Yrken med uppehållstjänst?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Jenny.
    #1

    Yrken med uppehållstjänst?

    Jag vill ju vara ledig när mina barn är lediga, och en uppehållstjänst skulle vara det optimala. Men vilka yrken har den här typen av tjänster? Lärare vet jag ju, men det är jag inte intresserad av. Finns det andra yrken?
  2. 1
    Yrken med uppehållstjänst? Jag vill ju vara ledig när mina barn är lediga, och en uppehållstjänst skulle vara det optimala. Men vilka yrken har den här typen av tjänster? Lärare vet jag ju, men det är jag inte intresserad av. Finns det andra yrken?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #2
    Mig veterligen är det nog bara lärare som har sk uppehållstjänst, sedan finns det säsongarbeten.
    Vem skulle inte vilja ha lång ledighet, men jag tror att det är bara att gilla läget och inse att det är 25 dagars semester som gäller (mer om man är statligt anställd och över 40)
    Annars är det väl att använda eventuella kvarvarande dagar på föräldrapenning.
  4. 2
    Mig veterligen är det nog bara lärare som har sk uppehållstjänst, sedan finns det säsongarbeten.
    Vem skulle inte vilja ha lång ledighet, men jag tror att det är bara att gilla läget och inse att det är 25 dagars semester som gäller (mer om man är statligt anställd och över 40)
    Annars är det väl att använda eventuella kvarvarande dagar på föräldrapenning.
  5. Anonym
    #3
    Jag vet att vissa förskollärare har uppehållstjänst. Dessutom tror jag att man kan få uppehållstjänst om man går in som resurs/stödperson i klassrummet.
    Ofta är det ju en förhandlingsfråga.
  6. 3
    Jag vet att vissa förskollärare har uppehållstjänst. Dessutom tror jag att man kan få uppehållstjänst om man går in som resurs/stödperson i klassrummet.
    Ofta är det ju en förhandlingsfråga.
  7. Jenny.
    #4
    Tror nog att det finns fler än lärarna. Undrar om inte skolmåltidspersonal kan ha det? Och nu hörde jag precis att en granne som jobbar på ett kårhus har det. Så visst verkar det finnas.

    Så i det här fallet vill jag inte bara "gilla läget" utan jag tror att jag faktiskt kan göra något åt min egen situation.
  8. 4
    Tror nog att det finns fler än lärarna. Undrar om inte skolmåltidspersonal kan ha det? Och nu hörde jag precis att en granne som jobbar på ett kårhus har det. Så visst verkar det finnas.

    Så i det här fallet vill jag inte bara "gilla läget" utan jag tror att jag faktiskt kan göra något åt min egen situation.
  9. Medlem sedan
    Mar 2004
    #5

    Andra tjänster inom....

    skolvärlden kan också vara uppehållstjänster, tex. elevassistenter.
  10. 5
    Andra tjänster inom.... skolvärlden kan också vara uppehållstjänster, tex. elevassistenter.
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6
    Man kan ju t.ex. jobba som skolkurator, skolsköterska o liknande o ha uppehållstjänst.. Men det kan ju vara lite osmart att utbilda sig till de yrkena endast av den anledningen o dessutom så har inte dessa yrkesroller alltid uppehållstjänst, det beror ju på hur de är anställda.
  12. 6
    Man kan ju t.ex. jobba som skolkurator, skolsköterska o liknande o ha uppehållstjänst.. Men det kan ju vara lite osmart att utbilda sig till de yrkena endast av den anledningen o dessutom så har inte dessa yrkesroller alltid uppehållstjänst, det beror ju på hur de är anställda.
  13. anonymt namn
    #7
    Jo skolmåltidspersonal har det. En kompis till mig jobbar i skolköket och hon är ledig hela somrar men inte sportlov och höstlov eftersom fritids har öppet som vanligt då. Sen har jag för mig att var tredje år även sommarlovet då fritids huserar där hon jobbar. Skolorna turas om fritidsverksamhet på somrarna här.
  14. 7
    Jo skolmåltidspersonal har det. En kompis till mig jobbar i skolköket och hon är ledig hela somrar men inte sportlov och höstlov eftersom fritids har öppet som vanligt då. Sen har jag för mig att var tredje år även sommarlovet då fritids huserar där hon jobbar. Skolorna turas om fritidsverksamhet på somrarna här.
  15. Medlem sedan
    Sep 2002
    #8
    Inte upphållstjänst men jag jobbar som revisor och jobbar då visseligen mycket övertid under vintern men det gör att jag kan vara ledig över hela sommaren och kan även vara ledig på höstlov och sportlov om jag vill (är inte det när barnen går på dagis, när de går i skolan blir det mer aktuellt)

    Jag är ofta ledig 8-9 veckor i sträck på sommaren och har 2 veckor vid jul också.
  16. 8
    Inte upphållstjänst men jag jobbar som revisor och jobbar då visseligen mycket övertid under vintern men det gör att jag kan vara ledig över hela sommaren och kan även vara ledig på höstlov och sportlov om jag vill (är inte det när barnen går på dagis, när de går i skolan blir det mer aktuellt)

    Jag är ofta ledig 8-9 veckor i sträck på sommaren och har 2 veckor vid jul också.
  17. Anonym
    #9
    Elevassistent. imt
  18. 9
    Elevassistent. imt
  19. Medlem sedan
    Sep 2002
    #10
    en del barn- och ungdomsledare inom kyrkan vet jag har uppehållstjänst, barnskötare och förskollärare kan ha det också. Skolsköterska, skolkurator, skolpersonal i övrigt...
  20. 10
    en del barn- och ungdomsledare inom kyrkan vet jag har uppehållstjänst, barnskötare och förskollärare kan ha det också. Skolsköterska, skolkurator, skolpersonal i övrigt...
  21. skolass
    #11
    Uppehållstjänst då får man ca 88% (är inte helt säker på procentsatsen) av lönen året runt och arbetar inga lov.
    Det du tänker på är ferietjänst (som lärare har) då har man 35 tim arbetsplatsförlagd arbetstid och 10 tim förtroende tid, som man arbetar..alltså man gör 45 tim/v men då arbetar man bara 194 dagar/år.
    De 10 timmar man har i förtoende tid är absolut ingen vilotid, såvida man inte har arbetat länge som lärare och har ett väl upparbetat förråd med övningar, uppgifter och kan alla läroböckers upplägg utantill.
    Andra yrken med uppehållstjänst kan vara:
    elevassistent
    "mattant"
    lärarassistent
  22. 11
    Uppehållstjänst då får man ca 88% (är inte helt säker på procentsatsen) av lönen året runt och arbetar inga lov.
    Det du tänker på är ferietjänst (som lärare har) då har man 35 tim arbetsplatsförlagd arbetstid och 10 tim förtroende tid, som man arbetar..alltså man gör 45 tim/v men då arbetar man bara 194 dagar/år.
    De 10 timmar man har i förtoende tid är absolut ingen vilotid, såvida man inte har arbetat länge som lärare och har ett väl upparbetat förråd med övningar, uppgifter och kan alla läroböckers upplägg utantill.
    Andra yrken med uppehållstjänst kan vara:
    elevassistent
    "mattant"
    lärarassistent

Liknande trådar

  1. Regler för uppehållstjänst?
    By snart nyexad lärare in forum Barn som yrke
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2018-07-05, 01:41
  2. Uppehållstjänst
    By Salander in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 18:26
  3. uppehållstjänst??
    By Undrar in forum Barn som yrke
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 19:18
  4. EllaNora ang. uppehållstjänst
    By morran in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 07:31
  5. Förskollärare/Uppehållstjänst
    By Piilla in forum Barn som yrke
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 04:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar