Hjälp - vilket p-medel ska man ha?
_0211 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2000
    #1

    Hjälp - vilket p-medel ska man ha?

    Ja, nu vet jag ju att det är ett par här som det inte är nån idé att fråga ;-) (grattis till bebbarna!!), men ni andra? Vilket preventivmedel har ni? Det slog mig att hormonspiralen har nått sitt bäst-före-datum... Skulle gärna vilja prova att vara opåverkad av hormoner på det här sättet - hormoner har man ju ändå - men samtidigt har det varit väldigt smidigt. Och även om vi känner oss färdiga känns inte sterilisering (av maken främst då...) som ett alternativ än.

    Tacksam för råd.
    Viktoria med Filippa (-99) och Emilia (-02)
  2. 1
    Hjälp - vilket p-medel ska man ha? Ja, nu vet jag ju att det är ett par här som det inte är nån idé att fråga ;-) (grattis till bebbarna!!), men ni andra? Vilket preventivmedel har ni? Det slog mig att hormonspiralen har nått sitt bäst-före-datum... Skulle gärna vilja prova att vara opåverkad av hormoner på det här sättet - hormoner har man ju ändå - men samtidigt har det varit väldigt smidigt. Och även om vi känner oss färdiga känns inte sterilisering (av maken främst då...) som ett alternativ än.

    Tacksam för råd.
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Jag har

    hormonspiral och har haft i drygt 4 år. Snart dags att byta tror jag. Är det 5 år eller? Hjälp, vilket minne. Vi tänker som ni, vi är färdiga med barn, men sterilisering känns inte aktuellt. Förmodligen kommer jag köpa en hormonspiral igen, jag trivs så bra med att mensen i princip uteblir och så.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  4. 2
    Jag har hormonspiral och har haft i drygt 4 år. Snart dags att byta tror jag. Är det 5 år eller? Hjälp, vilket minne. Vi tänker som ni, vi är färdiga med barn, men sterilisering känns inte aktuellt. Förmodligen kommer jag köpa en hormonspiral igen, jag trivs så bra med att mensen i princip uteblir och så.
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3
    p-dator.... funkar bra och man lär sig sin kropp som aldrig förr
  6. 3
    p-dator.... funkar bra och man lär sig sin kropp som aldrig förr
  7. Medlem sedan
    Jun 2002
    #4
    Jag har hormonspiralen jag med, så inga andra tips från mig... Har 3 år kvar på min och gott om tid att fundera!
  8. 4
    Jag har hormonspiralen jag med, så inga andra tips från mig... Har 3 år kvar på min och gott om tid att fundera!
  9. Medlem sedan
    Oct 2001
    #5
    Jag har minipiller, vill inte äta östrogen pga riskerna. Cerazette funkar jättebra för mig, får ingen mens och man kan glömma dem längre tid än lågdosminipiller där man bara får glömma max 3-4 timmar.
  10. 5
    Jag har minipiller, vill inte äta östrogen pga riskerna. Cerazette funkar jättebra för mig, får ingen mens och man kan glömma dem längre tid än lågdosminipiller där man bara får glömma max 3-4 timmar.
  11. Åsa m A&E
    #6
    p-piller är vi ju för gamla för så då borde det ju gälla även hormonspiral?

    Har själv slutat med p-piller nyligen och vet inte vad jag ska ha.

    Funderar på p-dator.
  12. 6
    p-piller är vi ju för gamla för så då borde det ju gälla även hormonspiral?

    Har själv slutat med p-piller nyligen och vet inte vad jag ska ha.

    Funderar på p-dator.
  13. Åsa m A&E
    #7
    Annars är ju sterilisering av honom det klart bästa alternativet. Det är ju värdelöst att vi kvinnor som har så lättstörd och kompliserad hormonbalans i kroppen håller på och äter eller tillsätter hormoner.

    Jag har fått ämnesomsättningsfel nyligen (troligen det som legat bakom sista årets jobbigheter) å det är en epedimi!!!!!!!!!! Frågar man runt så mår kvinnor i i-världen idag _inte_ bra.
  14. 7
    Annars är ju sterilisering av honom det klart bästa alternativet. Det är ju värdelöst att vi kvinnor som har så lättstörd och kompliserad hormonbalans i kroppen håller på och äter eller tillsätter hormoner.

    Jag har fått ämnesomsättningsfel nyligen (troligen det som legat bakom sista årets jobbigheter) å det är en epedimi!!!!!!!!!! Frågar man runt så mår kvinnor i i-världen idag _inte_ bra.
  15. Medlem sedan
    Jul 2002
    #8
    Jag har haft kopparspiral i 4 år och det har ju fungerat bra. Blödde mycket de första 6 månaderna vid mens men nu är det som innan. Känner inte av den alls.
    Bi med Em nov02 & Na mars04 & Mi maj09
    Och lilla 4:an i magen bf slutet av april-12

    Bloggar om Fjärde resan på http://lindal.blogg.se/denfjarderesan/
  16. 8
    Jag har haft kopparspiral i 4 år och det har ju fungerat bra. Blödde mycket de första 6 månaderna vid mens men nu är det som innan. Känner inte av den alls.
  17. Medlem sedan
    Jul 2002
    #9
    Åh har du fått det konstaterat nu. Men vad bra / skönt att äntligen ha fått svar -eller? Hur mår du nu?
    Bi med Em nov02 & Na mars04 & Mi maj09
    Och lilla 4:an i magen bf slutet av april-12

    Bloggar om Fjärde resan på http://lindal.blogg.se/denfjarderesan/
  18. 9
    Åh har du fått det konstaterat nu. Men vad bra / skönt att äntligen ha fått svar -eller? Hur mår du nu?
  19. Åsa m A&E
    #10
    Egentligen har jag inte fått det konstaterat men det är klart och tydligt att jag har struma med typ 99% trolighet av den autoimmunakaraktären och får 2 veckor sedan började vi provbehandla med Levaxin.

    Å jag mår klart bättre
  20. 10
    Egentligen har jag inte fått det konstaterat men det är klart och tydligt att jag har struma med typ 99% trolighet av den autoimmunakaraktären och får 2 veckor sedan började vi provbehandla med Levaxin.

    Å jag mår klart bättre
  21. Åsa m A&E
    #11
    Å du har koll på att den är kvar

    Hade ju samma. Kraftiga blödningar första tiden å så normalt. När jag skulle ta ut den hade den börjat vandra (genom livmoderväggen......)
  22. 11
    Å du har koll på att den är kvar

    Hade ju samma. Kraftiga blödningar första tiden å så normalt. När jag skulle ta ut den hade den börjat vandra (genom livmoderväggen......)
  23. Medlem sedan
    Mar 2000
    #12
    Hur säker är den? (Ja, nu måste man ju GÖRA nåt också för att det ska bli barn...;-) det låter som att vi håller på som kaniner - vilket är helt fel.)
  24. 12
    Hur säker är den? (Ja, nu måste man ju GÖRA nåt också för att det ska bli barn...;-) det låter som att vi håller på som kaniner - vilket är helt fel.)
  25. Medlem sedan
    Oct 2001
    #13
    jag bestämde mig för kopparspiral, jag är trött på att peta i mig hormoner, gjort det sedan jag var 16. jag tänker att om du har en spiral och den funkar borde ju en koppardito funka också fas du slipper hormonerna.
    alla preventivmedel har ju sina för- och nackdelar. boka en tid på mvc för att diskutera vad som vore bäst för dig utifrån vad du testat tidigare o s v.

    kram!
  26. 13
    jag bestämde mig för kopparspiral, jag är trött på att peta i mig hormoner, gjort det sedan jag var 16. jag tänker att om du har en spiral och den funkar borde ju en koppardito funka också fas du slipper hormonerna.
    alla preventivmedel har ju sina för- och nackdelar. boka en tid på mvc för att diskutera vad som vore bäst för dig utifrån vad du testat tidigare o s v.

    kram!
  27. Medlem sedan
    Oct 2001
    #14
    jaghar haft p-dator, fast använde den omvänt, när vi VILLE bli med barn : ) DET funkade utmärkt (astrid). den är ganska dyr i drift och kräver ganska stor precision i tid, vilket jag tyckte var nackdelarna (typ löradgmorgon måste man upp o kissa på stickan och sätta klockan liksom ; )
  28. 14
    jaghar haft p-dator, fast använde den omvänt, när vi VILLE bli med barn : ) DET funkade utmärkt (astrid). den är ganska dyr i drift och kräver ganska stor precision i tid, vilket jag tyckte var nackdelarna (typ löradgmorgon måste man upp o kissa på stickan och sätta klockan liksom ; )
  29. Medlem sedan
    Jul 2002
    #15
    ihh säg inte så. Nu blir jag nervös. Men jag kände trådarna efter mens för ett tag sedan
    Bi med Em nov02 & Na mars04 & Mi maj09
    Och lilla 4:an i magen bf slutet av april-12

    Bloggar om Fjärde resan på http://lindal.blogg.se/denfjarderesan/
  30. 15
    ihh säg inte så. Nu blir jag nervös. Men jag kände trådarna efter mens för ett tag sedan
  31. Medlem sedan
    May 2005
    #16
    Kopparspiral här med. Första månaderna/halvåret blödde jag mest hela tiden tyckte jag, men sen i våras har den funkgerat hur bra som helst. Vanlig punktlig mens. Befriande utan hormoner vill jag lova!!!
  32. 16
    Kopparspiral här med. Första månaderna/halvåret blödde jag mest hela tiden tyckte jag, men sen i våras har den funkgerat hur bra som helst. Vanlig punktlig mens. Befriande utan hormoner vill jag lova!!!
  33. Åsa m A&E
    #17
    JA men då så Då har du ju koll! (som jag aldrig kom på att kolla.......)
  34. 17
    JA men då så Då har du ju koll! (som jag aldrig kom på att kolla.......)
  35. Medlem sedan
    Dec 2001
    #18
    det bästa är trots allt..
    avhållsamheten, blir inga barn alls då.. ahhahah

    nej tyvärr jag har aldrig petat i min hormoner, har bara testat kopparspiral och det ledde till att den vandrade ut.
    OM man har PMS så ska tydligen p-spruta vara väldigt sköt, men alla reagerar olika på olika hormoner så jag vet ju inte hur du skulle reagera på den.
  36. 18
    det bästa är trots allt..
    avhållsamheten, blir inga barn alls då.. ahhahah

    nej tyvärr jag har aldrig petat i min hormoner, har bara testat kopparspiral och det ledde till att den vandrade ut.
    OM man har PMS så ska tydligen p-spruta vara väldigt sköt, men alla reagerar olika på olika hormoner så jag vet ju inte hur du skulle reagera på den.
  37. Medlem sedan
    Apr 2004
    #19
    Jag steriliserade mig för 4 år sedan eftersom vi bara bestämt 2 barn, bägge grav va supejobbiga, hade förlossnings depression med båda barnen, fick tabletter mot det med Olivia. Men det senaste halvåret har jag blödigt så mycket vid mens att jag fått järnbrist så nu har man varit tvungen att sätta in en hormonspiral ör 3 v sen. Men ångrar ändå inte min sterilisation,

    Ni som haft hormonspiral länge hur har ni haft med vikten, jag har lätt att gå upp i vikt och gjorde det med p piller , har hört många som gått upp mycket efter satt in hormonspiralen
  38. 19
    Jag steriliserade mig för 4 år sedan eftersom vi bara bestämt 2 barn, bägge grav va supejobbiga, hade förlossnings depression med båda barnen, fick tabletter mot det med Olivia. Men det senaste halvåret har jag blödigt så mycket vid mens att jag fått järnbrist så nu har man varit tvungen att sätta in en hormonspiral ör 3 v sen. Men ångrar ändå inte min sterilisation,

    Ni som haft hormonspiral länge hur har ni haft med vikten, jag har lätt att gå upp i vikt och gjorde det med p piller , har hört många som gått upp mycket efter satt in hormonspiralen
  39. Medlem sedan
    Apr 2004
    #20
    ska säga att det är Cilla m Olivia 11/11/02 i Dublin som skriver också.
  40. 20
    ska säga att det är Cilla m Olivia 11/11/02 i Dublin som skriver också.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. P-medel, hjälp?
    By fru ragge in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 18:22
  2. vilket p-medel?
    By pillran in forum Mammasnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 16:34
  3. vilket preventiv medel?
    By mi32 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 18:27
  4. vilket p-medel har minst hormoner?
    By Nemo in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 19:44
  5. Vilket p-medel ska ni ha?
    By Tussi-lago in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 20:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar