Vad läser ni nu?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    Vad läser ni nu?

    Jag läser "Maken" av Gun-Britt Sundström, en modern klassiker. Har läst halva boken, det går fort att läsa, lättläst och ibland rolig. Men egentligen förstår jag inte varför den är en klassiker? Den känns modern och inte alls från 1976, mer som om den skulle vara skriven i nutid. Jag tycker inte den är så särskild, mer som en vanlig roman om en tjej som pluggar och funderar på om hon ska gifta sig eller plugga vidare. Vilket jobb ska hon söka? osv.

    Men kanske var den mer annorlunda när den skrevs. Idag finns det många böcker om det här ämnet.
  2. 1
    Vad läser ni nu? Jag läser "Maken" av Gun-Britt Sundström, en modern klassiker. Har läst halva boken, det går fort att läsa, lättläst och ibland rolig. Men egentligen förstår jag inte varför den är en klassiker? Den känns modern och inte alls från 1976, mer som om den skulle vara skriven i nutid. Jag tycker inte den är så särskild, mer som en vanlig roman om en tjej som pluggar och funderar på om hon ska gifta sig eller plugga vidare. Vilket jobb ska hon söka? osv.

    Men kanske var den mer annorlunda när den skrevs. Idag finns det många böcker om det här ämnet.
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Jag läser

    Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. Har kommit halvvägs och den är helt OK.
  4. 2
    Jag läser Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. Har kommit halvvägs och den är helt OK.
  5. Medlem sedan
    Jul 2000
    #3

    Läste ut

    Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors igår kväll. Vet inte vad jag ska tycka om boken riktigt . Hann börja läsa Ur min aska av Inger Jalakas. Ännu en bok av henne på temat pedofili, så det blir nog en känslosam resa igen.

    Kram
    /Ango
    Paulina 001213, Simone 020804, Victor 040802 och Axel 100111
    ~http://angosdagar.blogspot.com/~ Vardagsbloggen
    ~http://matbak.blogspot.com~ Mat- och bakbloggen
    ~http://bokfilm.blogspot.com~ Bok- och filmbloggen
  6. 3
    Läste ut Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors igår kväll. Vet inte vad jag ska tycka om boken riktigt . Hann börja läsa Ur min aska av Inger Jalakas. Ännu en bok av henne på temat pedofili, så det blir nog en känslosam resa igen.

    Kram
    /Ango
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4
    Sprängaren
  8. 4
    Sprängaren
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Tre böcker igång:
    Mons Kallentoft - Midvinterblod (seg, men eftersom jag har bott i Linköping som student, så VILL jag läsa ut den...)

    Xiaolu Guo - Kortfattad Kinesisk-Engelsk ordbok för älskande

    samt i bilen:
    Raymond Khoury - Ormens Tecken.
  10. 5
    Tre böcker igång:
    Mons Kallentoft - Midvinterblod (seg, men eftersom jag har bott i Linköping som student, så VILL jag läsa ut den...)

    Xiaolu Guo - Kortfattad Kinesisk-Engelsk ordbok för älskande

    samt i bilen:
    Raymond Khoury - Ormens Tecken.
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6
    har nyss hört klart människohamn *det tog ett tag* och läser den sjätte klagosången av nån brodrick tror jag han heter..ingen av böckerna är väl speciellt bra...människohamn blev jag lite besviken på faktiskt men jag gillar inte hanteringen av de odöda heller så...

    och stjätte klagosången skulle kunna vara bra om man går efter själva handlingen http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170280851

    men jag tycker den är så erbarmeligt dåligt skriven...
  12. 6
    har nyss hört klart människohamn *det tog ett tag* och läser den sjätte klagosången av nån brodrick tror jag han heter..ingen av böckerna är väl speciellt bra...människohamn blev jag lite besviken på faktiskt men jag gillar inte hanteringen av de odöda heller så...

    och stjätte klagosången skulle kunna vara bra om man går efter själva handlingen http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170280851

    men jag tycker den är så erbarmeligt dåligt skriven...
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7
    Tom Wolfes I am Charlotte Simmons, trög i början men nu gâr det bättre och den är väldigt välskriven.
  14. 7
    Tom Wolfes I am Charlotte Simmons, trög i början men nu gâr det bättre och den är väldigt välskriven.
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    Diane Setterfield "Den trettonde historien" läser jag just nu..
    90 sidor in i boken och jag tror jag tycker om den.. Behöver nog några till för att konstatera om den är bra eller bara läsvärd..
  16. 8
    Diane Setterfield "Den trettonde historien" läser jag just nu..
    90 sidor in i boken och jag tror jag tycker om den.. Behöver nog några till för att konstatera om den är bra eller bara läsvärd..
  17. Medlem sedan
    Mar 2003
    #9
    Maria Ernestam Kleopatras Kam. Kommer inte riktigt in i den. Läste tidigare i år Busters öron som jag tyckte var mycket bra. En av de bästa som jag läst detta året.
  18. 9
    Maria Ernestam Kleopatras Kam. Kommer inte riktigt in i den. Läste tidigare i år Busters öron som jag tyckte var mycket bra. En av de bästa som jag läst detta året.
  19. Cissi med G och A
    #10

    Jag läser

    Prinsessor av Catarina Hurtig. Tycker det är kul att läsa om kungligheter (levande ) så det är lite kul. Någon som vet om allt är sanningsenligt i boken?
  20. 10
    Jag läser Prinsessor av Catarina Hurtig. Tycker det är kul att läsa om kungligheter (levande ) så det är lite kul. Någon som vet om allt är sanningsenligt i boken?
  21. Medlem sedan
    Dec 2007
    #11
    Har precis börjat läsa Diana Gabaldons böcker som min mamma har tjatat om i flera år. Historien i sig är ok och man vill läsa och se hur det går men lite väl mycket "tantsnusk", fast det går ju att skumma igenom.
  22. 11
    Har precis börjat läsa Diana Gabaldons böcker som min mamma har tjatat om i flera år. Historien i sig är ok och man vill läsa och se hur det går men lite väl mycket "tantsnusk", fast det går ju att skumma igenom.
  23. Medlem sedan
    Jun 2008
    #12

    "Blått blod och liljevita...

    ...händer" av Angela Rundquist. Något så ovanligt som en läsvärd avhandling! Även om den skulle ha vunnit på bättre korrekturläsning.

    Den behandlar adelskvinnornas liv runt 1850-1900. Uppfostran, baler, slädpartier, kurtis, förlovning, bröllop, barnafödande, barnadop, den åldrande kvinnans villkor om hon var gift respektive ogift, begravning... Det är roligt, tycker jag, att man känner igen så mycket från romaner och flickböcker man läste som yngre (Hellesta-serien, Kulla-Gulla, Isfolket...) Det VAR faktiskt så på riktigt!
  24. 12
    "Blått blod och liljevita... ...händer" av Angela Rundquist. Något så ovanligt som en läsvärd avhandling! Även om den skulle ha vunnit på bättre korrekturläsning.

    Den behandlar adelskvinnornas liv runt 1850-1900. Uppfostran, baler, slädpartier, kurtis, förlovning, bröllop, barnafödande, barnadop, den åldrande kvinnans villkor om hon var gift respektive ogift, begravning... Det är roligt, tycker jag, att man känner igen så mycket från romaner och flickböcker man läste som yngre (Hellesta-serien, Kulla-Gulla, Isfolket...) Det VAR faktiskt så på riktigt!
  25. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13
    Lade just ifrån mig Marian Keyes "Å andra sidan" och plockade fram Håkan Nessers "Svalan, katten, rosen, döden". Har väl snart hunnit halvvägs genom den.

    Jag formligen älskar Marian Keyes "vardagsskildringar". Hennes böcker svischar man bara igenom. Hennes "Anybody out there" läste jag på engelska och det gick också bra, trots att jag (alltför) sällan läser på engelska.

    Håkan Nessers böcker verkar alltid vara mörka. Alla miljöskildringar ter sig för mig vara dunkla och mörka. Men det kommer små underfundiga kommentarer då och då som får smilbanden att dras uppåt och ibland används så ovanliga svenska ord att jag egentligen inte förstår deras exakta betydelse (men vill inte avbryta läsandet för att slå upp dem).
  26. 13
    Lade just ifrån mig Marian Keyes "Å andra sidan" och plockade fram Håkan Nessers "Svalan, katten, rosen, döden". Har väl snart hunnit halvvägs genom den.

    Jag formligen älskar Marian Keyes "vardagsskildringar". Hennes böcker svischar man bara igenom. Hennes "Anybody out there" läste jag på engelska och det gick också bra, trots att jag (alltför) sällan läser på engelska.

    Håkan Nessers böcker verkar alltid vara mörka. Alla miljöskildringar ter sig för mig vara dunkla och mörka. Men det kommer små underfundiga kommentarer då och då som får smilbanden att dras uppåt och ibland används så ovanliga svenska ord att jag egentligen inte förstår deras exakta betydelse (men vill inte avbryta läsandet för att slå upp dem).
  27. Medlem sedan
    Sep 2002
    #14
    fjärde boken i Ramses-serien
  28. 14
    fjärde boken i Ramses-serien
  29. Medlem sedan
    Aug 2002
    #15
    Glömde skriva att efter att ha läst "Å andra sidan" är jag grymt skrivsugen. Har en liten början på "något" hemma i min virusinfekterade () burk, men den är högst självbiografisk just nu. Kanske jag får lägga till lite osanningar så att det inte blir min skildring av mitt eget trauma.
  30. 15
    Glömde skriva att efter att ha läst "Å andra sidan" är jag grymt skrivsugen. Har en liten början på "något" hemma i min virusinfekterade () burk, men den är högst självbiografisk just nu. Kanske jag får lägga till lite osanningar så att det inte blir min skildring av mitt eget trauma.
  31. Medlem sedan
    Feb 2002
    #16
    Kris - läser om Vattenmelonen...

    Jag läste en massa Damernas Detektivbyrå, men så tog det stopp när jag inte får tag i del sju eller vilken det är, heter något med Blåa skor. Dessutom väntar jag på tredje delen i berlinerpopplarna.

    Läste även nyss Stekta gröna tomater, men upptäckte efter halva boken ungefär att jag kände igen den, så ajg har nog läst den tidigare också.

    fastnade i tredje delen på Stieg Larsson, sitter fortfarande fast.

    Vet itne riktigt vad jag skall hitta på, därav det desperata beteendet att läsa om Marian Keyes. Den var bra och rolig första gången jag läste den, men känns väldigt banal andra gågnen. Jag läste hennes ssenaste i början av sommaren och kände lite lust att återuppta kontakten med hela familjen Walsh igen, men det känns inte helt kul måste erkännas.

    Bättre tips behövs!
    Bokbussen kommer i eftermiddag!
  32. 16
    Kris - läser om Vattenmelonen...

    Jag läste en massa Damernas Detektivbyrå, men så tog det stopp när jag inte får tag i del sju eller vilken det är, heter något med Blåa skor. Dessutom väntar jag på tredje delen i berlinerpopplarna.

    Läste även nyss Stekta gröna tomater, men upptäckte efter halva boken ungefär att jag kände igen den, så ajg har nog läst den tidigare också.

    fastnade i tredje delen på Stieg Larsson, sitter fortfarande fast.

    Vet itne riktigt vad jag skall hitta på, därav det desperata beteendet att läsa om Marian Keyes. Den var bra och rolig första gången jag läste den, men känns väldigt banal andra gågnen. Jag läste hennes ssenaste i början av sommaren och kände lite lust att återuppta kontakten med hela familjen Walsh igen, men det känns inte helt kul måste erkännas.

    Bättre tips behövs!
    Bokbussen kommer i eftermiddag!
  33. Medlem sedan
    Feb 2006
    #17
    Jag gillade både Busters öron och Caipirinha med döden men Kleopatras kam var jag nära att ge upp. Tyckte inte alls den höll måttet. Vore roligt att höra vad du tycker sen.
  34. 17
    Jag gillade både Busters öron och Caipirinha med döden men Kleopatras kam var jag nära att ge upp. Tyckte inte alls den höll måttet. Vore roligt att höra vad du tycker sen.
  35. Medlem sedan
    Feb 2006
    #18
    Patient 67 av Dennis Lehane. Är på sista kapitlen och den är ruggigt spännande!
  36. 18
    Patient 67 av Dennis Lehane. Är på sista kapitlen och den är ruggigt spännande!
  37. Cissi med G och A
    #19

    En utav de bästa jag läst!

    Ruggigt är rätta ordet. Det finns ingen liknande bok. Hojta i så fall.
  38. 19
    En utav de bästa jag läst! Ruggigt är rätta ordet. Det finns ingen liknande bok. Hojta i så fall.
  39. Medlem sedan
    Apr 2008
    #20
    Läste precis ut "Under lysande måne", tredje delen om klanen Otori. Seg början men väldigt spännande på slutet när triologin skulle avslutas.

    Parallelläser nu Piratika av Tanith Lee och Revolvermannen av Steven King. Båda spännande fasst väldigt olika.
  40. 20
    Läste precis ut "Under lysande måne", tredje delen om klanen Otori. Seg början men väldigt spännande på slutet när triologin skulle avslutas.

    Parallelläser nu Piratika av Tanith Lee och Revolvermannen av Steven King. Båda spännande fasst väldigt olika.
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Man läser och läser och läser lite till
    By pösmunken in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 13:28
  2. Alltså, jag läser o läser men
    By Sniffo in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 18:30
  3. Läser om mördaren som läser
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 19:31
  4. Ni som läser i läser i basgrupper.
    By Anti-PBL in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 11:33
  5. läser och läser men skriver inte ofta
    By aberge in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 12:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar