Specialintressen
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Aug 2008
    #1

    Specialintressen

    Jag funderar lite på vilka specialintressen som är vanliga. Om era barn har specialintressen - vad är det då?

    I en del litteratur läser man om till exempel tidtabells-kontroll, men jag har inte hört om någon ungdom som hakat på detta.

    Hos oss är det framförallt datarelaterat (dataspel, PS3-spel, faktasökning om t ex historiska händelser men även roliga you-tube-snuttar) som gäller.

    Pokemon och Starwars var hett i 5-6-årsåldern.
  2. 1
    Specialintressen Jag funderar lite på vilka specialintressen som är vanliga. Om era barn har specialintressen - vad är det då?

    I en del litteratur läser man om till exempel tidtabells-kontroll, men jag har inte hört om någon ungdom som hakat på detta.

    Hos oss är det framförallt datarelaterat (dataspel, PS3-spel, faktasökning om t ex historiska händelser men även roliga you-tube-snuttar) som gäller.

    Pokemon och Starwars var hett i 5-6-årsåldern.
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Jodå

    Olivers specialintresse är siffror och bokstäver. Säg en kombination till honom och han minns den. Oliver "Einstein".
    Alexanders specialintresse är datorer och spel.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  4. 2
    Jodå Olivers specialintresse är siffror och bokstäver. Säg en kombination till honom och han minns den. Oliver "Einstein".
    Alexanders specialintresse är datorer och spel.
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3

    Här

    är Storebrors specialintressen spel och Kalle Anka-serier. Spelandet är främst på dator och ps2. Spelen varierar, men det är mycket Star Wars. Hos oss var också Pokemon ett stort intresse för att tag sen. Höll på att glömma att lego hängt med ända sedan 4-års åldern då han knäckte koden och byggde enligt ritningar för 8 års ålder och uppåt! Lego är fortfarande viktigt och det tar han till efter förbrukad speltid!
  6. 3
    Här är Storebrors specialintressen spel och Kalle Anka-serier. Spelandet är främst på dator och ps2. Spelen varierar, men det är mycket Star Wars. Hos oss var också Pokemon ett stort intresse för att tag sen. Höll på att glömma att lego hängt med ända sedan 4-års åldern då han knäckte koden och byggde enligt ritningar för 8 års ålder och uppåt! Lego är fortfarande viktigt och det tar han till efter förbrukad speltid!
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
    vår son har som specialintresse både bokstäver och siffror, men framförallt tidtabeller och linjekartor över göteborgs hela lokaltrafiknät !! han vet exakt när,var och hur de olika bussarna och spårvagnarna går. Han är bara fyra år gammal, och jag hoppas verkligen att han tänker byta ut sitt specialintresse så småningom
  8. 4
    vår son har som specialintresse både bokstäver och siffror, men framförallt tidtabeller och linjekartor över göteborgs hela lokaltrafiknät !! han vet exakt när,var och hur de olika bussarna och spårvagnarna går. Han är bara fyra år gammal, och jag hoppas verkligen att han tänker byta ut sitt specialintresse så småningom
  9. Medlem sedan
    Aug 2008
    #5
    MEN vad praktiskt du behöver ju inte ladda ner Västtrafiks nya tidtabeller då:-D. Det kan ju vara liiite frustrerande med den typen av specialintresse men det är rätt fascinerande.
  10. 5
    MEN vad praktiskt du behöver ju inte ladda ner Västtrafiks nya tidtabeller då:-D. Det kan ju vara liiite frustrerande med den typen av specialintresse men det är rätt fascinerande.
  11. Medlem sedan
    Aug 2008
    #6
    Här är det i nuläget kvinnliga "funktionshinder". Har hejdat de värsta framfarterna att fråga runt i alla fall.....
  12. 6
    Här är det i nuläget kvinnliga "funktionshinder". Har hejdat de värsta framfarterna att fråga runt i alla fall.....
  13. Medlem sedan
    Feb 2008
    #7
    Fast det finns väl en upplysningstjänst på Lokaltrafiken, eller museum, där det där kan komma till användning?
  14. 7
    Fast det finns väl en upplysningstjänst på Lokaltrafiken, eller museum, där det där kan komma till användning?
  15. Medlem sedan
    May 2006
    #8
    Min bror som har AS hade samma med SL, stockholms länstrafik. Fast OK, han var inte 4 år då.

    Det är inte en helt ovanligt hobby för folk med AS. Jag tycker att det i alla fall är bättre än att samla på nåt skräp som fyller hela huset! ;-)
    Jag tyckte det var jättepraktiskt att fråga brorsan när man skulle nånstans, på 80 talet hade man ju inte datorer hemma.

    Han kanske kan bre ut intresset till kartor etc och bli proffs på geografi.

    Mamsen72
  16. 8
    Min bror som har AS hade samma med SL, stockholms länstrafik. Fast OK, han var inte 4 år då.

    Det är inte en helt ovanligt hobby för folk med AS. Jag tycker att det i alla fall är bättre än att samla på nåt skräp som fyller hela huset! ;-)
    Jag tyckte det var jättepraktiskt att fråga brorsan när man skulle nånstans, på 80 talet hade man ju inte datorer hemma.

    Han kanske kan bre ut intresset till kartor etc och bli proffs på geografi.

    Mamsen72
  17. Medlem sedan
    Feb 2008
    #9
    Protesterade hos läkaren häromdagen, när vi kom in på specialintressen. Eller, jag protesterade inte mot nåt han sa, för han är väldigt sansad och bra, men jag sa att jag blir tvärprovocerad av sånt som sägs om specialintressen och att det skulle vara katalogartat, värdelöst vetande som inte kan användas (typ sånt man läst hos Gillberg...).

    När jag var liten hade jag IDIOTKOLL på hundraser. Jag minns fortfarande ofantligt mycket av det, även om jag tappat intresset för hundar.

    Sen lärde jag mig en otrolig massa om dräkthistoria, akvariefiskar, litteratur (särskilt i psykologi) och indisk matlagning (fick en massa hindi på köpet).

    Så har jag lärt mig ett språk på helt egen hand (fast jag vågar inte prata, men jag förstår så pass så jag kan vara med på möten och svara på nåt annat språk..).

    Så har jag skrivit A-, B-, C- och D-uppsats på universitetet utifrån specialintressen... DET är väl användning om nåt, även om A- och B-nivåuppsatser inte räknas..

    Hav förtröstan vill jag alltså säga er föräldrar till småaspisar!
  18. 9
    Protesterade hos läkaren häromdagen, när vi kom in på specialintressen. Eller, jag protesterade inte mot nåt han sa, för han är väldigt sansad och bra, men jag sa att jag blir tvärprovocerad av sånt som sägs om specialintressen och att det skulle vara katalogartat, värdelöst vetande som inte kan användas (typ sånt man läst hos Gillberg...).

    När jag var liten hade jag IDIOTKOLL på hundraser. Jag minns fortfarande ofantligt mycket av det, även om jag tappat intresset för hundar.

    Sen lärde jag mig en otrolig massa om dräkthistoria, akvariefiskar, litteratur (särskilt i psykologi) och indisk matlagning (fick en massa hindi på köpet).

    Så har jag lärt mig ett språk på helt egen hand (fast jag vågar inte prata, men jag förstår så pass så jag kan vara med på möten och svara på nåt annat språk..).

    Så har jag skrivit A-, B-, C- och D-uppsats på universitetet utifrån specialintressen... DET är väl användning om nåt, även om A- och B-nivåuppsatser inte räknas..

    Hav förtröstan vill jag alltså säga er föräldrar till småaspisar!
  19. Medlem sedan
    Dec 2004
    #10
    Det skiftar här hos oss. När E var mindre var det vägskyltar. Just nu är mat väldigt intressant speciellt sirap. Han kan alla sirapssorter och vill alltid gå förbi sirapshyllan på Ica för att se vilka sorter som står där. Sen gillar han att man läser innehållsförteckningar på mat och att läsa recept och laga mat tillsammans.
  20. 10
    Det skiftar här hos oss. När E var mindre var det vägskyltar. Just nu är mat väldigt intressant speciellt sirap. Han kan alla sirapssorter och vill alltid gå förbi sirapshyllan på Ica för att se vilka sorter som står där. Sen gillar han att man läser innehållsförteckningar på mat och att läsa recept och laga mat tillsammans.
  21. Medlem sedan
    Jul 2005
    #11
    Vår son har en passion i broar (tunnlar kan också gå bra). Älskar att åka på motorvägen där det finns massor av "broar". Googlar broar. Bygger broar av lego...

    När han var yngre älskade han geometriska former, bokstäver och siffror. Det gör han till viss del fortfarande. Ord är också spännande. Leka med språlet.

    Sedan fastnar han i datspel och filmer. Det går i perioder.
  22. 11
    Vår son har en passion i broar (tunnlar kan också gå bra). Älskar att åka på motorvägen där det finns massor av "broar". Googlar broar. Bygger broar av lego...

    När han var yngre älskade han geometriska former, bokstäver och siffror. Det gör han till viss del fortfarande. Ord är också spännande. Leka med språlet.

    Sedan fastnar han i datspel och filmer. Det går i perioder.
  23. Medlem sedan
    Jul 2005
    #12
    Vägskyltar ja... Det har vår son också varit mycket intresserad av, fast det var nog egentligen mest formerna från början.
  24. 12
    Vägskyltar ja... Det har vår son också varit mycket intresserad av, fast det var nog egentligen mest formerna från början.
  25. Medlem sedan
    Oct 2000
    #13

    Måste bara....

    berätta att eftersom vi är jordbrukare så förväntar sig ju alla att jordbrukarsonen Storebror ska vara såå intresserad av alla traktorer och maskinener. Det är han då inte, det närmaste han kommit är att han intresserat sig för varningstrianglarna och instruktionsböckerna för dessa maskiner. Då han var yngre gick vi med honom i maskinhallen varv efter varv och kollade varningstrianglar. Då var vi lite konfunderade, nu då vi fattat att det över huvudtaget finns nåt som heter AS så förstår vi beteendet lite bättre!
  26. 13
    Måste bara.... berätta att eftersom vi är jordbrukare så förväntar sig ju alla att jordbrukarsonen Storebror ska vara såå intresserad av alla traktorer och maskinener. Det är han då inte, det närmaste han kommit är att han intresserat sig för varningstrianglarna och instruktionsböckerna för dessa maskiner. Då han var yngre gick vi med honom i maskinhallen varv efter varv och kollade varningstrianglar. Då var vi lite konfunderade, nu då vi fattat att det över huvudtaget finns nåt som heter AS så förstår vi beteendet lite bättre!
  27. Medlem sedan
    Feb 2003
    #14
    Tåg har alltid varit vår sons favorit. Åka tåg, gå på spårvägsmuseet, läsa böcker om tåg, titta på bilder av tåg.
  28. 14
    Tåg har alltid varit vår sons favorit. Åka tåg, gå på spårvägsmuseet, läsa böcker om tåg, titta på bilder av tåg.
  29. Medlem sedan
    Jul 1999
    #15
    Värsta specialintresset? Har svarat på denna fråga förut härinne, men jag kan ju inte undanhålla någon att min dotter har LISEBERG (ja, nöjesparken med karusellerna alltså som specialintresse...
    Hennes skolfröken har dock varit förstående och låtit henne prata om Liseberg varje gång barnen ska berätta något
  30. 15
    Värsta specialintresset? Har svarat på denna fråga förut härinne, men jag kan ju inte undanhålla någon att min dotter har LISEBERG (ja, nöjesparken med karusellerna alltså som specialintresse...
    Hennes skolfröken har dock varit förstående och låtit henne prata om Liseberg varje gång barnen ska berätta något
  31. Medlem sedan
    Aug 2008
    #16
    *asg* ja de är då individualister våra telningar. Härligt:-D
  32. 16
    *asg* ja de är då individualister våra telningar. Härligt:-D
  33. Medlem sedan
    Feb 2008
    #17
    Har ni berättat det för Liseberg själva? Det måste ni annars.
  34. 17
    Har ni berättat det för Liseberg själva? Det måste ni annars.
  35. Medlem sedan
    May 2006
    #18
    Du har ett brett intressområde och använder ditt fokus som en styrka.
    Jag kommer att stimulera min AS son att bredda sina vyer mera än min bror gjort. Lära sig "vettig" fakta istället för kataloginfo. :-)

    Jag var också sådär i skolan, totalfokuserade på 1 grej åt gången. Asgudar, latin... Lärde mig allt om det och sen tappade jag intresset totalt.

    Tänk vad vi hade lärt oss mycket om mycket om vi hade kunnat googla etc när vi gick i skolan. Det var ju mycket mera arbetsamt för oss att samla fakta om nåt. Till bibblan, bläddra i böcker...

    Astrologi har varit ett av mina stora intressen.

    Mamsen72
  36. 18
    Du har ett brett intressområde och använder ditt fokus som en styrka.
    Jag kommer att stimulera min AS son att bredda sina vyer mera än min bror gjort. Lära sig "vettig" fakta istället för kataloginfo. :-)

    Jag var också sådär i skolan, totalfokuserade på 1 grej åt gången. Asgudar, latin... Lärde mig allt om det och sen tappade jag intresset totalt.

    Tänk vad vi hade lärt oss mycket om mycket om vi hade kunnat googla etc när vi gick i skolan. Det var ju mycket mera arbetsamt för oss att samla fakta om nåt. Till bibblan, bläddra i böcker...

    Astrologi har varit ett av mina stora intressen.

    Mamsen72
  37. Medlem sedan
    Apr 2008
    #19
    visst e det facinerande, och inte stör det någon heller...hmm förutom de på tidpunkten då för det blir ett antal besök där varje vecka. Något som däremot i bland kan bli lite besvärligt är hans STORA intresse för människors ålder och vikt (detta har med intresset för siffror att göra ) här får man ofta avleda honom, för få är intresserade av att tala om vad de väger....sura blickar kastas ofta på oss
  38. 19
    visst e det facinerande, och inte stör det någon heller...hmm förutom de på tidpunkten då för det blir ett antal besök där varje vecka. Något som däremot i bland kan bli lite besvärligt är hans STORA intresse för människors ålder och vikt (detta har med intresset för siffror att göra ) här får man ofta avleda honom, för få är intresserade av att tala om vad de väger....sura blickar kastas ofta på oss
  39. Medlem sedan
    Aug 2008
    #20
    Jaa, detta med specialintressen är en speciell sak. hemma hos oss började det en gång i tiden med tåg, "Thomas the tankengine", för tåg går på räls som man sedan kan bygga med BRIO och DUPLO, han byggde och andra barn lekte med det. Efter några år gick det äver på LEGO, dvs konstruktion, för att sedan fortsätta med berg-och dalbanor, både som byggsatser med systemet KNEX som jag fick beställa från USA.... Tycoon rollecoaster på PC samt alla möjliga andra PC spel med berg-och-dalbanor... han kan en hel uppsjö av dem som finns i USA i olika parker, samt att vi nyligen varit i europa för att besöka fyra olika nöjesparker.... Liseberg är ju bara blaha blaha numera...... Bilar är det just nu, både på stan, mässor och naturligtvis bilspel på PS2, Wii och PC You name it......

    Så det är bara att acceptera.... Har man tidtabells intresse så finns ju alltid Ringlinien i Göteborg med veteranspårvagnar... där finns MÅNGA medlemmar som säkert passar in i våra barns diagnoser.... tro mig har själv varit medlem där för några år sedan....
  40. 20
    Jaa, detta med specialintressen är en speciell sak. hemma hos oss började det en gång i tiden med tåg, "Thomas the tankengine", för tåg går på räls som man sedan kan bygga med BRIO och DUPLO, han byggde och andra barn lekte med det. Efter några år gick det äver på LEGO, dvs konstruktion, för att sedan fortsätta med berg-och dalbanor, både som byggsatser med systemet KNEX som jag fick beställa från USA.... Tycoon rollecoaster på PC samt alla möjliga andra PC spel med berg-och-dalbanor... han kan en hel uppsjö av dem som finns i USA i olika parker, samt att vi nyligen varit i europa för att besöka fyra olika nöjesparker.... Liseberg är ju bara blaha blaha numera...... Bilar är det just nu, både på stan, mässor och naturligtvis bilspel på PS2, Wii och PC You name it......

    Så det är bara att acceptera.... Har man tidtabells intresse så finns ju alltid Ringlinien i Göteborg med veteranspårvagnar... där finns MÅNGA medlemmar som säkert passar in i våra barns diagnoser.... tro mig har själv varit medlem där för några år sedan....
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Specialintressen?
    By morx2 in forum Autismspektrum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 14:08
  2. Specialintressen?
    By Lilla Blå in forum Autismspektrum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 21:20
  3. Specialintressen?
    By lindel0u in forum Autismspektrum
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 10:59
  4. Specialintressen
    By Annika in forum Autismspektrum
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 22:00
  5. Specialintressen!?
    By Mamicka in forum Autismspektrum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 17:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar