Mollusker och badkarshygien
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Jan 2008
    #1

    Mollusker och badkarshygien

    Mollusker är vanligt bland barn men alla kan få det genom hudkontakt. Bör man rengöra badkar eller annat och med vad efter en smittad?
  2. 1
    Mollusker och badkarshygien Mollusker är vanligt bland barn men alla kan få det genom hudkontakt. Bör man rengöra badkar eller annat och med vad efter en smittad?
  3. Medlem sedan
    Jan 2007
    #2
    Det tycker jag inte att det behövs.
  4. 2
    Det tycker jag inte att det behövs.
  5. Medlem sedan
    Jan 2008
    #3

    Mollusker är vanligt bland barn men alla kan få det genom hudkontakt. Bör man rengöra badkar eller annat och med vad efter en smittad?
    "Mollusker smittar mycker riktigt. Noga med att ha ordning på handdukarna i hemmet, inte hänga ihop i en halvfuktig hög. Badkaret bör rengöras noga. Tror inte att vi i hemmen ska använda bakterierdödande saker annat än när magsjuka finns i familjen. Handsprit är inte fel i vissa lägen men knappast nödvändigt när det gäller mollusker. Men rengör med något verkligen kan spolas av. Barn med mollusker bör inte duscha/bada med andra. De läker ut med tiden, men är det stora problem med blödande, vätskande och illasittande så kan vc-läkaren skrapa av dem under lokalbedövning. Mollusker kan ge stora fula ärr, så sitter de på ett ställe på kroppen man inte vill ska bli drabbat så sök hjälp. "
  6. 3
    Mollusker är vanligt bland barn men alla kan få det genom hudkontakt. Bör man rengöra badkar eller annat och med vad efter en smittad?
    "Mollusker smittar mycker riktigt. Noga med att ha ordning på handdukarna i hemmet, inte hänga ihop i en halvfuktig hög. Badkaret bör rengöras noga. Tror inte att vi i hemmen ska använda bakterierdödande saker annat än när magsjuka finns i familjen. Handsprit är inte fel i vissa lägen men knappast nödvändigt när det gäller mollusker. Men rengör med något verkligen kan spolas av. Barn med mollusker bör inte duscha/bada med andra. De läker ut med tiden, men är det stora problem med blödande, vätskande och illasittande så kan vc-läkaren skrapa av dem under lokalbedövning. Mollusker kan ge stora fula ärr, så sitter de på ett ställe på kroppen man inte vill ska bli drabbat så sök hjälp. "
  7. Medlem sedan
    Jan 1999
    #4
    Min dotter fick mollusker i våras i knävecket på ena benet. Vi tvättar med alsolsprit ibland då mullusken gått sönder. Mollusker smittar bara om dom blöder. (som jag vet) Ingen i familjen har blivit smittade men min dotter har egen handuk och undviker att gnugga benet med någon annan. (man vill ju inte ta någon risk och smitta ner någon i onödan)
  8. 4
    Min dotter fick mollusker i våras i knävecket på ena benet. Vi tvättar med alsolsprit ibland då mullusken gått sönder. Mollusker smittar bara om dom blöder. (som jag vet) Ingen i familjen har blivit smittade men min dotter har egen handuk och undviker att gnugga benet med någon annan. (man vill ju inte ta någon risk och smitta ner någon i onödan)
  9. Medlem sedan
    May 2003
    #5
    Min dotter hade sina i knävecket i två år ungefär. Det bästa rådet vi fick var att aldrig låta dem torka ut utan smörja in dem, de trivs inte då lika bra. då fick vi bort molusklerna.
    nu har min son dem under hakan..
    svårt att undvika smitta tror jag, alla får dem förr eller senare på dagis.
    mvh
    Anne Haavisto
  10. 5
    Min dotter hade sina i knävecket i två år ungefär. Det bästa rådet vi fick var att aldrig låta dem torka ut utan smörja in dem, de trivs inte då lika bra. då fick vi bort molusklerna.
    nu har min son dem under hakan..
    svårt att undvika smitta tror jag, alla får dem förr eller senare på dagis.
    mvh
    Anne Haavisto
  11. Medlem sedan
    Jun 2015
    #6
    Medel mot mollusker - http://shytobuy.se
  12. 6
    Medel mot mollusker - http://shytobuy.se

Liknande trådar

  1. Mollusker
    By Skrållan med Elsa in forum Barnsjukdomar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-06-01, 12:03
  2. mollusker
    By kajsa. in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 09:49
  3. Mollusker?
    By Anna med 2 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-10, 10:51
  4. Mollusker!?
    By mucksan in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 22:32
  5. Urk mollusker fy vad arg jag är...
    By Ladymed4 in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 08:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar