Ang busskort
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. anonymt namn
    #1

    Ang busskort

    Vill vara anonym i detta inlägg...

    Barnet (lågstadiet) får busskort vid varje terminstart eftersom h*n bor växelvist. Eftersom barnet aldrig åker buss då h*n bor med UF så lämnas kortet ändå över till UF då denne förälder efterfrågat kortet.

    Nu vet BF att UF använder busskortet till sitt större barn (högstadiet)

    Är det verkligen ok? Jag vet inte om busskortet är personligt MEN skola- och barnomsorgsförvaltningen ger ju lågstadiebarnet busskort för att h*n ska använda det, då känns det som om UF lurar kommunen på det eftersom det är UF´s större (högstadiet) som använder det.

    Vad tycker ni att BF ska göra?
  2. 1
    Ang busskort Vill vara anonym i detta inlägg...

    Barnet (lågstadiet) får busskort vid varje terminstart eftersom h*n bor växelvist. Eftersom barnet aldrig åker buss då h*n bor med UF så lämnas kortet ändå över till UF då denne förälder efterfrågat kortet.

    Nu vet BF att UF använder busskortet till sitt större barn (högstadiet)

    Är det verkligen ok? Jag vet inte om busskortet är personligt MEN skola- och barnomsorgsförvaltningen ger ju lågstadiebarnet busskort för att h*n ska använda det, då känns det som om UF lurar kommunen på det eftersom det är UF´s större (högstadiet) som använder det.

    Vad tycker ni att BF ska göra?
  3. Anonym
    #2
    I vår kommun är busskortet personligt och barnet ska skriva sitt namn och vilken klass och skola det går i på busskortet.

    Det är väl bara att hoppas att inte det äldre barnet drabbas av en kontroll på bussen för det är ju inte barnets fel att uf fuskar.
  4. 2
    I vår kommun är busskortet personligt och barnet ska skriva sitt namn och vilken klass och skola det går i på busskortet.

    Det är väl bara att hoppas att inte det äldre barnet drabbas av en kontroll på bussen för det är ju inte barnets fel att uf fuskar.
  5. anonymt namn
    #3

    Men..

    det är ju till BF som busskortet kommer till eftersom barnet är skrivet hos den föräldern. UF anser att BF ska lämna över busskortet eftersom UF anser att det tillhör UF

    Är det BF´s skyldighet att inte lämna ut busskortet det då BF vet till 100 % att UF´s andra stora barn använder det. BF vet också att UF alltid kör det omnämnda lågstadiebarnet till fritids/skolan varje morgon och behöver egentligen inget busskort alls.

    Vad har BF för skyldigheter?
  6. 3
    Men.. det är ju till BF som busskortet kommer till eftersom barnet är skrivet hos den föräldern. UF anser att BF ska lämna över busskortet eftersom UF anser att det tillhör UF

    Är det BF´s skyldighet att inte lämna ut busskortet det då BF vet till 100 % att UF´s andra stora barn använder det. BF vet också att UF alltid kör det omnämnda lågstadiebarnet till fritids/skolan varje morgon och behöver egentligen inget busskort alls.

    Vad har BF för skyldigheter?
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4

    BF...

    kan väl alltid låta bli att ta emot kortet då om barnet nu ändå inte behöver busskortet varken hos BF eller UF....
    ******************************
    Inte helt galen...bara lite udda..


    When all was done and said, more was said than done.
  8. 4
    BF... kan väl alltid låta bli att ta emot kortet då om barnet nu ändå inte behöver busskortet varken hos BF eller UF....
  9. anonymt namn
    #5

    Visst kan

    BF göra det men det är stor risk att UF blir vansinnig på BF eftersom UF anser att det tillhör UF.
  10. 5
    Visst kan BF göra det men det är stor risk att UF blir vansinnig på BF eftersom UF anser att det tillhör UF.
  11. Anonym
    #6
    Då får väl UF kontakta skolan och se till att få busskortet därifrån och själv ansvara för sitt fuskande.

    Eller så får BF ta och skriva dit barnets namn och andra uppgifter med bläck på kortet så att det vid kontroll upptäcks att det fuskas om BF tycker att denna fråga är viktig.
  12. 6
    Då får väl UF kontakta skolan och se till att få busskortet därifrån och själv ansvara för sitt fuskande.

    Eller så får BF ta och skriva dit barnets namn och andra uppgifter med bläck på kortet så att det vid kontroll upptäcks att det fuskas om BF tycker att denna fråga är viktig.
  13. Åk kollektivt
    #7
    Hos oss är kortet personligt, men kan användas dygnet runt och hur mycket som helst utom på sommarlovet, här räknas man som barn till och med det år man fyller 20.
  14. 7
    Hos oss är kortet personligt, men kan användas dygnet runt och hur mycket som helst utom på sommarlovet, här räknas man som barn till och med det år man fyller 20.
  15. Medlem sedan
    Aug 2008
    #8
    Vad förlorar BF på det, i pengar? Om det inte spelar någon ekonomisk roll för BF skulle jag som BF skita i det. Det finns viktigare strider att spara krafterna till.

    Här skulle det för övrigt inte fungera då korten är personliga.
  16. 8
    Vad förlorar BF på det, i pengar? Om det inte spelar någon ekonomisk roll för BF skulle jag som BF skita i det. Det finns viktigare strider att spara krafterna till.

    Här skulle det för övrigt inte fungera då korten är personliga.
  17. anonymt namn
    #9

    För BF

    rör det sig inte alls om pengar eftersom busskortet kommer från kommunen och betalas av kommunen. För BF handlar det mer om moralen i detta.

    OM busskortet är personligt även i BF´s kommun, då gör ju UF egentligen fel då denne ger busskortet till sitt stora barn om det är givet till det lågstadiebarnet i första hand.
  18. 9
    För BF rör det sig inte alls om pengar eftersom busskortet kommer från kommunen och betalas av kommunen. För BF handlar det mer om moralen i detta.

    OM busskortet är personligt även i BF´s kommun, då gör ju UF egentligen fel då denne ger busskortet till sitt stora barn om det är givet till det lågstadiebarnet i första hand.
  19. Medlem sedan
    Aug 2008
    #10
    Jaha. Så BF vill ge UF en lektion i moral och korrekt beteende. Ja, lycka till BF. Som sagt, jag väljer mina strider med omsorg och sparar energin till viktigare saker än att försöka uppfostra en annan vuxen fuskare och ögontjänare. Saken som sådan har ju inte ett dugg med föräldraskap eller barnets väl och ve att göra..
  20. 10
    Jaha. Så BF vill ge UF en lektion i moral och korrekt beteende. Ja, lycka till BF. Som sagt, jag väljer mina strider med omsorg och sparar energin till viktigare saker än att försöka uppfostra en annan vuxen fuskare och ögontjänare. Saken som sådan har ju inte ett dugg med föräldraskap eller barnets väl och ve att göra..
  21. Medlem sedan
    Jan 2000
    #11

    Så bedrägeri...

    är ok, oavsett om man är BF eller UF?
    "Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp. Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande "Hoho, kan någon ge mig lift!"
  22. 11
    Så bedrägeri... är ok, oavsett om man är BF eller UF?
  23. Medlem sedan
    Jan 2000
    #12

    Sen när...

    fick du rätten att uppmana folk att lägga ner??!!

    Åsikterna är fria och det uppskattas om du respektera det istället för att hoppa på någon som har annorlunda åsikt än vad du har.

    Ditt personliga påhopp är anmält!
    "Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp. Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande "Hoho, kan någon ge mig lift!"
  24. 12
    Sen när... fick du rätten att uppmana folk att lägga ner??!!

    Åsikterna är fria och det uppskattas om du respektera det istället för att hoppa på någon som har annorlunda åsikt än vad du har.

    Ditt personliga påhopp är anmält!
  25. Anonym
    #13
    I Stockholm är korten personliga. Jag skulle som BF skämmas för mitt barns andre förälder.
  26. 13
    I Stockholm är korten personliga. Jag skulle som BF skämmas för mitt barns andre förälder.
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14
    Kanske inte UF men barnet?
  28. 14
    Kanske inte UF men barnet?
  29. Medlem sedan
    Aug 2008
    #15
    Nej, men vad har bedrägeri med barnuppfostran och föräldraskap att göra? På vilket sätt drabbar det barnet?

    Om man är separerad, med gemensamma barn, så har man åtminstone EN sak gemensamt, barnen. Ibland har man inte mer än så heller.

    Om man nu är så fixerad av sitt ex. så att man fortfarande ska uppfostra honom/henne med saker som inte har ett skit med föräldraskapet i sig att göra, som bedrägeri i det här fallet, kan du möjligtvis tänka dig, kanske vagt ana eller rentutav gissa varför man har en ständigt pågående konflikt?

    Det finns ju liksom en anledning till varför man INTE lever ihop.

    Konflikter kommer att spilla över på barnen, och det mår de inte bra av.
    Att underblåsa sådana konflikter är ju i förlängningen att skada sina barn. Ren sandlådementalitet. "Men haaan började ju att fuska, klart att jag måste få ge igen"...

    Javisst, men SLÄPP det, det är hans problem och han kommer att få reda ut sitt skit själv. Det är dessutom VUXENproblem.
  30. 15
    Nej, men vad har bedrägeri med barnuppfostran och föräldraskap att göra? På vilket sätt drabbar det barnet?

    Om man är separerad, med gemensamma barn, så har man åtminstone EN sak gemensamt, barnen. Ibland har man inte mer än så heller.

    Om man nu är så fixerad av sitt ex. så att man fortfarande ska uppfostra honom/henne med saker som inte har ett skit med föräldraskapet i sig att göra, som bedrägeri i det här fallet, kan du möjligtvis tänka dig, kanske vagt ana eller rentutav gissa varför man har en ständigt pågående konflikt?

    Det finns ju liksom en anledning till varför man INTE lever ihop.

    Konflikter kommer att spilla över på barnen, och det mår de inte bra av.
    Att underblåsa sådana konflikter är ju i förlängningen att skada sina barn. Ren sandlådementalitet. "Men haaan började ju att fuska, klart att jag måste få ge igen"...

    Javisst, men SLÄPP det, det är hans problem och han kommer att få reda ut sitt skit själv. Det är dessutom VUXENproblem.
  31. pendlaren
    #16
    Jag tycker BF med det snaraste ska lägga av att bråka om ett busskort. Det måste väl finnas viktigare saker att tjafsa med sitt ex om. OM exet nu lämnar kortet till det äldre barnet, fine, låt exet göra det då! Allvarligt talat fattar jag inte hur vissa orkar bråka om precis ALLT..
  32. 16
    Jag tycker BF med det snaraste ska lägga av att bråka om ett busskort. Det måste väl finnas viktigare saker att tjafsa med sitt ex om. OM exet nu lämnar kortet till det äldre barnet, fine, låt exet göra det då! Allvarligt talat fattar jag inte hur vissa orkar bråka om precis ALLT..
  33. Anonym
    #17
    Bedrägeri ingår i dålig barnuppfostran och barn ska fostras till samhällsmedborgare.
  34. 17
    Bedrägeri ingår i dålig barnuppfostran och barn ska fostras till samhällsmedborgare.
  35. Medlem sedan
    Aug 2008
    #18
    Skitsnack. Du pratar som du har förstånd till.
  36. 18
    Skitsnack. Du pratar som du har förstånd till.
  37. Anonym
    #19
    Eh...usch vad otrevligt sagt.
  38. 19
    Eh...usch vad otrevligt sagt.

Liknande trådar

  1. Gratis busskort
    By caffellatte in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-14, 10:49
  2. VAR har jag lagt mitt busskort???
    By angiesry in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 15:32
  3. London-busskort i Stockholm?
    By LottaJ in forum Resesnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 07:26
  4. Busskort
    By Terese A in forum Tonåringar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 20:09
  5. Busskort? Hoppas någon vet .
    By Maja in forum Skolbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 10:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar