Fler med små tonåringar?
_02 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2003
    #1

    Fler med små tonåringar?

    Jag har en bekant som har en pojke som nu börjar i samma förskoleklass som min Christelle. Han har berättat hur svår hans pojke är att handskas med: näsvis, uppkäftig, vredesutbrott, gråtattacker, massor med ofog och så vidare. Detta bekymrade såklart honom och även mig och hux flux ser jag att Christelle är likadan. Hon är uppkäftig, säger emot mig, skriker åt mig och har till och med slagit mig vid ett par tillfällen. Precis som jag var när jag var tonåring!

    Jag pratade med Christelles pappa om saken och vi - amatörpsykologerna - kom fram till att der borde röra sig om någon slags "frigörelseprocess" och drog oss till minnes att vi hört talas om "lilla tonåren". Jag slog upp i mina barn-böcker och googlade - fick flera tusen träffar på "lilla tonåren" och "sexårstrots". Detta verkar vara allmänt förekommande, ofta i samband med skolstarten.

    Är det fler som har trotsiga sexåringar hemma? Hur handskas ni med det? Även om jag nu vet vad som bekymrar min unga dam är jag fortfarande osäker på hur jag ska möta henne. Ska jag bli arg, ledsen, ignorera henne, försöka prata med henne?
  2. 1
    Fler med små tonåringar? Jag har en bekant som har en pojke som nu börjar i samma förskoleklass som min Christelle. Han har berättat hur svår hans pojke är att handskas med: näsvis, uppkäftig, vredesutbrott, gråtattacker, massor med ofog och så vidare. Detta bekymrade såklart honom och även mig och hux flux ser jag att Christelle är likadan. Hon är uppkäftig, säger emot mig, skriker åt mig och har till och med slagit mig vid ett par tillfällen. Precis som jag var när jag var tonåring!

    Jag pratade med Christelles pappa om saken och vi - amatörpsykologerna - kom fram till att der borde röra sig om någon slags "frigörelseprocess" och drog oss till minnes att vi hört talas om "lilla tonåren". Jag slog upp i mina barn-böcker och googlade - fick flera tusen träffar på "lilla tonåren" och "sexårstrots". Detta verkar vara allmänt förekommande, ofta i samband med skolstarten.

    Är det fler som har trotsiga sexåringar hemma? Hur handskas ni med det? Även om jag nu vet vad som bekymrar min unga dam är jag fortfarande osäker på hur jag ska möta henne. Ska jag bli arg, ledsen, ignorera henne, försöka prata med henne?
  3. Medlem sedan
    Jan 1999
    #2

    Självständighetsprocess

    är precis det det heter. En process när de försöker bli mer självständiga. De behöver förståelse för att det känns annorlunda i kroppen och själen. De behöver få kontroll och makt över det som är ok. Dvs låt dem bestämma över sådant som inte skadar någon. Uppmuntra denna process så får du en lättare tonårstid. Jag lovar.
    "Med familjen som energikälla är allt möjligt"
    blogg.expressen.se/ma-miaboken
  4. 2
    Självständighetsprocess är precis det det heter. En process när de försöker bli mer självständiga. De behöver förståelse för att det känns annorlunda i kroppen och själen. De behöver få kontroll och makt över det som är ok. Dvs låt dem bestämma över sådant som inte skadar någon. Uppmuntra denna process så får du en lättare tonårstid. Jag lovar.

Liknande trådar

  1. Fler och fler leverantörer med webshop!
    By Köpstopp in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 17:08
  2. Fler och fler söker info om skrivande
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 16:05
  3. Fler med "tonåringar"?
    By * Ia * in forum _96 Alla barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 22:43
  4. Fler tankar o lite fler svar..
    By Ann-Louise in forum Vikt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 07:25
  5. Fler som fått testa fler gånger?
    By Fundersam in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 10:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar