Bra tips mot vårtor?
Kropp & hälsa
  1. anonymt namn
    #1

    Bra tips mot vårtor?

    Dottern går på lågstadiet och har MASSOR av vårtor på händerna. Det är såna mängder så man ser inte var den ena slutar och den andra börjar. Vårdcentralen vill inte göra nåt utan hänvisar till apoteket och där har vi provat allt utan resultat! Hon har eksem på händerna så jag antar att vårtorna trivs där på nåt vis. Men hon vill ju självklart bli av med dem! Känner mig smått desperat och har börjat titta efter laserbehandling privat men de tar inte emot barn under 18 år... Hjälp!
  2. 1
    Bra tips mot vårtor? Dottern går på lågstadiet och har MASSOR av vårtor på händerna. Det är såna mängder så man ser inte var den ena slutar och den andra börjar. Vårdcentralen vill inte göra nåt utan hänvisar till apoteket och där har vi provat allt utan resultat! Hon har eksem på händerna så jag antar att vårtorna trivs där på nåt vis. Men hon vill ju självklart bli av med dem! Känner mig smått desperat och har börjat titta efter laserbehandling privat men de tar inte emot barn under 18 år... Hjälp!
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2
    Det finns tyvärr inget som är jätteeffektivt. Wartner som finns på apoteket är nog bäst. Amerikanska armén har testat silvertejp (!) som behandling - det är faktiskt effektivt! Löser upp vårtan, kväver den. Värt att testa. Tålamod krävs!
  4. 2
    Det finns tyvärr inget som är jätteeffektivt. Wartner som finns på apoteket är nog bäst. Amerikanska armén har testat silvertejp (!) som behandling - det är faktiskt effektivt! Löser upp vårtan, kväver den. Värt att testa. Tålamod krävs!
  5. Medlem sedan
    Jan 2007
    #3
    Det finns många metoder men ingen av dem hjälper utan - envishet. Vårtor är otroligt envisa och vinner oftast över en bara för det.
  6. 3
    Det finns många metoder men ingen av dem hjälper utan - envishet. Vårtor är otroligt envisa och vinner oftast över en bara för det.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4
    när jag var liten och hade fotvårtor använde vi oss av nagellack (genomskinligt). Det tar självklart tid att bli av med det, men rutinen var enkel: lackning morgon och kväll, uppblötning och skrapning 1gågn per vecka) Det syns ju inte licka mycket som silvertejp. Men som sagt man får vara ihärdig och göra det varje dag.
  8. 4
    när jag var liten och hade fotvårtor använde vi oss av nagellack (genomskinligt). Det tar självklart tid att bli av med det, men rutinen var enkel: lackning morgon och kväll, uppblötning och skrapning 1gågn per vecka) Det syns ju inte licka mycket som silvertejp. Men som sagt man får vara ihärdig och göra det varje dag.
  9. Anonymt namn
    #5
    Tack för era svar! Har tjatat mig till en tid på vårdcentralen i alla fall. De ska plåta hennes fingrar och skicka remiss till hudkliniken. Hon har ca 25 vårtor på varje finger, något färre på vänsterhanden. Det spricker, blöder och gör ont. Hon har svårt att greppa om saker då det gör ont. Rent estetiskt så ser det inte trevligt ut, hon är rädd att bli retad då hon själv tycker att hon har äckliga händer. Det som gör att det är svårt med behandlingar med vårtmedel, nagellack, tejp osv är ju att hon i grunden har atopiskt eksem på händerna, med självsprickor och blåsor så det gör ju jätteont att ha på något starkt på det. Imorgon ska vi i alla fall till vårdcentralen, så får vi se hur lång tid det tar sedan. Tack igen för svaren!
  10. 5
    Tack för era svar! Har tjatat mig till en tid på vårdcentralen i alla fall. De ska plåta hennes fingrar och skicka remiss till hudkliniken. Hon har ca 25 vårtor på varje finger, något färre på vänsterhanden. Det spricker, blöder och gör ont. Hon har svårt att greppa om saker då det gör ont. Rent estetiskt så ser det inte trevligt ut, hon är rädd att bli retad då hon själv tycker att hon har äckliga händer. Det som gör att det är svårt med behandlingar med vårtmedel, nagellack, tejp osv är ju att hon i grunden har atopiskt eksem på händerna, med självsprickor och blåsor så det gör ju jätteont att ha på något starkt på det. Imorgon ska vi i alla fall till vårdcentralen, så får vi se hur lång tid det tar sedan. Tack igen för svaren!
  11. Medlem sedan
    Jan 2007
    #6
    Vad bra att ni får koll av hudläkare som kan säga hur ni ska hantera problemet som är mer komplicerat än vanligt.
  12. 6
    Vad bra att ni får koll av hudläkare som kan säga hur ni ska hantera problemet som är mer komplicerat än vanligt.
  13. Medlem sedan
    Aug 2008
    #7
    Warthner funkar inte för oss. Har provat det efter konstens alla regler på sonens vårta. Det händer ingenting.. 6 ggr har vi testat.
  14. 7
    Warthner funkar inte för oss. Har provat det efter konstens alla regler på sonens vårta. Det händer ingenting.. 6 ggr har vi testat.
  15. Medlem sedan
    Jan 2007
    #8
    Det handlar om vilja också, om vi nu ska hålla oss till mormor som jag redan tidigare pratade om här idag så skulle man enligt henne varje morgon spotta morgonspott på vårtan och svära som fan åt den tills den försvann. Det funkar! Men det är lite energikrävande
  16. 8
    Det handlar om vilja också, om vi nu ska hålla oss till mormor som jag redan tidigare pratade om här idag så skulle man enligt henne varje morgon spotta morgonspott på vårtan och svära som fan åt den tills den försvann. Det funkar! Men det är lite energikrävande
  17. Medlem sedan
    Jun 2003
    #9
    inte för oss heller, vi har alla fyra testat det flere gånger men icke sa nicke - INGET hände!
  18. 9
    inte för oss heller, vi har alla fyra testat det flere gånger men icke sa nicke - INGET hände!
  19. MammaAnka
    #10

    Testa Detta!

    Hej!

    Då måste jag tipsa om ett medel som vi nu prövat sedan i våras. Vårtan är snart borta. Enligt bruksanvisningen kan det ta 2-15 veckor beroende på hur envis vårtan är och vilken typ av vårta det är. Medlet kan användas på både händer, fötter och andra kroppsdelar. Det är helt smärtfritt och man duttar bara på vätskan på vårtan. Klart på några sekunder. Detta gör man ca 1 gång/veckan. Du kan gå in på denna länk och läsa mer: http://www.vartfri.se/. Jag tycker absolut ni ska pröva!
  20. 10
    Testa Detta! Hej!

    Då måste jag tipsa om ett medel som vi nu prövat sedan i våras. Vårtan är snart borta. Enligt bruksanvisningen kan det ta 2-15 veckor beroende på hur envis vårtan är och vilken typ av vårta det är. Medlet kan användas på både händer, fötter och andra kroppsdelar. Det är helt smärtfritt och man duttar bara på vätskan på vårtan. Klart på några sekunder. Detta gör man ca 1 gång/veckan. Du kan gå in på denna länk och läsa mer: http://www.vartfri.se/. Jag tycker absolut ni ska pröva!
  21. Medlem sedan
    Jun 2006
    #11
    Tack för tipset! Har beställt ! Känner mig smått desperat för hennes skull, ska prova detta i väntan på kallelse från hudkliniken.
  22. 11
    Tack för tipset! Har beställt ! Känner mig smått desperat för hennes skull, ska prova detta i väntan på kallelse från hudkliniken.
  23. Medlem sedan
    Jun 2006
    #12
    Jaha, så var man inte anonym då...
  24. 12
    Jaha, så var man inte anonym då...
  25. Medlem sedan
    Aug 2008
    #13
    Kanske vårtan reagerar på _finska_ svordomar?? Har ju en son som är expert på såna!!
  26. 13
    Kanske vårtan reagerar på _finska_ svordomar?? Har ju en son som är expert på såna!!
  27. Medlem sedan
    Aug 2008
    #14
    Nä, det är ju ett jäkla skämt, detta Warthner.. kanske man borde ta upp det med Sverker på Plus!
  28. 14
    Nä, det är ju ett jäkla skämt, detta Warthner.. kanske man borde ta upp det med Sverker på Plus!
  29. Medlem sedan
    May 2006
    #15
    Hej!

    Jag hade vårtor på händerna som barn. Minst en på varje finger. Men vissa täckte från nagelbandet ner till första böjen på fingret, halva tummen var en stor (eller många små) vårta.

    Äckligt, fult och opraktiskt.

    Provade pensla, frysa, fila, klippa, gräva ur... Nålar... Bläää.

    Kom till en läkare som ordinerade engelskt salt. Detta löstes upp i vatten och så drack jag ett par matskedar per dag.
    Tro det eller ej, plötsligt en dag var vårtorna borta. BORTA! Ingen aning vart dom tog vägen.

    Engelskt salt har jag googlat på, ser att det är "bittersalt" eller magnesiumsulfat. Sambandet med detta och vårtor kan jag inte hitta på nätet. Läser även att det använts som ett laxermedel, men jag har inget minne av att ha fått magproblem.

    Det här är ett under och det enda jag kan garantera hjälper. Eller så var det en enrom lyckoträff att vårtorna försvann av sig själva just efter att denna behandling sätts in.
  30. 15
    Hej!

    Jag hade vårtor på händerna som barn. Minst en på varje finger. Men vissa täckte från nagelbandet ner till första böjen på fingret, halva tummen var en stor (eller många små) vårta.

    Äckligt, fult och opraktiskt.

    Provade pensla, frysa, fila, klippa, gräva ur... Nålar... Bläää.

    Kom till en läkare som ordinerade engelskt salt. Detta löstes upp i vatten och så drack jag ett par matskedar per dag.
    Tro det eller ej, plötsligt en dag var vårtorna borta. BORTA! Ingen aning vart dom tog vägen.

    Engelskt salt har jag googlat på, ser att det är "bittersalt" eller magnesiumsulfat. Sambandet med detta och vårtor kan jag inte hitta på nätet. Läser även att det använts som ett laxermedel, men jag har inget minne av att ha fått magproblem.

    Det här är ett under och det enda jag kan garantera hjälper. Eller så var det en enrom lyckoträff att vårtorna försvann av sig själva just efter att denna behandling sätts in.
  31. Medlem sedan
    Jan 2007
    #16
    Finska svordomar är bäst, det håller jag med om! Det är mer sisu i dem Perkele!
  32. 16
    Finska svordomar är bäst, det håller jag med om! Det är mer sisu i dem Perkele!
  33. Medlem sedan
    Jan 2007
    #17
    Det kan ju vara värt att prova - ett intressant förslag som jag inte hört förut!
  34. 17
    Det kan ju vara värt att prova - ett intressant förslag som jag inte hört förut!
  35. Medlem sedan
    Aug 2008
    #18
    Nu tänkte jag lägga till det sonen brukar säga efter Perkele.. men bäst jag avstår!
  36. 18
    Nu tänkte jag lägga till det sonen brukar säga efter Perkele.. men bäst jag avstår!
  37. Medlem sedan
    Jan 2007
    #19
    Undrar vad det kan vara?
  38. 19
    Undrar vad det kan vara?
  39. Medlem sedan
    Jan 2000
    #20

    Potatis hjälper!

    Ja, jag vet det låter knäppt. Men när jag var liten så körde mamma detta på både min lillebror och mig. Jag har även fått bort sonens vårtor på detta sättet.

    Dela en potatis på mitten och gnugga den mot vårtorna. Upprepa under några dagar.
    Det är stärkeslen i potatisen som tar död på vårtan.
    Prova får du se. Du kommer att bli glatt överraskad!

    Lycka till!
  40. 20
    Potatis hjälper! Ja, jag vet det låter knäppt. Men när jag var liten så körde mamma detta på både min lillebror och mig. Jag har även fått bort sonens vårtor på detta sättet.

    Dela en potatis på mitten och gnugga den mot vårtorna. Upprepa under några dagar.
    Det är stärkeslen i potatisen som tar död på vårtan.
    Prova får du se. Du kommer att bli glatt överraskad!

    Lycka till!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vårtor
    By huskors in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 18:59
  2. Ngt mot vårtor?
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 12:48
  3. Vårtor...
    By GittanA in forum Barnsjukdomar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 14:23
  4. tips mot vårtor
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 16:07
  5. Vårtor?
    By Vickan_R in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 16:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar