Hållbarhet?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Hållbarhet?

    Hur lång hållbarhet är det på sylt/marmelad man gör själv hemma med hjälp av syltsocker?
  2. 1
    Hållbarhet? Hur lång hållbarhet är det på sylt/marmelad man gör själv hemma med hjälp av syltsocker?
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2
    Förvarar du den i kylskåpet håller den länge, mer än ett år. Håller bra om den står hyfsat svalt också men kan tappa färg efter lång tid. Hoppas andra har bättre svar...
  4. 2
    Förvarar du den i kylskåpet håller den länge, mer än ett år. Håller bra om den står hyfsat svalt också men kan tappa färg efter lång tid. Hoppas andra har bättre svar...
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3

    Hmm....

    jag rensade en del i mitt skafferi, fick ju tokspel för två år sedan och gjorde säkert ett femtiotal burkar, men det fanns redan en del där i skafferiet då.

    Inser att de äldsta är nog närmare fyra år gamla och ja de smakade bra, så jag tog fram dessa.... fast jag använder i o f s inte syltsocker.
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  6. 3
    Hmm.... jag rensade en del i mitt skafferi, fick ju tokspel för två år sedan och gjorde säkert ett femtiotal burkar, men det fanns redan en del där i skafferiet då.

    Inser att de äldsta är nog närmare fyra år gamla och ja de smakade bra, så jag tog fram dessa.... fast jag använder i o f s inte syltsocker.
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Apropå det då...hur länge håller sig kantarell*vad det ny hette-marmelad?* ?
    Funderade på om jag skulle göra sådan till svärfar till julklapp men jul är ju några månader bort och då finns det inga kantareller
  8. 4
    Apropå det då...hur länge håller sig kantarell*vad det ny hette-marmelad?* ?
    Funderade på om jag skulle göra sådan till svärfar till julklapp men jul är ju några månader bort och då finns det inga kantareller
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5

    Den håller nog till jul.....

    i och med att det är vinäger i denna, i alla fall om Du är noga med steriliseringen av burkarna.

    Borde i o f s fungera om Du tar och förväller dem, och fryser kantarellerna och gör den i slutet av november men det har jag aldrig provat så det är kanske dumt att chansa på deta?
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  10. 5
    Den håller nog till jul..... i och med att det är vinäger i denna, i alla fall om Du är noga med steriliseringen av burkarna.

    Borde i o f s fungera om Du tar och förväller dem, och fryser kantarellerna och gör den i slutet av november men det har jag aldrig provat så det är kanske dumt att chansa på deta?
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    jag testar...i värsta fall får jag väl äta upp den
  12. 6
    jag testar...i värsta fall får jag väl äta upp den
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #7

    Med lök??

    .
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  14. 7
    Med lök?? .
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8
    ok då...maken får äta upp den (stackars honom va?)
    Fast jag kan nog lyckas modifiera den...har hittills inte hittat något jag inte lyckas med...ja förutom mammas recept på drömmar då, dem får jag inte bra glutenfria
  16. 8
    ok då...maken får äta upp den (stackars honom va?)
    Fast jag kan nog lyckas modifiera den...har hittills inte hittat något jag inte lyckas med...ja förutom mammas recept på drömmar då, dem får jag inte bra glutenfria
  17. Medlem sedan
    Jul 2002
    #9
    Jag har använt syltsocker i år och på någon enstaka omgång förra året. Innan det har jag kört med vanligt socker och konserveringsmedel och de håller flera år. Jag har fortfarande ett antal burkar sylt som min mamma har gjort (på samma sätt) och hon dog 2005. De är goda och fina fortfarande, men då hade vi konserverinsmedel.
  18. 9
    Jag har använt syltsocker i år och på någon enstaka omgång förra året. Innan det har jag kört med vanligt socker och konserveringsmedel och de håller flera år. Jag har fortfarande ett antal burkar sylt som min mamma har gjort (på samma sätt) och hon dog 2005. De är goda och fina fortfarande, men då hade vi konserverinsmedel.
  19. Medlem sedan
    Aug 2000
    #10
    Syltsocker innehåller följande saker:
    Socker
    Pektin
    Citronsyra
    Natriumbensoat

    Pektinet hjälper sylten att tjockna (det är därför det är bäst att köra med "vanligt" recept till tex svartvinbärssylt gjort tidigt på säsongen eftersom vinbären då är så pektinrika att du knappt kommer få sylten ur burken om du har i extra pektin...).
    Citronsyran ger smak samt hjälper till att bevara färgen.
    Natriumbensoatet är konserveringsmedel, och så sockret då som också konserverar.

    Detta motsvarar "standardsylt/marmelad"-recepten faktiskt, och förvarar du bara det mörkt så kommer det hålla lääääänge och det i rumstemperatur. Det kan bli färgförändringar, men du kommer säkert kunna äta sylten i minst 5 år om du bara ser till att hetta upp burkarna ordentligt och ha täta lock etc och skölja med atamon...
    Ännu längre hållbarhet blir det om du ställer dem svalt.
  20. 10
    Syltsocker innehåller följande saker:
    Socker
    Pektin
    Citronsyra
    Natriumbensoat

    Pektinet hjälper sylten att tjockna (det är därför det är bäst att köra med "vanligt" recept till tex svartvinbärssylt gjort tidigt på säsongen eftersom vinbären då är så pektinrika att du knappt kommer få sylten ur burken om du har i extra pektin...).
    Citronsyran ger smak samt hjälper till att bevara färgen.
    Natriumbensoatet är konserveringsmedel, och så sockret då som också konserverar.

    Detta motsvarar "standardsylt/marmelad"-recepten faktiskt, och förvarar du bara det mörkt så kommer det hålla lääääänge och det i rumstemperatur. Det kan bli färgförändringar, men du kommer säkert kunna äta sylten i minst 5 år om du bara ser till att hetta upp burkarna ordentligt och ha täta lock etc och skölja med atamon...
    Ännu längre hållbarhet blir det om du ställer dem svalt.
  21. Medlem sedan
    Oct 2006
    #11
    1995 åt vi blåbärssylt mamma gjort och hon dog -86 så den var tio år. Vi lever än (hon var iofs proffs vad gällde rengöring, vacum och sånt). Den var förvarad i matkällare, kall sån. Den smakade som den alltid gjort.
  22. 11
    1995 åt vi blåbärssylt mamma gjort och hon dog -86 så den var tio år. Vi lever än (hon var iofs proffs vad gällde rengöring, vacum och sånt). Den var förvarad i matkällare, kall sån. Den smakade som den alltid gjort.
  23. Medlem sedan
    Aug 2003
    #12

    Då kommer en följdfråga

    Om man bara använder vanligt socker och kanske i lite mindre mängd än man brukar - hur länge håller sig sylten/marmeladen då?
  24. 12
    Då kommer en följdfråga Om man bara använder vanligt socker och kanske i lite mindre mängd än man brukar - hur länge håller sig sylten/marmeladen då?

Liknande trådar

  1. Hållbarhet?
    By Imma in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 16:13
  2. Hållbarhet?
    By Miltonia in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 18:47
  3. Hållbarhet
    By chai in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 20:36
  4. hållbarhet
    By khimera in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 12:27
  5. Bag in box, hållbarhet
    By Tanyas in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-16, 12:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar