Uttala Paulina!!
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Dec 2006
    #1

    Uttala Paulina!!

    Jag har en liten goding till dotter som vi gav det vackra namnet, Paulina. Hon är 10 månader nu och har faktiskt bara fått positiva kommentarer om namnet. Något som retar mig dock är hur en del uttalar det. Enligt mig ska namnet flyta och inte ha ett uttalat U liksom.... Paolina mer! Men en del säger verkligen Pa-U-lina...

    Hur uttalar du min dotters namn?
  2. 1
    Uttala Paulina!! Jag har en liten goding till dotter som vi gav det vackra namnet, Paulina. Hon är 10 månader nu och har faktiskt bara fått positiva kommentarer om namnet. Något som retar mig dock är hur en del uttalar det. Enligt mig ska namnet flyta och inte ha ett uttalat U liksom.... Paolina mer! Men en del säger verkligen Pa-U-lina...

    Hur uttalar du min dotters namn?
  3. anonymt namn
    #2
    Jag uttalar det också som "Paolina" ... Toppennamn för övrigt
  4. 2
    Jag uttalar det också som "Paolina" ... Toppennamn för övrigt
  5. Medlem sedan
    Feb 2008
    #3
    Jag uttalar det som du Paolina Finns ju alltid folk som uttalar fel och ibland stavas ju namn likadant fast uttalas olika...vet en tjej som gick på mitt gymnasium som hette Pamela fast det uttalas inte som Pamela Anderssons namn utan Pa-me-la...blir ett mycket finare namn så tycker jag men folk säger ju nästan alltid fel första gången...

    Lycka till!
  6. 3
    Jag uttalar det som du Paolina Finns ju alltid folk som uttalar fel och ibland stavas ju namn likadant fast uttalas olika...vet en tjej som gick på mitt gymnasium som hette Pamela fast det uttalas inte som Pamela Anderssons namn utan Pa-me-la...blir ett mycket finare namn så tycker jag men folk säger ju nästan alltid fel första gången...

    Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Apr 2007
    #4
    Som du! Och Paulina är riktigt fint. Det stod på vår flicknamnslista när grabben låg i magen Nu hade jag nästan glömt bort det, men i och med ditt inlägg kom det tillbaka och jag känner att jag verkligen tycker om det.
  8. 4
    Som du! Och Paulina är riktigt fint. Det stod på vår flicknamnslista när grabben låg i magen Nu hade jag nästan glömt bort det, men i och med ditt inlägg kom det tillbaka och jag känner att jag verkligen tycker om det.
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5

    Jag uttalar det......

    som du inte tycker om Pa-u-lina, det kanske är dialektalt jag bor högt upp i landet och här tror jag att det är det vanliga uttalet och tycker det låter finare
  10. 5
    Jag uttalar det...... som du inte tycker om Pa-u-lina, det kanske är dialektalt jag bor högt upp i landet och här tror jag att det är det vanliga uttalet och tycker det låter finare
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6

    Glömde.......

    det är ett jättefint namn och det hade jag som blivande namn till min bebis för 18 år sedan, nu blev det en Andreas istället.
  12. 6
    Glömde....... det är ett jättefint namn och det hade jag som blivande namn till min bebis för 18 år sedan, nu blev det en Andreas istället.
  13. Medlem sedan
    Jan 2001
    #7
    jag säger som det står men uttalr nog u mer som o (har finskt påbrå så i finland uttalas det också så fast kanske längre iii också)
    Pao-lina rakt av. har aldrig hört nån uttala det som det skrivs med bara u men någon kan uttala det Paou-lina
    i vicket fall så tycker jag att det är ett underbart namn
  14. 7
    jag säger som det står men uttalr nog u mer som o (har finskt påbrå så i finland uttalas det också så fast kanske längre iii också)
    Pao-lina rakt av. har aldrig hört nån uttala det som det skrivs med bara u men någon kan uttala det Paou-lina
    i vicket fall så tycker jag att det är ett underbart namn
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8
    Uttalar det som du och tycker det e ett superfint namn!
  16. 8
    Uttalar det som du och tycker det e ett superfint namn!
  17. Medlem sedan
    Dec 2006
    #9
    Hm..jag skulle vilja säga att jag uttalar det Paolina men det gör jag nog faktiskt inte riktigt. Man hör u:et men jag betonar det inte. Men det är nog mest likt Paolina
  18. 9
    Hm..jag skulle vilja säga att jag uttalar det Paolina men det gör jag nog faktiskt inte riktigt. Man hör u:et men jag betonar det inte. Men det är nog mest likt Paolina
  19. Medlem sedan
    Dec 2006
    #10
    Tack för era fina kommentarer... Är själv jättenöjd med hennes namn, samtidigt som det finns så många fler underbara flicknamn som jag känner att jag missat...

    Jaja, det verkar som att majoriteten av er uttalar det så som jag vill. Får hoppas att det inte blir så många fler som uttalar det Pa-U-lina...
  20. 10
    Tack för era fina kommentarer... Är själv jättenöjd med hennes namn, samtidigt som det finns så många fler underbara flicknamn som jag känner att jag missat...

    Jaja, det verkar som att majoriteten av er uttalar det så som jag vill. Får hoppas att det inte blir så många fler som uttalar det Pa-U-lina...
  21. Medlem sedan
    Jul 2006
    #11
    Vi bor i Stockholm och uttalar vår dotters namn Pa-U-lina. Andra människors uttal är ingenting att reta upp sig på enligt mig. Väljer man ett namn som kan uttalas på flera sätt måste man nog tåla att folk inte vet, eller tycker att andra sätt känns avigt i munnen. Jag skulle nog ständigt säga fel till ditt barn eftersom jag är van vid vår dotters uttal.

    Jag har genom åren umgåtts med tre stycken svenska Jane - alla med olika uttal. Förresten, nästan ingen fixar min pappas norska uttal på Per trots att alla vi i famlijen alltid använder det både om och till pappsen.

    Poängtera att uttalet är viktigt för er men försök att undvika att bränna energi på att reta upp er på andras misstag.
  22. 11
    Vi bor i Stockholm och uttalar vår dotters namn Pa-U-lina. Andra människors uttal är ingenting att reta upp sig på enligt mig. Väljer man ett namn som kan uttalas på flera sätt måste man nog tåla att folk inte vet, eller tycker att andra sätt känns avigt i munnen. Jag skulle nog ständigt säga fel till ditt barn eftersom jag är van vid vår dotters uttal.

    Jag har genom åren umgåtts med tre stycken svenska Jane - alla med olika uttal. Förresten, nästan ingen fixar min pappas norska uttal på Per trots att alla vi i famlijen alltid använder det både om och till pappsen.

    Poängtera att uttalet är viktigt för er men försök att undvika att bränna energi på att reta upp er på andras misstag.
  23. Medlem sedan
    Dec 2006
    #12
    Det är inte så att jag ligger sömnlös på nätterna eller går och stör mig hela dagarna till följd av folks uttal av min dotters namn...om någon nu trodde det...

    Kanske skulle uttryckt mig annorlunda då. Jag var mest nyfiken på hur folk i allmänhet uttalar namnet. Och jag går inte och hatar tex barnens faster som säger Pa-U-lina...
  24. 12
    Det är inte så att jag ligger sömnlös på nätterna eller går och stör mig hela dagarna till följd av folks uttal av min dotters namn...om någon nu trodde det...

    Kanske skulle uttryckt mig annorlunda då. Jag var mest nyfiken på hur folk i allmänhet uttalar namnet. Och jag går inte och hatar tex barnens faster som säger Pa-U-lina...
  25. Medlem sedan
    Nov 2006
    #13
    Det är ett fint namn. Paulina säger jag - inte Pa-u-lina.
  26. 13
    Det är ett fint namn. Paulina säger jag - inte Pa-u-lina.
  27. Medlem sedan
    Jul 2008
    #14
    jag uttlar det Paolina mera
    jag säger inte Pa-U-la heller
    utan mera utan att U:et hörs
  28. 14
    jag uttlar det Paolina mera
    jag säger inte Pa-U-la heller
    utan mera utan att U:et hörs
  29. Medlem sedan
    May 2008
    #15
    Jag uttalar det som du, min syster uttalar dock U:et ocksa.
  30. 15
    Jag uttalar det som du, min syster uttalar dock U:et ocksa.
  31. Medlem sedan
    Jul 2008
    #16
    För mig är det självklart att säga Paolina.
  32. 16
    För mig är det självklart att säga Paolina.
  33. Medlem sedan
    Dec 2006
    #17
    Paolina!

    (bor i stockholm om det har någonting med uttalet att göra)
  34. 17
    Paolina!

    (bor i stockholm om det har någonting med uttalet att göra)
  35. Medlem sedan
    Jul 2006
    #18
    Ursäkta, inser att mitt inlägg kan uppfattas som ilsket. Det var inte meningen.
  36. 18
    Ursäkta, inser att mitt inlägg kan uppfattas som ilsket. Det var inte meningen.
  37. Mammanym
    #19
    Paoliiina säger jag med långt betonat i.
  38. 19
    Paoliiina säger jag med långt betonat i.
  39. Medlem sedan
    Dec 2006
    #20
    Det är ok...
  40. 20
    Det är ok...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. hur uttala...
    By anonymt namn in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 13:16
  2. Paulina är här!
    By Lerica in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 08:53
  3. paulina?
    By Therese m. Tilde&Albin in forum _0307 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 14:33
  4. Paulina!!
    By mie. in forum _0307 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 18:33
  5. Paulina?
    By pannskrutt in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 06:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar