Jag behöver hjälp.... jag behöver ändra
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Jag behöver hjälp.... jag behöver ändra

    min kost till en kost som är bra för blodsockret, mitt blodsocker är så svajjigt och jag har diabetes i släkten min mamma har diabetes och tar sprutor och min biopappa hade diabetes, det hann jag ta reda på... Jag har svimmat p g a av blodsockerfall och jag vill försöka få bukt på problemet med kost, inte medicin, utan kost, kan någon hjälpa mig med några bra länkar eller egna råd så vore jag tacksam.
    Hjärtat har sina skäl som förnuftet aldrig kan fatta. Risp rasp och ingenting var sig längre likt.

    Jag är bäst, ingen protest! :-)

    Har en blogg.

    www.tisdags.blogg.se





  2. 1
    Jag behöver hjälp.... jag behöver ändra min kost till en kost som är bra för blodsockret, mitt blodsocker är så svajjigt och jag har diabetes i släkten min mamma har diabetes och tar sprutor och min biopappa hade diabetes, det hann jag ta reda på... Jag har svimmat p g a av blodsockerfall och jag vill försöka få bukt på problemet med kost, inte medicin, utan kost, kan någon hjälpa mig med några bra länkar eller egna råd så vore jag tacksam.
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2

    Kolhydrater med lågt GI

    och mycket protein och bra fetter är strålande mot svajjigt blodsocker! Så äter jag och jag mår kanonbra.

    Har du läst "Allt om Glykemiskt Index" av Fredrik Paulun? Annars rekommenderar jag den vartm!
    ~ sprengja of fucking everything ~
  4. 2
    Kolhydrater med lågt GI och mycket protein och bra fetter är strålande mot svajjigt blodsocker! Så äter jag och jag mår kanonbra.

    Har du läst "Allt om Glykemiskt Index" av Fredrik Paulun? Annars rekommenderar jag den vartm!
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Jag har inte läst den boken, det klingar en klocka om en bok som heter Blodsocker blues eller har jag drömt det.
  6. 3
    Jag har inte läst den boken, det klingar en klocka om en bok som heter Blodsocker blues eller har jag drömt det.
  7. Medlem sedan
    Jul 2008
    #4
    Det går ju att äta "diabeteskost" utan att ha fått diagnosen själv. har du testat att googla diabetes + mat
  8. 4
    Det går ju att äta "diabeteskost" utan att ha fått diagnosen själv. har du testat att googla diabetes + mat
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    Nej jag har inte googlat alls... Jag tänkte om någon visste och kunde ge specifika tips på sådant som funkar..
  10. 5
    Nej jag har inte googlat alls... Jag tänkte om någon visste och kunde ge specifika tips på sådant som funkar..
  11. Medlem sedan
    Jul 2008
    #6
    Karolinska Universitetssjukhuset hade förut allmänna råd till diabetiker på sin hemsida, det kanske kan vara värt att kolla upp?
  12. 6
    Karolinska Universitetssjukhuset hade förut allmänna råd till diabetiker på sin hemsida, det kanske kan vara värt att kolla upp?
  13. Medlem sedan
    Oct 2007
    #7
    Du, det finns en jättebra sida för diabetskost på en diabetssida. Ska se om jag kan hitta den igen. Men där fanns det en massa råd om vad man ska tänka på, och framförallt _varför_. Då har iaf jag lättare att få in det i skallen.

    Och jag vet av en kompis med diabetes, att hon aldrig kan dricka alkohol utan att äta någonting till, för kroppen blir tydligen luras på något vis av alkoholen. Tänkte på din cykelolycka.
  14. 7
    Du, det finns en jättebra sida för diabetskost på en diabetssida. Ska se om jag kan hitta den igen. Men där fanns det en massa råd om vad man ska tänka på, och framförallt _varför_. Då har iaf jag lättare att få in det i skallen.

    Och jag vet av en kompis med diabetes, att hon aldrig kan dricka alkohol utan att äta någonting till, för kroppen blir tydligen luras på något vis av alkoholen. Tänkte på din cykelolycka.
  15. Medlem sedan
    Oct 2007
    #8
    Jag tror jag har hittat det jag tänkte på. Och det här är ju råd man borde följa även utan diabetes.
    http://www.alltomdiabetes.se/website...ch%20diet.aspx

    http://www.diabetes.se/Templates/Extension____3561.aspx
  16. 8
    Jag tror jag har hittat det jag tänkte på. Och det här är ju råd man borde följa även utan diabetes.
    http://www.alltomdiabetes.se/website...ch%20diet.aspx

    http://www.diabetes.se/Templates/Extension____3561.aspx
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    tack det ska jag göra...:-)
  18. 9
    tack det ska jag göra...:-)
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Tack så mycket... Ska fördjupa mig i det där... Alkohol och jag går inte så bra ihop verkar det som och jag tror blodsockret spökar men bara när jag dricker vitt vin...
  20. 10
    Tack så mycket... Ska fördjupa mig i det där... Alkohol och jag går inte så bra ihop verkar det som och jag tror blodsockret spökar men bara när jag dricker vitt vin...
  21. Medlem sedan
    Oct 2007
    #11
    Jag vet inte om det här är rätt, men vad jag har hört så är vitt vin bättre än rött vin för diabetiker.

    Men det du ska göra är kanske att äta något ihop med just första glaset. Min kompis ser till att hon tar någon smörgås eller något, just så att hon kan ta insulin. Då går det bra.
  22. 11
    Jag vet inte om det här är rätt, men vad jag har hört så är vitt vin bättre än rött vin för diabetiker.

    Men det du ska göra är kanske att äta något ihop med just första glaset. Min kompis ser till att hon tar någon smörgås eller något, just så att hon kan ta insulin. Då går det bra.
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    eller avstå alkohol helt:-)
  24. 12
    eller avstå alkohol helt:-)
  25. Medlem sedan
    Oct 2007
    #13
    Ja, det kan man ju testa ett tag ifall du märker en markant skillnad. Då blir det ju en belöning som gör att man håller sig ifrån lättare.

    Eller gör som en pensionärskompis till mig gör, hon blandar rött vin med sodavatten (alt wishyvatten), och det fungerar riktigt bra ihop.
  26. 13
    Ja, det kan man ju testa ett tag ifall du märker en markant skillnad. Då blir det ju en belöning som gör att man håller sig ifrån lättare.

    Eller gör som en pensionärskompis till mig gör, hon blandar rött vin med sodavatten (alt wishyvatten), och det fungerar riktigt bra ihop.
  27. Medlem sedan
    Feb 2008
    #14
    För mig funkar det bra med rätt ordinär GI-kost. Kör bara fullkorn istället för ljust och fiberfattigt och lättsmält. Fullkornspasta, fullkornsris och fullkornsbröd. Mycket grönsaker. Det gör mitt humör och min ork klart bättre!
  28. 14
    För mig funkar det bra med rätt ordinär GI-kost. Kör bara fullkorn istället för ljust och fiberfattigt och lättsmält. Fullkornspasta, fullkornsris och fullkornsbröd. Mycket grönsaker. Det gör mitt humör och min ork klart bättre!
  29. Medlem sedan
    Feb 1999
    #15
    Klassiskt fullkorn och fibrer. Äta små mål ofta. Mycket grönt osv. Som alla skrivit.

    Det vanligaste är att vi äter för sällan. 5 mål mat om dagen ska det vara.
  30. 15
    Klassiskt fullkorn och fibrer. Äta små mål ofta. Mycket grönt osv. Som alla skrivit.

    Det vanligaste är att vi äter för sällan. 5 mål mat om dagen ska det vara.
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16
    Men jag äter mycket sådant idag med, kan man äta havregrynsgröt?
  32. 16
    Men jag äter mycket sådant idag med, kan man äta havregrynsgröt?
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    Ok, men jag äter jämt,det är inte bra va:-)
  34. 17
    Ok, men jag äter jämt,det är inte bra va:-)
  35. Medlem sedan
    Feb 1999
    #18
    Näää då riskerar man att öka i vikt å det är _inte_ bra för tänderna
  36. 18
    Näää då riskerar man att öka i vikt å det är _inte_ bra för tänderna

Liknande trådar

  1. Behöver hjälp och råd
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 23:45
  2. Jag tycker också att vi behöver ändra
    By lördagsKAJO in forum Ordet är fritt
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 21:12
  3. ... och jag behöver hjälp!
    By PastorJohnson in forum Singelmingel
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 08:13
  4. Behöver HJÄLP !!!!
    By nova13 in forum Mat & dryck
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 20:10
  5. Behöver ändra träning
    By asa1973 in forum Träning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 20:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar