Ont i ryggen över revbenen
_0811 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2005
    #1

    Ont i ryggen över revbenen

    Sedan en vecka tillbaka har jag fått ont i ryggen, men inte korsryggen eller ländryggen som man skulle kunna tro när det gäller ryggvärk. Utan det är som ett band över revbenen, strax under skulderbladen. Det går som ett vågrätt band över revbenen och blir värre och mer märkbart när jag sitter en längre stund. När jag får ont så har jag även svårt att ta djupa andetag. Det som hjälper är att jag ligger på sidan, men det tar flera timmar att få det att gå över när det väl börjar... Det är obehagligt.

    Fler som har så? Vad beror det på?
    Jag är i v. 29 och tycker väl inte att livmoder och allt borde trycka på så högt upp ännu...
  2. 1
    Ont i ryggen över revbenen Sedan en vecka tillbaka har jag fått ont i ryggen, men inte korsryggen eller ländryggen som man skulle kunna tro när det gäller ryggvärk. Utan det är som ett band över revbenen, strax under skulderbladen. Det går som ett vågrätt band över revbenen och blir värre och mer märkbart när jag sitter en längre stund. När jag får ont så har jag även svårt att ta djupa andetag. Det som hjälper är att jag ligger på sidan, men det tar flera timmar att få det att gå över när det väl börjar... Det är obehagligt.

    Fler som har så? Vad beror det på?
    Jag är i v. 29 och tycker väl inte att livmoder och allt borde trycka på så högt upp ännu...
  3. Medlem sedan
    Sep 2008
    #2
    Det kan mycket väl vara att det är ryggproblem som sitter i bröstryggen som strålar ut över revbenen. Skulle gå till kiropraktor eller liknande för att få hjälp för det där kan göra jätteont och vara mycket besvärande. Glöm inte att sträcka på dig och få bak axlarna.
  4. 2
    Det kan mycket väl vara att det är ryggproblem som sitter i bröstryggen som strålar ut över revbenen. Skulle gå till kiropraktor eller liknande för att få hjälp för det där kan göra jätteont och vara mycket besvärande. Glöm inte att sträcka på dig och få bak axlarna.
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3
    Japp! Mest på kvällen.

    Under första grav gick jag till sjukgymnast för det och hon menade att det var dels hållning och spänningar i ryggen tillsammans med spänd hud/ryggvävnad som gjorde det. Om det är samma problem vi har vet jag förstås inte - men min man fick då lära sig att massera bort det. Det som nästan funkar bäst är en sorts bindvävsmassage precis där det gör ont - då nyper han tag djupt i huden och liksom lyfter och håller fast det en stund. Det gör attans så ont och det är viktigt att han inte gör det för fort, för smärtan måste hinna ebba ut för varje nytt nyp. Med varje nyp så lossar lite av spänningarna i vävnaderna och det känns bättre.
    (Åtminstone så att man kan andas igen...)

    Men, som sagt - det är ju som det är för mig. Det är nog alls ingen dum ide att gå till sjukgymnast och få hjälp!
  6. 3
    Japp! Mest på kvällen.

    Under första grav gick jag till sjukgymnast för det och hon menade att det var dels hållning och spänningar i ryggen tillsammans med spänd hud/ryggvävnad som gjorde det. Om det är samma problem vi har vet jag förstås inte - men min man fick då lära sig att massera bort det. Det som nästan funkar bäst är en sorts bindvävsmassage precis där det gör ont - då nyper han tag djupt i huden och liksom lyfter och håller fast det en stund. Det gör attans så ont och det är viktigt att han inte gör det för fort, för smärtan måste hinna ebba ut för varje nytt nyp. Med varje nyp så lossar lite av spänningarna i vävnaderna och det känns bättre.
    (Åtminstone så att man kan andas igen...)

    Men, som sagt - det är ju som det är för mig. Det är nog alls ingen dum ide att gå till sjukgymnast och få hjälp!
  7. Medlem sedan
    Sep 2008
    #4
    Hej, jag är jätteny här och grön på det mesta. Men jag känner igen din värk som något jag brukar ha -gravid eller ej. Det är en nerv som kommer i kläm mellan någon av ryggkotorna och gör så att det smärtar hela vägen runt och fram i bröstkorgen. Ibland känns det som om man blivit pålad när smärtan verkan gå rakt igenom. Det känns mer i bröstkorgen, men det är ryggen som spökar. Jag tror inte att det skulle vara konstigt om man drog på sig något liknande bara för att man är gravid då ryggkotorna och hela kroppen ändrar ställning. För mig brukar det gradvis lugna ner sig och den snälla pojkvännen masserar lite omilt precis bredvid ryggraden.

    Har uppsökt läkare för mina 'problem' och fick svaret att det är helt normalt
  8. 4
    Hej, jag är jätteny här och grön på det mesta. Men jag känner igen din värk som något jag brukar ha -gravid eller ej. Det är en nerv som kommer i kläm mellan någon av ryggkotorna och gör så att det smärtar hela vägen runt och fram i bröstkorgen. Ibland känns det som om man blivit pålad när smärtan verkan gå rakt igenom. Det känns mer i bröstkorgen, men det är ryggen som spökar. Jag tror inte att det skulle vara konstigt om man drog på sig något liknande bara för att man är gravid då ryggkotorna och hela kroppen ändrar ställning. För mig brukar det gradvis lugna ner sig och den snälla pojkvännen masserar lite omilt precis bredvid ryggraden.

    Har uppsökt läkare för mina 'problem' och fick svaret att det är helt normalt
  9. Besök från okt
    #5
    Har nästan likadant, fast bara på höger sida. För mig gör det ont både på framsidan, revbenen under brösten, och bak på ryggen. Känner inget på morgonen men efter att ha suttit några timmar är det kört. Precis som du säger hjälper det bara att ligga på sidan. Har dock haft precis likadant i tidigare graviditeter så orolig är jag inte.

    Kram till dig!
  10. 5
    Har nästan likadant, fast bara på höger sida. För mig gör det ont både på framsidan, revbenen under brösten, och bak på ryggen. Känner inget på morgonen men efter att ha suttit några timmar är det kört. Precis som du säger hjälper det bara att ligga på sidan. Har dock haft precis likadant i tidigare graviditeter så orolig är jag inte.

    Kram till dig!
  11. Medlem sedan
    Apr 2003
    #6

    Lungorna?

    Det är mycket tryck på lungorna nu och med tanken på den ökade mängd syre som lungurnoa nu måste omhänderta så är det kanske inte så konstigt att det gör ont. Jag får också jätteont ibland, speciellt om man suttit still länge.
    Tror som övriga att det också kan vara ryggen, låsning, eller bara allmän stelhet.
    Lena m Wilma, Emma & Signe
  12. 6
    Lungorna? Det är mycket tryck på lungorna nu och med tanken på den ökade mängd syre som lungurnoa nu måste omhänderta så är det kanske inte så konstigt att det gör ont. Jag får också jätteont ibland, speciellt om man suttit still länge.
    Tror som övriga att det också kan vara ryggen, låsning, eller bara allmän stelhet.
  13. Medlem sedan
    Apr 2003
    #7
    Jag hade samma symptom som du beskriver i min första graviditet i vecka 35. Det visade sig vara hydronefros, dvs njurbäcksinflammation på ena sidan. Det är när det blir tryck på urinvägarna så att urinet inte kan passera från njuren till blåsan. Smärtsamt tillstånd som ibland kräver vård. Får du jätte jätteont tycker jag du ska söka för det. I mitt fall gick det över med smärtstillande och att ändra läge på kroppen så att bebisen inte trycker på njuren.
  14. 7
    Jag hade samma symptom som du beskriver i min första graviditet i vecka 35. Det visade sig vara hydronefros, dvs njurbäcksinflammation på ena sidan. Det är när det blir tryck på urinvägarna så att urinet inte kan passera från njuren till blåsan. Smärtsamt tillstånd som ibland kräver vård. Får du jätte jätteont tycker jag du ska söka för det. I mitt fall gick det över med smärtstillande och att ändra läge på kroppen så att bebisen inte trycker på njuren.
  15. Medlem sedan
    Nov 2005
    #8

    Tack för era svar!

    Känns alltid "skönt" när man hör nån som upplevt liknande grejer som en själv. Jag känner mig inte så orolig, även fast det är jobbigt att få ont. Jag försöker ta till de knep jag känner hjälper och så får man väl ta dag för dag helt enkelt!
  16. 8
    Tack för era svar! Känns alltid "skönt" när man hör nån som upplevt liknande grejer som en själv. Jag känner mig inte så orolig, även fast det är jobbigt att få ont. Jag försöker ta till de knep jag känner hjälper och så får man väl ta dag för dag helt enkelt!

Liknande trådar

  1. Ont i revbenen
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 12:48
  2. Revbenen, aj aj
    By myran79 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-24, 07:11
  3. ont under revbenen o bak i ryg
    By annika85 in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 15:34
  4. Tryck över ryggen....
    By avataria in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 23:02
  5. Revbenen?
    By Theolina in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 17:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar