absolutist nykterist fråga
Utlandsföräldrar
  1. Medlem sedan
    Dec 2005
    #1

    absolutist nykterist fråga

    Alltså jag håller med vadå HELnykterist...hur är en halvnykterist?
    och vad är en absolutist? Nåt man absolut måste vara...till skillnad från vadå?
    Någon som vill hjälpa reda ut begreppen? LOL
    http://pinkspiderweb.tumblr.com/

    NORMAL people scare me, but not as much as I scare THEM!
    ******************************
    May the 4s B with U!
  2. 1
    absolutist nykterist fråga Alltså jag håller med vadå HELnykterist...hur är en halvnykterist?
    och vad är en absolutist? Nåt man absolut måste vara...till skillnad från vadå?
    Någon som vill hjälpa reda ut begreppen? LOL
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2
    Jag har alltid trott att en helnykterist är ngn som avstår från att dricka alkohol för egen skull, men inte har problem med att andra dricker, medan en Absolutist är emot alkohol. punkt slut.
    Tror väl att det där med hel och halvnykterist kan härledas till den tiden då det nsågs helt normalt att dricka nubbe till frukost och de som kanske höll sig att dricka vid högtidiliga tillfällen, dvs inte varje dag, var "halvnykterister".
    Men detta är ren spekulation!
  4. 2
    Jag har alltid trott att en helnykterist är ngn som avstår från att dricka alkohol för egen skull, men inte har problem med att andra dricker, medan en Absolutist är emot alkohol. punkt slut.
    Tror väl att det där med hel och halvnykterist kan härledas till den tiden då det nsågs helt normalt att dricka nubbe till frukost och de som kanske höll sig att dricka vid högtidiliga tillfällen, dvs inte varje dag, var "halvnykterister".
    Men detta är ren spekulation!
  5. Medlem sedan
    Feb 1999
    #3
    Låter bra... men helnykterister som de flesta IOGT- NTOare kallar sig (känner ju en hel del) försöker att få andra att sluta med alkhol, tobak, droger...
    Dvs de tycker inte om när andra gör det. De jag känner. Min moder inräknat.
  6. 3
    Låter bra... men helnykterister som de flesta IOGT- NTOare kallar sig (känner ju en hel del) försöker att få andra att sluta med alkhol, tobak, droger...
    Dvs de tycker inte om när andra gör det. De jag känner. Min moder inräknat.
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4
    Jag håller helt med du malin. Jag skulle aldrig kunna säga till någon annan att de gör fel. För mig är nykterehten högst privat sak som jag har tagit ett personligt ställingstagande till helt för egen del.
    TT . jag tror du har rätt i dina kvalificerade *gissningar*!
  8. 4
    Jag håller helt med du malin. Jag skulle aldrig kunna säga till någon annan att de gör fel. För mig är nykterehten högst privat sak som jag har tagit ett personligt ställingstagande till helt för egen del.
    TT . jag tror du har rätt i dina kvalificerade *gissningar*!
  9. Medlem sedan
    Feb 1999
    #5
    Ja, det är privat. Men som jag skrev om min mamma. Jag blir less... hon predikar. Hon ger iskalla blickar och kommentarer bakom ryggen när jag och pappa tar en öl eller ett glas vin.
    Visst influerade hon mig att vara så aktiv inom JUN och UNF vilket var bra. Jag var gammal nog att veta vilka skador alkohol, droger, cigaretter gör innan jag drack vin första gången. På samma gång hade min pappa aldrig sagt nej om jag velat smaka tidigare.
    Oj vad jag svamlar...
  10. 5
    Ja, det är privat. Men som jag skrev om min mamma. Jag blir less... hon predikar. Hon ger iskalla blickar och kommentarer bakom ryggen när jag och pappa tar en öl eller ett glas vin.
    Visst influerade hon mig att vara så aktiv inom JUN och UNF vilket var bra. Jag var gammal nog att veta vilka skador alkohol, droger, cigaretter gör innan jag drack vin första gången. På samma gång hade min pappa aldrig sagt nej om jag velat smaka tidigare.
    Oj vad jag svamlar...
  11. Medlem sedan
    Dec 2005
    #6
    du svamlar inte. Hon verkar ha en komplicerad relation till alkohol. Jobbigt. Vet du bakgrunden till hennes inställning och försök att predika för andra? eller är det bara dig(familjemedlemmar som hon nojjar över/med?
  12. 6
    du svamlar inte. Hon verkar ha en komplicerad relation till alkohol. Jobbigt. Vet du bakgrunden till hennes inställning och försök att predika för andra? eller är det bara dig(familjemedlemmar som hon nojjar över/med?
  13. Medlem sedan
    Feb 1999
    #7
    Ingen aning.... Bara familjen vad jag vet.
    Hennes bror är också nykterist.
    Vem vet vad de växte upp med???
    Deras andre bror var alkoholist de fick veta det när han dog.
  14. 7
    Ingen aning.... Bara familjen vad jag vet.
    Hennes bror är också nykterist.
    Vem vet vad de växte upp med???
    Deras andre bror var alkoholist de fick veta det när han dog.
  15. Medlem sedan
    Feb 1999
    #8
    Hon har en idea att hon ska bestämma över allt och alla. Nu gick hon in och började gnälla över att min pappa tittar på handbollen. Hon börjar med HUR LÄNGE SKA DU SITTA DÄR?? Min pappa gillar sport och han är 87 och jag tycker att han kan få titta. men så börjar hon tjura... som en tre åring.
  16. 8
    Hon har en idea att hon ska bestämma över allt och alla. Nu gick hon in och började gnälla över att min pappa tittar på handbollen. Hon börjar med HUR LÄNGE SKA DU SITTA DÄR?? Min pappa gillar sport och han är 87 och jag tycker att han kan få titta. men så börjar hon tjura... som en tre åring.

Liknande trådar

  1. Tonårig nykterist
    By Mamma Ros in forum Tonåringar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-09-29, 17:29
  2. funderar på att bli nykterist
    By Demeter in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 14:44
  3. Hur hjälpa nybliven nykterist?
    By Sällan anonym in forum Känsliga snack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 12:20
  4. Nykterist någon?
    By Sara m M&Z in forum Mammasnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 13:31
  5. Enkät, fråga eller inte fråga
    By cecilia in forum Sex & erotik
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 17:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar