Vajföj mamma (= varför mamma)
_0802 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    May 2008
    #1

    Vajföj mamma (= varför mamma)

    Jag blir galen ibland på alla varförfrågor som min 3-åring ställer. Försöker verkligen svara på alla dem. Enligt min man och min syster har jag stort tålamod men guuud,,,,Det tar aldrig slut............

    Är det nån som känner igen det??
    Hon tänker och tänker så det ryker och undrar över allt och alla. " varför heter det häst?", " Varför bor "pjessor"(prinsessor) i slott?" "varför måste vi äta?" "Varför målar pappa huset?" "Varför åskar det?" Och allt svarar jag 100 ggr på.
    MEN hon är absolut den sötaste "pjessa" som finns, eller hur????
    Mamma till en liten prinsessa och liten prins
  2. 1
    Vajföj mamma (= varför mamma) Jag blir galen ibland på alla varförfrågor som min 3-åring ställer. Försöker verkligen svara på alla dem. Enligt min man och min syster har jag stort tålamod men guuud,,,,Det tar aldrig slut............

    Är det nån som känner igen det??
    Hon tänker och tänker så det ryker och undrar över allt och alla. " varför heter det häst?", " Varför bor "pjessor"(prinsessor) i slott?" "varför måste vi äta?" "Varför målar pappa huset?" "Varför åskar det?" Och allt svarar jag 100 ggr på.
    MEN hon är absolut den sötaste "pjessa" som finns, eller hur????
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Här är det likadant!

    Emmie är en underbar sessa hon med, men hon har hamnat mitt i trots-ålderns centrum desstuom!

    Hur många "varför-frågor" vi får per dag vet jag inte....

    Men mitt tålamod testas eftersom hon får ett x antal utbrott per dag, så dessa "varför-frågor" känns som en piece-of-cake i de stora hela just nu!
    ****Therese med Melwin -03, Emmie -05 & Hjalmar -08, och Irmelin född i augusti -11****
  4. 2
    Här är det likadant! Emmie är en underbar sessa hon med, men hon har hamnat mitt i trots-ålderns centrum desstuom!

    Hur många "varför-frågor" vi får per dag vet jag inte....

    Men mitt tålamod testas eftersom hon får ett x antal utbrott per dag, så dessa "varför-frågor" känns som en piece-of-cake i de stora hela just nu!
  5. Medlem sedan
    Oct 2004
    #3

    Hihi...

    min nyblivna 4-åring är likadan. Fick ett tips som är rätt bra. När Tindra t.ex frågar " varför gör hon så mamma?" Så frågar jag tillbaka "ja, varför gör hon så?" . Då får hon tänka efter lite och antingen säger hon. "för att...." Eller "vet inte" då ger jag antingen henne svaret eller säger "jag vet inte heller"
    Brukar bli liiite mindre mängd frågor på det viset. Blir jobbigt när hon vet att hon måste tänka efter själ...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  6. 3
    Hihi... min nyblivna 4-åring är likadan. Fick ett tips som är rätt bra. När Tindra t.ex frågar " varför gör hon så mamma?" Så frågar jag tillbaka "ja, varför gör hon så?" . Då får hon tänka efter lite och antingen säger hon. "för att...." Eller "vet inte" då ger jag antingen henne svaret eller säger "jag vet inte heller"
    Brukar bli liiite mindre mängd frågor på det viset. Blir jobbigt när hon vet att hon måste tänka efter själ...
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    Ja...

    ....lägg därtill en pratig sexåring till din 3-åring så har du min situation! =)
    Visst är det vansinnigt tjatigt emellanåt men å andra sidan så tycker jag att man får fundera själv på en hel del frågor som i alla fall inte jag hade börjat fundera på själv.
    Jag kan glädja dig med att svarar man hyggligt tålmodigt när de är 3 år så tycker de att det är intressant att höra ens egna funderingar när de är äldre också. Jag har många kul diskussionsfunderingar med min sexåring som ofta lockar till skratt.

    Har du testat att ställa en fråga tillbaka och låta henne fundera på det själv för det har ju ofta svar som kan vara nog så bra.
    Sedan kan man ju själv börja få fundera på varför "pjessor" får bo i slott när det finns dem som inte ens har en liten koja.....
  8. 4
    Ja... ....lägg därtill en pratig sexåring till din 3-åring så har du min situation! =)
    Visst är det vansinnigt tjatigt emellanåt men å andra sidan så tycker jag att man får fundera själv på en hel del frågor som i alla fall inte jag hade börjat fundera på själv.
    Jag kan glädja dig med att svarar man hyggligt tålmodigt när de är 3 år så tycker de att det är intressant att höra ens egna funderingar när de är äldre också. Jag har många kul diskussionsfunderingar med min sexåring som ofta lockar till skratt.

    Har du testat att ställa en fråga tillbaka och låta henne fundera på det själv för det har ju ofta svar som kan vara nog så bra.
    Sedan kan man ju själv börja få fundera på varför "pjessor" får bo i slott när det finns dem som inte ens har en liten koja.....
  9. Medlem sedan
    Apr 2004
    #5
    Inte varför men vad! Min fyraåring frågar precis hela tiden: Vad är det där, mamma? En typisk konversation går så här:

    Tim: Vad är det där, mamma?
    Mamma: Vilket då?
    Tim: Det där! (pekar mot något lååångt borta någonstans)
    Mamma: Vilket då, mamma förstår inte.
    Tim: Det där som jag ser!

    Suck! Men söta är de!
    Anna m Tim 12/9-04 och Nela 12/2-08
  10. 5
    Inte varför men vad! Min fyraåring frågar precis hela tiden: Vad är det där, mamma? En typisk konversation går så här:

    Tim: Vad är det där, mamma?
    Mamma: Vilket då?
    Tim: Det där! (pekar mot något lååångt borta någonstans)
    Mamma: Vilket då, mamma förstår inte.
    Tim: Det där som jag ser!

    Suck! Men söta är de!
  11. Medlem sedan
    Oct 2007
    #6
    Tar aldrig slut, men frågorna minskar.
  12. 6
    Tar aldrig slut, men frågorna minskar.
  13. Medlem sedan
    Mar 2004
    #7
    Vi har också trotskaos! Två 3½-åringar kan verkligen knäcka två i annat fall stresståliga och stabila typer -
    jag och maken alltså
  14. 7
    Vi har också trotskaos! Två 3½-åringar kan verkligen knäcka två i annat fall stresståliga och stabila typer -
    jag och maken alltså
  15. Medlem sedan
    Mar 2007
    #8
    Åhh jaa Kænner igen mig så mycket, min mellan ær ju också 3 och ær också i vajføj fasen De ær så fina!!!
  16. 8
    Åhh jaa Kænner igen mig så mycket, min mellan ær ju också 3 och ær också i vajføj fasen De ær så fina!!!

Liknande trådar

  1. Varför tål jag inte mamma
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 17:39
  2. Mamma vajföj?
    By Indra in forum _0506 Junibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 21:41
  3. men varför vill man som mamma
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 23:16
  4. varför säga mamma??
    By Marre in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 08:29
  5. Mamma, varför har man en hjärna?
    By BigFatMama in forum Ur barnamun
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 11:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar