. Medlem sedan
    Sep 2005
    #7
    Blir det någon gång tyst är det bäst att kolla vad som försiggår för då är det oftast något "bus" på G
  14. 7
    Blir det någon gång tyst är det bäst att kolla vad som försiggår för då är det oftast något "bus" på G
  15. Medlem sedan
    Feb 2006
    #8
    Visst är det kul!?
    Här bubblar det av 3-4-5-ordsmeningar, riktigt roligt! Och framför allt är de kul att hon resonerar kring saker och kommer fram till olika saker. Som igår när hon plötsligt sa "Vilda sova pappa tält", då tyckte hon alltså att hon och hennes pappa skulle tälta i trädgården
  16. 8
    Visst är det kul!?
    Här bubblar det av 3-4-5-ordsmeningar, riktigt roligt! Och framför allt är de kul att hon resonerar kring saker och kommer fram till olika saker. Som igår när hon plötsligt sa "Vilda sova pappa tält", då tyckte hon alltså att hon och hennes pappa skulle tälta i trädgården
  17. Medlem sedan
    Feb 2008
    #9
    Ja det är så himla kul just nu! N pratar och pratar. Hon har världens vokabulär, hon pratar mycket mer än storasyster gjorde i den åldern och då tyckte jag ändå att syrran var bra på att prata.

    Det är hela tiden nya ord, det är så otroligt häftigt att höra. Nu när hon bajsat stod hon och tittade på mig och sa med lite darrig röst: "byta!"
  18. 9
    Ja det är så himla kul just nu! N pratar och pratar. Hon har världens vokabulär, hon pratar mycket mer än storasyster gjorde i den åldern och då tyckte jag ändå att syrran var bra på att prata.

    Det är hela tiden nya ord, det är så otroligt häftigt att höra. Nu när hon bajsat stod hon och tittade på mig och sa med lite darrig röst: "byta!"
  19. Medlem sedan
    Feb 2008
    #10
    Glömde ju att skriva om vad hon sa för nån vecka sen. Pappa låg och sov (fick sovmorgon av sin snälla fru ) och jag hade fixat kaffe till honom, han skulle strax väckas. Frågade N om hon ville fråga pappa om han ville ha kaffe. Hon gick med på förslaget. Sen hör jag från sovrummet:

    - Pappa vill ha vaffe?
    *inget svar från trött pappa*
    - Pappa vill ha klännin?

  20. 10
    Glömde ju att skriva om vad hon sa för nån vecka sen. Pappa låg och sov (fick sovmorgon av sin snälla fru ) och jag hade fixat kaffe till honom, han skulle strax väckas. Frågade N om hon ville fråga pappa om han ville ha kaffe. Hon gick med på förslaget. Sen hör jag från sovrummet:

    - Pappa vill ha vaffe?
    *inget svar från trött pappa*
    - Pappa vill ha klännin?

  21. Medlem sedan
    Oct 2003
    #11
    hahaha.. underbart!! vad svarade pappa då?!

    (duktig e hon vackra N *ler*)

    Kram
  22. 11
    hahaha.. underbart!! vad svarade pappa då?!

    (duktig e hon vackra N *ler*)

    Kram
  23. Medlem sedan
    Sep 2005
    #12
    Det är perfekt när de säger ifrån att de har bajsat, det har Eric gjort rätt länge men det är först nu han säger "ny blöja" samt kiss/bajs. I början var det bara "ssssss" som betydde bajs i blöjan så utvecklingen går verkligen framåt men det är häftigt när de kan göra sig förstådda!
  24. 12
    Det är perfekt när de säger ifrån att de har bajsat, det har Eric gjort rätt länge men det är först nu han säger "ny blöja" samt kiss/bajs. I början var det bara "ssssss" som betydde bajs i blöjan så utvecklingen går verkligen framåt men det är häftigt när de kan göra sig förstådda!
  25. Medlem sedan
    Sep 2002
    #13
    Här händer det oxå saker med språket hela tiden!
    Lova är typ aldrig tyst, munnen går i ett.
    Hon har nu i ett par veckor börjat prata i två ordsmeningar som tex. en gång, lova med, sitta agnen, akaa utskana (åka rutschkana), lova bada, is (gris) osv. Det är så himla roligt att höra henne och hon tar efter massor av storebror. Hon gillar att härma vad vi andra säger, så det gäller att passa sig för vad man säger...!
  26. 13
    Här händer det oxå saker med språket hela tiden!
    Lova är typ aldrig tyst, munnen går i ett.
    Hon har nu i ett par veckor börjat prata i två ordsmeningar som tex. en gång, lova med, sitta agnen, akaa utskana (åka rutschkana), lova bada, is (gris) osv. Det är så himla roligt att höra henne och hon tar efter massor av storebror. Hon gillar att härma vad vi andra säger, så det gäller att passa sig för vad man säger...!
  27. Medlem sedan
    Sep 2005
    #14

    så duktiga

    oj så många d e som e sååååååå duktiga, här förstår vi fortfarade inte va hon bubblar om, och hon kör mycke tecken fortfarande, men d kommer väl, vi märker stor skillnad på bara dessa två veckor som vi varit i sommarhuset, pratar med alla hon träffar
  28. 14
    så duktiga oj så många d e som e sååååååå duktiga, här förstår vi fortfarade inte va hon bubblar om, och hon kör mycke tecken fortfarande, men d kommer väl, vi märker stor skillnad på bara dessa två veckor som vi varit i sommarhuset, pratar med alla hon träffar

Liknande trådar

  1. många nya auktioner ikväll..många med
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 19:38
  2. Så många minus och så många
    By MonicaG in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 16:21
  3. Många frågor, vill ha många svar!
    By lindalou13 in forum _0506 Junibarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 20:13
  4. *suck* många många gånger om
    By anonym just nu in forum Separation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-20, 07:42
  5. Så många nick på Bf-listan men många
    By Beckis m 2 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 09:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar