Får era barn vara ute
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Får era barn vara ute

    och leka när det åskar och blixtrar?
    ~ sprengja of fucking everything ~
  2. 1
    Får era barn vara ute och leka när det åskar och blixtrar?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Inte om det är just HÄR liksom, men om det är en bit bort så...
  4. 2
    Inte om det är just HÄR liksom, men om det är en bit bort så...
  5. Medlem sedan
    Mar 1998
    #3
    Ja, men skulle det komma för nära tror jag de skulle gå in.
  6. 3
    Ja, men skulle det komma för nära tror jag de skulle gå in.
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4

    Nej, anar jag

    åska i närheten så får de inte vara ute.
  8. 4
    Nej, anar jag åska i närheten så får de inte vara ute.
  9. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #5
    Jag håller nog sonen inne, även om det är en bit bort, åskcellerna kan ju vara lite överallt.
    Jag är helt enkelt lite för medveten om blixtens farlighet, så jag är kanske lite överdriven där.
    När jag en gång var ute och red och det började åska, så tog jag hästen och ställde mig under vår altan hemma (jag var medryttare ett tag) och vägrade gå därifrån innan åskvädret var minst 1 mil bort
  10. 5
    Jag håller nog sonen inne, även om det är en bit bort, åskcellerna kan ju vara lite överallt.
    Jag är helt enkelt lite för medveten om blixtens farlighet, så jag är kanske lite överdriven där.
    När jag en gång var ute och red och det började åska, så tog jag hästen och ställde mig under vår altan hemma (jag var medryttare ett tag) och vägrade gå därifrån innan åskvädret var minst 1 mil bort
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6

    Nja...

    är det en bra bit bort så får han men är det i närheten håller jag gärna han inne.
    Det löser sig...
  12. 6
    Nja... är det en bra bit bort så får han men är det i närheten håller jag gärna han inne.
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7
    Icket! Dessutom kommer de in som raketer för de gillar inte heller åska!
  14. 7
    Icket! Dessutom kommer de in som raketer för de gillar inte heller åska!
  15. Medlem sedan
    Aug 2002
    #8

    inte om det är rakt över oss

    om det är rakt över där vi bor så får lillkillen komma in. Tonåringarna utgår jag från klarar sig själva
  16. 8
    inte om det är rakt över oss om det är rakt över där vi bor så får lillkillen komma in. Tonåringarna utgår jag från klarar sig själva
  17. Medlem sedan
    Aug 2005
    #9

    Ja, även om åskan

    är en bit bort så kan det slå ner. När jag var ung var det en kille som dog av blixten trots att åskovädret inte var just där.
  18. 9
    Ja, även om åskan är en bit bort så kan det slå ner. När jag var ung var det en kille som dog av blixten trots att åskovädret inte var just där.
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10
    De är ju så små att det låter otroligt att blixten skulle slå ner i dem..
  20. 10
    De är ju så små att det låter otroligt att blixten skulle slå ner i dem..
  21. Medlem sedan
    May 2002
    #11
    Ja, men det finns ju träd och annat som barnen kan vara i närheten av...

    Blixten slog ner hos mina föräldrar förra året, så det började brinna.
  22. 11
    Ja, men det finns ju träd och annat som barnen kan vara i närheten av...

    Blixten slog ner hos mina föräldrar förra året, så det började brinna.
  23. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #12
    Det räcker med att blixten slår ner t.ex i ett träd bredvid dom, så kan de få svåra skador av chocken.
    När blixten slog ner hos grannen på landet, grävde den ett dike längs en åder,"hoppade" upp till vårt staket och spräckte den dåvarande grinden.
  24. 12
    Det räcker med att blixten slår ner t.ex i ett träd bredvid dom, så kan de få svåra skador av chocken.
    När blixten slog ner hos grannen på landet, grävde den ett dike längs en åder,"hoppade" upp till vårt staket och spräckte den dåvarande grinden.
  25. Medlem sedan
    Apr 2008
    #13
    Det har aldrig varit en fråga som kommit upp, eftersom alla tre är livrädda för åska!
  26. 13
    Det har aldrig varit en fråga som kommit upp, eftersom alla tre är livrädda för åska!
  27. Medlem sedan
    May 2002
    #14

    Då är det iaf inte bara

    jag som är lite harig. Barnen vill gå ut, men här står luften still och det åskar och blixtrar om vartannat. Nej, de får vackert leka inne.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  28. 14
    Då är det iaf inte bara jag som är lite harig. Barnen vill gå ut, men här står luften still och det åskar och blixtrar om vartannat. Nej, de får vackert leka inne.
  29. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #15
    Håll dom inne, jag hade inte skickat ut sonen när åskvädret är så nära.
    Vi råkade ut för ett rejält åskväder när vi var ute och plockade björnbär för två år sedan.
    Då tackade jag mina kunskaper, vi satte oss vid en buske, inte vid träden 15 meter bort, så långt ifrån staketet det gick och kröp ihop och hade fötterna tätt intill varandra. Jag fick tokspel när någon kvällstidning skrev att man skulle ligga raklång på marken, vilket är fel. För då kan man drabbas av stegspänningen (det är det som kor och hästar ofta dör av)
    Men skall ha fötterna tätt intill varandra, för då är sannolikheten att restistansen i jorden är lägre än den i kroppen och den vägen tar blixten. Ligger man raklång så kan resistansen vara lägre i kroppen än i marken och då tar blixten den vägen.
  30. 15
    Håll dom inne, jag hade inte skickat ut sonen när åskvädret är så nära.
    Vi råkade ut för ett rejält åskväder när vi var ute och plockade björnbär för två år sedan.
    Då tackade jag mina kunskaper, vi satte oss vid en buske, inte vid träden 15 meter bort, så långt ifrån staketet det gick och kröp ihop och hade fötterna tätt intill varandra. Jag fick tokspel när någon kvällstidning skrev att man skulle ligga raklång på marken, vilket är fel. För då kan man drabbas av stegspänningen (det är det som kor och hästar ofta dör av)
    Men skall ha fötterna tätt intill varandra, för då är sannolikheten att restistansen i jorden är lägre än den i kroppen och den vägen tar blixten. Ligger man raklång så kan resistansen vara lägre i kroppen än i marken och då tar blixten den vägen.
  31. Medlem sedan
    Apr 2008
    #16
    Vilka bra tips! Buske, indragna fötter, långt från staket. Det ska jag minnas om jag skulle ha oturen att hamna MITT i ett åskväder (har aldrig hänt i hela mitt liv, faktiskt).
    Hur gör man om man är på fjället? Eller på sjön?
  32. 16
    Vilka bra tips! Buske, indragna fötter, långt från staket. Det ska jag minnas om jag skulle ha oturen att hamna MITT i ett åskväder (har aldrig hänt i hela mitt liv, faktiskt).
    Hur gör man om man är på fjället? Eller på sjön?
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17

    nej aldrig

    Aldrig i livet skulel jag tillåta det.

    Dottern och jag satt inne och spelade fia och tittade på åskan som var här för fullt i går kväll.
  34. 17
    nej aldrig Aldrig i livet skulel jag tillåta det.

    Dottern och jag satt inne och spelade fia och tittade på åskan som var här för fullt i går kväll.
  35. Medlem sedan
    Oct 2001
    #18
    Nej! Jag är fånig och rädd för åskan. Försöker lära barnen respekt utan rädsla för åskan. Åskar det i närheten är man inne. Själv har jag så hemska minnen från när jag var liten och var hos farfar och farmor på landet. Under höbärgningen skulle de alltid stanna kvar och ta in så mycket hö som möljigt om det började åska, innan regnet kom. Och mamma grät och farmor var arg och sa saker som "Gud bestämmer om vi ska förgås". Bara myspys hela tiden typ.
  36. 18
    Nej! Jag är fånig och rädd för åskan. Försöker lära barnen respekt utan rädsla för åskan. Åskar det i närheten är man inne. Själv har jag så hemska minnen från när jag var liten och var hos farfar och farmor på landet. Under höbärgningen skulle de alltid stanna kvar och ta in så mycket hö som möljigt om det började åska, innan regnet kom. Och mamma grät och farmor var arg och sa saker som "Gud bestämmer om vi ska förgås". Bara myspys hela tiden typ.
  37. Medlem sedan
    Apr 2004
    #19
    Beror på hur nära åskan är,men mina vill i regel inte vara ute om det BÅDE blixtrar och åskar.
  38. 19
    Beror på hur nära åskan är,men mina vill i regel inte vara ute om det BÅDE blixtrar och åskar.

Liknande trådar

  1. Kan man vara rak med barn?
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 18:53
  2. Kan jag vara med barn?!
    By anonymt namn in forum _0706 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-15, 19:23
  3. Får era barn vara ute nu?
    By ~liten~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 22:28
  4. Få barn och vara 40+
    By Äldre 3-barnsmor in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 22:03
  5. Vad ska era barn vara....
    By -Nina- in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 08:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar